Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2006

Romania - Retrospective

Motto: "O ţară fără filme documentare e ca o familie fără album de fotografii".

În perioada post-decembristă, România a cunoscut o adevărată explozie mass-media. TotuÅŸi, filmul documentar românesc avea să mai rămână o vreme ignorat. ProducÅ£ia de documentare a fost multă vreme apanajul aproape exclusiv al televiziunilor, care s-au desprins cu greu de stilul reportaj sau de cel al eseurilor marca Sahia.

A fost o perioadă în care puÅ£ini s-au aventurat pe drumul producÅ£iilor independente, pentru care nu exista aproape nici un sprijin, fie el financiar sau de alt fel. Pe de altă parte, conform statisticilor, canalele străine profilate pe film documentar comercial din grila ofertei televiziunilor prin cablu au o audienţă foarte bună, ceea ce demonstrează un nivel ridicat al interesului pentru filmul documentar în România. Paradoxal, în timp ce producÅ£ia autohtonă era în suferinţă, România devenea o destinaÅ£ie preferată pentru televiziuni ÅŸi producători independenÅ£i din străinătate, care au produs aici în medie 20 de documentare anual. În ciuda acestor condiÅ£ii nu foarte favorabile, documentarul românesc a avut ÅŸi producÅ£ii de succes, care, puse laolaltă, sunt albumul României frământate de tranziÅ£ie  a anilor '90.

În cadrul programului special ROMÂNIA, Astra Film Fest 2006 oferă prilejul de a vedea laolaltă cele mai aplaudate ÅŸi premiate documentare româneÅŸti produse în ultimii ÅŸaisprezece ani.

 
Apocalipsa după Cioran

Regizor: Sorin IlieÅŸiu
ProducÅ£ie: România
An: 1995
Durată: 58

“Istoria universală nu e altceva decât o repetare de catastrofe în aÅŸteptarea unei catastrofe finale”, spune Emil Cioran. Filmul prilejuieÅŸte o întâlnire cu filozoful, în mansarda sa de la Paris ÅŸi în locurile sale preferate, dar ÅŸi o întoarcere în “Paradisul pierdut”, pe meleagurile sibiene ale copilăriei lui Cioran, unde el nu a mai revenit niciodată. Filmul ni-l arată pe Cioran omul, cu profunzimea sa dar ÅŸi cu un simÅ£ al umorului debordant, puÅ£in timp înainte ca filozoful să plece dintre noi, în 1995. “Apocalipsa după Cioran” se bucură de comentariul lui Gabriel Liiceanu.

 

 
Babu - Cazul Gheorghe Ursu

Regizor: Cornel Mihalache
ProducÅ£ie: România
An: 1996
Durată: 47

În 1985, inginerul Gheorghe Ursu, căruia prietenii îi ziceau „Babu”, este arestat pentru că Å£inea de mulÅ£i ani un jurnal în care nota tot ceea ce auzea ÅŸi vedea, tot ceea se întâmpla în România acelor timpuri. În noiembrie 1985, Ursu este omorât în bătaie în celula închisorii. Unul dintre torÅ£ionari, un deÅ£inut de drept comun, informator al MiliÅ£iei ÅŸi al Securităţii, relatează în faÅ£a camerei varianta lui despre cele întîmplate. Filmul combină fragmente de interviu cu vocea lui Gheorghe Ursu dintr-o înregistrare făcută de prietenul lui, Sergiu Huzum, operator de film (Reconstituirea – de Lucian Pintilie), cu ocazia unei călătorii a lui Ursu la Paris, în 1978. Un alt prieten, scriitor SF rămas la Paris în 1967, Camilo Baciu, povesteÅŸte despre prietenul lui Babu, acuzând autorităţile pentru neimplicare în rezolvarea cazului. Un călău, o victimă, un povestitor. Astăzi, doar călăul mai este în viaţă. 

 

 
Blestemul ariciului

Regizor: Dumitru Budrala
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 93

“Å¢ineam la măgarul meu mai mult decât la bărbat sau la copii. Dar acum a murit. De-aÅŸ avea acum un măgar, aÅŸ trăi ca un parlamentar”, spune Turica, unul dintre personajele filmului. Ea ÅŸi rudele sale colindă din sat în sat, cărând legături imense de mături ÅŸi coÅŸuri făcute de mână, pe care încearcă să le dea pe mâncare. Regizorul însoÅ£eÅŸte familia de Å£igani în călătoriile pe timp de iarnă. În stil cine-verite, filmul trece dincolo de stereotipurile care există faţă de Å£igani. Vedem oameni adevăraÅ£i, care au de-a face cu situaÅ£ii absurde sau tragicomice în viaÅ£a de zi cu zi. Un film care duce spectatorul într-o lume a cărei existenţă este aproape de neconceput pentru cei mai mulÅ£i dintre noi.

 

 
Marele jaf comunist

Regizor: Alexandru Solomon
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 74

În 1959, ÅŸase foÅŸti membri ai nomenclaturii, cu legături strânse cu Securitatea, au organizat un jaf asupra Băncii NaÅ£ionale. După ce au fost arestaÅ£i, statul i-a forÅ£at să-ÅŸi joace propriile roluri într-un film care reconstituie delictul ÅŸi investigaÅ£iile care i-au urmat. La sfârÅŸitul procesului care li s-a intentat, ÅŸi acesta filmat, eroii au fost condamnaÅ£i la moarte ÅŸi executaÅ£i. Trei săptămâni mai târziu, filmul “Reconstituirea” a fost difuzat în toată Å£ara. Acum, Alexandru Solomon merge pe firul acestei poveÅŸti incredibile, presărate cu mărturii cutremurătoare.

 

 
Tărâmul liniÅŸtii

Regizor: Robert Lakatos
ProducÅ£ie: România/ Ungaria
An: 2002
Durată: 37

Ce importanţă poate avea un aparat de fotografiat pentru un copil de 10 ani, în tărâmul liniÅŸtii? Documentarul urmăreÅŸte aventurile de vacanţă ale lui Alfred, un copil surdomut din valea GhimeÅŸului, care frecventează o ÅŸcoală specială la Cluj. Luat acasă în vacanţă de către părinÅ£i, întâlneÅŸte la o petrecere un fotograf surdomut, din satul apropiat. A doua zi, Alfred primeÅŸte cadou de la acest fotograf un aparat de fotografiat – ÅŸi astfel povestea filmului începe. 

 

Graţian

Regizor: Thomas Ciulei
ProducÅ£ie: Germania/ România
An: 1995
Durată: 45

Sătenii din Izbuc, un sat din CarpaÅ£i, cred despre consăteanul lor GraÅ£ian Florea că ar fi pricolici de lup. Un obicei vechi spune că moaÅŸele se adună la leagănul copilului ÅŸi invocă spiritele, pentru ca noul născut să capete hărnicie, frumuseÅ£e sau înÅ£elepciune. Prin sat umblă vorba că la GraÅ£ian cordonul ombilical nu a vrut să se rupă până când moaÅŸa nu a invocat pricoliciul de lup. A fost un moment hotărâtor pentru viaÅ£a lui GraÅ£ian. Părăsit de familie ÅŸi respins de oamenii din sat, a ajuns să trăiască într-o cocioabă la marginea satului, fără apă ÅŸi fără căldură. În fiecare sâmbătă, GraÅ£ian merge în sat, unde cerÅŸeÅŸte mâncare cât să-i ajungă pentru săptămâna următoare. Se spune că cei care nu-i dau nimic îÅŸi vor vedea oile mâncate de lupi. În singurătate, GraÅ£ian învârte pe toate părÅ£ile numere astronomice ÅŸi susÅ£ine că va descoperi infinitul datorită credinÅ£ei sale în valorile morale ÅŸi în viaÅ£a veÅŸnică. GraÅ£ian se vede pe sine ca un călător prin univers, care va trece la un moment dat pragul vieÅ£ii pământeÅŸti, iar atunci esenÅ£a sufletului său se va contopi cu Dumnezeu. 

 

 
Ion Ţuculescu - Autoportret pe o frunză de toamnă

Regizor: Laurenţiu Damian
ProducÅ£ie: România
An: 1999
Durată: 21

"A picta înseamnă a te lăsa condus de o necesitate interioară" - aceasta este profesiunea de credinţă a pictorului Ion Å¢uculescu. Filmul explorează lumea tainică, plină de obsesii, a artistului, ale celui care dorea mai presus de orice să fie "un primitiv" în artă, "condus de instinct".

 

 
Mămăliga te aşteaptă

Regizor: Laurenţiu Calciu
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 59

Filmul prezintă viaÅ£a unei familii sărace, dintr-un sat din nordul României. PărinÅ£ii au făcut eforturi pentru a-ÅŸi trimite copiii la ÅŸcoală. Cinci din cei zece au ajuns la facultate. Filmul e povestea lui Mihai, care, după un an la Teologie, revine în sat, ca să îÅŸi ajute familia. Fiindcă plănuieÅŸte să se întoarcă la facultate, învaţă, chiar ÅŸi când duce vaca la păscut. Tânărul vorbeÅŸte despre scurta experienţă la oraÅŸ ÅŸi marginalizarea studenÅ£ilor de la Å£ară. Rutina zilelor e întreruptă de mici conflicte cu mama, care se speteÅŸte muncind. În căsuÅ£a sărăcăcioasă, există însă ÅŸi mici motive de bucurie – de exemplu când se naÅŸte un viÅ£el. Un film despre destinul unui tânăr captiv între două lumi.

 

 
MoÅŸtenirea lui Goldfaden

Regizor: Radu Gabrea
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 58

Peste 70 000 de newyorkezi formau, în 1908, un cortegiu funerar evreiesc care bloca întreaga circulaÅ£ie din Manhattan. A doua zi, în New Zork Times se putea citi cui ii adusese mulÅ£imea ultimul ei omagiu. Cel condus pe ultimul drum era poetul ÅŸi dramaturgul Avram Goldfaden, un “Shakespeare al evreilor”. În urmă cu 126 ani, Goldfaden a întemeiat în nordul României, la IaÅŸi, capitala Moldovei, primul teatru evreiesc profesionist. Mihai Eminescu scria în 1876, în “Curierul de IaÅŸi” despre teatrul al cărui director “are o voce simpatică ÅŸi o figură atrăgătoare”. Filmul arată drumul lui Goldfaden din IaÅŸi la New York ÅŸi readuce în actualitate o personalitate de excepÅ£ie a culturii evreieÅŸti mondiale. 

 

 
Născuţi la comandă.Decreţeii

Regizor: Florin Iepan
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 68

Un film despre soarta femeii în societatea comunistă. Pe vremea lui CeauÅŸescu, maternitatea devenea o problemă de stat, materializată în celebrul Decret 770. Mii de femei au plătit cu viaÅ£a pentru că au încercat să scape de o sarcină nedorită. Atunci au venit pe lume copiii numiÅ£i “decreÅ£eii”, dublând natalitatea. CeauÅŸescu voia să creeze astfel “omul nou”. Dar “decreÅ£eii” sunt, în majoritate, chiar cei care l-au înlăturat de la putere pe CeauÅŸescu, în decembrie 1989. Mărturii emoÅ£ionante ale unor doctori ÅŸi asistente medicale, precum ÅŸi ale unor vedete ale timpului ÅŸi ale unor oameni obiÅŸnuiÅ£i, presărate cu amintiri dintr-o epocă nu foarte îndepărtată.

 

 
Podul peste Tisa

Regizor: Ileana Stănculescu
ProducÅ£ie: România
An: 2004
Durată: 75

Podurile ar trebui să unească. Nu ÅŸi dacă oamenilor le este interzis să treacă pe ele. Unul dintre podurile de peste Tisa are o istorie lungă ÅŸi complicată: podul dintre Sighet ÅŸi Slatina. Sighet e un orăşel din nordul României, aproape de graniÅ£a cu Ucraina, iar Slatina oraÅŸul învecinat, de pe malul ucrainean.

Podul a fost construit în timpul Iimperiului Austro-Ungar ÅŸi distrus după încheierea celui de-al doilea război mondial. Malul nordic al râului a devenit parte a Uniunii Sovietice, cel sudic a continuat să fie românesc. Tisa separă cele două oraÅŸe de mai bine de 50 de ani. Din 2000, podul a fost refăcut, cu sprijinul unui program PHARE. Dar oamenii încă nu pot trece graniÅ£a. 

 

 
TimiÅŸoara. Decembrie 1989

Regizor: Ovidiu Bose Paştină
ProducÅ£ie: România
An: 1991
Durată: 78

Filmat în oraÅŸul românesc care a jucat rolul principal în căderea dictatorului comunist CeauÅŸescu, documentarul prezintă încercările soldaÅ£ilor de a înăbuÅŸi revolta cetăţenilor. Însă de-a lungul zilelor, s-a întâmplat un lucru surprinzător – soldaÅ£ii s-au alăturat cetăţenilor. Realizatorii folosesc interviuri, filmări autentice ale evenimentelor ÅŸi fotografii de arhivă pentru a recrea revoluÅ£ia. Dat fiind că filmul nu are multe explicaÅ£ii, cronica va fi folositoare mai ales istoricilor ÅŸi celor bine informaÅ£i în istoria recentă a Europei de Est.