Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

PORTRET: FREDERICK WISEMAN

Un marţian trimite o carte poştală acasă

Când mă uit la filmele lui Fred Wiseman, deseori îmi aduc aminte de ceva ce a spus odată editorul de imagine din Marea Britanie, Dai Vaughan: „problemele filmului documentar sunt problemele vieÅ£ii”. Ceea ce cred eu că a vrut să spună Vaughan este că ambiguităţile ÅŸi neclaritatea radicală a sensului ÅŸi intenÅ£iilor altor oameni sunt la fel de dificil de abordat în film cum sunt ÅŸi în viaţă. ÎnÅ£elegerea acÅ£iunilor altor oameni, surprinderea contextului în care oamenii cred că acÅ£ionează ÅŸi interpretarea sensului acÅ£iunilor acestora reprezintă una din marile provocări ale vieÅ£ilor noastre ÅŸi poate chiar baza tuturor artelor spectacolului.

Poate mai mult decât oricare alt cineast, Wiseman s-a străduit să transforme problemele de viaţă în probleme de artă. Fiind autorul de filme documentare care a adus singura ÅŸi cea mai mare contribuÅ£ie la cinematografia mondială, cu unele dintre operele lui timpurii (At Berkeley, The Store), proiectate la ediÅ£iile anterioare ale festivalului Astra Film, ne-am gândit că este un moment bun să aducem o reflecÅ£ie mai însemnată asupra acestei filmografii unice în faÅ£a publicului Astra.   

Ne dăm seama că ne-am propus o sarcină imposibilă – aceea de a oferi un fragment dintr-o filmografie care se întinde pe o perioadă de peste cincizeci de ani ÅŸi aproape la fel de multe filme. Ce hybris! În afara cercurilor ezoterice de film, dl Wiseman nu este foarte cunoscut aici – sau, mai bine zis, este cunoscut doar indirect, prin influenÅ£a lui. PuteÅ£i observa postura wisemaniană ÅŸi în filmele dlui Cristi Puiu, pentru care filmul trebuie, de asemenea, să fie martor la natura oamenilor din lumea noastră.

AÅŸadar, am ales întru totul intenÅ£ionat o pereche surprinzătoare. Vă aducem două dintre cele mai profunde reflecÅ£ii ale cineastului asupra intervenÅ£iilor restrictive ale societăţii moderne. În Domestic Violence I ÅŸi II, suntem martori la ambiguităţile morale inextricabile – indecidabilitatea radicală de care se lovesc agenÅ£ii care încearcă să intervină în vieÅ£ile familiilor profund tulburate.  Alături de această gravitate mare, proiectăm ceea ce, la prima vedere, ar putea să pară o operă mai superficială: primul dintre filmele lui Wiseman contractat de o instituÅ£ie ÅŸi, în plus, o destinaÅ£ie turistică pariziană faimoasă.   Însă aÅŸa cum veÅ£i vedea, Crazy Horse se deapănă într-o implicare profund solicitantă în însăşi ideea de artă, frumuseÅ£e ÅŸi natură a spectacolului.

Crazy Horse, care se află ÅŸi el în linie cu filmele sale de „comentariu social” aparent mai implicat, ne ajută să înÅ£elegem viziunea unificatoare din spatele întregii filmografii. În toate filmele din selecÅ£ia noastră, la fel ca în restul operei sale, realizatorul de film aduce cu sine o atitudine care le adresează interpelări personajelor lui, ca femei ÅŸi bărbaÅ£i din spaÅ£iul public, le solicită să îÅŸi expună public situaÅ£ia – o expunere la care el va fi martor corect ÅŸi sincer.

Domestic Violence I ÅŸi II vin din faimoasa serie a lui Wiseman de „filme instituÅ£ionale” – filme în care, aÅŸa cum a spus-o în mod ironic, „locul este vedeta”. La începutul carierei lui, câÅ£iva comentatori au scris de parcă aceste filme erau investigaÅ£ii sociologice ale „statului american” – vădit nu o perspectivă descendentă a „stării naÅ£iunii”, ci o perspectivă etnografică ascendentă: ÅŸcoli de cartier, o secÅ£ie de poliÅ£ie, un spital, un supermarket, un salon în care marele tabu american – moartea – este o banalitate ÅŸi aÅŸa mai departe. Faima uriaşă a primului său film, mult timp interzis, Titticut Follies (având decorul într-o închisoare pentru criminali psihotici), i-a modelat puternic această viziune unilaterală cu adevărat înÅŸelătoare, deoarece, mai mult ca oricare dintre ultimele lui opere, el poate fi descifrat ca o critică activă la adresa „sistemului”. Însă faptul că Titticut Follies este în primul rând excepÅ£ional ÅŸi urmărit în zilele noastre pare cu adevărat desprins dintr-o polemică.

Ceea ce devine clar după vizionarea unui film precum Crazy Horse este că Wiseman aduce în opera sa aceeaÅŸi distanţă sceptică, de profesionist, într-un bar exclusivist de striptease, cât priveÅŸte opera lui superficial mai implicată. Caracterul autentic al tuturor filmelor lui derivă, aÅŸ îndrăzni să spun, din personalitatea cineastului – perspectiva ageră, ironică, est-americană a unui adevărat american tocquevillian. În măreaÅ£a sa etnografie a imaginaÅ£iei publicului american, On Democracy in America, Tocqueville vorbeÅŸte despre neliniÅŸtea bizară a americanilor care îi face să fie „gravi ÅŸi aproape triÅŸti chiar ÅŸi în plăcerile lor”. Văd ceva asemănător ÅŸi la Fred Wiseman.

Celălalt aspect esenÅ£ial cu privire la această operă este faptul că autorul a respins radical distincÅ£ia dintre dramă ÅŸi non-ficÅ£iune. Wiseman este un cineast prin definiÅ£ie. La fel ca mulÅ£i dintre autorii de documentare din zilele noastre, filmele lui trebuie înÅ£elese ca ficÅ£iuni sau realităţi fictive dacă doriÅ£i. În 2014, el a declarat: „Cred că realizez filme narative dramatice, care pot fi în aceeaÅŸi măsură amuzante, triste, tragice sau filme normale, obiÅŸnuite, de ficÅ£iune”. Mai mult decât atât: „Cred că filmele mele sunt mai mult romaneÅŸti decât gazetăreÅŸti... nu-mi place să expun pur ÅŸi simplu filmele. Mă interesează complexitatea ÅŸi ambiguitatea [existenÅ£ei umane]. Îmi place să realizez filme care, într-o anumită măsură, indică uriaÅŸa complexitate a conÅ£inutului”. (Frederick Wiseman despre estetică, interviu filmat  HUFF Post 2014, 1,10-1,20 min.)

Întreaga cinematografie este o colaborare – non-ficÅ£iunea se bazează pe încrederea eroilor ei reali în cei care îi vor portretiza. Această caracteristică de a le acorda personajelor sale cea mai bună ÅŸansă la exprimarea sinelui ÅŸi distanÅ£a de profesionist pe care o cultivă cineastul pentru ca ea să aibă loc este cea care se află în inima măreÅ£iei lui Wiseman. AÅŸadar, genialitatea constă, în parte, în distanÅ£a pe care Wiseman o aÅŸază între el ÅŸi subiecÅ£ii lui. Este uÅŸor ca un antropolog dintr-o Å£ară străină să se simtă ca un marÅ£ian care trimite cărÅ£i poÅŸtale acasă. Realizarea lui Wiseman constă în faptul că a devenit un marÅ£ian în propria Å£ară – dezvăluind tipare care ne sunt atât de familiare, încât nu le mai observăm; ÅŸi, procedând astfel, el ne face să ne tratăm vieÅ£ile de parcă ar fi forme ciudate ÅŸi străine.

O altă cale de a spune toate acestea este de a observa cum Wiseman, deÅŸi nu prea este „un maestru al suspiciunii” în sensul în care au fost Marx, Freud ÅŸi Nietzsche, îÅŸi împărtăşeÅŸte scepticismul faţă de ipocrizia umană. În acest sens, Wiseman este la fel ca acei sociologi – inclusiv Freud – care adoptă ceva din poziÅ£ia unui detectiv – urmărind sporii culturali, luându-le urma în vieÅ£ile indivizilor pe care el ni-i aduce în faţă. Åži, la fel ca un detectiv adevărat, angajamentul său cel mai profund este faţă de adevărul situaÅ£iei în care se regăseÅŸte pe măsură ce filmează. Fiind renumit pentru faptul că îi ia de trei-patru ori mai mult să-ÅŸi editeze opera decât să filmeze, în acel proces el se străduieÅŸte să găsească adevărul momentului pro-filmic – însă, paradoxal, realizează acest lucru folosind toată gama de trucuri cinematografice de ficÅ£ionalizare.

Tocqueville este un spirit recurent pentru mine, care mă obsedează când apreciez opera lui Wiseman. Marele francez a observat că principiile democratice ÅŸi condiÅ£iile sociale egalitare au dat naÅŸtere unui lucru pe care el l-a numit, iniÅ£ial, „individualism” – o condiÅ£ie care tindea să sece conÅŸtiinÅ£a omului de a fi solidar cu semenii lui, făcându-l mereu să se bazeze numai pe el însuÅŸi ÅŸi ameninÅ£ând să „[îl] închidă în singurătatea propriei inimi”. Din punctul meu de vedere, toată opera lui Wiseman este un angajament eroic, o luptă chiar ÅŸi cu acea condiÅ£ie. America a contribuit cu ideea de fericire la felul în care înÅ£elegem civilizaÅ£ia însăşi. La Frederick Wiseman, ea ne-a oferit poate cel mai pătrunzător observator al unei civilizaÅ£ii în care materializarea fericirii este la fel de amăgitoare ca ubicuitatea promisiunii ei.   

Marea realizare a filmografiei dlui Wiseman poate să fie, sperăm noi, descifrată ÅŸi de varietatea pură a conÅ£inuturilor pe care se concentrează în filmele lui, invitând publicul să coboare spre cele mai dense ÅŸi profunde niveluri de interacÅ£iune umană, aÅŸa cum se întâmplă pe terenul unor:   

Instituţii educaţionale - High School I (1968), High School II (1994), At Berkeley (2013),

Instituţii de cercetare - Primate (1974), Zoo (1993)

Instituţii juridice/poliţieneşti - Domestic Violence I (2001), Domestic Violence II (2002), Law and Order (1969), Juvenile Court (1973), State Legislature (2006), Welfare (1975)

Instituţii de servicii de sănătate - Hospital (1970), Near Death (1989), Titicut Follies (1967)

Instituţii pentru persoane cu dizabilităţi - Adjustment and Work (1986), Blind (1987), Deaf (1986), Multi-handicapped (1986)

Armată - Basic Training (1971), Manoeuvre (1979), Missile (1987), Sinai Field Mission (1978)

InstituÅ£ie culturală - La Danse (2009), despre Corpul de Balet al Operei NaÅ£ionale din Paris, La Comedie Française (1996), National Gallery (2014)

Instituţie religioasă - Essene (1972), despre mănăstirea benedictină,

Sport - Boxing Gym (2010), Racetrack (1985)

Lumea comercială, companii - Meat (1976), Model (1980), The Store (1983), Crazy Horse (2011)

Spaţii publice - Aspen (1991), Belfast, Maine (1999), Canal Zone (1977), Central Park (1989), Public Housing (1997), In Jackson Heights (2015)

Michael Stewart, UCL

Director fondator Open City Documentary Festival

Septembrie 2016