Romania libera / 24 octombrie 2013
Aniversare. Două decenii de Astra Film
http://www.romanialibera.ro/cultura/film/tablou-de-familie-cu-documentaristi-316018.html
Tablou de familie cu documentariÅŸti
de GABRIELA LUPU 24 Octombrie 2013
Festivalul internaÅ£ional de filme documentare Astra Film, de la Sibiu, a ajuns anul acesta la cea de-a 20-a ediÅ£ie. În tot acest timp, în România s-a creat ÅŸi s-a educat un public fidel acestui gen de cinema ÅŸi graÅ£ie celui mai longeviv festival de filme documentare.
Despre cum a pus pe picioare festivalul ÅŸi cât de greu este să Å£ii în viaţă un astfel de proiect ambiÅ£ios am discutat ÅŸi noi cu creatorul ÅŸi directorul Astra Film, Dumitru Budrală.
Cum aţi reuşit să formaţi o tradiţie deja şi să menţineţi festivalul de filme documentare Astra timp de 20 de ani?
D.B.: A fost destul de dificil, dar au fost si momente extraordinare. Într-un anume fel am inventat modalitatea de a face acest Festivalul de Film Astra ÅŸi de a-l menÅ£ine într-un context social, care nu era prielnic pentru aÅŸa ceva. AÅŸa cum se vede din poveÅŸtile în filmul aniversar „O scurtă istorie a Astra Film Festival“,de multe ori aveam situaÅ£ii absurde de rezolvat, care într-o Å£ară normală, cu instituÅ£ii funcÅ£ionale, nu s-ar fi întâmplat.
Vă amintiţi cum a fost prima ediţie?
D.B.: Prima ediÅ£ie a festivalului e un paradox. Era în 1993. Erau mineriade, conflicte interetnice, inflaÅ£ie galopantă. MulÅ£i se gândeau să plece din Å£ară în occident. PuÅ£ini aveau calculatoare, internet nu exista. Apăreau primele încercări de televiziune prin cablu. Să porneÅŸti un festival al filmului documentar era aproape imposibil. În primul rând, pentru că nu se ÅŸtia ce e filmul documentar, se confunda cu reportajul TV. Chiar ÅŸi cei de la care aÅŸteptam aprobări ÅŸi bani credeau că documentar înseamnă doar film ÅŸtiinÅ£ific sau eventual reportaj TV. Dacă voiai să faci un eveniment cultural, trebuia să inventezi modalitatea de a-l face.
Multe lucruri le obÅ£ineam prin schimburi, prin muncă de voluntariat, dar erau ÅŸi lucruri pentru care trebuiau bani. Termenul de sponsorizare era echivalent cu cel de pomană, era considerat un fel de cerÅŸit. Îmi amintesc că din lipsă de finanÅ£are ÅŸi în disperare de cauză am vorbit cu fratele meu, care avea o fermă înfloritoare pe vremea aceea. El m-a sponsorizat cu două remorci de cartofi. A venit cu tractorul la muzeu ÅŸi am dat sfoară în Å£ară că vindem cartofi la jumătate din preÅ£ul pieÅ£ei de atunci. Am vândut cartofii, ÅŸi cu banii pe care i-am luat pe ei am plătit mesele pentru invitaÅ£ii de la festival. Pentru publicul din România anului 1993, întâlnirea cu filmul de non-ficÅ£iune sub forma unui documentar angajat despre minorităţile din Transilvania făcut de Michael Stewart a fost un ÅŸoc.
Publicul a considerat inacceptabilă abordarea directă a unui subiect tabu, aÅŸa că mulÅ£i au ieÅŸit toÅ£i din sală. Michael Stewart se uita uluit la mine ÅŸi nu înÅ£elegea ce se întâmplă. Cu toate acestea, prima ediÅ£ie a festivalului a avut toate componentele unui festival de film adevărat: selecÅ£ie ÅŸi juriu, participare internaÅ£ională, afiÅŸ ÅŸi catalog, campanie de promovare, proiecÅ£ii în mai multe locaÅ£ii - promovare outdoor, reacÅ£ii ÅŸi dezbateri aprinse la proiecÅ£ii, sponsorizare.
Se poate vorbi despre o familie a documentariÅŸtilor români ÅŸi nu numai care se adună an de an, „acasă“, la Sibiu?
D.B.: Da. Anul acesta în locaÅ£ia festivalului, la intrare am expus mii de poze din fiecare ediÅ£ie. Chiar unul dintre documentariÅŸtii români a spus: „Ä‚sta este albumul de familie Astra Film“.ToÅ£i s-au recunoscut în ele, fiindcă de-a lungul anilor au trecut pragul festivalului. S-a format ÅŸi un public, care urmăreÅŸte apariÅ£ia filmelor. StudenÅ£ii la fel vin cu drag la festival, să expună primul lor film. Festivalul este practic un loc al reflecÅ£iei, unde pot fi expuse vieÅ£ile contemporanilor noÅŸtri. Filmul este un mediu foarte flexibil ÅŸi puternic, care permite orice, ne ajută să retrăim experienÅ£e ÅŸi astfel să putem întelege lumea ce ne înconjoară. Este îmbucurător că am reuÅŸit să realizăm ÅŸi să menÅ£inem acest loc în România.
Care sunt cele mai grele încercări pe care le aveÅ£i de înfruntat în organizarea festivalului?
D.B.: NesiguranÅ£a finanţării. Niciodată nu ÅŸtim cât este bugetul. Anul acesta doar cu o săptămână înainte de festival am aflat exact cât va fi până la urmă. Åži un festival, în care se miÅŸcă mii de oameni, deplasări din diferite continente, program afiÅŸat cu o lună înainte, necesită multă muncă de pregătire, precizie, rigoare. Această nesiguranţă ne face să lucrăm mult mai mult, ÅŸi de multe ori riscăm.
Criza economică a lovit şi filmul documentar?
D.B.: Dacă vă referiÅ£i la criza economică care a pornit în 2008 în America, am înÅ£eles că în România au fost afectate mai mult companiile multinaÅ£ionale, segmentul de construcÅ£ii ÅŸi piaÅ£a imobiliară. AÅŸa se zice. Dar România oricum este în criză economică de când se ÅŸtie ÅŸi această stare de fapt continuă. Această criză economică nu a adus nici o diferenţă în domeniul nostru. Fiindcă proiectul numit Astra Film Festival de-a lungul a 20 de ani a pornit, ÅŸi s-a dezvoltat într-o condiÅ£ie de criză existenÅ£ială continuă. Iar documentariÅŸtii români sunt oricum adaptaÅ£i la condiÅ£ia de criză continuă, din cauza sprijinului financiar precar sau inexistent. Este un miracol că documentariÅŸtii mai fac filme ÅŸi că noi mai facem festival în aceste condiÅ£ii. Este pură aventură.
Care sunt, privind în urmă în istoria festivalului, evenimentele sau filmele pe care nu le puteÅ£i uita?
D.B.: Sunt multe, e greu de ales. Documentarele româneÅŸti sau făcute în România care au fost prima dată expuse la festival au totdeauna o încărcătură emoÅ£ională incredibilă. Îmi amintesc de filmul lui LaurenÅ£iu Calciu „După revoluÅ£ie“, Alexandru Solomon „Cold Waves“, sau chiar ÅŸi filmele mele „La drum“ sau „Blestemul Ariciului“, a lui Angus MacQeen „Ultimii Ţărani“ făcut despre MaramureÅŸ, sau anul trecut „RoÅŸia Montană pe marginea prăpastiei. Multe: Săli arhipline, aplauze după film minute în ÅŸir.
DiscuÅ£ii aprinse zeci de minute. Dar îmi amintesc ÅŸi filmele unor autori, maieÅŸtri ai documentarului în lume – John Marshall, Bob Connolly, David Macdougall. Nu pot să uit sălile arhipline la proiecÅ£iile de la Astra Film Junior, unde copiii strigă de emoÅ£ie când se sting luminile ÅŸi începe filmul. Anul acesta am avut aproape 10.000 de elevi din Sibiu în 5 zile. Cel mai îmbucurător este fluxul de tineri, care au gustat de-a lungul anilor programul festivalului ÅŸi se întorc înscriind filmul lor pentru selecÅ£ie.
CredeÅ£i că CNC-ul priveÅŸte filmul documentar ca pe un frate mai mic ÅŸi mai neînsemnat al filmului de ficÅ£iune? Ce credeÅ£i că ar trebui schimbat în viziunea celor ce conduc cinematografia română vizavi de filmul documentar?
D.B.: Există un singur CINEMA. Cinema-ul documentar a fost de multe ori înÅ£eles greÅŸit chiar ÅŸi de către cei care ar trebui să aibă expertiză în domeniu, ca fiind ceea ce se difuzează la Discovery Channel. Ori cinema-ul documentar, de non-ficÅ£iune este un teren foarte larg, ÅŸi în acest segment al cinematografiei s-au produs filme la cel mai înalt nivel. În momentul de faţă (ÅŸi acest proces a început acum 10 ani) cinema-ul documentar este în avantgarda cinema-ului mondial. VedeÅ£i marele premiu la festivalul VeneÅ£ia (care este un festival renumit de ficÅ£iune în primul rând) a câÅŸtigat un documentar, un autor renumit în acest gen, Gianfranco Rosi.
De ce aÅ£i avea nevoie pentru a menÅ£ine acest festival viu încă 20 de ani cel puÅ£in de acum înainte?
D.B.: Ar trebui să existe o oarecare instituţionalizare a festivalului, cu o finanţare multianuală, cu infrastructură adecvată, adică de săli de cinema.