Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

VIITORUL E AZI

Astra Film Festival 2016 propune un program inedit de documentare imersive produse cu tehnologii variate și prezentate pe platforme diferite: webdocumentare 360° online interactive, proiecte realizate în realitatea virtuală și video 360° oferind experiența vizionării individuale sau vizionarea filmelor fulldome într-un cinema-dom care păstrează experiența de vizionare colectivă a cinematografului clasic.

DOCUMENTARUL NEW MEDIA

Documentarul imersiv: de la reprezentare la experiență

Documentarul new media/interactiv reprezintă o tipologie nouă cu trăsături distincte față de genurile non-ficționale cunoscute anterior care marchează o metodă inovatoare de cunoaștere și de explorare a realității și care totodată permite noi metode de expunere a poveștilor. Ceea ce unește toate aceste proiecte este această intersecție dintre tehnologia digitală interactivă și practica documentară.

2016 este anul în care cele mai importante festivale de film documentar din lume anunță interesul lor pentru lucrări care fac parte din tipologia cinematografiei imersive, fiind totodată un an cheie și în evoluţia acestei tehnologii în general: numeroase device-uri consumer au fost lansate într-un final pe piaţă făcându-le accesibile pentru public.

Dacă filmul documentar are rolul de a aduce sub lumina reflectoarelor realităţi umane contemporane necosmetizate, descrieri detaliate şi intime despre condiţia umană, de a ridica gradul de conștientizare asupra diferitelor probleme înconjurătoare, de a pune la încercare convingerile și prejudecățile spectatorului și de a-l provoaca să gândescă în afara status-quo-ului, promisiunea cinematografiei imersive este tocmai intensificarea și crearea unui spațiu pentru noi experiențe cinematografice: construcțiile imersive permit publicului să intre într-un scenariu practic recreat care reprezintă povestea, iar prin accesarea unei versiuni virtuale a locului în care povestea are loc, ca un martor / participant, sau prin experimentarea perspectivei unui personaj reprezentat în poveste, publicul beneficieză de un acces fără precedent la imagini și sunete, și totodată la sentimentele și emoțiile care le însoțesc.

Cinema-ul imersiv sau cinema 360° de grade e o experiență cinematografică completă în care spectatorul nu mai este separat de film printr-un ecran ci este învăluit într-un cocon de imagini și sunete care îl transpun din lumea reală în realitatea filmului proiectat.

În ceea ce privește un viitor în care experiențele cinematografice sunt participative și publicul poate interacționa cu naratiunea, povestitorii de astăzi care beneficiază de acest nou instrument tehnologic au ocazia de a crea proiecte care reprezintă un nou stadiu în evoluția non-ficțiunii.

Fiind un medium al experienței care permite audienței să fie pe deplin cufundată atât în alt spațiu cât și în poveste, potențialul de creare a empatiei este mult mai mare în lumea filmelor imersive, din moment ce utilizatorii tehnologiei se pot alătura mult mai ușor personajului tridimensional, pot fi mai aproape şi pot experimenta mai real locuri, vieţi şi idei care altfel îi sunt străine.  Scopul proiectelor este de a pune nuanţă şi empatie într-o înţelegere în general abstractă despre ce înseamnă să trăieşti în acea realitate prezentată.

În concluzie, putem astfel spune că noul stadiu pe care îl reprezintă cinematografia imersivă în evoluția non-ficțiunii marchează trecerea de la reprezentare la experiență,  invitând publicul nu doar să privească realitatea invesigată, ci să devină parte din ea.

Realitatea virtuală și video 360°

Cele două abordări dominante din anul acesta sunt filmele 360° și realitatea virtuală. Ambele tehnologii ne permit să experimentăm o realitate diferită față de cea a noastră: când îți pui ochelarii speciali pentru video 360° sau VR, te desparți de orice spațiu în care tu ești ocupant fizic și păşeşti în universul virtual unde poți privi imaginea în toate direcțiile la 360° grade ca și cum ai fi acolo, astfel că te simți prezent în lumea aceea împreună cu oamenii de acolo, deschizând astfel o cale de comunicare bazată pe empatie. Nici o altă tehnologie de până acum nu a reuşit să transforme experiența, de la o simplă informare asupra evenimentului petrecut la posibilitatea de a trăi evenimentul oferind o iluzie atât de puternică capabilă să îţi convingă simţurile că te afli în alt spaţiu împreună cu alți oameni.

Inovația în domeniul non-ficțiunii constă în utilizarea mediile imersive ca instrument pentru a inspira schimbare socială: conceptul se bazează pe filozofia Atticus Finch care spune că cel mai bun mod de a-i înțelege pe ceilalți este de a te pune în pielea lor.  Un număr tot mai mare de lumi virtuale sunt concepute pentru a schimba atitudini umane și a crește compasiunea și empatia utilizatorului. Faţă în faţă cu experienţele altora având de multe ori rolul de martor implicat, narațiunea digitală poate facilita adesea o experienţă marcantă schimbând rolul de obicei pasiv al publicului făcându-l să se implice în explorarea firului narativ.

Relația față de realitatea portretizată și rolul spectatorului diferă de la proiect la proiect.  Spectatorul poate intra în poveste prin perspectiva unui personaj reprezentat în poveste, sau poate rămâne un martor căruia celelalte personaje îi relatează evenimente:

În pielea personajului / din perspectiva diferitelor personaje

Assent plasează spectatorul în amintirea reconstituită de tatăl regizorului despre execuția unui grup de prizonieri capturat de Garda Morții din Chile iar Unknown Photographer în amintirile fragmentate ale unui fotograf din Primul Război Mondial. Notes on Blindness: A Journey Into a World Beyond Sight pune utilizatorul în pielea unei persoane cu deficit de vedere iar în ”6x9” A Virtual Experience of Solitary Confinement utilizatorul poate testa senzația dintr-o celulă de izolare în care acțiunile sale de explorare a diferitelor obiecte declanșează interviuri cu șapte foști deținuți care s-au aflat în detenție solitară. În proiectul Across the line este imersiunea într-o situație cotidiană din America, cu  grupurile de protestatari anti-avort care strigă remarci ofensatoare în fața centrelor de sănătate.

Proiectele VR prezintă simţurilor noastre un mediu tridimensional, un univers fictiv generat de un calculator pe care îl putem explora asemenea jocurilor video. Această tehnologie oferă privitorului o mai mare libertate de acțiune: capacitatea de a se deplasa într-un spațiu tridimensional, de a interacționa cu obiecte pentru a numi câteva posibilități.  Perspectiva împărtășită creează un soi de înțelegere, iar izolând utilizatorul în acel spaţiu digital, povestea nu este urmărită în mod pasiv ci spectatorul devine parte a lumii virtuale şi are posibilitatea de a întreprinde diferite acţiuni:  poate manipula obiecte sau chiar să se mişte fizic prin universul fictiv facându-l astfel să simtă că ia parte la acţiunea evenimentului prezentat.

De multe ori spațiul 3D al poveștii care este generat de calculator acționează ca o replică a spațiului real din lumea fizică. La fel și scenele, dialogurile sunt capturate din lumea fizică și sunt folosite în spațiul 3D al poveștii pentru a consolida conceptul că participanții se confruntă cu o poveste documentară. De exemplu, când video-ul se declanșează în puncte-cheie din peisajul virtual amintește participantului că mediul generat de calculator este întemeiat într-o poveste adevărată. Toate aceste experiențe estompează linia dintre recreații și cinema verité.

Calitățile unui film 360° ​​sunt diferite. În timp ce video 360° oferă o perspectivă din punct fix, cu capacitatea de a privi în jur în toate direcțiile iar spectatorul odată cu acceptarea rolului de observator pasiv, dispune de timpul necesar pentru a reflecta asupra lumii sferice, fără a încerca să schimbe gradul de libertate de acțiune care i-a fost acordat.

Între observator-contemplator și martor

Cum ar fi să faci o călătorie cu metroul prin Londra, chiar cu câteva clipe înainte de atentatele teroriste din 7 iulie 2005? Witness 360: 7/7 prezintă povestea unei supraviețuitoare. Filmul combină mărturia personală, diferite scene reconstruite pe baza întâmplărilor reale și imagini abstracte pentru a conduce privitorul într-o călătorie multi-senzorială a personajului care nu va uita niciodată ziua în care metroul cu care zilnic călătorea a explodat în mii de particule.

Kiya te pune în poziția disconfortantă de martor ocular la o situație periculoasă: eforturile nereușite a două surori care încerca să o salveze pe a treia soră a lor dintr-un atac mortal venit din partea fostului ei prieten. Cu ajutorul a două apeluri de urgență înregistrate distinct, experiența pune privitorul în scena zilei tragice în care evenimentele se desfășoară.

Giant transportă privitorul într-o poveste bazată pe evenimente reale:  lupta unei familii  pentru  supraviețuirea într-o zonă de război activ.

Chiar dacă proiectele documentare imersive 360° și VR sunt încă în faza în care îşi caută un limbaj artistic propriu, din punct de vedere tehnic, provocarea majoră a acestui domeniu este dezvoltarea unor sisteme mai performante de urmărire a mişcărilor şi identificarea unor mijloace mai naturale, prin care utilizatorii să poată interacţiona cu mediul artificial.
 

WEBDOC 360

Dacă video 360 oferă o perspectivă fixă, cu capacitatea de a privi în jur în toate direcțiile, documentarul web 360 oferă utilizatorului  experiența de a trece prin povestea navigând prin clustere de informații. Integrarea unei combinații multimedia (fotografii, text, audio, hărți, documente scrise, infografice etc.), titluri și sub-titluri toate joacă un rol în furnizarea de indicii vizuale utilizatorului prin care acesta  trebuie să se deplaseze explorând astfel componentele poveștii care îi interesează cel mai mult.

Trei dintre webdocumentare folosesc interfața Google Street View. Dublin Rising este un tur virtual pe străzile orașului în care sunt inserate imagini și testimonii din trecut. Spectatorul explorează orașul contemporan, iar elementele interactive îi dezvăluie versiunea istorică a acestuia. Criers for Medellin oferă o incursiune pe străzile aglomerate ale orașului Medellin din Columbia urmărind oameni aparținând celei mai defavorizate clase sociale, care își duc zilele de pe urma vânzării de produse tradiționale. Street Art Google, Audio Tours este un proiect global în care interfața Google Street View funcționează ca o arhivă a unor lucrări de artă stradală efemere, iar turul audio dezvăluie poveștile necunoscute din spatele acestora.

Experience-cern360 și Japan Earthquake surprind printr-o multitudine de imagini și testimoniale schimbarea profundă a umanității după dezastrele majore din istoria recentă.

Polar Sea funcționează ca o revistă online care integrează experiența 360 de grade. Cum experimentează locuitorii Antarcticii schimbarea globală a climei?

Printr-o serie de interviuri, Out of My Window explorează semnificația umană prinsă în spațiul urban și locuirea pe verticală, în diferite părți ale lumii. Cum se vede lumea de pe ferestrele blocurilor turn din beton armat? În designul interfeței este folosită tehnica colajului, spațiile fiind montate din mai multe fotografii.

Selecției internaționale i se alătura 3 producții românești care documentează diferite problematici ale comunismului prin tururi vituale fotografice interactive: închisoarea de la Râmnicu Sărat, o expoziție virtuală despre avortul în România comunistă și cultura cinematografică clasică prin Depozitul de filme de la Cluj-Napoca.

DOCUMENTARUL FULLDOME

Cinematograful-dom e o construcție specială, cu ecranul amplasat pe tavanul în formă de calotă. Structura e echipată cu proiectoare și aparatură de sonorizare care asigură o proiecție multiplă. Sursa de inspirație este de găsit în vechile planetarii, pe cupola cărora se puteau vizualiza planetele cu orbitele lor, constelațiile și galaxiile de pe harta celestă. Odată cu revoluția digitală și cea audiovizuală, tehnologia a evoluat și tematica spectacolelor din planetarii s-a diversificat. Așa au apărut cinematografele-dom, al căror repertoriu păstrează în parte filme cu caracter educativ despre cosmos, corpuri cerești, sau despre lumea subacvatică, la care se adaugă operele cinematografice pe care artiștii vizuali le crează special pentru această tehnologie. Un ecran care ocupă întregul câmp vizual și înconjoară spectatorul 360 de grade și sunetele transmise printr-un sistem care combină o multitudine de canale compun senzația de prezență nemijlocită în centrul evenimentelor din film.

Filmele în format full-dome sunt încă la început. Sala în care sunt vizionate și direcțiile multiple din care vine imaginea către spectator impun cineaștilor experimentarea unor limbaje cinematografice diferite de cele folosite până acum.

Programul Cinema full-dome din AFF 2016 propune o selectie de  8 documentare, dintre care 3 selectate special pentru Astra Film Junior: copiii vor viziona documentare full-dome despre misterul zborului și visul ambițios al omului de a descoperi cerul (Dream to Fly) și povești minunate care reliefează importanța relației dintre om și natură (The Blind Man with starry eyes și The Longest Night: A Winter’s Tale).

Diferitele tematici ale documentarelor full-dome vor oferi publicului o experiență captivantă și vor transpune cinefilii față-n față cu spectacolul fascinant al aurorei boreale (Aurora: Lights of Wonder), cu scene de luptă din cel de-al Doilea Război Mondial (World 2 War), cu populațiile sami din nordul Europei (Life under the Arctic Sky), cu 7 dintre cei mai remarcabili astronomi ai antichității (Amazing Astronomers of Antiquity), cu detalii fascinante despre migrația anumitor păsări pe timp de noapte. (On the Wings of the Night).

(Adela Muntean)