Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2006 - Filme

  • Apocalipsa după Cioran

    "Istoria universala nu e altceva decât o repetare de catastrofe în așteptarea unei catastrofe finale", spune Emil Cioran. Filmul prilejuiește o întâlnire cu filozoful, în mansarda sa de la Paris si în locurile sale preferate, dar si o întoarcere în "Paradisul pierdut", pe meleagurile sibiene ale copilăriei lui Cioran, unde el nu a mai revenit niciodată. Filmul ni-l arata pe Cioran omul, cu profunzimea sa dar si cu un simt al umorului debordant, puțin timp înainte ca filozoful sa plece dintre noi, în 1995. "Apocalipsa după Cioran" se bucura de comentariul lui Gabriel Liiceanu. ...

  • Babu - Cazul Gheorghe Ursu

    În 1985, inginerul Gherorghe Ursu, caruia prietenii îi ziceau "Babu", este arestat pentru ca tinea de multi ani un jurnal în care nota tot ceea ce auzea si vedea, tot ceea ce se întâmpla în România acelor timpuri. În noiembrie, 1985, Ursu este omorât în bataie în celula închisorii. Unul dintre tortionari, un detinut de drept comun, informator al Militiei si al Securitatii, relateaza în fata camerei varianta lui despre cele întamplate. Filmul fragmente de interviu cu vocea lui Gheorghe Ursu într-o înregistrare facuta de prietenul lui, Sergiu Huzum, operator de film (Reconstituirea - de Lucian Pintilie), cu ocazia unei calatorii a lui Ursu la Paris, în 1978. Un alt prieten, scriitor Sf ramas la Paris în 1967, Camilo Baciu, povesteste despre prietenul lui Babu, acuzând autoritatile pentru neimplicare în rezolvarea cazului. Un calau, o victima, un povestitor. Astazi, doar calaul mai este în viata. ...

  • Baietii Shinjuku

    Un film despre dragoste si despre barbati si femei. Fundalul actiunii este clubul de noapte New Marilyn, unde animatoarele sunt "onnabe", adica femei care prefera sa se considere si sa fie considerate barbati. Îsi câstiga existenta lucrând la club, alaturi de alti "onnabe". Clientele clubului se angajeaza adesea în relatii cu onnabe, dar persista teama ca o astfel de relatie nu va rezista presiunii societatii, care asteapta de la o tânara femeie sa se casatoreasca si sa aibe copii. ...

  • Balade pictate

    De generatii, comunitatile Patua (Chitrakar) din Bengalul de vest au desenat si au cântat povesti pictate pe suluri de hârtie. Picturile au multe teme, mitologice, religioase, sociale, dar mai ales probleme ale vietii femeilor si evenimente preluate din stirile locale si internationale. Temele cele mai recente sunt buna întelegere dintre hindusi si musulmani, Joz Bangla (înfiintarea Bangladesh-ului), conflictele din Kashmir si evenimentele din 11 Septembrie. Pe vremuri, cântaretii colindau satele si primeau orez, legume si bani în schimbul recitalurilor. Sulul se desfasoara încet, iar pentru fiecare imagine cântaretul compune o strofa. În ultima vreme, competitia media a devenit tot mai acerba si cântaretii Patua trebuie sa se adapteze noilor conditii. Ca reactie la criza culturala si în scopul de a câstiga un ban, femeile din satul Naya, de lînga Calcutta, s-au organizat într-o asociatie. Filmul le urmareste în viata de zi cu zi.Femeile picteaza, cânta, gatesc, au girja de copii si participa la sedintele asociatiei. ...

  • Bârfe la stâlpii împuşcati

    Ianuarie 2006. Orasul Cluj Napoca. În centrul orasului, pe un trotuar, lânga monumentul închinat Eroilor Revolutiei, ucisi în Decembrie 1989, doi oameni stau de vorba. Un reporter de televiziune intra în discutia lor întrebându-i ce semnificatie are acel monument: „Stâlpii împuscati". Discutia aluneca usor, pentru ca suntem în România si e frig, spre politica. Cei doi necunoscuti se dovedesc a fi... ...

  • Blestemul ariciului

    Filmul urmăreşte pe parcursul unui an o familie extinsă de romi aparţinând comunităţii Băieşilor, care trăiesc într-o sărăcie extremă. Autorul îi însoţeşte în drumurile pe care le fac din cătunul lor din munte spre satele din vale, unde târguiesc mături şi coşuri pentru bani sau mâncare. Aceste "expediţii" de iarnă sunt de fapt un drum al supravieţuirii, pentru că familia nu are nicio altă sursă de venit. Filmul este mai mult decât povestea zbaterilor lor pentru supravieţuire. Pe parcursul lui, aflăm de ce băieşii fug de munca câmpului, care sunt relaţiile lor cu ciobanii români şi cum îi privesc pe băieşii bogaţi din comunitate, asa-numitii "bişniţari", care au făcut averi imense din escrocherii cu inele false. Observăm o gândire mitologică, activată în viaţa de zi cu zi, alături de sentimentul de apartenenţă la credinţa ortodoxă. Urmărind acest film, le înţelegem poate mai bine viaţa, cu suferinţele şi cu absurdităţile ei, şi ajungem să îi admirăm pentru că îi fac faţă cu spirit şi cu umor. ...

  • Bun venit la New York

    Welcome to New York e un ansamblu de impresii si un experiment de etnografie inversata. Este o viziune ireverentioasa si sarcastrica asupra "capitalei lumii". Tragedia si comedia alterneaza în contraste puternice. Camera scaneaza orasul în cautarea oamenilor, a animalelor, a politicii si a modei, a sensului si nonsensului, a frumusetii si a mortii. Welcome to New York e o reflectie asupra conditiei umane în cel mai putenric centru urban al societatii occidentale contemporane. ...

  • Calea destinului meu

    Maruja este cel mai tânar membru al unei gasti numite "Luptatorii", în San Juan de Lurigancho, unul dintre cele mai sarace si violente cartiere din Lima. Principala "grija" a unui luptator este supravietuirea. Desi Maruja are doar 12 ani, el trebuie sa-si întretina fratii si mama si sa gaseasca timp pentru scoala serala. Calea Destinului meu spune povestea lui, care este povestea a mii de tineri nascuti în cartierele marginase ale Limei. ...

  • Campionul balcanic

    Anii '90 au fsot o perioadă tulbure în istoria recentă a României. Status quo-ul menţinut de regimul comunist nu mai funcţiona. Până nu demult, Ceauşescu fusese duşmanul tuturor, ceea ce crease un fel de solidaritate generală. Era simplu să distingi prietenii de duşmani. După dispariţia fizică a dictatorului, oamenii s-au simţit liberi să-şi exprime frustrările, adesea în forme violente. Contextul era favorabil conflictelor de toate felurile, inclusiv celor interetnice. Filmul analizează această perioadă din perspectiva experienţei personale. Protagonist e tatăl regizoarei, iar implicarea lui în evenimentele de după revoluţie aveau să provoace schimbări majore în viaţa familiei. Din poziţia de membru marcant al comunităţii maghiare din România, a luat atitudine publică împotriva Securităţii, poziţie care echivala în acea perioadă cu o sinucidere politică, punând în pericol viaţa lui şi a familiei. După şaisprezece ani şi cinci încercări eşuate de a ajunge în Parlament, acest campion al corectitudinii şi al intransigenţei nu avea să-şi găsească locul în noul sistem. "La prima vedere, e un film despre un subiect local, o investigaţie jurnalistică a unui caz minor de conflict balcanic. Curând asistăm la dezvoltarea unei drame complexe şi intense, care dezvăluie fără menajamente atât aspecte publice cât şi personale. (...) Un film curajos şi, în acelaşi timp, plin de umor. Şirul de confruntări sincere şi intense transformă o dramă de familie într-una a comunităţii. Rezultatul e o imagine credibilă a contextului politic creat de tensiunile interetnice." (motivaţia juriului Astra 2006 la înmânarea Grand Prix-ului festivalului producţiei Balkan Champion) ...

  • Caravana

    O calatorie prin cel mai întins desert al regiunii sahariene este o experienta dura. Drumul poate fi strabatul doar cu camile. Masinile nu au sanse sa razbata. Treaba de barbat - s-ar putea spune. Dar antropologul Ingrid Poulsen a aflat despre o caravana formata exclusiv din femei, care face periculoasa calatorie în fiecare an, în septembrie. Filmul urmareste caravana femeilor din momentul pregatirilor pentru calatorie si pe tot parcursul ei, timp de sase saptamâni, încercând sa desluseasca motivele pentru care femeile din caravana duc o astfel de viata. ...

  • Carpatia

    Muntii Carpati leaga Alpii de lantul muntos balcanic, sustinând ca o coloana vertebrala Europa Centrala si Cea de Est si întinzându-si ramificatiile pâna în vestul Ucrainei. O calatorie de-a lungul zonelor rurale ale Carpatilor prilejuieste întâlniri cu etnii cu nume ciudate, precum hutulii sau goralii, cu oameni care traiesc si azi dupa normele vietii traditionale si cu meserii si mestesuguri din alte timpuri. Oricât de straniu ar parea, toate acestea sunt parte a unei mosteniri culturale comune tuturor tarilor europene. Acest documentar se doreste o calatorie poetica în cautarea oamenilor, a locurilor si a peisajelor spectaculoase ale Carpatilor. ...

  • Cautătorii de aur

    Aurul i-a fascinat pe oameni dintotdeauna. Filmul exploreaza rolul esential pe care l-a jucat metalul galben în istoria unei comunitati din bazinul aurifer al Transilvaniei. Dincolo de explicatii tehnice privind diferentele dintre extragerea aurului din pamânt si obtinerea lui prin spalarea nisipurilor aurifere, interviurile scot la lumina povesti vechi despre galerii legendare unde s-ar gasi si astazi filoane groase de aur nativ sau despre mineri care au dat marea lovitura, scotând din mina zeci de kilograme de aur într-o singura noapte. Personajele vorbesc si despre felul cum îsi cheltuiau norocosii averile dobândite peste noapte si rememoreaza anii de început ai regimului comunist, când statul si-a impus controlul absolut asupra mineritului din zona. "Surul ne-a prtat noroc, dar a fost si blestem pentru noi" - constata unul dintre intervievati. Astazi, metodele traditionale de minerit si spalare a aurului au disparut aproape în totalitate, dar fascinatia pentru metalul galben a ramas neschimbata. ...

  • Câte ceva despre Regina Maria

    "Aveam saptesprezece ani când am plecat spre tine", îsi începea Regina Maria o marturisire. "Eram tânara si ignoranta, dar foarte mândra de tara mea natala - chair si acum, sunt mândra ca m-am nascut englezoaica. Dar te binecuvântez, iubita Românie, tara bucuriei si a durerii mele, minunata patrie care locuietti în inima mea". Filmul este conceput ca o marturisire la persoana întâi. Fragmente din biografia Reginei sunt redate în interpretarea celebrei Maia Morgenstern, al carei profil apare pe fundalul imaginilor de arhiva. ...

  • Chipurile Deltei

    Daca te-ai nascut si traiesti în Delta Dunarii si esti propietarul unei barci, nu trebuie sa-ti faci prea mari probleme pentru ziua de azi si cea de mâine. Cel putin asa credeau localnicii pâna nu demult. Cu o barca pescareasca poti asigura hrana zilnica a familiei. O barca înseamna si posibilitatea de a comunica. Înconjurati de ape, oamenii Deltei ajung dintr-o parte în alta doar cu barca. Filmul este povestea perioadei de tranzitie traita de locuitorii Deltei Dunarii, unde regulile sunt altele decât în restul României. Localnicii au o vorba: "Noi suntem primii care vedem soarele si ultimii care vedem dreptatea", În ultimii ani, îmbogatiti ai tranzitiei si-au dat seama ca zona ofera multe posibilitati si au pornit afaceri în pescuit sau turism sau pescuit, de cele mai multe ori în detrimentul localnicilor. Filmul investigheaza atitudinea acestora din urma în fata noilor provocari. ...

  • Cine îmi publica jurnalul?

    La scurt timp dupa nastere, parintii au abandonat-o . A crescut la orfelinat. A suferit abuzuri sexuale, i s-a pus un diagnostic de handicap mintal, a trait într-un mediu violent, a fost supusa suferintelor fizice si psihice. Filmul face portretul acestei femei pornind de la propriul ei jurnal. Acum are 38 de ani si se poate spune ca a reusit. A terminat universitatea si e profesoara. Dar durerile trecutului sunt înca prezente în amintiri si în paginile celor saptesprezece caiete de jurnal. ...

  • Clara B.

    Prin imagini de arhivă, actualităţi şi fotografii de epocă autentice, filmul istoriseşte povestea fictivă a Clarei B., fotografă şi reporter, femeie liberă şi puternică - născută la Strasburg în 1901 şi care şi-a petrecut viaţa între Franţa şi Germania. Existenţa ei este reconstituită de un alt personaj de ficţiune, Jonas, conservator de muzeu. Acesta o descoperă pe Clara B. prin documentele donate muzeului unde lucrează. O meditaţie asupra memoriei arhivelor si istoriei secolului XX. ...

  • Condamnare la casnicie

    Trei sotii prinse în capcana tribunalului religios. Trei femei care nu pot divorta în lipsa consimtamânului sotului. Depind de bunul plac al sotilor lor si îsi asteapta eliberarea fara sa stie când - si daca - va veni. Între timp, nu pot avea alte relatii, pentru ca o femeie casatorita este teritoriu interzis pentru ceilalti barbati. În Israelul democratic al sec. XXI, legea le condamna la suferinta. Sunt tinere si sunt anonime, asa ca vocea lor are putine sanse sa se faca auzita. Filmul urmareste situatia kafkiana a trei femei, Tamara, Michelle si Rachel, care fac tot ceea ce este omeneste posibil sa scape dintr-o casnicie pe care nu o mai doresc. ...

  • Construct

    Construct este un film-eseu care vrea sa desluseasca structura dinamica a unui spatiu architectural pe care dadaistul Marcel Iancu l-a proiectat în Bucurestiul anului 1934. ...

  • Copiii cartierului-dormitor

    Filmul observa un grup de tineri punk dintr-un cartier marginas de blocuri al Moscovei. Copiii cartierului dormitor nu au cum sa se conformeze asteptarilor adultilor. Traiesc suspendati între ziua de ieri si cea de mîine. Deviza lor este "Îmbata-te! Distreaza-te! Tunde-te punk si vei întelege ce conteaza cu adevarat." ...

  • Cumnatele

    Manka, o fetita de 6 ani, a fugit de acasa, din cauza unei matusi care o chinuia. Sonita, o fata de 9 ani, are curajul sa-si acuze vecinul de viol. Amina s-a hotarât sa divorteze. Totul se petrece în Kumba, un orasel din sud-estul Camerunului. Filmul urmareste munca a doua femei din sistemul judiciar, ale caror eforturi sunt menite sa schimbe în bine viata femeilor care se adreseaza justitiei. Emotionant si tulburator, cel mai recent film al lui Kim Longinotto vorbeste despre curaj si despre speranta. ...

  • De vorba cu Jean Rouch

    În anii '70, Gardner a gazduit si produs De vorba cu Fean Rouch, o serie de programe desore filmul independent si experimental. Seria a devenit un document de inestimabila valoare pentru cinematografia moderna. La AFF 2006, se vor putea viziona episoade care cuprind inteviuri cu Ricky Leacock, Alan Lomax, Peter Huton si Jean Rouch. De vorba cu Jean Rouch a fost realizat în luna iulie a anunului 1980 si cuprinde fragmente din Les Maitres Fous, Rythm of Work si Death of a Priest. Timp de cinci decenii, Jean Rouch a produs mai multe filme despre populatiile Songhay si Dogon din vestul Africii, iar împreuna cu Edgar Morrin a realizat clasicul Chronique d'un ete. ...

  • Divort în stil iranian

    Actiunea se petrece la Curtea Drepturilor Familiei, în Teheran. Sunt urmarite povestile a trei femei care vor sa divorteze. Jamileh vrea sa se desparta de sotul care o bate, Ziba are 16 ani si vrea sa divorteze de barbatul ei de 38. Maryam se lupta pentru custodia celor doua fiice ale sale. Filmul prezinta un altfel de Iran. În loc sa vada o tara a razboiului si a luarii de ostatici, spectatorul cunoaste femei obisnuite care se adreseaza Curtii în încercarea de a-si face viata mai buna. ...

  • Drumul spre lumina

    Edward S. Curtis (1868-1952), artist charistmatic al începutului de sec. XX, a pornit, în 1900, la o ampla munca de documentare a vietii traditionale a indienilor americani. Rezultatele cecrcetarilor sale s-au constituit într-o arhiva enorma: 10.000 de înregistrari, 40.000 de fotografii si un lung metraj antropologic. La începutul demersului sau, Curtis a plecat de la premisa ca civilizatia indienilor americani era pe cale de disparitie. Spre sfârsitul proiectului, în 1930, Curtis însusi intrase într-un con de umbra. Monumentale sa cercetare avea sa fie redescoperita abia în 1970, pentru a deveni sursa de inspiratie pentru revigorarea culturii traditionale în numeroase rezervatii ale indienilor americani. Drumul spre lumina este povestea dramatica a vietii si creatiei lui Curtis, iar indienii americani, fie descendentii directi ai subiectilor din imaginile surprinse de Curtis, fie cei care îi folosesc astazi arhiva pentru a renaste traditii uitate, sunt prezenti în film cu povesti, amintiri si comentarii asupra semnificatiile imaginilor lasate mostenire de Edward S. Curtis. ...

  • Dupa sezon

    2 Mai, satul de la malul Marii Negre în imediata apropiere a granitei cu Bulgaria, a atras în ultimii cincisprezece ani tot mai multi turisti, care au transformat micul sat de pescari într-o veritabila statiune a litoralului. Putini dintre cei care vin aici în vacanta de vara se gândesc cum e viata de aici dupa încheierea sezonului estival. Filmul se concentreaza asupra vietii oamenilor din 2 Mai în perioadele de extrasezon. ...

  • Dureri ascunse

    Filmul este o cronica a istoriei putin cunoscute a romilor din România care au supravietuit persecutiilor naziste din timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. În acea perioada, romii, alaturi de evrei, erau pusi pe lista pentru examinare. Soarta lor a fost similara în toate tarile ocupate de nazisti. Se presupune ca, în România, 500.000 de romi ar fi pierit atunci, fie prin exterminare sistematica, fie datorita marsurilor fortate, a înfometarii, bolilor si abuzurilor la care au fost supusi. Supravietuitorii sunt si astazi marcati de experientele traite. Ei povestesc despre deportarea din România catre lagare unde ajungeau sa faca orice pentru a supravietui. Dureri ascunse vorbesc si despre lupra romilor pentru egalitate într-o societatea care continua sa-i considere cetateni de mâna a doua, analizaza saracia extrema în care traiesc urmasii celor deporatti si discriminarile la care sunt supusi în fiecare zi. ...

  • Evadare din trup - Sever Frențiu

    ...

  • Favela. Fierbere în suburbii

    Favelele sunt mahalalele care cresc în jurul oraselor braziliene. Aici, traficantii sunt la ei acasa, iar crimele - evenimente intrate în cotidian. Anderson a a fost si el traficant,dar nu poate scapa de amintirile despre rudele si prietenii lui ucisi. Arma lui împotriva crimei si violentei este muzica hip-hop. Ritmurile strazii si ale dansului afro-brazilian sunt mobilizatoare pentru comunitate si le insufla puterea de a se ridica împotriva terorii instaurate de armate de adolescenti înarmati si sustinute de o politie corupta. Când eliberarea parea foarte aproape si miscarea afro-reggae atinsese culmile succesului, un accident tragic ameninta sa o reduca la tacere pentru totdeauna. ...

  • Femeia - artist în România. Cotidian si utopie

    Filmul propune portretele a cinci femei artist din câteva orase ale României. Fiecare portret ste de sine statator, dar, prin structura filmului, ele se combina pentru a scoate în evidenta atitudine contrastante si aspecte diverse ale vietii artistului si ale contextului artistic contemporan. Camera se apropie cu intimitatea de protagoniste si le însoteste în viata dee zi cu zi (acasa, la atelier, la întâlniri cu prietenii) sau la evenimente speciale (vernisaje, petreceri în lumea artistica). Personajele vorbesc despre munca de creatie, despre rutina zilnica si despre dificultatea de a îmbina arta cu necesitatea de a avea o slujba care sa le asigure o sursa de venit. Autoarea se opreste si asupra greutatilor întâmpinate de femeia-artist într-o lume înca dominata de mentalitati diferite privind rolurile si relatiile dintre sexe. ...

  • Fereastra

    Are doar unsprezece ani si lucreaza într-o mina de carbuni parasita. E un loc periculos, unde îsi risca viata zi de zi, pentru numai 20 som, adica mai putin de jumatate de dolar. Dar nu are de ales: mama lui, invalida, nu are alt sprijin pe lume. ...

  • Flori de mac

    Filmul a fost realizat în cadrul unei cercetari antrolpologice desfasurate într-o comunitate de romi (baiesi) din orasul Orastie, judetul Hunedoara. El abordeaza probleme legate de statutul femeilor, casatorie, nastere, avort, contraceptive, violenta domestica si prostitutie prin relatarile femeilor rome. Aceste fenomene sunt explicate prin experientele traite de ele în propia comunitate, dar si fata în cu instantele unui rasism institutionalizat, observând prapastia (si lipsa de comunicare) dintre perspectivele lor si ale acelora cu care se confrunta în diversele situatii ale vietii cotidiene. De asemenea, spectatorul va identifica strategiile la care recurg aceste femei în fata discriminarilor multiple la care sunt supuse, construindu-si propia lume si reactionând, printre altele, la mecanismele de exludere si marginalizare sociala. ...

  • Gambare

    Documentarul spune povestea cartierului Libertade din Sao Paulo, punct de referinţă pentru obiceiurile culturale şi comerciale ale comunităţii japoneze din Brazilia. Filmul înfăţişează stilul de viaţă al imigranţilor japonezi şi pune în discuţie înfluenţa acestora asupra peisajului cultural şi estetic al regiunii. Comunitatea japoneză în sine este supusă schimbării. În afara inevitabilei confruntări dintre generaţii, sunt perceptibile modificări în comportamentul social. ...

  • Graţian

    Satenii din Izbuc, un sat din Carpati, cred despre consateanul lor Gratian Florea ca ar fi pricolici de lup. Un obicei vechi spune ca moasele se aduna la leaganul copilului si invoca spiritele, pentru ca noul nascut sa capete harnicie, frumusete sau întelepciune. Prin sat umbla vorba ca la Gratian cordonul ombilical nu a vrut sa se rupa pîna cînd moasa nu a invocat pricoliciul de lup. A fost un moment hotarîtor pentru viata lui gratian. Parasit de familie si respins de oamenii din sat, a ajuns sa traiasca într-o cocioaba la marginea satului, fara apa si fara caldura. În fiecare sîmbata, Gratian merge în sat, unde cerseste mîncare cît sa-i ajunga pentru saptamîna urmatoare. Se spune ca cei care nu-i dau nimic îsi vor vedea oile mîncate de lupi. În singuratate, Gratian învîrte pe toate partile numere astronomice si sustine ca va descoperi infinitul datorita credintei sale în valorile morale si în viata vesnica. Gratian se vede pe sine ca un calator prin univers, care va trece la un moment dat pragul vietii pamîntesti, iar atunci esenta sufletului sau se va contopi cu Dumnezeu. ...

  • Iata-ne

    Filmul spune povestea emotionanta a unei familii care îsi cauta radacinile. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, familia Krnác s-a mutat din Slovacia centrala în Ucraina sub-carpatina; un sat din stepa cazaca a devenit casa lor, pentru mai mult de 40 de ani. Când URSS s-a destramat, ei au decis sa se mute înapoi în Europa, cum ar fi în Slovacia, tara despre care stiau putine, cu exceptia povestilor pe care le auzisera de la parinti. Dar în Slovacia au gasit doar sale neglijate si somaj, iar sansele pentru o viata mai buna sunt slabe. În acest timp, amintirile despre viata lor din sat devin pe zi ce trece mai puternice. Se pune întrebarea: unde este casa lor adevarata? ...

  • Insularii

    Furriadroxus ar putea fi tradus drept locul izolat, îndepartat. La Malfatano, în Sardinia de sud, la doar câteva sute de metri de binecunoscuta plaja Tuerredda, ajungi la primul "furriadroxus". Aceste asezari specifice zonei sunt însirate de-a lungul coastei, iar majoritatea turistilor le ignora. Însa localnicii nu pot ignora invazia turistilor pe plaja Tuerredda. Filmul exploreaza microcosmosul locuitorilor din "furriadroxus", aflat în contradictie cu consumismul turistilor. ...

  • Ion Nicodim - Trecătorul pamântului

    Un film despre artistul plastic Ion Nicodim, despre locul sau de nastere si de inspiratie-Dobrogea, despre actul de creatie, despre originile noastre. ...

  • Ion Tuculescu - Autoportret pe o frunza de toamna

    "A picta înseamna a te lasa condus de o necesitate interioara" - aceasta este profesiunea de credinta a pictorului Ion Tuculescu. Filmul exploreaza lumea tainica, plina de obsesii, a artistului, ale celui care dorea mai presus de orice sa fie "un primitiv" în arta, "condus de instinct". ...

  • Iubire pe granita

    Prietenul unei croate din Dubrovnik este muntenegrean, adica compatriot al celor care îi atacau orasul cu câtiva ani în urma. La casatorie unui cuplu din Sarajevo, parintii mirilor au refuzat sa participe. Tatal mirelui lucrase în armata sârba, în timp ce familia miresei, aflata de cealalta parte a baricadei, era supusa unui asediu nemilos. Anesa si Dragan sunt amândoi din Mostar, dar faptul ca ea locuieste în partea de est iar el în cea de vest este decisiv pentru soarta lor. Filmul spune povestea unor oameni care refuza sa se lase despartiti de granite artificiale. "Ma intereseaza oamenii care resping esecul, cei care au curajul sa se comporte normal, indiferent de granitele care le stau în cale", declara autorul. ...

  • În cautarea fericirii

    În 1934, Stalin a avut ideea ciudata de a fonda un asa-zis Israel Siberian, cu capitala la Birobidzhan. Eroul filmului, Boris Rack, s-a nascut în acel an, iar povestea vietii sale oglindeste destinul straniului teritoriul plasmuit de Stalin. Boris Rack este o persoana care si-a pierdut nationalitatea, cultura si limba pe care o vorbea. Copiii sai au migrat catre Israel. Singurul lucru concret în viata sa este colhozul ruinat, unde lucra ca manager. ...

  • Întoarcerea acasa

    Daca ai 50 de ani si i-ai trait pe ultmii zece departe de lume, e greu sa-ti regasesti locul în societate. Filmul spune povestea lui Andrej, care e eliberat din închisoare dupa ispasirea unei pedepse de zece ani si se întoarce la vechiul lui apartament, acum cazut în ruina. Nu are nici un venit si nu poate conta pe ajutorul nimanui, în afara mamei, care i-a fost mereu alaturi. Cea mai mare dorinta a lui Andrej e sa-si gaseasca o slujba si sa revina la o viata normala. Are vreo sansa? ...

  • Jean Rouch în Niger

    În 18 februarie 2004, Jean Rouch strabatea un drum prin desert. Alaturi de el, în masina se afla prietenul sau, Damoure. Deodata, din întunercic a aparut un camion care le-a barat drumul. Masina s-a izbit de camion si Rouch a murit pe loc. Jean Rouch este cunoscut multora ca antropolog si cineast imovator. O pare parte din opera sa este legeta de începuturile cinéma vérité-ului. Implicarea lui Rouch, timp de cinzeci de ani, în viata unei comunitati din Nigeria, arunca o lumina personala asupra muncii sale- de prietenie si colaborare. Împreuna cu acest grup special de prieteni, Rouch a creat numeroase filme antropologice. În 2004, înaintea sosiri sale în Nigeria, proiectul unui nou film era în faza de lucru. Din nefericire, Lam Ibrahim Dia, unul dintre membrii fondatori ai grupului, murise în 2001. Ceilalti, adica Damouré, Moussa si Tallou, asteptau cu nerabdare ca Rouch sa se întoarca. În anul anterior mortii lui Rouch, autorii acestui documentar au plecat în Nigeria pentru a face un film despre Rouch si prietenii sai. Erau curiosi sa afle cum au resimtit acestia experienta muncii cu Rouch si cum percep ei cinamatografia. Fara sa banuiasca evenimentele care aveau sa se petreaca în anul urmator, acesti prieteni i-au însotit într-o calatorie de explorarea a unei colaborari unice care le-a schimbat vietile. ...

  • La drum

    În fiecare toamnă păstorii din Transilvania pleacă cu turmele lor în căutarea ierbii, urmând o rută veche care-i poartă la sute killometri depărtare de casă. În timpul călătoriei stăpânul unei turme este ucis într-o pădure. Cel mai tânăr fiu al său trebuie să preia 1000 de oi, cinci măgari, şapte câini şi patru ciobani angajaţi. dormind în aer liber, trecând prin oraşe şi peste câmpuri, lupând cu vremea rea şi prejudecâţile şoferilor de tir, el învaţă să stăpânească. ...

  • La revedere, Transilvania

    Dupa caderea comunismului în România, mii de etnici germani au emigrat din Transilvania spre Germania. Exodul a continuat an dupa an. Tinerii sasi erau nerabdatori sa parasesca România, visând la un viitor prosper în Occident. Pentru cei mai în vârsta, însa, emigrarea a fost o experienta traumatizanta. "La revedere, Transilvania" analizeaza aceasta situatie dramatica, vazuta prin ochii unei cuplu în vârsta din Agârbiciu. Hans si Maria Kenzel sunt doi dintre cei putini care au decis sa ramâna. Sotii Kenzel se ocupa de biserica-cetate din sat, trag clopotele si au grija ca ceasul sa nu se opreasca. Stersul prafului adunat pe stranele din biserica pare sa fi ramas singura lor legatura cu vremurile de demult. Alternativa care le sta în fata celor doi e simpla: sa lase totul în urma sau sa plece sau sa ramâna. ...

  • Laptele desertului

    Frederic a venit din Franta pentru a intra novice în manastirea abisiniana Sf. Moise din desertul sirian. Filmul urmareste viata lui Frederic la manastire, alaturi de calugarul sirian Boutrous. Mulsul caprelor, prepararea brânzei si rugaciunile fac parte din rutina fiecarei zile. Viata celor doi poate fi un reper pentru relatiile dintre crestinii si musulmanii din zona. ...

  • Locul de onoare

    Locul de onoare este primul proiect al lui Longinotto, realizat în perioda studentiei la National School of Television and Film. În adolescenta, autoarea a trecut prin experienta unei scoli internat, care functiona într-un castel vechi si izolat din Backinghamshire. Adolescenta Longinotto a avut întelepciunea sa evadeze din acel loc, iar câtiva ani mai târziu avea sa se razbune pentru cele îndurate. În tuse întunecate, autoarea prezinta scoala-internat din perspectiva elevelor: un stat în miniatura guvernat de legi aberante, mâncare nedigerabila si pedepse absurde. La un an dupa lansarea filmului, scoala a fost închisa. Locul de onoare deschide galeria filmelor în care autoarea este preocupata de revolta individului asupra opresiunii si a închistarii, care au facut-o celebra. ...

  • Logodnicele grase

    Pentru populatia Bahima din Uganda de vest, "frumos" este sinonim cu "gras", mai ales în privinta femeilor. Unitatea de masura cu care barbatii apreciaza frumusetea unei femei sunt kilogramele, care tre buie sa fie cât mai multe. De aceea, tinerele care se pregatesc pentru casatorie sunt supuse unui regim care sa le asigure aceasta calitate mult apreciata: sunt scutite pe cât posibil de orice activitate, în schimb sunt hranite pîna la refuz. În momentul casatoriei, tânara mireasa devine atît de grasa încât cu greu se mai poate tine pe picioare. Odata casatorita, statura impozanta a tinerei sotii trebuie mentinuta cu cantitati mari de lapte si cât mai putina munca fizica. O nevasta obeza e un simbol al prosperitatii sotului ei. Filmul o prezinta pe Sheila, care, la 17 ani, este supusa regimului de îngrasare pentru casatoria ei cu Moses. Dar ea îsi doreste altceva. Ar prefera sa ramâna cu parintii si sa mearga la scoala. Filmul prezinta o fateta a conflictului dintre traditie si modernitate. ...

  • Lovitura norocoasa

    Desi nerecunoscut si nestudiat de psihologi si socilogi, sindromul tineretii prelungite este frecvent în Serbia. Termenul se refera la oameni care se apropie de 30 de ani sau au ajuns aproape de 40 si sunt constrânsi sa locuiasca cu parintii în lipsa unei alternative locative. Familia Jelenei locuieste în Belgrad. Trei generatii locuiesc sub acelasi acoperis. La 27 de ani, Jelena vrea o locuinta doar pentru ea. Tatal refuza sa-i împrumute bani pentru chirie, însa mama o sustine cum poate, adica colectionând pungi goale de acfea pentru o campanie promotionala. Daca ar câstiga premiul pus în joc, problema Jelenei ar fi ca si rezolvata. ...

  • Mamaliga te așteaptă

    Filmul aduce pe ecran povestea unei familii extrem de sărace dintr-un sat din Moldova. Părinţii au făcut eforturi greu de imaginat ca să-i ţină la şcoală pe toţi cei zece copii. Cinci dintre ei au reuşit cagiar să intre la facultate. Unii au rămas la oraş. În centrul filmului se află însă Mihai, unul dintre fii, care a renunţat la Facultatea de teologie. După mai puţin de un an de şcoală, a fost nevoit să se în sat, unde îl aştepta munca la petecul de pământ al familiei. Filmul îl însoţeşte în rutina zilnică, care, la ţară, înseamnă muncă şi iar muncă. Mihai nu a abandonat ideea de a se întoarce la facultate, aşa că învaţă pentru examenul de admitere oriunde şi oricând poate. Vorbeşte despre scurta lui experienţă la oraş şi despre handicapul cu care pornesc în facultate cei care au făcut şcola la ţară. Rutina zilnică e întreruptă de certuri ocazionale cu o mamă epuizată de atâta muncă şi de micile bucurii ale gospodăriei, când se naşte un viţel sau când ies din ouă bobocii de gâscă. Autorul menţine echilibrul între o gândire obiectivă şi în acelaşi timp pesronală asupra destinului unui tânăr prins între două lumi. ...

  • Marele jaf comunist

    În 1959, sase fosti membri ai nomenclaturii, cu legaturi strânse cu Securitatea, au organizat un jaf asupra Bancii Nationale. Dupa ce au fost arestati, statul i-a fortat sa-si joace propiile roluri într-un film care reconstituie delictul si investigatiile care i-au urmat. La sfârsitul procesului care li s-a intentat, si acesta filmat, eroii au fost condamnati la moarte si executati. Trei saptamâni mai târziu, filmul "Reconstituirea" a fost difuzat în toata tara. Acum, Alexandru Solomon merge pe firul acestei povesti incredibile, presarate cu marturii cutremuratoare. ...

  • Meserii respectate

    Micile mestesuguri erau omniptezente în spatiul urban pâna nu demult, sub forma unor mici magazine: palarie, pantofar etc. Cumparai sifon de la sifonarie si duceai la reparat tot felul de obiecte casnice stricate la atelierele mesterilor. Mesterii buni se bucurau de respect. Astazi cu greu mai gasesti pravalii ale mesterilor pe strazile oraselor, iar vechile meserii dispar. Filmul propune zece portrete de meseriasi ai orasului, reconstituind o felie de istorie urbana. ...

  • Mirese pe internet

    Devine din ce în ce mai frecventa cautarea partenerilor pe Internet. Exista servicii specializate, care atrag tot mai multi clienti. Cine sunt barbatii care apeleaza la astfel de servicii pentru a-si gasi o partenera de viata? Si cine sunt potentialele mirese, ale caror fotografii sunt postate pe galeriile virutale? La prima vedere, profilul cautatorului de mirese pe Internet este: vîrsta mijlocie, alb, rezident în Europa Occidentala sau Statele Unite ale Americii. Femeile, pe de alta parte, sunt în general în cautarea unei vieti mai bune în una dintre aceste tari. Filmul trece dincolo de stereotipii, prezentînd clienti ai agentiei „Latin Best" din Columbia si cîteva dintre femeile care figureaza în baza de date a agentiei. ...

  • Mortii care guverneaza

    Batrânul înainteaza de-a lungul celor adunati sa-l întâmpine, sprijinindu-se greu pe un baston. Strânge mâinile care se întind spre el si se apropie din ce în ce mai mult de camera, pâna când umple cadrul aproape în întregime. Priveste spre camera si întreaba: "Tie sa-ti strâng mâna?". O clipa ai senzatia ca întrebarea ti-a fost adresata chiat tie, privitorului. Dar o voce din off raspunde afirmativ si vedem o mâna care apare de dincolo de ca,era si strânge cu fermitate mâna batrânului. Este un moment tipic pentru constructia acestui documentar, care topeste demarcatiile dintre spectator si film, dintre autor si personaj. Filmul este povestea unei influente miscari politice si religioase din insula East New Britain din Papua Noua Guinee, reprezentativa, dupa unii, pentru curentul "cargo cult". ...

  • Moșia Noastră

    Yang use to live with his uncle and his ancestral courtyard home until the Land Reform swept the country in the 1950’s. As a result of the collectivization that insued, his uncles were assigned ‘landlord’ class status.Yang was allowed to stay. However he was forced to share the Yang clan courtyard with three poor peasant families, and has been living with them ever since.Today in a post- Reform China’s market economy, property rights have been restored and many Chinese are seeking to better their living conditions. The aging Yang now has the opportunity to buy back a portion of his family courtyard. At the same time Yang’s son dreams of building a courtyard home by the lake. This documentary opens the gate to the Yang ancestral courtyard and sheds lights on the lives and emotions of the family as they look into the past and towards the future for guidance on how to secure a home in which they and the future generations of Yangs can continue to prosper. ...

  • Moștenirea lui Goldfaden

    ...

  • Nascuti la comanda. Decreteii

    Un film despre soarta femeii în societatea comunista. Pe vremea lui Ceausescu, maternitatea devenea o problema de stat, materializata în celebrul Decret 770. Mii de femei au platit cu viata pentru ca au încercat sa scape de o sarcina nedorita. Atunci au venit pe lume copii numiti "decreteii", dublând natalitatea. Ceausescu voia sa creeze astfel "omul nou". Dar "decreteii" sunt, în majoritate, chiat cei care l-au înlaturat de la putere pe Ceausescu, în decembrie 1989. Marturii emotionante ale unor doctori si asistente medicale, precum si ale unor vedete ale timpului si ale unor oameni obisnuiti, presarate cu amintiri dintr-o epoca nu foarte îndepartata. ...

  • Nascuti pentru a sluji

    Institutia servitutii are o lunga traditie în Transilvania. Regiunea Székelyföld (rom. Covasna si Harghita) nu face exceptie. La începutul secolului, mai mult de jumatatea din locuitorii satului Kibed (rom. Chibet) lucrau ca servitori sau fusesera servitori în copilarie. Povestea începe în 1999, cu adolescentul Levente Fülöp care se angajeaza ca servitor si dureaza pâna în 2004, când Levente e deja adult. Împreuna cu fratele lui, Csaba, sunt prinsi într-un fel de sclavie moderna, de care este greu - sau aproape imposibil - sa scapi. Autorul face o paralela între soarta celor doi si cea a fratilor lor, mai norocosi, care au avut parte de conditii mai bune si au putut sa mearga la scoala. Departe de parinti, cei patru frati vor trebui sa gaseasca singuri drumul catre o viata mai buna. ...

  • Nebunia capetelor

    Lena Constante, victima nevinovată a luptei pentru putere din sânul Partidului Comunist Român, a fost arestata în ianuarie 1948 şi implicată în procesul intentat lui Lucretiu Pătrăşcanu. Dupa ani îndelungaţi de detenţie (este eliberată abia în 1961), unica supravieţuitoare a acestui proces, ea va scrie o cutremurătoare carte, "Evadare tăcută" ce stă la baza acestui film şi care se consituie într-o uimitoare mărturie despre puterea de a supravieţui, în închisoare, evadând prin creaţie. ...

  • Nevasta din Tokio

    Kazuko Hohki goes back to Tokyo with her band , the 'Frank Chickens' after living in England for 15 years. This wry and delighted film records her re-experiencing of Japan after a log absence, examinig traditional attitudes to women and those of Kazuko's friends who are trying to live differently. ...

  • Noi suntem indienii

    "Îmi plac filmele cu James Bond, filmele de actiune si chiar si cele romantice, dar filmul meu favorit este, fara îndoiala, Misiunea. Unchiul meu joaca în film si toata lumea-i spune Burnt Arse", spune Marcelo Gonzales. Este membru al tribului indian Mbya Guarani si locuieste cu familia sa în asezarea Red Earth, în partea de nord-est a Argentine. Comunitatea este adesea o atractie turistica pentru vizitatorii japonezi. Uneori, barbatii merg în padure sa vâneze tatoo sau pume, sau pleaca în grup sa lucreze la plantatiile de ceai. Totusi, cei mai multi nu primesc plata pentru zilele de munca grea. We Are The Indians ofera o privire unica asupra conflictelor dintre cultura traditionala indiana si civilizatia vestica si dau indicii pentru a întelege indienii si teme universale precum identitatea, prietenia, maturitatea, 9/11, moartea si religia. ...

  • Noul Eldorado

    Un sat cu case vechi de secole şi cu oameni care îşi preţuiesc pământul, tradiţiile şi biserica trăieşte ascuns în munţi. Dar munţii mai ascund şi altceva: tone de minereu de aur şi argint, care au atras atenţia corporaţiilor internaţionale. Una dintre ele, trustul canadiano-român Roşia Montană Gold Corporation, vrea să deschidă în Roşia Montană cea mai mare mină de aur din Europa. Planurile presupun dinamitarea sistematică a zonei timp de 15 ani, construirea unui rezervor de 800 de hectare pentru apa contaminată cu cianuri şi strămutarea satului. Evident că toate vestigiile istorice şi culturale ar urma să fie şterse de pe suprafaţa pământului, împreună cu casele, biserica şi cimitirul satului. În compensaţie, corporaţia promite bani, case noi şi sujbe. Societatea civilă şi organizaţiile de mediu reacţionează. Noul Eldorado arată începuturile unui conflict clasic între susţinătorii şi oponenţii proiectului minier. Prinşi la mijloc, localnicii sunt primele victime. Şi probabil singurele... "Am crezut întotdeauna că arta şi cooperarea dintre oameni sunt forţe care pot muta munţii. Astăzi am aflat că aceleaşi forţe au puterea de a împiedica munţii să fie strămutaţi." (Tibor Kocsis, comentariu la reacţia internaţională extraordinară generată de proiecţia filmului) ...

  • O poveste despre vânatorii de capete

    Hamat'sa (sau "Dansul canibalului" este cea mai importanta si bine reprezentata ceremonie a populatiei Kwakwaka'wakw (Kwakiutl) din Columbia Britanica. Filmul urmareste istoria descrierilor antropologice ale dansului si, printr-un proces de restitutie, pune comunitatea fata în fata cu materiale de arhiva pentru a analiza în ce masura pot ele influenta atitudinea comunitatii fata de ritual si ceremonia în sine. Al doilea punct de interes este experienta pe care antropologul o traieste pe teren si întrebarile pe care si le pune cu privire la etica reprezentarii antropologice si la negocierea relatiei dintre antroplog si cei care fac obiectul cercetarii sale. Desi Hamat'sa a fost interzis prin lege de autoritatile canadiene din 1884 pâna în 1951 în cadrul unei ample politici de asimilare, Kwakwaka'wakw si-au pastrat cunostintele despre acest dans ceremonial, în parte datorita participarii lor la reprezentatii de factura etnografica prilejuite de productia unor filme sau de specatcole în cadrul târgurilor mondiale. În aceeasi perioada, ceremonia afacut obiectul unor cercetari antropologice intense, materializate, printre altele, în lucrarile lui Franz Boas si fotografiile lui Edward S. Curtis. Din anii 1950, dansul a reaparut în contexte ceremoniale si interculturale si a devenit o emblema culturala a populatiei Kwakwaka'wakw. ...

  • O zi în Republica Populara Polona

    One Day In People's Poland prezinta povestea unei zile obisnuite din viata unor oameni obisnuiti, din Polonia comunista. Dupa un studiu lung de 30 de ani, prin materiale de arhiva din perioada comunista, regizorul alege sa reconstruiasca ziua de 27 octombrie 1962. Era o zi ca oricare alta, când nu s-a întâmplat nimic iesit din comun. Totusi, fiecare lucrusor personal dezvaluie lucruri memorabile despre absurditatile acelor vremuri. Filmul combina fimari originale, scrisori si documente oficiale. Cel care au trecut prin comunism vor recunoaste multe lucruri care pe atunci le guvernau viata. Cât despre tinerii spectatori, lor li se va oferi o privire asupra unei perioade pe care nu o cunosc si nici nu o înteleg. ...

  • Oameni din Valea Jiului

    La scurt timp dupa nastere, parintii au abandonat-o . A crescut la orfelinat. A suferit abuzuri sexuale, i s-a pus un diagnostic de handicap mintal, a trait într-un mediu violent, a fost supusa suferintelor fizice si psihice. Filmul face portretul acestei femei pornind de la propriul ei jurnal. Acum are 38 de ani si se poate spune ca a reusit. A terminat universitatea si e profesoara. Dar durerile trecutului sunt înca prezente în amintiri si în paginile celor saptesprezece caiete de jurnal. ...

  • Oare cine suntem?

    Înainte de 1939, în Polonia traiau 3.500.000 de evrei. 350.000 au supravietuit Holocaustului. Câti evrei numara Polonia astazi? Nu se stie cu precizie. Filmul este conceput ca o experienta personala, o încercare de a descoperi viata asa-numitilor "evrei-noi" din Polonia zilelor noastre, la sase decenii dupa Holocaust si cinsprezece ani dupa caderea comunismului. În 2001, presedintele Poloniei a recunoscut oficial pogromurile din Polonia. A fost un semnal al reconcilierii, iar comunitatea evreiasca încearca de atunci încoace sa reînvie traditia evreilor polonezi. Ce semnificatie au demersurile lor pentru cele câteva mii de evrei din Polonia de azi? Filmul cauta raspunsuri posibile la aceasta întrebare. ...

  • Padurea fericirii

    Gardner propune o privire cruda si totodata izbavitoare asupra vietii celui mai sfânt oras al Indiei, Benares. Filmul se deruleaza de la rasaritul soarelul pâna în ziua urmatoare, fara nici o interventie din partea autorului prin comentariu sau subtitluri. Cu toate ca Gardner mareste si concentreaza ceea ce vede prin obiectivul camerei, demersul sau ofera o perceptie autentica a experientelor înfatisate în film. "M-am întors la Benares la sfârsitul lui 1984 pentru Padurea fericirii, un proiect care ma preocupase mereu de la precedenta mea vizita în Benares, cu zece ani în urma. Amstrucurat filmul astfel încât totul sa se desfasoare între douî rîsarituri de soare. Este un demers pur vizual, care nu recurge la vocea comentatorului sau la subtritare. Este un film despre oameni care traiesc si oameni care mor." ...

  • Pasager

    Pasager este titlul unuia dintre tablourile cunoscutului artist american Sean Scully. A fost pictatt în atelierul acestuia din Barcelona, la începutul verii anului 1997. Prietenul artistului, Robert Gardner, a realizat ceea ce el numeste o " observatie în patru acte". Scopul declarat al filmului este acela de a împartasi expereienta legaturii dintre Scully si opera în discutie, legatura care este deopotriva fizica si emotionala. Singurele sunete care se aud sunt cele produse în timpul lucrului, dublate ocazional de fragmente muzicale care îl însotesc pe Scully în timp ce picteaza. ...

  • Pasari moarte

    Pasari moarte este un film despre locuitorii din marea vale a Baliemului din muntii Irianului de Vest. "Când am filmat, în 1961, populatia Dani era la stadiul unei culturi neolitice. Erau exceptionali prin felul în care îsi concentrau energiile si îsi întemeiau valorile pe un sistem complex de ostilitati inter-tribale si de razbunare. Grupurile vecine clanului Dani, separate prin fâsii necultivate de pamânt, se angajau în lupte frecvente. Când un razboinic murea în timpul luptei sau din cauza unei rani sau atunci când o femeie sau un copil cadeau victime în timpul unei incursiuni inamice, învingatorii sarbatoreau si învinsii îsi jeleau victimele, Fiecare moarte trebuia razbunata, astfel ca balanta era mereu înclinata de-o parte sau de cealalta de spiritele camarazilor ucisi si putea fi echilibrata doar prin moartea unui dusman. Razboiul putea lua sfârsit doar daca începea ploaia sau se lasa întunericul [...]" (R. Gardner). Dincolo de semnificatia ad literam, exista o semnificatie simbolica a Pasarilor moarte. În limba populatiei Dani, titlul se refera la armele si podoabele capturate în lupta. Semnificatia poetica este data de credinta Dani ca oamenii, asemenea pasarilor, trebuie sa moara. ...

  • Pașaport pentru Paradis

    Nagyrev pare a fi doar un alt loc uitat de lume din zona rurala a Ungariei. Dar daca esti mai atent la istoria satului, descoperi fantomele trecutului. În anii '20, dupa o serie de morti misterioase printre barbatii satului, investigatiile autoritatilor au demonstrat ca acestia fusesera otraviti cu arsenic. Modus operandi era foarte simplu, arma crimei fiind banala hîrtie de muste, iar criminalii - chiar sotiile victimelor. Dupa multi ani de tacere, personajele povestesc în fata camerei despre evenimentele dureroase din trecut, dar si despre aspiratiile lor prezente si despre modul în care evadeaza din rutina zilnica. Sunt povesti despre relatia dintre sexe si despre situatii în care confruntarile pot duce la comportamente extreme. ...

  • Pentru totdeauna

    Vedem vietile bunicilor nosti în sepia. Ne fascineaza pentru ca sunt legate de evenimente despre care stim din cartile de istorie sau din filmele vechi. Pentru totdeauna aduce pe ecran tot farmecul vietii de dinaintea celui de-al doilea Razboi Mondial, dar este mai mult decît atît. Autoarea filmului descopera o fotografie facuta la Bombay (actualmente Mumbai), care ar putea fi dovada ca bunicul ei, pe care bunica n-a încetat sa-l iubeasca si sa-l plânga, ar putea fi în viata. Fermecatoarea batrîna doamna, alaturi de imaginile romantice ale vremurilor interbelice, completeaza aceasta calatorie emotionanta si tulburatoare în cautarea adevarului. ...

  • Punam

    Mama ei a murit când Punam avea doar cinci ani. A ramas cu tatal ei, cu o surioara nou-nascuta si cu un frate de doi ani. Peste zi, copiii nu prea îsi vad tatal, care lucreaza de dimineata pâna seara ca sa câstige suficient pentru taxele scolare. Punam, fetita de noua ani, trebuie sa joace simultan rolul de cap al familiei si gospodina casei. Prietenii lui Punam nu merg la scoala. Parintii lor nu-si pot permite sa plateasca taxele. Copiii muncesc într-o cariera de piatra si la fabrica de caramizi. Filmul surprinde momente dramatice: copii obligati sa faca o munca foarte grea si alternativa - o scoala saracacioasa, care reprezinta totusi speranta de viitor a lui Punam. Ea crede cu tarie ca scoala înseamna progres si ca e singura ei sansa pentru o viata mai buna. Asa se vede lumea prin ochii unei fetite care viseaza sa devina învatatoare si sa-i ajute pe copiii care trec prin aceleasi greutati ca si ea. ...

  • Răpirea mireselor

    Conform unui vechi obicei chirghiz care încă funcţionează în ciuda faptului că a fost declarat ilegal cu câţiva ani în urmă, în Kirghistan, fosta republică sovietică, bărbaţii îsi răpesc viitoarele soţii. De obicei, viitorul mire convoaca câţiva prieteni, închiriază o maşină, urmăreşte fiecare mişcare a fetei pe care a pus ochii şi, la momentul oportun o răpeşte pur şi simplu de pe stradă şi o duce la casa părinţilor lui. Imediat, o delegaţie pleacă la familia fetei pentru a-i pune în temă cu răpirea. În aşteptarea unei hotărâri din partea celor două familii, fata rămâne în casa răpitorului, păzită de rudele acestuia. Există mai multe feluri de răpiri. Câteodată episodul este formal, pentru că tinerii se cunoc şi plănuiseră oricum să se căsătorească. Sunt însa cazuri când fata nu vrea să se mărite şi chiar situaţii în care răpitorul îi este complet necunoscut. Studii recente estimează că aproape jumătate din numărul csăsătoriilor din Kirghistan se fac pe baza tradiţionalei răpiri a miresei. În 50% din cazuri, femeile sunt căsătorite împotriva voinţei lor. Filmul spune povestea a patru fete răpite pentru a deveni mirese fără voia lor. ...

  • Râuri de nisip

    Un film despre populatia Hamar, locuitori ai tinutului arid din sud-vestul Etiopiei, Hamar traiesc într-o izolare autoimpusa al carei impact asupra comunitatii se regaseste în organizarea sociala pe care au cizelat-o pâna aproape de forma statului perfect. Pâna nu demult, viata traditionala era în mare masura nealterata. O mare însemnatate în acest sistem o avea suprematia masculina, deschisa, recunoscuta, chiar opulenta. Barbatii din tribul Hamar sunt stapâni, iar femeile lor, sclave. Filmul este o încercare de a dezvalui nu doar activitatile lor de zi cu zi, ci si efectul pe care suprematia masculina îl are asupra starii sufletesti si a comportamentului, într-o societate guvernata de inegalitatea dintre sexe. ...

  • Revolta în sunet de chitara

    În 1963, la scurt timp dupa ce Republica Mali si-a declarat independenta, tuaregii s-au revoltat împotriva noilor autoritati. Revolta s-a sfârsit într-o baie de sânge. A urmat o perioada de secete cumplite, care i-a împins pe tuaregii din Mali si Niger catre Algeriea si Libia. Teshumara este numele miscarii culturale si politice a tuaregilor, nascuta sub semnul suferintei exilului si a lupte pentru emancipare. Chitarele Tinariwen cânta povestea Teshumarei si aduc un oamgiu tragediei tuarege. ...

  • Rodica e baiat bun

    Din copilarie, Vasile Ghiman dintr-un sat maramuresan s-a simtit mai bine în postura de fata. Îsi spunea "Rodica" si se îmbraca în rochii. Vasile/Rodica a crescut cu aceasta dilema. La 30 de ani, confuzia transsexuala persista si el nu îsi gaseste locul, desi oamenii din sat l-au acceptat si îl accepta asa cum e, semn ca România rurala este pe alocuri mai deschisa decât s-ar putea crede. Filmul traseaza portretul acestui personaj, împartasind spectatorului nelinistile sale si încercarile de a se împaca cu sine însusi. ...

  • Rumenye, Rumenye

    Kletzmer - muzica populara instrumentala evreiasca - s-a format în centrul si estul Europei si a devenit de-a lungul secolelor simbolul culturii evreiesti. Kletzmer era o muzica functionala, o componenta importanta a nuntilor si a altor serbari evreiesti. Astazi, muzica Kltezmer este o legatura între dezvoltarea culturii europene si a celei evreiesti si ilustreaza renasterea post-holocaust a acesteia din urma. Muzica Kletzmer este puntea între suferintele trecutului si speranta împacarii si a întelegerii din viitor. Etnologul american celebru în întreaga lume, Yale Strom, eminent cercetator si artist al muzicii si culturii Kletzmer. Nici o alta tara nu a avut un impact atât de puternic asupra muzicii Kletzmer cum l-a avut România. "Doina: blues evreiesc" celebreaza legatura inseparabila între stilul muzical evreiesc si cel românesc, Prin film ne conduce apreciata cântareata americana de muzica idis Elisabeth Schwartz, ai carei stamosi provin din Târgu Frumos. ...

  • Satul sosetelor

    În micul sat Viscri / Deutschweisskirch, din centrul Transilvaniei, toate femeile împletesc ciorapi. Un muzician german vinde ciorapii în Germania, Austria si alte tari. Îi place sa locuiasca în Viscri. El îi învata pe copii germana, cânta la pian si despre frumusetea limbii românesi, nu în ultimul rând, organizeaza exportul de sosete. Majoritatea sasilor care locuiau cândva în Viscri au plecat. Numai câtiva au ramas. Nu sunt locuri de munca în Viscri, dar vin multi turisti, datorita frumoasei biserici vechi, precum si ciorapilor facuti de mâna. Filmul este portretul unui sat special, izolat într-un peisaj frumos, dar înca plin de viata. ...

  • Sfinți si nebuni

    Filmul este povestea a doi asceti hindusi (sadhu). Uma e suedeza, iar Vasisth Giri, indian. Împreuna, pornesc într-un pelernaj prin muntii Himalaya, catre izvoarele Gangelui, în cautarea sinelui si a sfintilor si misticilor hindusi. În calatoria lor, întâlnesc un sadhu care nu a scos nici un cuvânt timp de doisprezece ani. Dorm în pesteri si în chilii ale ascetilor. Dupa douazeci si sapte de ani de cautari, Uma îsi descopera în sfârsit mentorul spiritual pe care îl cautase toata viata. ...

  • Spectacol

    Se pot spune multe despre Coreea de Nord, mai putin ca ar o tara accesibila. Sa patrunzi în tara e dificil, iar daca scopul izitei e realizarea unui film documentar, lucrurile devin si mai complicate. Filmul se axeaza pe un mega-spectacol organizat pe un stadion, cu mii de actanti si mii de spectatori angrenati într-o reprezentatie tipica pentru propaganda comunista. Filmul reuseste sa treaca dincolo de grotescul spectacolului, întrezarind câte ceva din realitatea vietii nord-coreenilor. ...

  • Tărâmul liniștii

    Ce importanta poate avea un aparat de fotografiat pentru un copil de 10 ani, în tarâmul linistii? Documentarul urmareste aventurile de vacanta ale lui Alfred, un coil surdomut din valea Ghimesului, care frecventeaza o scoala speciala la Cluj. Luat acasa în vacanta de catre parinti, întâlneste la o petrecere un fotograf surdomut, din satul apropiat. A doua zi, Alfred primeste cadou de la acest fotograf un aparat de fotografiat - si astfel povestea filmului începe. ...

  • Te iubesc asa cum esti

    În fiecare an, Ziua de Sf. Anton este serbata prin ceremonii speciale în Lisabona. Sarbatoarea comunitatii include o parada de-a lungul principalului bulevard din oras, cu echipe din cartierele Lisabonei concurând pentru Marele Premiu. Locuitorii din cartierul Bica se pregatesc pentru marele eveniment al anului. Fac repetitii. Se cearta. Unii dintre ei sunt indiferenti, altii sunt entuziasti. Pentru unii, activitatile comunitatii sunt doar o pierdere de timp, în timp ce altii muncesc din greu ca sa câstige marsul cartierul lor. Filmul surprinde ritmul în crescendo al pregatirilor si asteptarilor locuitorilor din cartierul Bica. ...

  • Teren

    Teren urmareste viata de zi cu zi a maicilorde la Manastirea Varatec. Urmarind relatiile dintre calugarite si rolul pe care îl are fiecare în comunitatea monahala, filmul analizeaza modul în care activitatile obisnuite ale fiecare zile se întrepatrund cu viata spirituala a manastirii. Filmul recurge la stilul observational, pe care îl combina cu interviuri standard si cu discutii mai putin formale. Este urmarit conceptul de "munca obedienta" si modul în care el dirijraza cu strictete viata de fiecare zi. Filmul ofera o privire generala asupra manastirii, dar se opreste si asupra câtorva dintre maici, dezvaluindu-le pesronalitatile, trecutul si motivele care le-au adus la manastire. Structura filmului este completata de inserturi ale unor scurte secvente de animatie menite a arunca o privire reflexiva asupra muncii de teren a cercetatorului-antropolog. ...

  • The Bridge

    Unul dintre podurile peste Tisa are o poveste lunga si complicata: podul intre Sighet si Solotvina. Orasul Sighet este se alfa in nordul Romaniei, la granita intre Romania si Ucraina. Solotvina este orasul invecinat, de pe malul ucrainean al Tisei. Acest pod a fost construit in timpul imperiului Austro-Ungar si distrus in cel de-al doilea razboi mondial. In anul 1998 primarul orasului Sighet a reusit sa obtina o finantare PHARE pentru reconstructia podului.Toate legaturile familiale, economice si culturale intre cele doua maluri ale Tisei au fost rupte odata cu cel de-al doilea razboi mondial si anii care-au urmat. In ordul Tisei s-a aflat timp de cinci decenii Uniunea Sovietica si-n sudul ei Romania. Tisa a devenit o granita aproape de netrecut pana in 1991. Reconstructia vechiului pod peste Tisa s-a terminat in 2002. Dar nimeni nu-l foloseste inca. Unul dintre motivele pentru care nu s-a deschis podul pare sa fie largirea Comunitatii Europene spre est. Incepand cu anul 2007 raul Tisa va deveni granita externa a Uniunii Europene si va separa in continuare cele doua orase. ...

  • Timisoara. Decembrie 1989

    Filmat în orasul românesc care a jucat rolul principal în caderea dictatorului comunist Ceausecu, documentarul prezinta încercarile soldatilor de a înabusi revolta cetatenilor.Însa de-a lungul zilelor s-a întâmplat un lucru surprinzator - soldatii s-au alaturat cetatenilor. Realizatorii folosesc interviuri, filmari autentice ale evenimentelor si fotografii de arhiva pentru a recrea revolutia. Dat fiind ca filmul nu are multe explicatii, cronica va fi folositoare mai ales istoricilor si celor bine informati în istoria recenta a Europei de est. ...

  • Tineri casatoriti

    Filmul este povestea a doua cupluri care decid sa se casatoreasca desi stiu ca au putine sanse de a trai împreuna în Israel. Kifah este o femeie educata, de cariera. Activraza în organizatii politice si crede cu tarie în sansele coexistentei pasnice în Oriebtul Mijlociu. Sotul ei s-a nascut în Gaza. Pentru a putea locui împreuna, ea trebuie sa se mute la Berlin. Suhad este o studenta de 23 de ani din Betleem. Este logodita cu un israelian. Dupa nunta, devine rezident israelian în casa sotului ei, în Ierusalim. Ori de câte ori vrea sa îsi vititeze parintii, trebuie sa se furiseze prin zona securizata fara sa fie vazuta de soldati. De când este însarcinata, escapadele ei sunt si mai dificile. Tinerii casatoriti vorbesc despre absurditatile pe care le genereaza conflictele politice în vietile oamenilor bisnuiti. ...

  • Un azil din Amsterdam

    Cultura occidentala este o cultura a juvenilitatii. Moartea e respinsa, refuzata. Totusi, oamenii mor putin câte putin înaintea terminusului fiziologic. Procesul e la fel de devastator pentru victima si pentru cei din jurul sau. Azilul e acel spatiu care are capacitatea de a absorbi socul acestui ultim rit de trecere. Atunci când familia si prietenii nu te mai pot ajuta, azilul ramâne o varianta posibila. Filmul observa cu compasiune obiectiva rutina zilnica a voluntarilor si a pacientilor unui azil din Amsterdam. ...

  • Un doi trei la perete stop. Graffiti hip-hop în Cluj-Napoca

    Fenomenul garffiiti poate fi privit ca forma de rezistenta prin arta sau ca modalitate de expresie si apartenenta la o anume subcultura. Filmul se bazeaza pe un proiect de cercetare a fenomenului graffiti din orasul Cluj-Napoca. Structura filmului reproduce stadiile cercetarii, pornind de la semnalele exterioare, vizibile, si continuând cu interviuri cu artistii graffiti, care îsi evaluaza propia pozitie în cadrul comunitatii internationale garffiti. În cea dea doua parte, filmul analizeaza structura interna a comunitatii clujene de artisti graffiti si locul si semnificatia productiilor lor în spatiul public al orasului. ...

  • Vârsta ratiunii

    Acesta este cel de-al cincilea si cel din urma film din cvintetul dedicat Scolii Doon, uun studiu intim asupra celei mai prestigioase scoli-internat din India. Filmul ofera introspectii unice în sistemul de valori si metodele de scolarizare al clase mijlocii indiene si ale elitelor postcoloniale în general. În acest film, MacDougall urmareste viata unui elev pe care îl descopera la scoala. Filmul exploreaza gândurile si sentimentele lui Abhishek, un baiat în vârsta de 12 ani din Nepal, în primele lui zile si saptamâni ca elev al Scolii Doon. Este povestea întâlnirii dintre regizor si personaj si, în acelasi timp, o viziune asupra mintii unui copil, aflat la "vârsta ratiunii". ...

  • Ziua Victoriei

    Dupa 1991, când Estonia a devenit stat independent, multe dintre evenimentele epocii sovietice au disparut. Soldatul de bronz a ramas la locul lui. Statuia reprezinta un soldat îmbracat în uniforma Armatei Rosii, cu pieptul plin de medalii si cu pusca pe umar. În fiecare an, de 9 mai, oamenii se aduna la statuie. Comportamentul lor exprima o memorie colectiva modificata. Soladtul de bronz si-a pierdut importanta initiala, dar ceremoniile ce se desfasoara în jurul lui îi dau o noua semnificatie. ...