Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

POVESTIRI DIN URBANIA

Universul urban poate fi teren de joacă sau teren de luptă. Poate oferi confort, lux chiar, sau, dimpotrivă, mizerie cumplită și nesiguranță, până la teamă pentru propria viață. Orașul își produce propria faună, care se adaptează cameleonic pe fundalul citadin. Orașul a fascinat dintotdeauna pe toată lumea, dar în primul rând pe artiști. Povestiri din Urbania aduce patru viziuni cinematografice despre oraș.

''City Play'' al regizoarei Paloma Yañez Serrano este rezultatul cercetării intitulate ''O explorare a temporalității și spațialității orașului Cairo în dinamica jocului '', parte a studiilor de documentar etnografic pe care le-a făcut la Centrul de antropologie vizuală Granada Centre Manchester. Proiectul a pornit ca o reacție a autoarei la degradarea produsă de confrunările violente dintre diferiții actanți de pe scena urbană din Cairo. Pe ecranul împărțit în două se derulează simultan rolurile contrastante pe care copiii le pot avea în cadrul orașului, atunci când sunt mici și atunci când cresc. E o tehnică interesantă și relevantă pentru un documentar care explorează linia fină ce desparte jocul de realitate.

În ''Govandi Crime aur Camera'', facerea documentarului reproduce subiectul filmului. Un grup de tineri realizează și postează pe youtube un serial polițist creat după modelul serialelor celebre de gen difuzate pe posturi tv din India. Un al doilea grup de tineri află despre serial și își dau seama că au găsit un material excelent pentru un documentar. Primii provin din mahalaua de lână cea mai mare groapă de gunoi a Indiei. Cel de-al doilea grup e de studenți de la Tata Institute, cu sediul în partea prosperă a orașului. Punctul lor comun e pasiunea pentru film și dorința de a crea conținut vizual captivant și convingător.

Câștigător al Metropolis Grand Jury Award la Doc NYC (New York, 2014), lungmetrajul de debut al lui Thomas Wirthensohn e povestea relației de iubire-ură dintre un animal urban 100% , în persoana ex-manechinului, în prezent fotografului de modă Mark Reay și orașul New York. În aparență, acest bărbat bine, mereu elegant, trăiește o viață new-yorkeză strălucitoare, pe care și-ar dori-o mulți. Realitatea crudă e că locul care e pentru el ''acasă'' e o ascunzătoare pe acoperișul unei clădiri, unde trebuie să se strecoare nebăgat în seamă de locatari. Cele mai banale gesturi zilnice, precum spălatul de dimineață, periatul dinților, schimbatul hainelor, sunt tot atâtea provocări care trebuie tratate cu inventivitate. Filmul dezvăluie pas cu pas cum protagonistul se adaptează regulilor nescrise ale vieții în marele oraș pentru a supraviețui cu grație și eleganță.

Alexander Hick abordează pe un ton eseistic problema supraviețuirii și a adaptării în ''Scorched Water'' (Apa pârjolită), un documentar despre Mexico City care ia forma metaforică a ''peștelui umblător mexican'', Axolotl, o creatură capabilă de auto-regenerare, își poate schimba forma și are un aspect grotesc de embrion adult, din cauza neoteniei, adică a păstrării caracterelor de larvă pe parcursul vieții adulte. Precum creatura Axolotl, locurile, oamenii, atmosfera, totul se schimbă treptat, filmul însuși trecând printr-un proces de metamorfoză.  (Adina Marin)