Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

POVESTIRI DIN URBANIA

Universul urban poate fi teren de joacă sau teren de luptă. Poate oferi confort, lux chiar, sau, dimpotrivă, mizerie cumplită È™i nesiguranță, până la teamă pentru propria viață. OraÈ™ul îÈ™i produce propria faună, care se adaptează cameleonic pe fundalul citadin. OraÈ™ul a fascinat dintotdeauna pe toată lumea, dar în primul rând pe artiÈ™ti. Povestiri din Urbania aduce patru viziuni cinematografice despre oraÈ™.

''City Play'' al regizoarei Paloma Yañez Serrano este rezultatul cercetării intitulate ''O explorare a temporalității È™i spaÈ›ialității oraÈ™ului Cairo în dinamica jocului '', parte a studiilor de documentar etnografic pe care le-a făcut la Centrul de antropologie vizuală Granada Centre Manchester. Proiectul a pornit ca o reacÈ›ie a autoarei la degradarea produsă de confrunările violente dintre diferiÈ›ii actanÈ›i de pe scena urbană din Cairo. Pe ecranul împărÈ›it în două se derulează simultan rolurile contrastante pe care copiii le pot avea în cadrul oraÈ™ului, atunci când sunt mici È™i atunci când cresc. E o tehnică interesantă È™i relevantă pentru un documentar care explorează linia fină ce desparte jocul de realitate.

În ''Govandi Crime aur Camera'', facerea documentarului reproduce subiectul filmului. Un grup de tineri realizează È™i postează pe youtube un serial poliÈ›ist creat după modelul serialelor celebre de gen difuzate pe posturi tv din India. Un al doilea grup de tineri află despre serial È™i îÈ™i dau seama că au găsit un material excelent pentru un documentar. Primii provin din mahalaua de lână cea mai mare groapă de gunoi a Indiei. Cel de-al doilea grup e de studenÈ›i de la Tata Institute, cu sediul în partea prosperă a oraÈ™ului. Punctul lor comun e pasiunea pentru film È™i dorinÈ›a de a crea conÈ›inut vizual captivant È™i convingător.

CâÈ™tigător al Metropolis Grand Jury Award la Doc NYC (New York, 2014), lungmetrajul de debut al lui Thomas Wirthensohn e povestea relaÈ›iei de iubire-ură dintre un animal urban 100% , în persoana ex-manechinului, în prezent fotografului de modă Mark Reay È™i oraÈ™ul New York. În aparență, acest bărbat bine, mereu elegant, trăieÈ™te o viață new-yorkeză strălucitoare, pe care È™i-ar dori-o mulÈ›i. Realitatea crudă e că locul care e pentru el ''acasă'' e o ascunzătoare pe acoperiÈ™ul unei clădiri, unde trebuie să se strecoare nebăgat în seamă de locatari. Cele mai banale gesturi zilnice, precum spălatul de dimineață, periatul dinÈ›ilor, schimbatul hainelor, sunt tot atâtea provocări care trebuie tratate cu inventivitate. Filmul dezvăluie pas cu pas cum protagonistul se adaptează regulilor nescrise ale vieÈ›ii în marele oraÈ™ pentru a supravieÈ›ui cu graÈ›ie È™i eleganță.

Alexander Hick abordează pe un ton eseistic problema supravieÈ›uirii È™i a adaptării în ''Scorched Water'' (Apa pârjolită), un documentar despre Mexico City care ia forma metaforică a ''peÈ™telui umblător mexican'', Axolotl, o creatură capabilă de auto-regenerare, îÈ™i poate schimba forma È™i are un aspect grotesc de embrion adult, din cauza neoteniei, adică a păstrării caracterelor de larvă pe parcursul vieÈ›ii adulte. Precum creatura Axolotl, locurile, oamenii, atmosfera, totul se schimbă treptat, filmul însuÈ™i trecând printr-un proces de metamorfoză.  (Adina Marin)