Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

VIITORUL E AZI

Astra Film Festival 2016 propune un program inedit de documentare imersive produse cu tehnologii variate È™i prezentate pe platforme diferite: webdocumentare 360° online interactive, proiecte realizate în realitatea virtuală È™i video 360° oferind experienÈ›a vizionării individuale sau vizionarea filmelor fulldome într-un cinema-dom care păstrează experienÈ›a de vizionare colectivă a cinematografului clasic.

DOCUMENTARUL NEW MEDIA

Documentarul imersiv: de la reprezentare la experiență

Documentarul new media/interactiv reprezintă o tipologie nouă cu trăsături distincte față de genurile non-ficționale cunoscute anterior care marchează o metodă inovatoare de cunoaștere și de explorare a realității și care totodată permite noi metode de expunere a poveștilor. Ceea ce unește toate aceste proiecte este această intersecție dintre tehnologia digitală interactivă și practica documentară.

2016 este anul în care cele mai importante festivale de film documentar din lume anunță interesul lor pentru lucrări care fac parte din tipologia cinematografiei imersive, fiind totodată un an cheie È™i în evoluÅ£ia acestei tehnologii în general: numeroase device-uri consumer au fost lansate într-un final pe piaţă făcându-le accesibile pentru public.

Dacă filmul documentar are rolul de a aduce sub lumina reflectoarelor realităţi umane contemporane necosmetizate, descrieri detaliate ÅŸi intime despre condiÅ£ia umană, de a ridica gradul de conÈ™tientizare asupra diferitelor probleme înconjurătoare, de a pune la încercare convingerile È™i prejudecățile spectatorului È™i de a-l provoaca să gândescă în afara status-quo-ului, promisiunea cinematografiei imersive este tocmai intensificarea È™i crearea unui spaÈ›iu pentru noi experienÈ›e cinematografice: construcÈ›iile imersive permit publicului să intre într-un scenariu practic recreat care reprezintă povestea, iar prin accesarea unei versiuni virtuale a locului în care povestea are loc, ca un martor / participant, sau prin experimentarea perspectivei unui personaj reprezentat în poveste, publicul beneficieză de un acces fără precedent la imagini È™i sunete, È™i totodată la sentimentele È™i emoÈ›iile care le însoÈ›esc.

Cinema-ul imersiv sau cinema 360° de grade e o experiență cinematografică completă în care spectatorul nu mai este separat de film printr-un ecran ci este învăluit într-un cocon de imagini È™i sunete care îl transpun din lumea reală în realitatea filmului proiectat.

În ceea ce priveÈ™te un viitor în care experienÈ›ele cinematografice sunt participative È™i publicul poate interacÈ›iona cu naratiunea, povestitorii de astăzi care beneficiază de acest nou instrument tehnologic au ocazia de a crea proiecte care reprezintă un nou stadiu în evoluÈ›ia non-ficÈ›iunii.

Fiind un medium al experienÈ›ei care permite audienÈ›ei să fie pe deplin cufundată atât în alt spaÈ›iu cât È™i în poveste, potenÈ›ialul de creare a empatiei este mult mai mare în lumea filmelor imersive, din moment ce utilizatorii tehnologiei se pot alătura mult mai uÈ™or personajului tridimensional, pot fi mai aproape ÅŸi pot experimenta mai real locuri, vieÅ£i ÅŸi idei care altfel îi sunt străine.  Scopul proiectelor este de a pune nuanţă ÅŸi empatie într-o înÅ£elegere în general abstractă despre ce înseamnă să trăieÅŸti în acea realitate prezentată.

În concluzie, putem astfel spune că noul stadiu pe care îl reprezintă cinematografia imersivă în evoluÈ›ia non-ficÈ›iunii marchează trecerea de la reprezentare la experiență,  invitând publicul nu doar să privească realitatea invesigată, ci să devină parte din ea.

Realitatea virtuală È™i video 360°

Cele două abordări dominante din anul acesta sunt filmele 360° È™i realitatea virtuală. Ambele tehnologii ne permit să experimentăm o realitate diferită față de cea a noastră: când îÈ›i pui ochelarii speciali pentru video 360° sau VR, te desparÈ›i de orice spaÈ›iu în care tu eÈ™ti ocupant fizic È™i păşeÅŸti în universul virtual unde poÈ›i privi imaginea în toate direcÈ›iile la 360° grade ca È™i cum ai fi acolo, astfel că te simÈ›i prezent în lumea aceea împreună cu oamenii de acolo, deschizând astfel o cale de comunicare bazată pe empatie. Nici o altă tehnologie de până acum nu a reuÅŸit să transforme experienÈ›a, de la o simplă informare asupra evenimentului petrecut la posibilitatea de a trăi evenimentul oferind o iluzie atât de puternică capabilă să îÅ£i convingă simÅ£urile că te afli în alt spaÅ£iu împreună cu alÈ›i oameni.

InovaÈ›ia în domeniul non-ficÈ›iunii constă în utilizarea mediile imersive ca instrument pentru a inspira schimbare socială: conceptul se bazează pe filozofia Atticus Finch care spune că cel mai bun mod de a-i înÈ›elege pe ceilalÈ›i este de a te pune în pielea lor.  Un număr tot mai mare de lumi virtuale sunt concepute pentru a schimba atitudini umane È™i a creÈ™te compasiunea È™i empatia utilizatorului. Faţă în faţă cu experienÅ£ele altora având de multe ori rolul de martor implicat, naraÈ›iunea digitală poate facilita adesea o experienţă marcantă schimbând rolul de obicei pasiv al publicului făcându-l să se implice în explorarea firului narativ.

RelaÈ›ia față de realitatea portretizată È™i rolul spectatorului diferă de la proiect la proiect.  Spectatorul poate intra în poveste prin perspectiva unui personaj reprezentat în poveste, sau poate rămâne un martor căruia celelalte personaje îi relatează evenimente:

În pielea personajului / din perspectiva diferitelor personaje

Assent plasează spectatorul în amintirea reconstituită de tatăl regizorului despre execuÈ›ia unui grup de prizonieri capturat de Garda MorÈ›ii din Chile iar Unknown Photographer în amintirile fragmentate ale unui fotograf din Primul Război Mondial. Notes on Blindness: A Journey Into a World Beyond Sight pune utilizatorul în pielea unei persoane cu deficit de vedere iar în ”6x9” A Virtual Experience of Solitary Confinement utilizatorul poate testa senzaÈ›ia dintr-o celulă de izolare în care acÈ›iunile sale de explorare a diferitelor obiecte declanÈ™ează interviuri cu È™apte foÈ™ti deÈ›inuÈ›i care s-au aflat în detenÈ›ie solitară. În proiectul Across the line este imersiunea într-o situaÈ›ie cotidiană din America, cu  grupurile de protestatari anti-avort care strigă remarci ofensatoare în faÈ›a centrelor de sănătate.

Proiectele VR prezintă simÅ£urilor noastre un mediu tridimensional, un univers fictiv generat de un calculator pe care îl putem explora asemenea jocurilor video. Această tehnologie oferă privitorului o mai mare libertate de acÈ›iune: capacitatea de a se deplasa într-un spaÈ›iu tridimensional, de a interacÈ›iona cu obiecte pentru a numi câteva posibilități.  Perspectiva împărtășită creează un soi de înÈ›elegere, iar izolând utilizatorul în acel spaÅ£iu digital, povestea nu este urmărită în mod pasiv ci spectatorul devine parte a lumii virtuale ÅŸi are posibilitatea de a întreprinde diferite acÅ£iuni:  poate manipula obiecte sau chiar să se miÅŸte fizic prin universul fictiv facându-l astfel să simtă că ia parte la acÅ£iunea evenimentului prezentat.

De multe ori spaÈ›iul 3D al poveÈ™tii care este generat de calculator acÈ›ionează ca o replică a spaÈ›iului real din lumea fizică. La fel È™i scenele, dialogurile sunt capturate din lumea fizică È™i sunt folosite în spaÈ›iul 3D al poveÈ™tii pentru a consolida conceptul că participanÈ›ii se confruntă cu o poveste documentară. De exemplu, când video-ul se declanÈ™ează în puncte-cheie din peisajul virtual aminteÈ™te participantului că mediul generat de calculator este întemeiat într-o poveste adevărată. Toate aceste experienÈ›e estompează linia dintre recreaÈ›ii È™i cinema verité.

Calitățile unui film 360° ​​sunt diferite. În timp ce video 360° oferă o perspectivă din punct fix, cu capacitatea de a privi în jur în toate direcÈ›iile iar spectatorul odată cu acceptarea rolului de observator pasiv, dispune de timpul necesar pentru a reflecta asupra lumii sferice, fără a încerca să schimbe gradul de libertate de acÈ›iune care i-a fost acordat.

Între observator-contemplator È™i martor

Cum ar fi să faci o călătorie cu metroul prin Londra, chiar cu câteva clipe înainte de atentatele teroriste din 7 iulie 2005? Witness 360: 7/7 prezintă povestea unei supravieÈ›uitoare. Filmul combină mărturia personală, diferite scene reconstruite pe baza întâmplărilor reale È™i imagini abstracte pentru a conduce privitorul într-o călătorie multi-senzorială a personajului care nu va uita niciodată ziua în care metroul cu care zilnic călătorea a explodat în mii de particule.

Kiya te pune în poziÈ›ia disconfortantă de martor ocular la o situaÈ›ie periculoasă: eforturile nereuÈ™ite a două surori care încerca să o salveze pe a treia soră a lor dintr-un atac mortal venit din partea fostului ei prieten. Cu ajutorul a două apeluri de urgență înregistrate distinct, experienÈ›a pune privitorul în scena zilei tragice în care evenimentele se desfășoară.

Giant transportă privitorul într-o poveste bazată pe evenimente reale:  lupta unei familii  pentru  supravieÈ›uirea într-o zonă de război activ.

Chiar dacă proiectele documentare imersive 360° È™i VR sunt încă în faza în care îÅŸi caută un limbaj artistic propriu, din punct de vedere tehnic, provocarea majoră a acestui domeniu este dezvoltarea unor sisteme mai performante de urmărire a miÅŸcărilor ÅŸi identificarea unor mijloace mai naturale, prin care utilizatorii să poată interacÅ£iona cu mediul artificial.
 

WEBDOC 360

Dacă video 360 oferă o perspectivă fixă, cu capacitatea de a privi în jur în toate direcÈ›iile, documentarul web 360 oferă utilizatorului  experienÈ›a de a trece prin povestea navigând prin clustere de informaÈ›ii. Integrarea unei combinaÈ›ii multimedia (fotografii, text, audio, hărÈ›i, documente scrise, infografice etc.), titluri È™i sub-titluri toate joacă un rol în furnizarea de indicii vizuale utilizatorului prin care acesta  trebuie să se deplaseze explorând astfel componentele poveÈ™tii care îi interesează cel mai mult.

Trei dintre webdocumentare folosesc interfaÈ›a Google Street View. Dublin Rising este un tur virtual pe străzile oraÈ™ului în care sunt inserate imagini È™i testimonii din trecut. Spectatorul explorează oraÈ™ul contemporan, iar elementele interactive îi dezvăluie versiunea istorică a acestuia. Criers for Medellin oferă o incursiune pe străzile aglomerate ale oraÈ™ului Medellin din Columbia urmărind oameni aparÈ›inând celei mai defavorizate clase sociale, care îÈ™i duc zilele de pe urma vânzării de produse tradiÈ›ionale. Street Art Google, Audio Tours este un proiect global în care interfaÈ›a Google Street View funcÈ›ionează ca o arhivă a unor lucrări de artă stradală efemere, iar turul audio dezvăluie poveÈ™tile necunoscute din spatele acestora.

Experience-cern360 și Japan Earthquake surprind printr-o multitudine de imagini și testimoniale schimbarea profundă a umanității după dezastrele majore din istoria recentă.

Polar Sea funcționează ca o revistă online care integrează experiența 360 de grade. Cum experimentează locuitorii Antarcticii schimbarea globală a climei?

Printr-o serie de interviuri, Out of My Window explorează semnificaÈ›ia umană prinsă în spaÈ›iul urban È™i locuirea pe verticală, în diferite părÈ›i ale lumii. Cum se vede lumea de pe ferestrele blocurilor turn din beton armat? În designul interfeÈ›ei este folosită tehnica colajului, spaÈ›iile fiind montate din mai multe fotografii.

SelecÈ›iei internaÈ›ionale i se alătura 3 producÈ›ii româneÈ™ti care documentează diferite problematici ale comunismului prin tururi vituale fotografice interactive: închisoarea de la Râmnicu Sărat, o expoziÈ›ie virtuală despre avortul în România comunistă È™i cultura cinematografică clasică prin Depozitul de filme de la Cluj-Napoca.

DOCUMENTARUL FULLDOME

Cinematograful-dom e o construcÈ›ie specială, cu ecranul amplasat pe tavanul în formă de calotă. Structura e echipată cu proiectoare È™i aparatură de sonorizare care asigură o proiecÈ›ie multiplă. Sursa de inspiraÈ›ie este de găsit în vechile planetarii, pe cupola cărora se puteau vizualiza planetele cu orbitele lor, constelaÈ›iile È™i galaxiile de pe harta celestă. Odată cu revoluÈ›ia digitală È™i cea audiovizuală, tehnologia a evoluat È™i tematica spectacolelor din planetarii s-a diversificat. AÈ™a au apărut cinematografele-dom, al căror repertoriu păstrează în parte filme cu caracter educativ despre cosmos, corpuri cereÈ™ti, sau despre lumea subacvatică, la care se adaugă operele cinematografice pe care artiÈ™tii vizuali le crează special pentru această tehnologie. Un ecran care ocupă întregul câmp vizual È™i înconjoară spectatorul 360 de grade È™i sunetele transmise printr-un sistem care combină o multitudine de canale compun senzaÈ›ia de prezență nemijlocită în centrul evenimentelor din film.

Filmele în format full-dome sunt încă la început. Sala în care sunt vizionate È™i direcÈ›iile multiple din care vine imaginea către spectator impun cineaÈ™tilor experimentarea unor limbaje cinematografice diferite de cele folosite până acum.

Programul Cinema full-dome din AFF 2016 propune o selectie de  8 documentare, dintre care 3 selectate special pentru Astra Film Junior: copiii vor viziona documentare full-dome despre misterul zborului È™i visul ambiÈ›ios al omului de a descoperi cerul (Dream to Fly) È™i poveÈ™ti minunate care reliefează importanÈ›a relaÈ›iei dintre om È™i natură (The Blind Man with starry eyes È™i The Longest Night: A Winter’s Tale).

Diferitele tematici ale documentarelor full-dome vor oferi publicului o experiență captivantă și vor transpune cinefilii față-n față cu spectacolul fascinant al aurorei boreale (Aurora: Lights of Wonder), cu scene de luptă din cel de-al Doilea Război Mondial (World 2 War), cu populațiile sami din nordul Europei (Life under the Arctic Sky), cu 7 dintre cei mai remarcabili astronomi ai antichității (Amazing Astronomers of Antiquity), cu detalii fascinante despre migrația anumitor păsări pe timp de noapte. (On the Wings of the Night).

(Adela Muntean)