CETĂȚENI AI LUMII ONLINE
Pentru toţi cei care folosesc Internetul şi sunt, astfel, cetăţeni ai mediului online, aceste trei filme sunt o călătorie spre laturile necunoscute ale tărâmului pe care păşim când intrăm online, un tărâm care pare să fie plin de însuşiri, legi şi locuri neexplorate.
Însăşi vocea lui Herzog ne călăuzeşte în Lo and Behold, cu acelaşi entuziasm intelectual cu care am fost conduşi să descoperim natura NATURII în filmul său precedent, Grizzly Man. În acest film cunoaştem oameni care au contribuit prin propria pasiune, imaginaţie, creativitate şi abilităţi tehnice pentru inventarea şi, ulterior, modelarea lumii pe care astăzi o ştim ca fiind Internetul. Spre deosebire de lumea fizică, aşa cum conchide filmul, spaţiul online încă poate fi întins şi mărit oriunde se întâlneşte o dinamică de idei inventive, imaginative, creative.
Dacă ar fi să explorăm şi mai mult geografia umană a acestui tărâm online, cea mai mare ţară din prezent cu siguranţă ar fi cea a comunităţii Facebook, cuprinzând 1,7 miliarde utilizatori activi, ca locuitori. „Să dăm o voce oamenilor” este scopul acestei reţele sociale, aşa cum a declarat public inventatorul şi deţinătorul ei. Iar cetăţenii acestei ţări online ar trebui să fie, într-adevăr, cei mai fericiţi din lume, dat fiind că sunt toţi conectaţi pe baza „prieteniilor pe Facebook” şi a „like-urilor” acordate în mod voluntar.
Însă întrebarea – „Care sunt legile în naţiunea Facebook şi ce se întâmplă dacă le încalci?” – este cea care dă startul călătoriei următorului film. Gottschau ne invită să urmărim practicarea şi consecinţele aplicării legii, cenzura folosită în acel spaţiu în mod obişnuit, prin prezentarea câtorva cazuri din milioane altele care apar în fiecare zi: în vreme ce fotografii şi date personale sunt şterse sau mii de conturi pe Facebook sunt suspendate, ajungem să ne dăm seama că scopul final al acestei platforme nu are nimic de-a face cu libertatea de exprimare şi că această reţea socială nu pare să fie decât un instrument de supraveghere a omenirii la o scară fără precedent. Facebookistan, aşa cum sugerează şi titlul filmului, pare să fie un sultanat, în care o singură persoană guvernează o şeptime din populaţia lumii din prezent, conectată prin Facebook, iar scopul ascuns al legilor lui nu caută decât să obţină monopol asupra datelor personale ale utilizatorilor reţelei.
Down the deep, dark web ne invită să mergem dincolo de motorul „obişnuit”, „oficial” de căutare al mediului online indexat, detectabil şi să ajungem în străfundurile Internetului, lumea interlopă digitală. Tor nu este numai o piaţă neagră uriaşă de produse ilegale, ci şi o piaţă neagră a ideilor care nu costă nimic, a reţetelor gratuite de medicamente şi a schiţelor pentru obiecte printate în 3D, părând să fie singurul loc de pe Internet în care marca ideii de Internet liber mai poate fi găsită, în special pe teritoriul circumscris de activitatea criptoanarhiştilor care folosesc mesaje şi monede de schimb încifrate. (Csilla Kató)