Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2006

Femeia - Personaj principal in filmul documentar

În cadrul dezbaterii intitulate „Femeia – personaj central în filmul documentar”, sunt supuse discuÅ£iei ÅŸaptesprezece filme orientate către problematici legate de locul, rolul ÅŸi/sau condiÅ£ia femeii: 1. Femei în contexte sociale diverse: Sisters In Law, Caravan, Singing Pictures, Holy Men and Fools, We are girl but...; 2. Transsexualitate: Rodica Is A Good Boy, Shinjuku Boys; 3. Femeia ÅŸi instituÅ£ia căsătoriei: Good Wife Of Tokyo, Divorce in Iranian Style, Just Married, Sentenced To Marriage, Bride Kidnapping In Kyrgyzstan, Internet Bride, Red Poppies, Fat Fiancées, Rivers of Sand, The Angelmakers. Un loc special îl ocupă filmele semnate de Kim Longinotto. Regizoarea britanică ÅŸi-a cîÅŸtigat un renume internaÅ£ional datorită sensibilităţii cu care abordează tematici controversate ÅŸi este recunoscută pentru complexitatea portretelor pe care le crează în filmele ei.

Chiar dacă e greu de stabilit unde începe ÅŸi unde se sfîrÅŸeÅŸte genul documentarului în cinematografie, se pot delimita un număr finit de categorii de subiecte pe care acesta le tratează. Documentarul se oferă ca mijloc de exprimare acelora care nu au îndeobÅŸte posibilitatea să-ÅŸi facă auzită vocea. Minorităţi de toate felurile, fie ele etnice, religioase, sexuale, culturale etc., oameni care merg împotriva curentului ÅŸi refuză conformismul, devin adesea personaje ale filmelor documentare. De multe ori, femeile se încadrează în una (sau mai multe) din categoriile de mai sus. Fără a ajunge în mod necesar în situaÅ£ii extreme, viaÅ£a de zi cu zi le supune unei competiÅ£ii între sexe care, deocamdată, se desfăşoară după regulile unei lumi predominant masculine. Regizoarea Kim Longinotto declara într-un interviu că oamenii remarcă sistematic interesul ei pentru subiecte legate de problematica femeilor, dar ignoră faptul că majoritatea filmelor se ocupă de bărbaÅ£i. SelecÅ£ia

AFF2006 o contrazice într-o oarecare măsură, relevînd un interes notabil al regizorilor de documentar de ambe sexe pentru problematici feminine. Filmele lor sunt un excelent punct de plecare pentru o dezbatere pe care o dorim cît mai animată în cadrul programului special „Femeile – personaje principale în filmul documentar.”

În Tineri căsătoriÅ£i asistăm la nunta unei tinere evreice care dansează dansul miresei de una singură pentru că mirelui palestinian îi este interzis accesul în Israel. Pe de altă parte, tot în Israel cunoaÅŸtem femei care încearcă cu disperare să pună capăt unor căsnicii ratate, în Condamnare la căsnicie. În Uganda, fetele de măritat sunt îndopate pînă la refuz pentru că tradiÅ£ia spune că mireasa e frumoasă doar dacă e grasă, iar în Kirghistan, o tînără se poate aÅŸtepta să fie răpită în plină stradă ÅŸi obligată să se mărite cu un bărbat pe care nu l-a văzut în viaÅ£a ei. Balade pictate prezintă viaÅ£a unor femei din India care duc mai departe o veche tradiÅ£ie. Uneori, femeile preiau munci grele, de bărbaÅ£i, ne demonstrează filmul Caravana, povestea unei caravane formate exclusive din femei care pornesc an de an pe drumul periculos ce traversează deÅŸertul Saharei. Femeilor rome din filmul Flori de mac metodele contraceptive le sunt necunoscute ÅŸi sarcinile nedorite adaugă greutăţi suplimentare unor vieÅ£i ÅŸi aÅŸa mizere. Pe scurt, nu e uÅŸor să fii femeie. Åži totuÅŸi, personajul filmului Rodica e băiat bun ar face orice, chiar ÅŸi o operaÅ£ie de schimbare de sex, ca să nu mai fie bărbat.

ObiÅŸnuiÅ£ii ASTRA FILM FEST se vor bucura de reîntîlnirea cu Kim Longinotto. Programul dedicate problematicii feminine cuprinde cinci filme ale celebrei autoare britanice.