Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet.ro / 30 octombrie 2011

Home

Crulic, premii, închidere - Astra Film Fest 2011 (V)

http://agenda.liternet.ro/articol/14142/Lucian-Maier/Crulic-premii-inchidere-Astra-Film-Fest-2011-V.html 

Agenda LiterNet     Cronici film    Festivalul de film documentar ÅŸi antropologie vizuală Astra Film Fest 2011

Lucian Maier     octombrie 2011

Vineri seara, după proiecÅ£ia Păcătoasei Teodora am mai văzut un film, însă nu voiam să stric echilibrul critic al relatării precedente, astfel că am lăsat povestea respectivă pentru clipa de faţă.

Z32 a fost prezentat în cadrul competiÅ£iei internaÅ£ionale ÅŸi e o producÅ£ie franceză realizată de către israelianul Avi Mograbi. E unul dintre cele mai temeinice documentare pe care le-am văzut, un film a cărui problematică ÅŸi realizare transformă vizionarea în experienţă de viaţă veritabilă. Ca proiect documentar, Z32 chestionează limitele ÅŸi resursele ariei sale în genul încercării lui Haneke din Funny Games în ceea ce priveÅŸte ficÅ£iunile. Un soldat participă la o misiune (vindicativă) a armatei israeliene, în care, în contra tuturor legilor militare ale lumii civilizate, ucid doi poliÅ£iÅŸti palestinieni nevinovaÅ£i. Soldatul e urmărit de această faptă ÅŸi vrea să-ÅŸi găsească liniÅŸtea în cadrul unui exerciÅ£iu psihanalitic în care terapeut e prietena sa ÅŸi aparatul de filmat. CondiÅ£ia e să nu îi fie văzut chipul, din motive lesne de înÅ£eles. Autorul filmului, el însuÅŸi personaj activ (într-un mod la care am să mă opresc în finalul discuÅ£iei despreZ32), alege să acopere figurile celor doi cu diverse măşti digitale.

Ceea ce rezultă e un soi de figurină de tip second life, care are ochii ÅŸi gura naturale ÅŸi pielea digitală. Efectul e excelent pentru a exprima ruptura existentă între eul conÅŸtient al fostului soldat (eu-l actual ÅŸi eu-l de soldat dincoace de orice prezenţă reală într-o misiune) ÅŸi starea sa (ÅŸi a soldatului în genere) odată ce intră în tumultul unei misiuni. Măştile respective exprimă în chip deosebit schizofrenia controlată în care ne regăsim în fiecare zi a vieÅ£ii noastre. Åži, mai ales, dau distanÅ£a necesară unei priviri neangajate în istorie: e vorba de un om fără chip, tocmai de aceea nu e loc de simpatii sau antipatii. Rămîne distanÅ£a necesară receptării neutre a istoriei tînărului soldat, o faptă de care se îngijeÅŸte ÅŸi iubita acestuia, ea fiind cea care conduce bărbatul prin spaÅ£ii morale cu întrebări semnificative la adresa luptei, războiului sau dreptăţii.

Relatările soldatului sînt constant întrerupte de orchestra condusă de regizorul acestui proiect. El devine personaj în propriul film, în care are rolul corului din tragedia antică. Sub forma unor cîntece hibrid, etno-jazz cu voce de Tom Waits - Mograbi interpelează propriul statut (de autor), stilul cinematografic ales ÅŸi tot ceea ce priveÅŸte dinamica artistică a proiectului său. AÅŸadar, Z32 oferă o mărturisire puternică despre implicaÅ£iile pe care le are prezenÅ£a pe front ÅŸi, în aceeaÅŸi măsură, oferă o suită de întrebări în relaÅ£ie cu poziÅ£ia ÅŸi căutările unui autor în astfel de sondări ale condiÅ£iei umane.
 Ieri, sîmbătă, 29 octombrie 2011, am intrat la filmul în care e rememorată personalitatea lui Nicolae Mărgineanu, unul dintre intelectualii de rasă ai României în perioada interbelică, cercetător ÅŸi teoretician al psihologiei. Autorul acestui film este Nicolae Mărgineanu, fiul psihologului format la Cluj, apoi în SUA. Amfiteatre ÅŸi închisori e un film convenÅ£ional, care îÅŸi asumă fără rezerve această condiÅ£ie. TotuÅŸi, comentariul filmului, scris de Marta Petreu, putea fi un pic mai îngrijit, mai neutru. Realitatea însăşi, întîmplările propriu-zise condamnă politicile de epurare a elitelor practicate de regimul comunist începînd cu anul 1948. Nu e necesar ca naratorul filmului să trimită săgeÅ£i otrăvite spre regimul acesta. Nu e nevoie ca autorul proiectului, care asumă acest comentariu, să condamne ceea ce oricum se condamnă pe sine prin simpla înÅŸiruire a propriilor fapte. Dincolo de aspectul acesta, odată ce va fi difuzat pe micile ecrane, filmul merită văzut fiindcă vorbeÅŸte despre o personalitate remarcabilă.

După Amfiteatre ÅŸi închisori am văzut Crulic. M-a fermecat filmul acesta ÅŸi, dintre proiectele care vor fi pe ecrane în această toamnă ÅŸi iarnă, Crulic e recomandarea mea fermă. Nu e un film fără probleme. Nu m-a încîntat felul în care simplifică istoria înspre final, nu m-a încîntat simplismul soluÅ£iilor, m-a deranjat ficÅ£ionalizarea unilaterală (istoria e a lui Crulic, el e un personaj colorat, ceilalÅ£i sînt judecaÅ£i prin modul în care sînt aÅŸezaÅ£i în poveste), m-a deranjat trecerea prin realitate de la final, preluarea ÅŸi integrarea în film a unor ÅŸtiri ÅŸi a declaraÅ£iilor ministrului de externe de atunci, Adrian Cioroianu (acesta din urmă chiar nu are vreo ÅŸansă de a nu fi linÅŸat imaginar de spectatori avînd în vedere cursul general al poveÅŸtii). AÅŸadar nu e un film perfect. TotuÅŸi, e atît de bine gîndit ca format ÅŸi e atît de bine construit plastic încît e dezarmant. E o piatră de temelie în cinematografia noastră ÅŸi nu asta îl face important, ci faptul că piatra asta e bine ÅŸlefuită. Desenul, animaÅ£ia fotografică, animaÅ£ia computerizată, totul arată atît de bine ÅŸi în acest tot sînt secvenÅ£e atît de bine construite ÅŸi atît de bine ancorate în poveste (secvenÅ£a inventarierii obiectelor din valiză, secvenÅ£a în care privirea survolează celulele închisorii poloneze) încît lucrurile care pot fi deranjante se sting uÅŸor.

Marele Premiu al Festivalului Astra i-a fost acordat lui Z32. Crulic a primit premiul competiÅ£iei româneÅŸti. Îl merită deplin. Însă din cauză că la Astra sînt atîtea premii (cred că au fost vreo douasprezece filme premiate într-o ceremonie inspirată de celebra Cină a lui daVinci, gîndită însă de Bunuel - o ceremonie venită dintr-o cu totul altă lume decît cea la care ne-am gîndi în cadrul unui festival cu etichetă), cred că un film a fost neîndreptăţit. După RevoluÅ£ie e singurul proiect - din cele văzute de mine, cel puÅ£in - care utilizează în sensul documentării (aÅŸadar etic) aparatul de filmat. E singurul film în care aparatul dispare ÅŸi simÅ£i că priveÅŸti direct persoana care vorbeÅŸte sau care acÅ£ionează. Ori tocmai acesta e sensul abordării cinematografice în norme documentaristic-antropologice. Pe de altă parte, a primit un premiu Păcătoasa Teodora. Dacă filmul acesta ajunge să fie etalon (ÅŸi, pînă la urmă, premiile instituie ideea calităţii), atunci mi-e teamă că multe filmări ar trebui considerate cinema.

În această ediÅ£ie a festivalului am încercat să văd cît mai multe filme româneÅŸti. Faţă de prima ediÅ£ie la care am participat, cea din 2007, e o creÅŸtere cantitativă ÅŸi calitativă remarcabilă a filmului românesc de profil (în ceea priveÅŸte calitatea, vreau să amintesc din nou filmele acestei ediÅ£ii: Victoria, După RevoluÅ£ie, Crulic - aÅŸ fi dorit, însă nu am reuÅŸit să văd 24 găleÅ£i, 7 ÅŸoareci, 18 ani). Dacă CNC ar tăia elanul proiectelor de ficÅ£iune a căror calitate deplorabilă e intuibilă din start, ar rămîne suficienÅ£i bani pentru a susÅ£ine solid documentarul autohton. Un fapt pe care această latură a creaÅ£iei cinematografice româneÅŸti îl merită.

În ce priveÅŸte farmecul local, Sibiu găzduieÅŸte cel mai important festival de film antropologic din estul Europei, însă are un singur cinematograf, ÅŸi acesta nemodernizat.