LiterNet.ro / 26 octombrie 2011
Documentare, româneÅŸti în mare măsură - Astra Film Fest 2011 (I)
http://agenda.liternet.ro/articol/14119/Lucian-Maier/Documentare-romanesti-in-mare-masura-Astra-Film-Fest-2011-I.html
Agenda LiterNet Cronici film Festivalul de film documentar şi antropologie vizuală Astra Film Fest 2011
Lucian Maier octombrie 2011
Am ajuns în Sibiu la orele amiezii, marÅ£i, 25 octombrie, cînd Regele Mihai sfîrÅŸise deja discursul în Parlament. Titlurile telviziunilor noastre au fost mai apropiate de cinema decît am fi visat vreodată, lucru pe care numai Tom Hooper cred că l-ar fi intuit odată ce a ales The King's Speech ca titlu pentru pelicula sa. Am sărit din maÅŸină în hotel ÅŸi repede în sala John Marshall a Casei de Cultură din Sibiu, unde urma să înceapă proiecÅ£ia Reginei Maria, filmul lui Sorin IlieÅŸiu (prezentat în secÅ£iunea Made in Romania). Sala era plină de elevi care întîmpinau cu urale fiecare intertitlu care anunÅ£a un evenment din viaÅ£a Reginei. Dacă în unele cazuri se potrivea entuziasmul lor prefăcut, cel puÅ£in într-un moment a fost destul de ilar: intertitlul anunÅ£a moartea regelui Ferdinand, soÅ£ul Mariei, copiii jubilau.
Dincolo de aceste fapte anecdotice, filmul e greu de urmărit. În fapt nu e atît un documentar (sau, oricum, nu are vreo legătură cu antropologia vizuală, punctul forte al festivalului sibian), cît o odă închinată unei persoane capitale din istoria modernă a României. Regina primeÅŸte glasul ÅŸi chipul Maiei Morgenstern, care interpretează pasaje cheie din autobiografia Reginei,The Story Of My Life. Maia Morgenstern umple de tragism rostirea sa, mări de lacrimi ÅŸi emoÅ£ii zguduitoare revărsîndu-se din glasul actriÅ£ei. Această supralicitare a textului duce spre ridicol întreg documentarul, fiindcă impresia pe care o creează e aceea că filmul ia în tragic ceea ce, în realitate, e posibil să fi fost numai o încercare a acestei femei distinse a României de a fi contemporană cu rolul pe care istoria i l-a rezervat. Imaginile de arhivă ÅŸi fotografiile derulate pe ecran vorbesc mult mai bine (ÅŸi într-un registru mult mai firesc) despre personalitatea reginei decît o fac glasul ÅŸi emoÅ£ia Maiei Morgenstern. Imaginea scrisă a sentimentelor pe care le trăieÅŸte Regina atunci cînd, pe front, păşeÅŸte prin noroi ÅŸi printre sutele de soldaÅ£i mutilaÅ£i devin lacrimi în ochii actriÅ£ei ÅŸi durere sfîÅŸietoare în glas. O stare pe care actriÅ£a rareori o părăseÅŸte. O hiperbolizare extremă a emoÅ£iei Reginei ÅŸi un mod de a privi istoria care nu foloseÅŸte nimănui.
Am intrat apoi la Warsaw Available, o producÅ£ie poloneză din 2009, regizată de Karolina Bielawska ÅŸi de Julia Ruszkiewicz (film proiectat în cadrul CompetiÅ£iei europene). Ania, Gosia ÅŸi Ilona sînt trei fete de la Å£ară, din sate depărtate unele de celelalte ÅŸi de capitală. Ele se înscriu într-un program naÅ£ional prin care peste nouă sute de femei tinere din Polonia au încercat să îÅŸi construiască un rost în VarÅŸovia. Realizatoarele filmului urmăresc destinul acestor tinere vreme de cîteva luni. Una dintre ele are un iubit acasă ÅŸi mai degrabă e miÅŸcată de dorinÅ£a de a fi cu el decît de perspectivele unei cariere în capitală, alta are un copilaÅŸ pe care îl visează non stop ÅŸi pe care speră să îl poată aduce în capitală odată ce serviciul său va fi stabil ÅŸi odată ce îÅŸi va găsi un iubit care să o înÅ£eleagă ÅŸi să îi fie alături în dorinÅ£a de a avea o familie închegată, iar alta - cea mai tînără dintre ele - visează mult mai mulÅ£i cai verzi decît pot susÅ£ine pereÅ£ii care o adăpostesc.
Filmul prinde cîteva detalii din viaÅ£a tinerelor, încît să conÅŸtientizăm modul în care visurile lor se topesc, încît să realizăm că o cauză a eÅŸecului lor vine din diferenÅ£a de mentalitate existentă între persoanele care vin dintr-o comunitate mică ÅŸi cea pe care o au persoanele care sînt predispuse ori învăţate să Å£ină piept tumultului oraÅŸului mare. Fiindcă vrea să prezinte aceste aspecte într-un timp foarte scurt - Warsaw Available are numai cincizeci ÅŸi două de minute ÅŸi trei personaje - filmul lasă impresia că a derulat vieÅ£ile fetelor pe repede înainte; e mai degrabă schematizat, după un algoritm în care ideea trebuie sugerată, nu neapărat lăsată să crească în mod coerent din urmărirea vieÅ£ii fetelor. Astfel, Warsaw Available te duce cu gîndul la difereÅ£a dintre bucuria de a vedea un film la cinema ÅŸi ceea ce simÅ£i în relaÅ£ie cu un film atunci cînd Å£i-l povesteÅŸte cineva. EcuaÅ£ie în care filmul polonez e echivalentul experienÅ£ei secunde.
Die Dritte Violine (The Last Violin) e un film german realizat în România, într-un sat de ruteni, Obcina (din MaramureÅŸ). În centrul poveÅŸtii e Ivan, un localnic multitalentat, care, autodidact, a învăţat să cînte la mai multe instrumente. Vioara, însă, e de căpătîi. Vedem viaÅ£a prin ochii săi ÅŸi dinspre el pornim spre ceilalÅ£i oameni ai locului. Povestea e condusă de autorul filmului - Bjorn Reinhardt, regizor, operator, editor ÅŸi producător -, care intervine din off în poveste pentru a iscodi personajele pe care le vizitează. Filmul e construit sub forma unei investigaÅ£ii directe, în care aparatul de filmat urmăreÅŸte ÅŸi cercetează din scurt persoanele, în ritmul vital al acestora. Însă nu de puÅ£ine ori autorul filmului forÅ£ează în mod gratuit stilul direct ÅŸi, fără vreo motivaÅ£ie de ordin conceptual, împinge aparatul în nasul localnicilor. Tocmai atunci cînd e vorba de persoane cu handicap (cum e Mihai), tocmai atunci cînd e vorba de suferinţă profundă - cum e cazul morÅ£ii unui localnic într-un accident feroviar. Åži nu e suficient că aparatul e condus în acest stil, autorul filmului alege să ÅŸi intervină în poveste cu întrebări care să sublinieze ÅŸi mai puternic starea persoanelor respective. Indiferent cît de jovial sau cît de înÅ£elept pare Ivan, modul în care e prezentată lumea de dincolo de poarta casei lui e destul de precar din punct de vedere etic. Ceea ce descalifică acest demers.
Nu am văzut filmele realizate de Ana Vlad ÅŸi Adi Voicu, astfel că prezenÅ£a lor la Astra e un bun prilej de a le cunoaÅŸte. Victoria e parte a CompetiÅ£iei româneÅŸti ÅŸi a fost proiectat în prima seară a festivalului. E un film bine concertat, în care nu sînt trasate liniile amprentei socialiste asupra locului, ci e urmărit modul în care, astăzi, localnicii fac faţă nevoilor proprii pe un drum care ar trebui să ducă inevitabil spre Europa. Aspectele importante ale existenÅ£ei umane - educaÅ£ia, grija faţă de societate, apropierea morÅ£ii, dorinÅ£a de reuÅŸită, lecÅ£ia de viaţă - sînt abordate neostentativ de autori, într-o privire echilibrată, plină de tandreÅ£e, de înÅ£elegere, o privire ce lasă lumea respectivă să respire liber. Ca o mîngîiere blîndă, ironia atinge imaginile filmului, conferindu-le timbrul necesar unei urmăriri uÅŸoare, plăcute.
Filmul zilei avea să înceapă imediat. After the Revolution e un documentar observaÅ£ional semnat de LaurenÅ£iu Calciu ÅŸi produs de Rupert Murray (proiectat în deschiderea festivalului ÅŸi parte a CompetiÅ£iei româneÅŸti). Filmul recuperează imaginile filmate de LaurenÅ£iu Calciu în perioada ianuarie 1990-mai 1990. DemonstraÅ£iile pro ÅŸi anti-FSN, drumul spre putere al FSN-ului ÅŸi o lume extrem de dornică de a se exprima ÅŸi extrem de neclintită în opiniile sale. Filmul oferă posibilitatea unei întoarceri în timp absolut necesară pentru societatea noastră. E un punct zero al României, cuprins într-o oră ÅŸi jumătate de proiecÅ£ie în care înÅ£elegi de ce România nu putea fi altundeva decît e astăzi. ÎnÅ£elegi de ce nu putem scăpa de dictatura lui "-escu", înÅ£elegi cît de departe eram de civilizaÅ£ie. ÎnÅ£elegi că, pentru a ieÅŸi la liman, pentru a învăţa ce este decenÅ£a, România are nevoie de mult mai mulÅ£i ani decît prognozase Brucan.After the Revolution trebuie văzut ÅŸi, pînă să ajungă în librării pe suport DVD, merită să vizitaÅ£i site-ul proiectului, aftertherevolution.ro, unde puteÅ£i urmări un trailer extins (ÅŸase minute) ÅŸi unde veÅ£i găsi istoria din spatele apariÅ£iei acestui film.