LiterNet.ro / 27 octombrie 2011
Din România spre Indonezia - Astra Film Festival 2011 (II)
http://agenda.liternet.ro/articol/14128/Lucian-Maier/Din-Romania-spre-Indonezia-Astra-Film-Fest-2011-II.html
Agenda LiterNet Cronici film Festivalul de film documentar şi antropologie vizuală Astra Film Fest 2011
Lucian Maier octombrie 2011
Vîntul ameÅ£itor m-a Å£inut departe de plimbările prin oraÅŸ la care mă gîndeam în timp ce mă apropiam de Sibiu. Astfel că ÅŸi ziua de ieri am petrecut-o în mare măsură în cele două săli de proiecÅ£ie ale festivalului. Am căutat în primul rînd filmele româneÅŸti prezente în festival, însă, pentru mine, punctul de maxim interes în a doua zi a festivalului (miercuri, 26 octombrie 2011) a fost prezentarea de seara a ultimului proiect semnat de Leonard Retel Helmrich, Position Among the Stars. Partea a treia a trilogiei sale indoneziene, trilogie începută acum mai bine de zece ani, trilogie în care urmăreÅŸte istoria familiei Sjiamsuddin pe fondul transformărilor politice din Indonezia.
Primul film al zilei a fost Home Alone - A Romanian Tragedy. Autorul acestui film e IonuÅ£ Cârpătorea. Ceea ce m-a bucurat e că autorul reuÅŸeÅŸte să păstreze distanţă faţă de personaje, nu le invadează intimitatea, nu le exploatează suferinÅ£a. Filmul prezintă povestea cîtorva familii distruse de încercarea de a lucra în Occident. În cazurile prezentate, mamele erau cele plecate la muncă în străinătate. Copiii rămaÅŸi acasă au ajuns să se sinucidă. Statistica arată că peste 350.000 de copii din România rămîn în grija rudelor, bunicilor sau a unuia dintre părinÅ£i. Un sfert dintre ei prezintă tulburări psihice, iar o parte dintre aceÅŸtia din urmă încearcă să se sinucidă. Pe ecran, în filmul de faţă, vedem situaÅ£ii în care sinuciderea a reuÅŸit.
Faptul meritoriu al acestui film e că ajunge să privească lucid evenimentele regretabile petrecute în familiile respective. Nimic din tot ceea ce ar putea Å£ine de exploatare - durerea nestăvilită, lacrimile părinÅ£ilor acestor copii, rememorarea de facto a întîmplărilor, angajarea minorilor (fraÅ£i ai victimelor) în rememorarea acestor întîmplări - nu e prezent pe ecranul de proiecÅ£ie. Camera nu intră în ochii persoanelor care vorbesc, nu trece bariera intimităţii ÅŸi nicio clipă nu priveÅŸte cu aroganţă sau compasiune, nu judecă relatările celor implicaÅ£i. Astfel, din punct de vedere al realizării filmului, putem vorbi de normalitate ÅŸi decenţă. TotuÅŸi, ceva este deranjant în acest proiect: titlul. Trimiterea la seria americană de comedie cu Macauley Culkin ÅŸi explicitarea acestei trimiteri - drept o tragedie românească - aruncă în derizoriu o bună parte din demersul autorului. Pare mai degrabă un comentariu de pahar al autorului filmului la adresa datelor incluse în proiect. Ca într-o glumă neinspirată în care îÅ£i vine în minte o secvenţă de film total opusă discuÅ£iei momentane ÅŸi încerci să faci haz de necaz.
Claudiu Mitcu revine pe ecrane cu Noi doi. Pentru a evita probleme care puteau să apară odată ce personajele filmului ar fi fost urmărite de o echipă de filmare, autorul acestui film s-a înÅ£eles cu George ÅŸi Cristi să le ofere o cameră de filmat ÅŸi la fiecare trei săptămîni să se întîlnească să analizeze împreună materialele aduse de ei. Montajul final arată ca un soi de Big Brother controlat de protagoniÅŸti. Confesiuni în faÅ£a camerei, dincolo de urechile ÅŸi ochii altei persoane, clipe de tandreÅ£e, discuÅ£ii între prieteni, parada gay ÅŸi manifestaÅ£ii anti-homosexualitate. A ieÅŸit un film cuminte, nimic deranjant ÅŸi nimic spectaculos, cu un minus major pentru final, care pare jucat, regizat, din dorinÅ£a de a vărsa ÅŸi ceva dramă în poveste, să fie mai aproape de viziunile hollywoodiene asupra normalităţii homosexuale (după modelul vizibil în The Kids Are All Right, cu menÅ£iunea că aici eroii sînt mai degrabă adolescenÅ£i decît persoane mature).
Responsabilitatea faţă de convenÅ£ionalitatea poveÅŸtii nu poate fi pusă pe seama protagoniÅŸtilor. Decizia de a lăsa filmările pe seama lor, alegerea deznodămîntului, acestea nu sînt aspecte hotărîte de tineri, ci au fost opÅ£iunile autorului acestui film. Iar toate acestea nu lucrează deloc în favoarea peliculei.
Metrobranding nu are tăria ÅŸi siguranÅ£a documentarului realizat anterior de Ana Vlad ÅŸi Adi Voicu (Victoria). Filmul recent inventariază o serie de produse-emblemă româneÅŸti, în prezentări colorate cu ajutorul cîtorva detalii cu privire la producÅ£ia respectivelor obiecte ÅŸi prin introducerea reclamelor care însoÅ£eau acele obiecte în perioada pre-decembristă. Bicicleta Pegas, salteaua Relaxa, becul de Fieni (Selum), teniÅŸii de Drăgăşani, Mobra sau maÅŸinile de cusut realizate la Cugir. Vocea autorului (ca instanţă narativă ÅŸi viziune cinematografică) se stinge în acest film faţă de proiectul anterior. Dispar absurdul ÅŸi transpunerea sigură ÅŸi intrigantă a conceptului în imagine, fapte care construiau o viziune puternică asupra încercării autohtone de a tranforma derizoriul într-o imagine a decenÅ£ei. În locul lor avem o trecere în revistă a unor date de epocă ÅŸi cîteva mărturii ale ataÅŸamentului sentimental existent între cei care au produs obiectele respective ÅŸi fabricile în care au lucrat. O traversare pe repede înainte la finalul căreia poÅ£i spune că e în regulă, ai văzut ÅŸi asta, ÅŸi poÅ£i trece fără probleme la proiecÅ£ia următoare.
Position Among the Stars e centrat pe istoria lui Tari, mezina familiei Sjiamsuddin. Tari se pregăteÅŸte să meargă la facultate, iar filmul prezintă dificultăţile pe care le întîmpină o familie modestă în astfel de împrejurări, costurile unei facultăţi în Indonezia fiind enorme faţă de posibilităţile financiare ale unei familii modeste. O vedem pe Tari faţă în faţă cu provocările societăţii contemporane ei, una în care - ÅŸi în Indonezia - consumerismul devine o provocare greu de stăvilit, mai ales cînd eÅŸti înconjurat de colegi ÅŸi colege pentru care un telefon de 100 de dolari e o nimica toată ca efort financiar. Leonard Retel Helmrich pune iarăşi faţă în faţă mizeria ÅŸi bunăstarea pe care globalizarea le împarte după metode străine celor mai mulÅ£i dintre membrii unei societăţi care nu are o identitate precisă. Realizarea sa e neostentativă, lipsită de didacticism. Iar membrii familiei Sjiamsuddin sînt atît de obiÅŸnuiÅ£i cu aparatul de filmat încît de cele mai multe ori ai impresia că urmăreÅŸti un film de ficÅ£iune cu actori deosebit de buni.
Ritm alert, paranteze estetice care se desprind excelent din curgerea naturală a poveÅŸtii, paranteze în care elementele conexe ale mediului cercetat - pisici, gîndaci, ÅŸobolani - devin actorii unor veritabile filme de acÅ£iune, multă delicateÅ£e ÅŸi înÅ£elegere faţă de familia lîngă care autorul acestui film stă din 1998. Seria autorului olandez are o calitate rar întîlnită în documentare. Datorită dezinhibiÅ£iei persoanelor urmărite, aparatul de filmat devine o componentă organică a poveÅŸtii lor, astfel că e supus constant tentaÅ£iei de a ficÅ£ionaliza cursul istoriei urmărite. Ca spectator, datorită modului în care e mînuit aparatul de filmat si datorită parantezelor pe care filmul le deschide constant, te trezeÅŸti de multe ori prins într-o situaÅ£ie pe care o urmăreÅŸti cu sufletul la gură, precum în cel mai intens thriller al cinematografului de ficÅ£iune. Odată ieÅŸit din sfera filmului te poÅ£i mira de starea pe care filmul Å£i-o induce - acÅ£iunea de pe ecran fiind de multe ori asemănătoare celei din telenovele. Partea bună e că filmul nu-Å£i dă răgazul să ieÅŸi în afara acÅ£iunii sale, fiindcă telenovela de pe ecran este autentică.