Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

WORT.LU - 11.12.2007


Active Image
Marti, 11 decembrie 2007

RIGOARE SI EMPATIE

Festivalul filmului romanesc: sectiunea Documentare

de Florina Sandulescu-Vlad

Documentarul de autor, hranit de pasiunea realizatorului de a comunica stari sufleteşti, spre a arata lumi mai putin vizibile, tinteşte adeseori cazurile limita, alteritatea şi vizeaza in mod indirect lipsurile unui model de societate

Michael Moore afirma ca documentarul este un instrument spectaculos de cunoaştere a istoriei, o forma creativa de critica sociala şi de comunicare intelectuala. Dumitru Budrala de asemenea: ?Pentru mine nu exista decat filmul bun, filmul de autor, filmul de calitate, cel care ne spune o poveste, care ne arata o lume diferita de a noastra, cu oamenii ei şi viata lor de zi cu zi?. Budrala este directorul festivalului Astra Film Fest 2007 din Sibiu, cel mai important festival est-european de film documentar. Printre documentarele care s-au distins in acest an care au primit premii la Sibiu, amintim ?Cabale in Kaboul de Dan Alexe, filmul luxemburghez Stam de Anne Schiltz şi Charlotte Gregoire sau Beyond The Forest de Igor Hauzenberger.

Festivalul filmului romanesc, sectiunea documentar, ne-a dat ocazia sa ne focalizam asupra lumii speciale a documentarului, cu provocarile şi problemele ei. Caci intre reportaj, documentar comercial şi film de autor se face adesea confuzie şi trebuie inca combatute unele prejudecati conform carora documentarul nu ar fi decat Discovery animalier.

Cele 6 documentare prezentate in festival, departe de aceste clişee, apartin toate categoriei documentar de autor, realizate de pasionati ai genului ce stapanesc atat mijloacele ştiintifice cat şi cele artistice. Acestor mijloace etnologice, sociologice, antropologice ale cercetatorului, se adauga uneori ?capacitati? estetice intrinsece personalitatii realizatorului, care, fara a impiedica rolul esential al documentarului, prezinta informatia intr-o forma mai putin insipida ca de obicei, documentarul neinfatişand doar un fapt real sau un personaj, in forma bruta/neprelucrata, ci tot contextul istoric, universul mitic şi sociologic care il conditioneaza.

Autenticitatea restituirii

Valoarea unui documentar consta in autenticitatea restituirii. Acest lucru presupune multe ore de filmare, de urmarire pas cu pas a subiectului, fara a arata di-nainte ca se ştie unde se doreşte sa se ajunga, contrar filmelor ?didacticiste? care prezinta adevarul absolut in cutie de conserve...

Astfel, Blestemul Ariciului a lui Dumitru Budrala arata lupta de zi cu zi pentru supravietuire a unei familii de rromi ?baieşi? din regiunea Sibiului care traiesc intr-o saracie lucie. Ca etnolog, autorul i-a urmarit patru sezoane in peregrinarile lor de 30 de km pe zi, destinate vanzarii sau trocului in schimbul mancarii, a produselor muncii lor, maturoaie sau coşuri din nuiele. Autorul ne lasa sa observam fara graba cotidianul lor foarte greu, cu momente de suferinta şi de absurditate, hartuiti fiind tot timpul din cauza rautatii oamenilor, singurele ?supape? fiind firea lor extravertita şi lipsita de grija de un umor rudimentar, dar şi credintele lor, care-i ajuta sa mearga inainte.

Aceeaşi abordare mitologica in "La drum", film despre ciobanii din Carpati, plecati in transhumanta la mii de kilometri distanta in cautarea ierbii pe timp de iarna. Mai mult decat reconstituirea unui asasinat, acest film priveşte totul din perspectiva ciobanilor pentru a da un punct de vedere autentic asupra vietii lor. Budrala nu da lectii gata facute, inaintarea lui in poveste in mod firesc, ca şi subiectul, are curiozitatea unui copil. Construite ca ?road-movies? prin tehnica cinema-verite, filmele lui Budrala surprind in acelaşi timp prin delicatete, a se vedea empatia autorului pentru destinele gruparilor etnice izolate.