Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2017

Post-truth

PEISAJ POST-ADEVÄ‚R

–Știri false– DiscuÈ›ie panel

În spaÈ›iul fost-sovietic, dezinformarea populaÈ›iei a fost practicată decenii întregi: È™tirile false despre realizările socialismului È™i odiosul capitalism occidental erau la ordinea zilei. De fapt, în orice comunicare oficială realitatea era acoperită cu o versiune fals-propagandistică. Această practică era atât de răspândită, dar È™i neschimbată în metodologie È™i aplicare, încât era puÈ›in periculoasă fiind previzibiă, domesticită. Gravitatea È™tirilor false a putut fi, însă, resimÈ›ită în România în timpul aÈ™a-zisei RevoluÈ›ii din Decembrie 1989, transmisă dintr-o singură sursă centralizată de informare la vremea respectivă de la TVR – informaÈ›iile care se transmiteau erau, de exemplu, că sunt teroriÈ™ti ascunÈ™i peste tot, că apa a fost otrăvită în localități, a creat mari probleme la vremea respectivă.

Odată cu schimbarea spaÈ›iului mediatic, defragmentarea centrelor de informaÈ›ie de la presa scrisă la online, È™i consumatorii au migrat de la jurnalismul clasic la social media, s-a schimbat È™i viteza cu care se răspândesc informaÈ›iile, ne aflăm într-o situaÈ›ie nouă, în care manipularea prin informaÈ›ii devine foarte facilă, în timp ce informaÈ›ia poate oricând să mobilizeze populaÈ›ia.

Această nouă situaÈ›ie, acest peisaj mediatic în era Post-Adevăr, necesită cunoaÈ™terea „noilor semne de circulaÈ›ie” È™i un nou vocabular: È™tiri false (fake news), articole eronate (hoax articles), războiul informatic, războiul hibrid, hecatron, furt È™i scurgeri de informaÈ›ii (info hacking and leaking), verificarea informaÈ›iilor (fact checking). 

Discutia panel va aborda diferite politici È™i bune practici in momentul de față, care se folosesc pentru a evita atacurile cu È™tirile false, soluÈ›iile existente împotriva atacurilor fake news la nivel macro. Ce fel de soluÈ›ii bune, funcÈ›ionale există la momentul de față la nivel instituÈ›ional, guvernamental? Ce soluÈ›ii aplică marile corporaÈ›ii online (Google, Facebook)? Ce pot să facă asociaÈ›iile de profil, instituÈ›iile de presă? 

Mockumentar independent – sub arest - masterclass

Documentarul È™i-a construit o reputaÈ›ie că se bazează pe adevăr È™i este în mare parte cunoscut ca gen audiovizual/cinematografic care le oferă spectatorilor fapte È™i dovezi despre oameni, evenimente, fenomene sau, ca si alte genuri de filme, care îi prezintă publicului realități umane ce nu sunt cunoscute pe deplin, cu tot contextul È™i detaliile lor.  

Argumentele despre adevăr în realizarea de filme documentare – cât de „real” este sau nu e un film documentar – s-au discutat decenii întregi, astfel de discuÈ›ii fiind inerente formei lui. DiscuÈ›ia a ridicat o serie de întrebări epistemologice, etice despre acest subiect. În vreme ce producÈ›ia genului documentar a devenit tot mai răspândită în ultimele două decenii, iar regizorii utilizează o serie întreagă de mijloace cinematografice, întrebările legate de adevăr sau neadevăr în documentar au un ecou mai puternic È™i mai persistent.

În era „POST-ADEVÄ‚R”, a venit vremea să abordăm chestiunile legate de mockumentare, sau documentare false, un gen de film documentar în care regizorii È™i producătorii utilizează intenÈ›ionat conÈ›inut inventat. Mockumentarele sau documentarele false au devenit cunoscute după câteva scandaluri în care au fost implicate canale comerciale de film documentar care, mânaÈ›i cîÈ™tig comercial, au produs È™i difuzat seriale de documentare bazate pe informaÈ›ii false folosind chiar mărturiile unor falÈ™i experÈ›i, păcălind milioane de spectatori. De exemplu, seriile tematice de la Discovery Channel despre animale, sirene sau istorie (http://www.businessinsider.com/discovery-channels-fake-documentaries-2014-9).

Mockumentarele sub arest – masterclass- va aduce în discuÈ›ie întrebarea: de ce regizorii de film independent sunt atraÈ™i de mockumentare?  

Ruben Vermeersch, un regizor È™i producător independent din Belgia ne va împărtăși experienÈ›a lui legată de realizarea mockumentarului Applause Man. El va vorbi despre motivele pentru care a realizat acest film, despre tot felul de cerinÈ›e creative din timpul producÈ›iei: să creeze personajul, să găsească È™i să-i ghideze pe actori, precum È™i situaÈ›iile ciudate legate de finanÈ›are, receptarea È™i distribuÈ›ia filmului finalizat. Va face referire la celălalt mockumentar independent cunoscut, „Exit through the Gift Shop” (IeÈ™ire prin Magazinul de Cadouri).