Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2007

Transilvania mea

Transilvania, Siebenbürgen în germană, Erdély în maghiară, este tema programului special Astra Film Fest 2007. Prin incursiuni ÅŸi priviri subiective, Transilvania mea doreÅŸte să surprindă diversitatea socială actuală, văzută de artiÅŸti din România ÅŸi din străinătate. Programul prezintă 13 filme documentare produse în Austria, Germania, Luxemburg, Marea Britanie, Ungaria ÅŸi România, o expoziÅ£ie de fotografie (120 de fotografii semnate de 42 de autori), muzică ÅŸi degustări de Å£uică.

Etnii

Din cauza moÅŸtenirilor unei istorii frământate, dar mai ales a necunoaÅŸterii între etniile care trăiesc aici există chiar ÅŸi astăzi o bătălie subtilă, simbolică, o bătălie psiho-morală, socio-intelectuală, sursă pentru formarea ÅŸi perpetuarea cliÅŸeelor ÅŸi a prejudecăţilor. Ne putem da seama de diversitatea etnică a regiunii din filmul de televiziune al lui Dan Curean, Oameni din România. Filmele documentare observaÅ£ionale, sau cele de investigaÅ£ie care trec dincolo de tabuuri, au puterea de a pătrunde în viaÅ£a cotidiană a oamenilor, de a arăta mentalităţi, locuri unde se reproduc aceste stereotipii, spaÅ£iul, mediul complex în care se nasc ele. Filmele Balkan Champion ÅŸi Hungarian Id din programul Transilvania mea vizează tocmai această zonă, văzută din perspectiva etnicilor maghiari, iar Beyond the Forest ÅŸi We are staying din perspectiva saÅŸilor.

TradiÅ£ii ÅŸi cotidian în capitalismul post-comunist din Transilvania

Transilvania a fost dintotdeauna percepută ca un leagăn al tradiÅ£iilor. Este un fapt care, pe lângă modul de viaţă pitoresc al oamenilor de aici, a atras cineaÅŸti ÅŸi fotografi din toată lumea. În filme ca Obcina, spectatorul poate simÅ£i admiraÅ£ia autorului faţă de rutenii care trăiesc in munÅ£ii din MaramureÅŸ, a căror fel de a trăi pare ÅŸi este prezentat de acesta ca fiind foarte exotic. Alt exemplu este reportajul românesc de televiziune Bhigtut, care nu se îndepărtează de modul în care filmele de televiziune abordează subiecte legate de folclor ÅŸi tradiÅ£ie populară. Documentarele recente care tratează acelaÅŸi subiect subliniază tocmai schimbările radicale ÅŸi dispariÅ£ia rapidă a tradiÅ£iilor în contextul în care majoritatea forÅ£ei de muncă din mediul rural din România lucrează în diferite ţări europene. Una dintre cele mai importante producÅ£ii pe această temă este seria Ultimii Ţărani de Angus Macqueen, difuzată de Channel 4 ÅŸi BBC. care portretizează munca ÅŸi viaÅ£a emigranÅ£ilor maramureÅŸeni în FranÅ£a ÅŸi în Irlanda, într-o comparaÅ£ie cu viaÅ£a lor ÅŸi/sau a familiilor lor în satul românesc.

Documentarele recente care tratează acelaÅŸi subiect subliniază tocmai schimbările radicale ÅŸi dispariÅ£ia rapidă a tradiÅ£iilor în contextul în care majoritatea forÅ£ei de muncă din mediul rural din România lucrează în diferite ţări europene. Una dintre cele mai importante producÅ£ii pe această temă este seria Ultimii Ţărani de Angus Macqueen, difuzată de Channel 4 ÅŸi BBC. care portretizează munca ÅŸi viaÅ£a emigranÅ£ilor maramureÅŸeni în FranÅ£a ÅŸi în Irlanda, într-o comparaÅ£ie cu viaÅ£a lor ÅŸi/sau a familiilor lor în satul românesc.

Filmele Slow dance Szék ÅŸi We are gonna seed the land oferă o rară ocazie de a vedea transformările petrecute de-a lungul a 30 de ani, începând cu anii 1970 când Szék (Sic) era un sat tradiÅ£ional maghiar ÅŸi pînă în anii 2000, când 80% din populaÅ£ia activă a plecat să lucreze în străinătate. Primul film a fost realizat de celebrii documentariÅŸti maghiari, fraÅ£ii Gulyás, iar al doilea film de către studenÅ£ii de antropologie culturală din Miskolc, producÅ£ie coordonată de însuÅŸi Gulyás Gyula în calitate de profesor de antropologie vizuală.

Tema migraÅ£iei forÅ£ei de muncă ÅŸi a efectelor ei asupra vieÅ£ii cotidiene dintr-un oraÅŸ transilvănean este dezbătută din perspectiva unui copil a cărui mamă lucrează în vest în filmul IndependenÅ£a. Bar de zi, o incursiune în viaÅ£a de zi cu zi a oamenilor care locuiesc în OraÅŸul de Jos din Sibiu, trece dincolo de subiectele abordate cu predilecÅ£ie despre Transilvania. Low cost 110 Eu ne introduce în viaÅ£a cotidiană a muncitoarelor din MediaÅŸ printr-o comparaÅ£ie cu viaÅ£a muncitoarelor franceze care lucrează la aceeaÅŸi companie româno-franceze.

 

Un campion din Balcani

Regie: Reka Kincses
Ţară: Germania
An: 2006
Durată: 86

Anii ’90 au fost ani tulburi în istoria recentă a României, o perioadă de confuzie ÅŸi de anxietate. Sistemul de valori al regimului comunist dispăruse. Înainte, CeauÅŸescu fusese duÅŸmanul tuturor, situaÅ£ie ce crea o anume solidaritate între oameni. Era mai uÅŸor să discerni între prieteni ÅŸi duÅŸmani. Odată cu dispariÅ£ia fizică a dictatorului, oamenii s-au simÅ£it liberi să-ÅŸi exprime propriile frustrări. Åži, de cele mai multe ori, au făcut-o cu violenţă. SituaÅ£ia socială era favorabilă conflictelor de orice natură, inclusiv celor etnice. Filmul dezvăluie această perioadă prin intermediul unei experienÅ£e directe. Personajul principal este chiar tatăl autoarei, iar implicarea lui în evenimentele ulterioare RevoluÅ£iei a provocat schimbări cruciale în viaÅ£a întregii familii. De pe poziÅ£ia de membru distins al minorităţii etnice maghiare, s-a exprimat ferm împotriva Securităţii. La începutul anilor ’90, o atare poziÅ£ie era echivalentă unui act de sinucidere politică ÅŸi i-a pus chiar viaÅ£a în pericol. După ÅŸaisprezece ani ÅŸi după cinci candidaturi eÅŸuate la un post de parlamentar, acest campion al corectitudinii ÅŸi intransigenÅ£ei nu-ÅŸi găseÅŸte locul în noul sistem.

 

Bar de zi ÅŸi alte povestiri

Regie: Corina Radu
Å¢ară: România

An: 2007
Durată: 53

Oameni obiÅŸnuiÅ£i într-un cartier obiÅŸnuit. Printr-o serie de portrete, filmul trasează istoria de zi cu zi a OraÅŸului de Jos din Sibiu. Fără intrigi spectaculoase, fără subiecte melodramatice, doar felii de viaţă. VieÅ£i uneori reuÅŸite, alteori ratate, oameni cu sau fără regrete... Un mozaic care dă contur unei lumi..

 

Dincolo de pădure

Regie: Gerald Igor Hauzenberger
Ţară: Austria
An: 2007
Durată: 75

Recenta emigrarea în masă a saÅŸilor ÅŸi ÅŸvabilor din Ardeal spre Germania a provocat drame individuale ÅŸi colective. Una dintre ele e singurătatea celor rămaÅŸi în urmă, care fie nu au avut pe nimeni la care să meargă în Germania, fie pur ÅŸi simplu nu au vrut să-ÅŸi abandoneze casele ÅŸi pământurile. Se simt acasă în Ardeal, dar cum poÅ£i fi acasă fără ai tăi?

 

Bghitut

Regie: Carmen Elena Stoica
Å¢ară: România
An: 2006
Durată: 27

Documentarul este o invitaÅ£ie la o ÅŸezătoare tradiÅ£ională în Å£inutul OaÅŸului. Filmul prezintă împletitul tradiÅ£ional al părului pentru mirese.

 

Buletin maghiar

Regie: Gábor Ferenczi
Ţară: Ungaria
An: 2006
Durată:64

La începutul anului 2002, Guvernul maghiar (susÅ£inut de partidul de dreapta FIDESZ la putere în acea vreme) a avansat o lege referitoare la statutul maghiarilor din diaspora. Conform acestei legi, etnicii maghiari din ţările vecine Ungariei (România, Serbia, Ucraina, Slovacia, Austria), puteau solicita un act numit Magyar igazolvany – legitimaÅ£ie de maghiar, ca o dovadă a apartenenÅ£ei la etnia maghiară. Legea prevedea anumite facilităţi pentru posesorii permisului, între care reduceri de preÅ£ pentru biletele de călătorie ÅŸi pentru biletele de intrare în muzee pe teritoriul Ungariei. În afara utilizărilor de ordin practic, actual avea o semnificaÅ£ie simbolică, care a generat multe controverse. Filmul, realizat de un regizor maghiar, urmăreÅŸte situaÅ£iile create de această lege în cadrul comunităţii maghiare din Transilvania.

 

Independenţa

Regie: Rastko Petrović
Å¢ară: România
An: 2006
Durată: 25

IndependenÅ£a e un fost cămin de nefamiliÅŸti din Sibiu, devenit cu timpul un bloc de locuinÅ£e. SpaÅ£iile foarte mici fac ca viaÅ£a familiilor de aici sa nu fie prea uÅŸoară. Răzvan e un copil care trăieÅŸte în IndependenÅ£a, a cărui mamă e plecată să muncească în Vest. Un portet sensibil, al unui copil care încearcă să ducă o viaţă normală, dar pe care dorul de mamă îl copleÅŸeÅŸte uneori.

 

Ultimii ţărani - Călătorii

Regie: Angus Macqueen
Ţară: Anglia
An: 2004
Durată: 49

Seria în trei părÅ£i realizată de Angus Macqueen urmăreÅŸte destinul a trei familii de români, a căror viaţă e marcată de realităţile emigrării. Satul BudeÅŸti din MaramureÅŸ reprezintă o lume a trecutului, cu căruÅ£e trase de cai ÅŸi cu oameni care trăiesc în vechile lor credinÅ£e. Tinerii din sat, care nu vad nimic romantic într-o asemenea existenţă, ÅŸi-au îndreptat privirile către Occident. La BudeÅŸti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la muncă în străinătate. În primul film al seriei, Journeys (Călătorii), sunt prezentate problemele cu care se confruntă emigranÅ£ii. ObservaÅ£ional, atent ÅŸi impresionant, filmul evidenÅ£iază schimbările petrecute în comunităţile rurale ca urmare a căderii comunismului ÅŸi a deschiderii către Occident. În Ultimii ţărani vedem agonia culturii rurale, care a supravieÅ£uit celor două războaie mondiale ÅŸi unei jumătăţi de secol de comunism, iar acum e pe cale să dispară după numai zece ani de democraÅ£ie.

 

Obcina

Regie: Björn Reinhardt
Ţară: Germania
An: 2006
Durată: 80

Obcina este un cătun ascuns în munte. Vara trăiesc ÅŸi lucrează acolo zeci de ruteni. Când se apropie iarna, părăsesc cătunul din cauza condiÅ£iilor foarte aspre. Numai familia dogarului Stefan Cut rămâne, ca în fiecare an, pe munte. Familia a reuÅŸit să supravieÅ£uiască pe munte iarnă după iarnă, până când o întâmplare neaÅŸteptată le-a ameninÅ£at existenÅ£a. Beat fiind, Stefan a adormit în zăpadă pe o potecă de munte. Degetele de la o mână i-au degerat, iar amputarea era singura soluÅ£ie. Stefan s-a hotărât cu greu să accepte operaÅ£ia. Pe de-o parte îi era frică, pe de alta, era îngrijorat pentru familia lui. Cum aveau să se descurce dacă el nu mai putea munci? În final, operaÅ£ia s-a făcut ÅŸi a reuÅŸit, iar Stefan ÅŸi-a putut folosi din nou mâna. După ce totul a trecut cu bine, familia se întreabă dacă vor mai rămâne de acum încolo iernile pe munte.

 

Oamenii din România

Regie: Dan Curean
Å¢ară: România
An: 2006
Durată: 21

Åžapte filme scurte despre ÅŸapte minorităţi etnice din România. StrămoÅŸii lor s-au stabili aici în urmă cu mulÅ£i ani, în speranÅ£a unei vieÅ£i mai bune. Filmul dă detalii asupra istoricului celor ÅŸapte comunităţi ÅŸi subliniază trăsăturile identităţii culturale ale fiecăreia dintre ele.

 

Slow Szek

Regie: Gyula Gulyás, János Gulyás
Ţară: Hungary
An:
Durată: 115

OraÅŸul/ satul Szek/Sic se află în Transilvania, la aproximativ 50 de km de Cluj-Napoca, în regiunea MezÅ‘ség. Încă din epoca medievală, localitatea avea rang de oraÅŸ datorită minelor de sare. Mai târziu, în secolul al 19-lea când minele s-au golit, localitatea a decăzut la statutul de sat. Bisericile în stil romanic, frescele gotice ÅŸi monumentele de arhitectură amintesc de trecutul glorios al locului. Muzica tradiÅ£ională de aici a fost sursă de inspiraÅ£ie pentru dansul popular maghiar, care a fost baza miÅŸcării de dans folk maghiar. În anii 1960, acesta era la apogeu. Este perioada de unde autorii filmului îÅŸi pornesc incursiunea. În acei ani, folclorul muzical ÅŸi alte manifestări culturale treceau printr-o perioadă de înflorire. Filmul încercearcă să prezinte toate aceste lucruri din perspectiva a trei generaÅ£ii.

 

Stăm

Regie: Anne Schiltz, Charlotte Grégoire
Ţară: Luxemburg
An: 2006
Durată: 54

Le cunoaÅŸtem pe Ruth ÅŸi Natalia, două tinere din România care au crescut împreună în satul transilvănean Malancrav. Una este de origine romă, cealaltă săsoaică; una a părăsit satul, cealaltă a rămas. Singurul lucru pe care par să-l aibă în comun este prietenia care le leagă din copilărie. Filmul explorează contradicÅ£iile existente în relaÅ£ia dintre ele ÅŸi pune sub semnul întrebării ceea ce noi înÅ£elegem prin apartenenţă socială ÅŸi etnică, migraÅ£ie, bani, viaţă rurală ÅŸi căutarea propriilor rădăcini.

 

... Vom semăna cândva

Regie: Gyuris Gábor, Ádám Levente Soós, János Beregszaszi, Ágnes Feczkó
Ţară: Ungaria
An: 2004
Durată: 44

Szek, această comunitate vorbitoare de limbă maghiară din nordvestul regiunii Mezoseg din Transilvania ÅŸi-a păstrat cu succes moÅŸtenirea ÅŸi integritatea social – culturală până la schimbările politice din 1989. Dansurile tradiÅ£ionale, cântecele, costumele populare, care pot fi văzute chiar ÅŸi azi, ÅŸi alte lucruri legate de folclor au făcut Szek un loc remarcabil. A fost frecventat de etnografi, fotografi amatori ÅŸi profesioniÅŸti, documentariÅŸti ÅŸi turiÅŸti interesaÅ£i de folclor din toate părÅ£ile lumii pe o lungă perioadă de timp. Cu toate acestea, schimbările politice din 1989 au adus multe schimbări în viaÅ£a comunităţii: „Lumea s-a deschis”, tradiÅ£ii – până atunci foarte importante – au fost eliminate de la o zi la alta. Alături de acest aspect, munca în străinătate a devenit un lucru favorit: 80% din locuitorii care sunt apÅ£i de muncă, muncesc în străinătate – bărbaÅ£ii muncesc în construcÅ£ii ÅŸi femeile fac menaj la familii. Locuitorii din Szek îÅŸi petrec trei sferturi din an lucrând departe de casă, ÅŸi uneori muncesc 10 sau 12 ore pe zi.Majoritatea banilor pe care îi câÅŸtigă îi cheltuiesc pe construirea a case cu 8-14 case, al căror scop prim este de a arăta statutul financiar al familiei. Cu toate acestea, acest fel de viaţă pune în pericol comunitatea ÅŸi instituÅ£ia familiei. Cât timp părinÅ£ii sunt plecaÅ£i, copiii sunt lăsaÅ£i în cu bunicii, care nu pot înlocui grija, educaÅ£ia ÅŸi rolul coordonator al unui părinte. Oamenii din Szek sunt conÅŸtienÅ£i de efectele distructive a alegerii acestei strategii de viaţă, sunt conÅŸtienÅ£i că sacrificiul lor – în care îi forÅ£ează ÅŸi pe copiii lor – este iraÅ£ional dar nu încearcă într-adevăr să-ÅŸi schimbe situaÅ£ia. Scopul documentarului este, pe de o parte, să schiÅ£eze cuprinzător imaginea societăţii ambigue ÅŸi tensionate din Szek, care este caracterizată mai ales de contrastul dintre cultura tradiÅ£ională ÅŸi lumea modernă (ilustrată de expresia „diferenÅ£a între generaÅ£ii”). Pe de altă parte, regizorii încearcă să arate drama de zi cu zi a oamenilor din Szek în zilele noastre, prin viaÅ£a a trei generaÅ£ii.

Filmul nostru a fost realizat în timpul programului de cercetare de trei ani finanÅ£at de Departamentul Antropologiei Vizuale ÅŸi Culturale de la Universitatea Miskolc, care se concentrează pe consecinÅ£ele schimbării sistemului politic în cinci comunităţi din bazinul carpatic..