Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

OBSERVATOR CULTURAL / 3 noiembrie 2011

http://www.observatorcultural.ro/Astra-Film-Festival-documentare-fara-egal*articleID_26098-articles_details.html

2011   |   Noiembrie   |   Numarul 599   |

Astra Film Festival, documentare fără egal

Autor: Mihai FULGER

A 11-a ediÅ£ie a celui mai important eveniment dedicat documentarului din România, bienalul Astra Film Festival, s-a desfăşurat între 25-30 octombrie, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Sibiu.

Anul acesta, programul festivalului a cuprins 100 de filme din 30 de ţări, incluse în patru competiÅ£ii („InternaÅ£ional“, „Europa“, „România“ ÅŸi „Student“) ÅŸi trei secÅ£iuni paralele („Made in Romania“, „Panorama“ ÅŸi „ECOcinematogrAFF“), precum ÅŸi evenimente conexe, toate menite a promova cultura documentarului în rîndul unor categorii diverse de public.

De la juniori la seniori

La ediÅ£ia sa anterioară, din 2009, Astra Film Festival le rezerva un program special de documentare elevilor de ÅŸcoală primară din oraÅŸ ÅŸi din împrejurimi. În 2010, publicul-Å£intă al acestui salutar program de educaÅ£ie prin imagine i-a inclus ÅŸi pe preÅŸcolari, ÅŸi pe liceeni. Astfel, a luat naÅŸtere un festival de sine stătător, botezat Astra Film Junior. Anul acesta, Astra Film Junior s-a desfăşurat în trei etape, fiecare adresată unei alte categorii de vîrstă, între 18-27 octombrie. În această perioadă, aproape 5.000 de copii ÅŸi adolescenÅ£i din întregul judeÅ£ au participat la proiecÅ£ii, discuÅ£ii ÅŸi concursuri, astfel încît Astra Film Junior s-a dovedit unul dintre cele mai populare proiecte ale Astra Film.

La proiecÅ£iile din cele ÅŸase zile ale festivalului „mare“, media de vîrstă a spectatorilor a crescut, dar nu izbitor, căci tinerii au fost cei care au umplut cel mai des cele trei săli ale Casei de Cultură – cele două deja familiare publicului fidel (botezate anul acesta Sala „John Marshall“ ÅŸi Sala „Mircea Săucan“, drept omagiu adus unor mari cineaÅŸti dispăruÅ£i, care au vizitat festivalul), precum ÅŸi Sala Studio. Aceasta din urmă a găzduit, pe lîngă proiecÅ£iile unor producÅ£ii în reluare sau din secÅ£iunile paralele, ÅŸi o serie de patru interesante masterclass-uri, dedicate unor subgenuri ale documentarului (observaÅ£ional, antropologic, independent, de televiziune, webdoc) ÅŸi susÅ£inute de experÅ£i în domeniu (Adina Brădeanu, David MacDougall, Cristi Puiu, Michael Stewart ÅŸi Michael Yorke). Seria, sugestiv intitulată „Profesia de documentarist“, a fost ÅŸi ea bine primită, mai ales de către studenÅ£i. Evenimente precum Astra Film Junior ÅŸi masterclass-urile ne ajută să nu ne pierdem încrederea în viitorul documentarului în România.

Probabil cea mai ridicată medie de vîrstă s-a înregistrat la filmul de închidere al AFF 2011. Dacă documentarul care a deschis oficial festivalul (După revoluÅ£ie de LaurenÅ£iu Calciu, lungmetraj rezultat din montajul unor materiale elocvente din arhiva personală a autorului) le-a reamintit spectatorilor de evenimente din urmă cu peste două decenii, care au marcat decisiv evoluÅ£ia postcomunistă a poporului român, filmul de închidere a fost consacrat unei personalităţi ecleziastice. Părintele Arsenie Boca, omul lui Dumnezeu de Nicolae Mărgineanu, proiectat în premieră mondială la AFF, în prezenÅ£a unor invitaÅ£i speciali reprezentînd Biserica Ortodoxă Română, s-a bucurat de un succes uriaÅŸ. Cum sălile „John Marshall“ ÅŸi „Mircea Săucan“ s-au dovedit neîncăpătoare pentru cei aproximativ 1.500 de spectatori, veniÅ£i din Sibiu ÅŸi din localităţile învecinate ca să afle mai multe despre viaÅ£a lui Arsenie Boca, organizatorii au fost nevoiÅ£i să amenajeze o a treia sală de proiecÅ£ie, în foaierul Casei de Cultură.

Documentare „verzi“

Noua secÅ£iune paralelă „ECOcinematogrAFF“ a cuprins patru lungmetraje europene recente, care abordează probleme globale precum alimentaÅ£ia, mediul înconjurător ÅŸi resursele sale. În consonanţă cu cele patru documentare provocatoare prezentate în săli, în faÅ£a Casei de Cultură s-a organizat, în ultimele două zile de festival, un tîrg de bucate tradiÅ£ionale. 

Acasă (Home, FranÅ£a, 2009) – film regizat de Yann Arthus-Bertrand, produs de Luc Besson ÅŸi narat de Glenn Close – este primul lungmetraj compus integral din cadre aeriene, pentru care realizatorii s-au deplasat în peste 50 de ţări ale lumii. Astfel, Acasă ne oferă ocazia rară a unei perspective de ansamblu asupra schimbărilor pe care le suferă mediul înconjurător, convingîndu-ne de necesitatea unor acÅ£iuni decise, cu scopul de a pune punct tendinÅ£ei de degradare a ecosistemului, înainte ca răul să devină ireversibil.

Afacerile cu porci (Pig Business, Marea Britanie, 2009), regizat ÅŸi produs de Tracy Worcester (invitată la Sibiu ÅŸi distinsă cu noul „Premiu de Excelenţă pentru regizori femei care luptă pentru viitorul planetei“), este rodul unei anchete care a durat patru ani, ajungînd ÅŸi în România, ÅŸi ne dezvăluie modul în care creÅŸterea ÅŸi procesarea intensivă ale porcinelor afectează nu doar calitatea alimentaÅ£iei ÅŸi a ambientului, dar ÅŸi sănătatea ÅŸi bunăstarea comunităţilor agricole.

GîndeÅŸte global, acÅ£ionează local (Solutions locales pour un désordre global, FranÅ£a, 2010), scris ÅŸi regizat de Coline Serreau, nu se mulÅ£umeÅŸte să demonstreze, graÅ£ie mărturiilor unor specialiÅŸti din toată lumea, faptul că sistemul agricol mondial a fost ÅŸi este pervertit de imperativele financiare ale marilor companii, ci merge mai departe, propunînd ÅŸi soluÅ£ii locale ale haosului global.

În fine,Subjugare – Pledoarie pentru nenăscuÅ£i (Submission – In Defence of the Unborn, Suedia, 2010) de Stefan Jarl vorbeÅŸte despre „lumea chimică“ în care trăim. Regizorul-scenarist a efectuat un test de sînge, pentru a putea explica „încărcătura chimică“ existentă în corpul tuturor persoanelor născute după război. Documentarul ne prezintă mărturiile ÅŸi opiniile a numeroÅŸi oameni de ÅŸtiinţă despre problemele pe care aceste substanÅ£e chimice, pe care le purtăm cu noi ÅŸi le folosim zilnic, le pot genera.

Premianţii

Membrii celor două jurii au decis ca trofeul AFF 2011 să revină unei coproducÅ£ii franco-israeline în regia lui Avi Mograbi. Un film experimental, în care tehnicile specifice documentarului se combină inteligent cu momentele reflexive de musical, Z32 izbuteÅŸte să ne tulbure fără a pune accentul pe tensiunea inerentă subiectului (un fost soldat israelian se confesează, cuprins de regrete că a participat la o misiune de răzbunare în cadrul căreia au fost uciÅŸi niÅŸte poliÅ£iÅŸti palestinieni) ÅŸi să ne determine să medităm la relaÅ£ia dintre individ ÅŸi sistem, la culpabilitate, responsabilitate, remuÅŸcare ÅŸi ambivalenţă morală.

Tot din competiţia internaţională, au mai fost premiate două documentare emoţionante despre dramele unor suflete pierdute prin mahalalele Los Angelesului (Poveşti din fundături uitate de Alina Skrzeszewska) şi, respectiv, despre o sinceră şi intensă poveste de dragoste dintre un cineast israelian şi un dansator german (Te-am filmat, dragostea mea de Tomer Heymann).

Din secÅ£iunea competiÅ£ională europeană, au fost distinse Sat fără femei de Srdjan Sarenac, un alt film care abordează o problemă gravă – ÅŸi cunoscută deja – în manieră comică, ÅŸi Check Check Poto de Julia Varga, interesant prin modul inedit în care autoarea îÅŸi tratează subiecÅ£ii dintr-un centru de minori aflat într-o suburbie a Parisului.

În fine, trei documentare româneÅŸti (toate trei coproducÅ£ii) i-au convins pe membrii juriului că merită un loc în palmares:Sărmana Teodora de Anca HirÅ£e (un tandru portret al unei tinere ÅŸi frumoase mirese a lui Iisus), Crulic – Drumul spre dincolo de Anca Damian (un surprinzător documentar de animaÅ£ie, bazat pe un caz real) ÅŸi Pe cărări neumblate de Dieter Auner (un excelent film etnografic despre viaÅ£a unei familii de oieri din nordul Transilvaniei). De altfel, ediÅ£ia a 11-a de AFF a fost o ediÅ£ie a documentarului românesc, după cum observa directorul festivalului, cineastul Dumitru Budrala, deoarece mai mult de o treime din filmele incluse în program au fost producÅ£ii autohtone sau cu subiecte româneÅŸti.

Palmares Astra Film Festival 2011

Marele Premiu Astra Film Festival – Z32 (Avi Mograbi, FranÅ£a-Israel, 2008)

Premiul Astra Film pentru documentar românesc – Pe drumuri neumblate (Off the Beaten Track, Dieter Auner, România-Irlanda, 2011)

Competiţia Internaţional:

Premiul pentru Cel mai bun film documentar – Te-am filmat, dragostea mea (I Shot My Love, Tomer Heymann, Israel, 2010)

Premiul „Sibiu/Hermannstadt“ pentru Cea mai bună cercetare – PoveÅŸti din fundături uitate (Songs from the Nickel, Alina Skrzeszewska, SUA-Germania, 2010)

Competiţia Europa:

Premiul pentru Cel mai bun film documentar – Check Check Poto (Julia Varga, FranÅ£a, 2010)

Premiul pentru Cel mai bun documentar produs în Europa de Est – Sat fără femei (Village without Women, Srdjan Sarenac, CroaÅ£ia-FranÅ£a, 2010)

CompetiÅ£ia România:

Premiul pentru Cel mai bun film documentar – Crulic – Drumul spre dincolo (Anca Damian, România-Polonia, 2011)

Premiul Astra Film pentru Imagine – Păcătoasa Teodora (Teodora, pêcheresse, Anca Hirte, FranÅ£a-România, 2011)

Competiţia Student:

Premiul pentru Cel mai bun film documentar – Berlinskaya Fuga (Denes Nagy, Ungaria, 2009)

Premiul Astra Film – În nici un caz negru (Anything but Black, Ausra Linkeviciute, Lituania-Marea Britanie, 2009)

MenÅ£iune –Femei pe pînză (Otilia Babără, România, 2009)

 

În imagine: secvenţă din filmul Z32 – Marele Premiu Astra Film Festival 2011