Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet.ro / 28 octombrie 2011

Home

MeditaÅ£ii transcendentale - Astra Film Fest 2011 (III)

http://agenda.liternet.ro/articol/14133/Lucian-Maier/Meditatii-transcendentale-Astra-Film-Fest-2011-III.html 

Agenda LiterNet    Cronici film    Festivalul de film documentar ÅŸi antropologie vizuală Astra Film Fest 2011

Lucian Maier         octombrie 2011

A treia zi (miercuri, 27 octombrie) de vizionări la Astra am început-o cu Åžcoala noastră. O coproducÅ£ie americano-elveÅ£iană realizată de Mona Nicoară ÅŸi Miruna Coca-Cozma ÅŸi prezentată în secÅ£iunea Made in Romania. Filmul urmăreÅŸte modul în care autorităţile locale ÅŸi ÅŸcolare din Târgu-LăpuÅŸ se raportează la copiii familiilor de rromi în cadrul unui program educaÅ£ional de integrare a micuÅ£ilor în ÅŸcoli normale. Realitatea urmărită e incitantă atît din punct de vedere uman cît ÅŸi din punct de vedere sociologic. Vedem reacÅ£iile pe care le au profesorii cînd vine vorba de a lucra cu aceÅŸti copii - o sarcină deloc uÅŸoară fiindcă micuÅ£ii vin din familii în care libertatea lor este deplină ÅŸi tendinÅ£a de disciplinare a pornirilor primare e minimă (ei între ei tind neîncetat să se bată, concentraÅ£ia ÅŸi disponibilitatea la efort intelectual sunt minime în măsura în care sînt plasaÅ£i într-o clasă construită pe raÅ£iuni etnice; încep să se deschidă ÅŸi să înÅ£eleagă rolul educaÅ£iei doar cînd sînt acceptaÅ£i de copiii români). Vedem modul în care copiii privesc ÅŸcoala în condiÅ£iile date - viaţă de familie grea, distanÅ£a mare faţă de ÅŸcoală, disponibilitate redusă a profesorilor de a lucra diferenÅ£iat cu aceÅŸti copii, pentru a-i aduce la un nivel de pregătire acceptabil. Vedem cum autorităţile folosesc orice punct de suspensie din legile europene care privesc minorităţile în aÅŸa fel încît să elimine din ÅŸcolile normale subiecÅ£ii problematici din punct de vedere etnic.

Cea mai interesantă poveste e a unei fete de cincisprezece-ÅŸaisprezece ani, Dana, care într-o perioadă scurtă recuperează gimnaziul pentru ca apoi să aleagă măritiÅŸul în locul liceului. Rămîn în minte gîndurile ei la mai bine de un an de la căsătorie, gînduri în care examinează ÅŸansele pe care crede că le-ar fi avut odată ce ar fi urmat liceul în loc să aleagă familia. Ca realizare, filmul rareori se ridică la nivelul persoanelor portretizate. Åžcoala noastră e mai degrabă un reportaj de televiziune extins decît un documentar observaÅ£ional.
Lucrurile au intrat în normal la următorul film, One-Way Round Trip. Unul românesc (inclus în competiÅ£ia de profil), realizat de Mirel Bran (jurnalist ÅŸi cineast, doctor în ÅŸtiinÅ£ele informaÅ£iei) ÅŸi Jonas Mercier. Filmul urmăreÅŸte drumul familiei Duduveica înspre FranÅ£a ÅŸi dificultăţile pe care le întîmpină în a re-găsi un loc în care membrii ei să-ÅŸi reia viaÅ£a. Fuseseră expulzaÅ£i cu o jumătate de an mai devreme ÅŸi odată ajunÅŸi în Å£ară singurul lor gînd era de a se reîntoarce în FranÅ£a. În clipa expulzării trăiau deja de trei ani în Boulogne-sur-Mer, copiii urmau cursurile ÅŸcolii locale ÅŸi erau apreciaÅ£i atît de colegi cît ÅŸi de profesori (lucru ce se desprinde cu uÅŸurinţă din atitudinea ÅŸi rostirea franceză a fiului mai mare al familiei), iar familia lor, financiar, o ducea destul de bine, fără să urmeze căi de cîÅŸtig reprobabile. Documentarul e un road-movie care ne Å£ine în preajma familiei din BărbuleÅŸti pînă în Grasse, apoi pe Coasta de Azur, unde, în sfîrÅŸit, familia Duduveica reuÅŸeÅŸte să se stabilească. Filmul te ajută să înÅ£elegi modul în care gîndesc oamenii aceÅŸtia, realizezi motivele alegerii lor de a părăsi România, înÅ£elegi dorinÅ£a lor ca părinÅ£i de a le oferi celor mai tineri un viitor cît mai stabil. Datorită neutralităţii privirii autorilor acestui film, aÅŸezarea spectatorului în situaÅ£ii similare celor pe care le trăieÅŸte familia Duduveica este simplă ÅŸi naturală, lucru care sporeÅŸte autenticitatea demersului dedocumentare al realizatorilor. Nu e un film spectaculos prin prisma celor prezentate, nu depăşeÅŸte aÅŸteptările normale de la un astfel de demers. Åži tocmai de aceea devine un film de văzut ÅŸi o contraparte solidă la tot ceea ce înseamnă acest subiect în media convenÅ£ională - televiziune ÅŸi presă.

Me, my Gipsy Family and Woody Allen e un film semnat de tînăra italiancă de etnie rromă (ÅŸi cu origini bosniace) Laura Halilovic. Filmul, prezent în competiÅ£ia Europa, poate fi acceptat ca propunere cinematografică venită de la o tînără de nouăsprezece ani, autodidactă, însă în afara acestor date e o poveste cu multe neajunsuri. Structurată ca un jurnal, istoria de pe ecran e narată ÅŸi comentată din off de către autoare, astfel că filmul nu depăşeÅŸte la nivelul conÅ£inutului informativ o compunere de elevă silitoare. Discursului ei ÅŸtrengăresc îi lipseÅŸte hazul - deÅŸi asta e miza construcÅ£iei sale - iar privirea sa e unilaterală ÅŸi plină de momente moarte, de care filmul putea fi lipsit. În prim plan ar fi lupta familiilor rrome cu autorităţile italiene pentru a rezista în această Å£ară, iar în paralel e evidenÅ£iată diferenÅ£a de mentalitate existentă între generaÅ£ii - părinÅ£ii săi o îndeamnă pe Laura să se căsătorească, fiindcă are nouăsprezece ani, fata visează să fie artistă, precum idolul său, Woody Allen.

Ultima proiecÅ£ie la care am asistat a fost a unui film aflat în competiÅ£ia InternaÅ£ională (nu înÅ£eleg de ce sînt atîtea competiÅ£ii la Astra, pur ÅŸi simplu le pierzi firul ÅŸi, în acelaÅŸi timp, calitatea fiecărei competiÅ£ii scade faţă de cazul în care ar fi fost una singură, internaÅ£ională). Ca stil de tratare a subiectului, David Wants to Fly e o glumiţă, o farsă pe care David Sieveking le-o joacă unor farsori de top, care au făcut miliarde de dolari de pe urma credulităţii ÅŸi viselor de împlinire a mii de oameni de pe mapamond: conducătorii miÅŸcării spirituale înfiinÅ£ate de Maharishi Mahesh. Dincolo de miÅŸtocăreala specifică unui demers care lasă impresia că nu e serios, filmul discută lucruri importante pentru ceea ce înseamnă spiritualitatea secolului XX-XXI, devenită ÅŸi ea obiect de consum, produs exclusivist, care ajunge să coste lunar mai mult decît o rată la un Mercedes de top. ÎnÅŸelătorie cu ÅŸtaif, trăită de unii oameni cu toată puterea fiinÅ£ei lor (cazul lui David Lynch, personaj principal în film), practica spirituală a meditaÅ£iei transcendentale, împrumutată din Orient, e o afacere excelentă într-un Occident în care sacrul a fost deconstruit de filosofie ÅŸi mutat în economie, ca fetiÅŸizare a consumului (iar ceea ce nu văd luptătorii întru recuperarea paradisului pierdut e că în activitatea lor se înscriu tot într-un circuit economic, din moment ce tipul acesta de practică spirituală e pe bani). Sub scutul unei autenticităţi oricum prea depărtate pentru a fi cercetată veritabil de comodul occidental, meditaÅ£ia transcendentală devine un bun comercializat de aÅŸa-ziÅŸi sfinÅ£i cu priză la artiÅŸti, manipulatori excelenÅ£i ai datelor mitologice de tip new-age. Modestia, dorinÅ£a de a dărui fără a aÅŸtepta răsplată, exemplul propriu, ascetismul, toate acestea sînt lucruri uitate de aceÅŸti înÅ£elepÅ£i ai societăţii de consum (precum Maharashi Manesh sau Osho), dar sînt vehicule exemplare ale unei conduite comerciale extrem de profitabile.