Neorealism și Noul Realism
Parcursul pe care această retrospectivă încearcă să îl descrie şi să îl creeze este itinerarul semințelor plantate de experimentul neorealist, prezentând lucrări care pun sub semnul întrebării conceptul de documentar ca gen de film privilegiat, având în vedere legătura acestuia cu realitatea și, în acest sens, axându-se pe reprezentarea unei astfel de realități. Aceasta este o selecție limitată – atât în timp, cât și în spațiu – al cărei scop este de a propune alte legături create între alte filmografii.
Condițiile tehnice de mobilitate și echipele restrânse i-au permis cinematografiei postura de critic, martor și cercetător, examindând ceea ce până atunci fusese invizibil: un „cinema portabil” care creează poezie pentru imaginarul colectiv și capacitatea oamenilor de introspecţie: La Terra trema, Umberto D.
Subarnarekha face parte dintr-o trilogie despre refugiați, regizată de Ritwik Ghatak, și este unul dintre filmele esențiale ale curentului Parallel Cinema din India. Ghatak însuși a fost refugiat pe timpul marii crize din Bengalul de Est din ’47.
În filmul Adela, Adolfo Alix Jr. o filmează pe Anita Linda (o fostă divă a radioului) în mahalalele din Manila, construind o analiză a sistemului de clasă violent din Filipine, într-un joc de autoficțiune care îi implică pe cei filmați.
În 1961, Mackenzie a regizat documentarul Exilații, reprezentând comunitatea de amerindieni care locuieşte la marginea orașului Los Angeles: cei care nu-şi au locul nicăieri, portretizați în cadre lungi care creează un „realism de durată” (R. Koehler).
Moartea Domnului Lăzărescu, de Cristi Puiu, reprezintă cheia înțelegerii Noului Val Românesc. Punctul de vedere al autorului și al camerei de filmat reprezintă alternative la imaginarul statului totalitar, printr-un principiu minimalist (atât narativ, cât și pictorial), care reflectă un posibil realism în cinema.
Din Portugalia, Os Mutantes, de Teresa Villaverde: într-o țară dezamăgită de o revoluție neîmplinită și amorțită de visul european, adolescenți delincvenți proscriși se plimbă într-o realitate paralelă Lisabonei anilor ’90. Dedicată realității, cinematografia a refuzat estetica și constrângerile politice ale documentarului tradițional și a aderat la un pact cu oamenii și cu însăși cinematografia.
Retrospectiva Neorealism și Noul Realism este un program "carte de blanche" al Doclisboa International Film Festival
Întuneric în sală de Dino Risi Marți 06.10.2015 19:00, Habitus
Pamântul se cutremură de Luchino Visconti Marți 06.10.2015 20:00, Habitus
Firul de aur de Ritwik Ghatak Miercuri 07.10.2015, Habitus
Adela de Adolfo Jr.Alix Joi 08.10.2015 19:00, Habitus
Moartea Domnului Lăzărescu de Cristi Puiu Joi 08.10.2015 21:00, Habitus
Exilații de Kent MacKenzie Vineri 09.10.2015 19:00, Habitus
Umberto D. de Vittorio De Sica Vineri 09.10.2015 21:00, Habitus
Appunti su un Fatto di Cronaca de Luchino Visconti Sâmbătă 10.10.2015 13:00, Habitus
Mutanții de Villaverde Teresa Sâmbătă 10.10.2015 13:10, Habitus