Think Outside The Box / totb.ro
Actual|octombrie 21, 2012 08:12
http://totb.ro/un-basm-ciudat-intr-unul-din-cele-mai-violente-cartiere-din-lume-interviu-cu-castigatorul-marelui-premiu-astra
Un basm ciudat, într-unul din cele mai violente cartiere din lume. Interviu cu câÈ™tigătorul Marelui Premiu Astra
de Andra Matzal
După ce am văzut filmul lui Pawel Kloc, n-am mai putut vedea niciun documentar din programul zilei; Phnom Penh Lullaby a funcÈ›ionat la un nivel pe care cu greu îl mai accesează filmele obiÈ™nuite: undeva între uimire, tandreÈ›e, oripilare È™i empatie. Povestea unui cuplu neobiÈ™nuit – o cambogiană alcoolică, abandonată de mulÈ›i cuceritori europeni, È™i un israelian care munceÈ™te ca ghicitor ambulant în Phnom Penh, pe cea mai periculoasă stradă a oraÈ™ului.
Printre traficanÈ›ii de droguri È™i proxeneÈ›ii care vând fetiÈ›e pentru câÈ›iva dolari, cei doi, alături de cei doi copii ai lor, îÈ™i duc vieÈ›ile care, de la adpăostul ecranului, par o poveste imposibil de înÈ›eles. Când Phnom Penh Lullaby, primul film al regizorului polonez, a câÈ™tigat Marele Premiu al Festivalului InternaÈ›ional de Film Astra, m-am bucurat de parcă îl filmasem eu. Documentarul lui Kloc e practic imposibil de povestit. Cele aproape două ore de film sunt atât de dense, cu atât de multe straturi – cele mai multe fiind atât de subtile încât scapă, din fericire, automatismului de a rezuma -, că încercarea de a-l împacheta nu vine decât sub marea frustrare de a lăsa pe dinafară tocmai esenÈ›a lui. Cu toate aceste constrângeri, se poate spune că Phnom Penh Lullaby este o poveste de dragoste, o confruntare a două lumi amprentate de traumele războiului, un film despre comunicare È™i neajunsurile limbajului, un reportaj despre viaÈ›a la periferiile cambogiene È™i despre comerÈ›ul sexual, un comentariu social È™i un eseu vizual despre intimitate fără prea mulÈ›i corespondenÈ›i în istoria documentarelor. Am stat de vorbă cu regizorul Pawel Kloc, care, deÈ™i a filmat într-una dintre cele mai periculoase cartiere din Asia È™i a reuÈ™it să devină ”invizibil” în casa strâmtă a personajelor lui, n-a vrut să povestim în faÈ›a camerei, susÈ›inând că are trac.
Și la sesiunea de discuÈ›ii de la Astra È™i, de altfel, cam la toate sesiunile de Q&A pe care le-ai avut cu filmul tău în lume, spectatorii cred că filmul tău e, de fapt, ficÈ›iune. Cum îÈ›i explici asta?
AÈ™a am vrut să fac filmul, încă de la bun început. Cred că atitudinea formală specifică ficÈ›iunii, pe care am avut-o în Phnom Penh Lullaby, a creat acest efect. Felul în care am lucrat cu muzica sau cu montajul, anumite părÈ›i din construcÈ›ia naraÈ›iunii sunt luate din zona filmelor de ficÈ›iune, însă rezultatul este un documentar de observaÈ›ie pur. Când spectatorii mi-au spus că, după părerea lor, acesta e un film de ficÈ›iune, pentru mine a funcÈ›ionat ca un premiu.
Phnom Penh Lullaby trailer from Pawel Kloc on Vimeo.
Dincolo de partea estetică, de ce crezi că oamenilor le vine greu să creadă că povestea celor două personaje e înscenată?
Ca să răspund la întrebarea asta, cred că ar trebui să fac un film despre mine, în timpul montajului acestui film. E adevărat, anumite elemente din acest film sunt, într-un fel, regizate – nu cred în regizorul ca piesă de mobilier, iar dacă nu aÈ™ fi declanÈ™at măcar anumite situaÈ›ii, nu mi-aÈ™ fi putut pune numele pe acest film. Totodată, mare parte din efectul ăsta se datorează personajelor care, într-un mod care m-a fascinat de-a dreptul, păreau să nu vadă deloc camera de filmat, pentru ca, dintr-o dată, să răspundă direct camera. Exact ca niÈ™te fantome: apăreau È™i dispăreau din faÈ›a ecranului. Uneori, personajele la rândul lor joacă, însă de multe ori n-o făceau într-un mod evident, ci foarte subtil, dintr-o pornire subconÈ™tientă. Filmul meu e, în acelaÈ™i timp, un basm foarte ciudat È™i, de fiecare dată când îl văd, continuă să mi se pară suprarealist, impresie la care contribuie, probabil, È™i efectele de culoare, care creează o hiperrealitate.
Care crezi că a ajuns să fie scopul ficțiunii pentru oamenii care consumă media?
Cu Phnom Penh Lullaby, documentar pe care l-am realizat cu încă doi oameni, am descoperit libertatea de a lucra fără echipă È™i fără platou, aÈ™a cum se întâmplă de obicei la filmele obiÈ™nuite. AÈ™a am ajuns să mă întreb care e limita dintre documentar È™i ficÈ›iune, iar concluzia la care am ajuns este că cea mai interesantă zonă este cea dintre realitate È™i ficÈ›iune. De altfel, dintotdeauna mi-am dorit să fac un film artistic, însă am făcut în schimb un documentar. Și acum vreau să fac un film artistic, dar tot documentar va fi pentru că, pentru mine, această distincÈ›ie nu mai există.
Ai filmat documentarul în trei săptămâni, dar apoi ai lucrat la el doi ani, ceea ce poate părea puÈ›in neobiÈ™nuit. Ce a însemnat asta pentru construcÈ›ia filmului?
În primul rând, cred că dacă stai prea mult cu personajele tale, ajungi să devii dependent de ele, aÈ™a cum devii dependent de droguri. În cazul meu, postproducÈ›ia a fost o muncă incredibilă, iar în timpul celor doi ani, cât am asamblat acest ”puzzle” multidimensional, l-am învățat pe de rost, astfel încât îl puteam construi din minte. Ce a fost extrem de important a fost responsabilitatea față de personajele mele È™i față de povestea lor pe care mi-au împărtășit-o È™i pe care eu a trebuit s-o reconstruiesc, fiind însă singurul judecător. Montajul e un instrument foarte puternic: cu el îÈ›i poÈ›i face protagoniÈ™tii proÈ™ti sau înÈ›elepÈ›i. Tocmai de aceea trebuie să fii foarte atent, să nu-È›i schimbi personajele în funcÈ›ie de ceea ce crezi tu că ar trebui să spună filmul tău. Trebuie să ieÈ™i din propriul ego È™i să pătrunzi adânc în subiect È™i protagoniÈ™ti. Pentru mine, acesta este un film extrem de intim È™i pe parcursul celor doi ani mi-a fost constant teamă să nu distrug această intimitate.
Cum ai reuÈ™it să te raportezi la protagoniÈ™tii tăi, astfel încât să nu fii moralist?
Phnom Penh Lullaby este ca È™i Ilan (protagonistul documentarului, n.r.): asemenea tuturor, o victimă a propriilor emoÈ›ii, un om care nu va fi niciodată în linia întâi, dar care îÈ™i păstrează subtilitatea, introvertirea. Saran (partenera lui Ilan, n.r.) e cu totul diferită, iar unii mi-au reproÈ™at că am insistat pe faptul că este alcoolică, deÈ™i eu am eliminat multe elemente la montaj, care i-ar fi putut accentua această latură. Din nou m-am simÈ›it responsabil: ar trebui totuÈ™i să arăt că alcoolismul e o problemă majoră pentru ea? Ce am încercat însă, È™i atunci cât am filmat cu ei, dar È™i apoi, când au continuat să fie pentru mine personaje cât se poate de reale, a fost să îmi limpezesc în primul rând părerea despre ei.
Crezi că diferenÈ›a culturală dintre voi È›i-a uÈ™urat cumva încercarea de a te ”debarasa” de ego, în sensul în care vorbeÈ™ti?
Nu sunt atât de diferiÈ›i de mine sau de noi, chiar dacă suntem din lumi total diferite. Problemele din film sunt universale, lucru pe care mi l-au demonstrat reacÈ›iile spectatorilor din toată lumea, foarte uniforme: cu toÈ›i au recunoscut constante din viaÈ›a lor de zi cu zi, indiferent de unde provin. Contextele din care provin – țări care au cunoscut războiul È™i, într-o oarecare măsură, genocidul –, precum È™i faptul că amândoi sunt excluÈ™i din societățile din care trăiesc, sunt cele care ne-ar putea face să vedem diferenÈ›a. Cambogia este un exemplu de È›ară afectate de traume legate de război, iar Saran este tototadă victima sistemului khmer, dar È™i a situaÈ›iei postcoloniale.
Mă gândeam că, atunci când interacÈ›ionezi cu elemente mai aproape de cultura din care provii, tinzi să le favorizezi, poate chiar la nivel inconÈ™tient.
Poate că am greÈ™it, însă am empatizat cu Ilan, cu protagonistul filmului: pe de o parte, poate pentru că e mai apropiat de cultura din care provin eu È™i pentru că este bărbat. Acest lucru m-a bântuit, iar faptul că am eliminat o scenă, în care Saran îÈ™i povesteÈ™te, în felul ei, viziunea despre dragoste, căsătorie, religie, mă face încă să mă consider vinovat că aÈ™ fi avut o perspectivă orientată oarecum spre punctul de vedere al bărbatului. Totodată, documentarul meu este o poveste despre femei È™i situaÈ›ia lor într-o È›ară unde comerÈ›ul sexual este la ordinea zilei. Tocmai de aceea, cele două fiice ale lor devin în a doua parte a filmului personajul principal.
Filmul tău operează extrem de bine cu ambiguitatea, cu jumătățile de sensuri, cu neînÈ›elegerea. Nu È›i-a fost greu să te orientezi în construcÈ›ia acestei idei?
Una dintre temele principale ale filmului a fost imposibilitatea de a răspunde la întrebarea ”De ce aceste două personaje sunt împreună?”. Putem spune că ar interveni vârsta lor, nesiguranÈ›a È™i teama de singurătate, însă aceasta este o atitudine occidentală. Desigur, putem spune că cei doi sunt împreună È™i că acest lucru nu mai are nevoie de motive. Însă ce am încercat prin filmul meu a fost să respect simplul fapt că nu am È™tiut răspunsul la această întrebare: dacă începi montajul pornind de la premisa ”Asta e ceea ce È™tiu, mesajul meu de înÈ›elepciune pe care vi-l comunic vouă”, lucrurile sunt simple. Eu am pornit însă de la ideea că nu È™tiu È™i am ajuns în locuri mult mai interesante, chiar dacă, personal, a fost mult mai greu. M-am întrebat dacă am înnebunit, dacă va înÈ›elege cineva intenÈ›ia mea, m-a copleÈ™ti responsabilitatea față de aceÈ™ti oameni sau față de banii care au fost investiÈ›i în documentar. Spre final însă, speranÈ›a mi-a revenit È™i mi-a fost clar că acesta este un film despre ce înseamnă să nu È™tii – nici măcar personajele nu È™tiu mare lucru È™i nu È™tiu mai nimic despre propriile vieÈ›i. Sunt ca niÈ™te copii care au, la rândul lor, copii.
Spuneai că, la un anumit punct, ai vrut să oprești filmările. A intervenit vreo problemă de etică?
La un moment dat, cei doi vor să-È™i ia înapoi una dintre fiice de la o familie adoptivă, despre care Ilan îmi spusese că e implicată în comerÈ›ul cu copii È™i că vrea s-o crească pe Marie ca prostituată. Cum în Cambogia, fetiÈ›ele sunt vândute bordelurilor pentru 30 de dolari pe lună, m-am temut că aÈ™a vor sta lucrurile. Apoi i-am cunoscut È™i am văzut că erau oameni foarte buni È™i grijulii, pe care Saran îi cunoscuse într-o bodegă È™i cărora le lăsase copilul. Problema a fost însă că cei doi aveau să aducă fetiÈ›a pe Strada 51, cea mai periculoasă zonă din Phnom Penh, unde putea fi răpită, când Ilan era prins în ghicit, iar Saran beată, unde dormea pe stradă, în condiÈ›ii teribile. Atunci am decis să ne oprim, pentru că mă simÈ›eam responsabil pentru viaÈ›a copilului, de parcă aÈ™ fi fost un demiurg care ar fi putut dicta cursul unei vieÈ›i doar pentru că aveam o cameră video. Până la urmă, i-am convins să mergem la È›ară, la familia lui Saran, unde s-o lase pe fetiță, însă totul a devenit cumva o nebuloasă. Odată ajunÈ™i acolo, am crezut până în ultima clipă că Marie va rămâne la bunica ei, dar m-a uimit ca la final copilul să revină cu noi la Phnom Pehn, de unde plecasem. Lucrurile s-au rezolvat bine, într-un final, când i-au încredinÈ›at fetiÈ›a fratelui mamei.
Ai filmat în zone extrem de periculoase. Nu È›i-a fost frică?
Ca să fiu sincer, am fost extrem de speriaÈ›i să filmăm pe Strada 51, aÈ™a că la început am folosit numai camere ascunse. Dat fiind că nu aveam niciun fel de documente oficiale pentru filmare, iar peste tot erau traficanÈ›i extrem de periculoÈ™i, recunosc că în primă instanță am fost terifiaÈ›i. Cred că am avut mare noroc, pentru că n-am pățit nimic, iar după câteva zile am început să ne simÈ›im, paradoxal, foarte în siguranță. AÈ™a se face că, la un moment dat, ne-am improvizat È™i lumini pentru filmare, am cumpărat neoane, cabluri È™i baterii din piață È™i am pus la punct un sistem ca pentru platoul de filmare în stradă. Mediul însă e foarte riscant È™i după o noapte acolo te simÈ›i ca într-un bar din Star Wars, unde vin tot felul de creaturi ciudate.
Ce crezi că asigură ”invizibilitatea” unui regizor cu o cameră de filmat într-un spaÈ›iu foarte intim, printre personajele / ”subiecÈ›ii” lui?
De regulă, barierele noastre de comunicare cu ceilalÈ›i sunt foarte puternice, chiar È™i atunci când e vorba de oameni foarte apropiaÈ›i. Cu alÈ›ii însă, suntem mulÈ›i mai deschiÈ™i È™i cred că asta se întâmplă mai ales cu persoane pe care nu le cunoÈ™ti, care te fac să uiÈ›i de rolurile pe care le joci în mod obiÈ™nuit. Dacă cunoÈ™ti, de pildă, pe cineva în timpul unei călătorii, eÈ™ti mai deschis, iar în cazul relaÈ›iei mele cu personajele cred că a funcÈ›ionat lucrul ăsta. Știam cu toÈ›ii că nu vom fi implicaÈ›i într-o relaÈ›ie pe viață, ceea ce ne-a determinat să ne deschidem.
Ilan și Sara sunt extrem de săraci. Ți-au cerut vreodată bani pentru filmare?
Ei nu mi-au cerut bani niciodată, însă prima dată când i-am vizitat, le-am lăsat o sută de dolari, singurii bani pe care îi aveam, ca să-È™i poată cumpăra niÈ™te haine È™i mâncare mai bună pentru copii. Apoi, deÈ™i ei nu mi-au cerut niciun ban, am crezut de cuvință să-i plătesc din banii mei, cât de bine am putut. Am plătit, de asemenea, mâncarea È™i transportul. A trebuit să fiu foarte atent, pentru că banii instaurează o relaÈ›ie de putere. La final, când le-am oferit banii, Ilan a fost foarte surprins, iar Saran extrem de fericită, iar a doua zi a venit în haine nou-nouÈ›e, machiată de sus È™i până jos, cu unghii È™i gene false, pleoapele vopsite în negru È™i albastru puternic. Mi-a părut că n-am filmat-o în ipostaza asta, extrem de semnificativă: pentru prima oară, am văzut-o aÈ™a de fericită. Circula o poveste despre oamenii care au fost eliberaÈ›i din lagărele de concentrare È™i care, găsind câteva rujuri, È™i-au vopsit buzele odată ieÈ™iÈ›i în libertate. AcelaÈ™i simbolism al individualității, al vieÈ›ii trăite după propria voință, l-am văzut È™i în cazul lui Saran.
Cum te-a schimbat filmul ăsta?
În primul rând, mi-a schimbat părerea despre cum aÈ™ vrea să fac filme È™i despre ce înseamnă actoria, dar m-a schimbat È™i la un nivel uman. Am spus ceva, am primit un răspuns, iar răspunsul m-a modificat. Spectatorii filmului meu mi-au spus o mulÈ›ime de lucruri noi, lucruri la care nu m-aÈ™ fi gândit despre film, dar È™i despre mine. A fost o oglindire, într-un sens, care m-a făcut să mă gândesc la cum aÈ™ vrea să fie viaÈ›a mea. E ca un capitol încheiat.
Te-ai gândit deja la capitolul următor?
De data asta, mi-e foarte clar ce vreau să fac, însă mi-e foarte greu să-mi dau seama cum. E un puzzle diferit, pe care trebuie să mă dumiresc cum să-l rezolv. Mi-e frică de următorul film, însă cred că e un lucru bun.
Foto main: Astrafilm.ro