Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2017

Post-truth

PEISAJ POST-ADEVĂR

–Știri false– Discuție panel

În spațiul fost-sovietic, dezinformarea populației a fost practicată decenii întregi: știrile false despre realizările socialismului și odiosul capitalism occidental erau la ordinea zilei. De fapt, în orice comunicare oficială realitatea era acoperită cu o versiune fals-propagandistică. Această practică era atât de răspândită, dar și neschimbată în metodologie și aplicare, încât era puțin periculoasă fiind previzibiă, domesticită. Gravitatea știrilor false a putut fi, însă, resimțită în România în timpul așa-zisei Revoluții din Decembrie 1989, transmisă dintr-o singură sursă centralizată de informare la vremea respectivă de la TVR – informațiile care se transmiteau erau, de exemplu, că sunt teroriști ascunși peste tot, că apa a fost otrăvită în localități, a creat mari probleme la vremea respectivă.

Odată cu schimbarea spațiului mediatic, defragmentarea centrelor de informație de la presa scrisă la online, și consumatorii au migrat de la jurnalismul clasic la social media, s-a schimbat și viteza cu care se răspândesc informațiile, ne aflăm într-o situație nouă, în care manipularea prin informații devine foarte facilă, în timp ce informația poate oricând să mobilizeze populația.

Această nouă situație, acest peisaj mediatic în era Post-Adevăr, necesită cunoașterea „noilor semne de circulație” și un nou vocabular: știri false (fake news), articole eronate (hoax articles), războiul informatic, războiul hibrid, hecatron, furt și scurgeri de informații (info hacking and leaking), verificarea informațiilor (fact checking). 

Discutia panel va aborda diferite politici și bune practici in momentul de față, care se folosesc pentru a evita atacurile cu știrile false, soluțiile existente împotriva atacurilor fake news la nivel macro. Ce fel de soluții bune, funcționale există la momentul de față la nivel instituțional, guvernamental? Ce soluții aplică marile corporații online (Google, Facebook)? Ce pot să facă asociațiile de profil, instituțiile de presă? 

Mockumentar independent – sub arest - masterclass

Documentarul și-a construit o reputație că se bazează pe adevăr și este în mare parte cunoscut ca gen audiovizual/cinematografic care le oferă spectatorilor fapte și dovezi despre oameni, evenimente, fenomene sau, ca si alte genuri de filme, care îi prezintă publicului realități umane ce nu sunt cunoscute pe deplin, cu tot contextul și detaliile lor.  

Argumentele despre adevăr în realizarea de filme documentare – cât de „real” este sau nu e un film documentar – s-au discutat decenii întregi, astfel de discuții fiind inerente formei lui. Discuția a ridicat o serie de întrebări epistemologice, etice despre acest subiect. În vreme ce producția genului documentar a devenit tot mai răspândită în ultimele două decenii, iar regizorii utilizează o serie întreagă de mijloace cinematografice, întrebările legate de adevăr sau neadevăr în documentar au un ecou mai puternic și mai persistent.

În era „POST-ADEVĂR”, a venit vremea să abordăm chestiunile legate de mockumentare, sau documentare false, un gen de film documentar în care regizorii și producătorii utilizează intenționat conținut inventat. Mockumentarele sau documentarele false au devenit cunoscute după câteva scandaluri în care au fost implicate canale comerciale de film documentar care, mânați cîștig comercial, au produs și difuzat seriale de documentare bazate pe informații false folosind chiar mărturiile unor falși experți, păcălind milioane de spectatori. De exemplu, seriile tematice de la Discovery Channel despre animale, sirene sau istorie (http://www.businessinsider.com/discovery-channels-fake-documentaries-2014-9).

Mockumentarele sub arest – masterclass- va aduce în discuție întrebarea: de ce regizorii de film independent sunt atrași de mockumentare?  

Ruben Vermeersch, un regizor și producător independent din Belgia ne va împărtăși experiența lui legată de realizarea mockumentarului Applause Man. El va vorbi despre motivele pentru care a realizat acest film, despre tot felul de cerințe creative din timpul producției: să creeze personajul, să găsească și să-i ghideze pe actori, precum și situațiile ciudate legate de finanțare, receptarea și distribuția filmului finalizat. Va face referire la celălalt mockumentar independent cunoscut, „Exit through the Gift Shop” (Ieșire prin Magazinul de Cadouri).