Chestiuni identitare
Rasă, apartenență etnică, naÈ›ionalitate. Statut social È™i economic, orientare sexuală, vârstă. Identitate socială vs. personală. Sunt multe aspecte de luat în considerare atunci când discutăm despre identitate. Dacă identitatea e o formă de reprezentare socială ce mediază relaÈ›ia dintre individ È™i societate, putem avea un proces creator sau unul distructiv. Filmele din această secÈ›iune explorează căile prin care identitatea È™i dorinÈ›a de a o căuta influenÈ›ează vieÈ›ile oamenilor.
Calabria e un road movie cu doi protagoniÈ™ti charismatici, angajaÈ›i ai unei firme de pompe funebre elveÈ›iene, care trebuie să ajungă cu dricul într-un sat calabrez, ultima destinaÈ›ie a pasagerului din sicriu. Străbătând Italia de la Nord la Sud, cei doi ne poartă într-o călătorie spirituală cu referiri dulci-amare la condiÈ›ia de imigrant, familie, viață È™i moarte.
Ultimul Căldărar se apleacă asupra unui clan aparte în rândul romilor. Mai demult, meseria le oferea mijloace de trai È™i un anumit statut social. În ultimii ani, vasele de lor de aramă nu prea mai au căutare, aÈ™a că sunt nevoiÈ›i să găsească alte căi ca să poată trăi. Țările occidentale sunt o variantă, dar nici acolo nu-i aÈ™teaptă câini cu covrigi în coadă.
Legăturile de familie È™i cele comunitare devin uneori atât de apăsătoare încât unii preferă să plece unde văd cu ochii în căutarea propriei identități. Întoarcerea acasă dezvăluie pe un ton foarte personal parcursul neobiÈ™nuit al unor fraÈ›i crescuÈ›i într-o aÈ™ezare de coloniÈ™ti israelieni È™i ajunÈ™i unul regizor È™i model, iar celălalt funcÈ›ionar la Comisia Europeană.
Un exod spiritual urmăreÈ™te cinci muzicieni evrei născuÈ›i în SUA, porniÈ›i în căutarea propriilor rădăcini în sunet de muzică klezmer. Călătoria, care e un fel de Exod pe dos, îi poartă de la Montreal până în Moldova, trecând prin New York, Paris, Berlin, Budapesta È™i Transilvania.
Text curatorial și prezentări filme de Adina Marin