Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2006

Femeia - Personaj principal in filmul documentar

În cadrul dezbaterii intitulate „Femeia – personaj central în filmul documentar”, sunt supuse discuţiei şaptesprezece filme orientate către problematici legate de locul, rolul şi/sau condiţia femeii: 1. Femei în contexte sociale diverse: Sisters In Law, Caravan, Singing Pictures, Holy Men and Fools, We are girl but...; 2. Transsexualitate: Rodica Is A Good Boy, Shinjuku Boys; 3. Femeia şi instituţia căsătoriei: Good Wife Of Tokyo, Divorce in Iranian Style, Just Married, Sentenced To Marriage, Bride Kidnapping In Kyrgyzstan, Internet Bride, Red Poppies, Fat Fiancées, Rivers of Sand, The Angelmakers. Un loc special îl ocupă filmele semnate de Kim Longinotto. Regizoarea britanică şi-a cîştigat un renume internaţional datorită sensibilităţii cu care abordează tematici controversate şi este recunoscută pentru complexitatea portretelor pe care le crează în filmele ei.

Chiar dacă e greu de stabilit unde începe şi unde se sfîrşeşte genul documentarului în cinematografie, se pot delimita un număr finit de categorii de subiecte pe care acesta le tratează. Documentarul se oferă ca mijloc de exprimare acelora care nu au îndeobşte posibilitatea să-şi facă auzită vocea. Minorităţi de toate felurile, fie ele etnice, religioase, sexuale, culturale etc., oameni care merg împotriva curentului şi refuză conformismul, devin adesea personaje ale filmelor documentare. De multe ori, femeile se încadrează în una (sau mai multe) din categoriile de mai sus. Fără a ajunge în mod necesar în situaţii extreme, viaţa de zi cu zi le supune unei competiţii între sexe care, deocamdată, se desfăşoară după regulile unei lumi predominant masculine. Regizoarea Kim Longinotto declara într-un interviu că oamenii remarcă sistematic interesul ei pentru subiecte legate de problematica femeilor, dar ignoră faptul că majoritatea filmelor se ocupă de bărbaţi. Selecţia

AFF2006 o contrazice într-o oarecare măsură, relevînd un interes notabil al regizorilor de documentar de ambe sexe pentru problematici feminine. Filmele lor sunt un excelent punct de plecare pentru o dezbatere pe care o dorim cît mai animată în cadrul programului special „Femeile – personaje principale în filmul documentar.”

În Tineri căsătoriţi asistăm la nunta unei tinere evreice care dansează dansul miresei de una singură pentru că mirelui palestinian îi este interzis accesul în Israel. Pe de altă parte, tot în Israel cunoaştem femei care încearcă cu disperare să pună capăt unor căsnicii ratate, în Condamnare la căsnicie. În Uganda, fetele de măritat sunt îndopate pînă la refuz pentru că tradiţia spune că mireasa e frumoasă doar dacă e grasă, iar în Kirghistan, o tînără se poate aştepta să fie răpită în plină stradă şi obligată să se mărite cu un bărbat pe care nu l-a văzut în viaţa ei. Balade pictate prezintă viaţa unor femei din India care duc mai departe o veche tradiţie. Uneori, femeile preiau munci grele, de bărbaţi, ne demonstrează filmul Caravana, povestea unei caravane formate exclusive din femei care pornesc an de an pe drumul periculos ce traversează deşertul Saharei. Femeilor rome din filmul Flori de mac metodele contraceptive le sunt necunoscute şi sarcinile nedorite adaugă greutăţi suplimentare unor vieţi şi aşa mizere. Pe scurt, nu e uşor să fii femeie. Şi totuşi, personajul filmului Rodica e băiat bun ar face orice, chiar şi o operaţie de schimbare de sex, ca să nu mai fie bărbat.

Obişnuiţii ASTRA FILM FEST se vor bucura de reîntîlnirea cu Kim Longinotto. Programul dedicate problematicii feminine cuprinde cinci filme ale celebrei autoare britanice.