Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2016

OUTSTANDOX

OUTSTANDOX grupează 8 filme care propun - fiecare din ele prin utilizarea într-o manieră excepÈ›ională a instrumentelor cinemaului documentar - investigarea ingredientelor È™i a experienÈ›elor de viață care intră în modelarea compoziÈ›iei noastre ca entități individuale È™i colective.

Documentarele-portret DON JUAN, THE DARK GENE È™i THE NEW MAN ridică toate, în chei stilistice diferite, întrebări existenÈ›iale cu privire la raportul dintre biologic È™i identitate, re-prezentând cu demnitate biografiile ieÈ™ite din comun a trei protagoniÈ™ti care se luptă, într-o formă sau alta, cu marginalizarea.  La fel cum primele două filme ne provoacă să ne chestionăm prejudecățile pe care le-am putea avea în privinÈ›a persoanelor afectate de tulburări psihice, ca autismul sau depresia, relativizând falsa graniță dintre constructe normative È™i alteritate, THE NEW MAN marÈ™ează, de asemenea, într-o direcÈ›ie similară. Acesta tratează, printr-o lentilă universală, un tip de istorie personală pe care genul queer cinema de regulă o particulariează, È™i anume, schimbarea de gen È™i de identitate sexuală, integrând dificultățile de acceptare socială ale acestui „nou om” în imaginea mai largă a celor care încearcă să fie acceptaÈ›i, în primul rând, de propria familie.

Tema reconcilierii cu trecutul È™i a felului în care acesta ne influenÈ›ează înÈ›elegerea prezentului constituie un liant al întregului program, după cum poate fi observat È™i în KEEP QUIET sau în DEPTH TWO, însă la o altă scală - cea a istoriei colective recente. Miza comună a acestor două filme se bazează, narativ, pe implicaÈ›iile umaniste ale confruntării dintre victime È™i agresori, explorând raportul dintre perdanÈ›ii È™i falÈ™ii câÈ™tigători implicaÈ›i în tragedii istorice precum Holocaustul sau epurările etice din Balcani din timpul războiului din Kosovo.

Terenul problemelor care È›in de încălcarea È™i de apărarea drepturilor omului este disputat È™i de filme ca documentarul de tradiÈ›ie ciné-verité EMPLOYMENT OFFICE sau de distopia poetică DEAD SLOW AHEAD. Ambele pornesc de la reglementarea raporturilor de muncă, fiecare din cele două speculând alegoric È™i cu subtilitate o stare curentă de scepticism social, la adresa a două sisteme diferite: modelul în colaps aÈ™ statului providenÈ›ial respectiv soarta în derivă a capitalismului, înÈ›eles ca maÈ™inărie abrutizantă. În acelaÈ™i timp, procesul de configurare È™i reconfigurare actuală a lumii globalizate are inevitabil consecinÈ›e asupra reprezentării acesteia de către comunități tradiÈ›ionale, cândva izolate, cum ar fi cea de Maasai Ilparakuyo din Tanzania, a cărei transformare este urmărită de-a lungul timpului în documentarul antropologic CHANGA REVISITED. (Andreea Mihalcea)