Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet / 21 octombrie 2013

Răbdare, răbdare, sau Câte puÅ£in din toate

http://atelier.liternet.ro/articol/13707/Sabina-Balan-Paula-Onet/Rabdare-rabdare-sau-Cate-putin-din-toate.html

Sabina Balan, un interviu cu Paula OneÅ£     21.10.2013

Paula OneÅ£ e o tânără cineastă la început de drum, în care am intuit niÅŸte principii foarte sănătoase, văzându-i scurtmetrajul din festivalul Astra Film 2013 - După fel ÅŸi chip - în sensul în care am avut impresia că în spatele lui se ascunde un regizor care ÅŸtie exact ce face ÅŸi care o face cu bucurie ÅŸi cu uÅŸurinţă. Paula nu mi-a înÅŸelat aÅŸteptările, dar mi-a arătat că traseul pe care îl parcurge un film documentar, de la concept, la realizare ÅŸi montaj, nu se bazează deloc pe siguranţă ÅŸi pe reacÅ£ii cauzale de tipul "dacă A, atunci B", pe care un regizor să le poată stăpâni ÅŸi că tocmai asta te formează. A fi regizor de film documentar înseamnă să nu aÅŸtepÅ£i să se aprindă lumina ca să poÅ£i merge, ci să pipăi mereu în întuneric, până ce o scânteie de poveste va apărea. Am descoperit în Paula, totuÅŸi, un echilibru între a ÅŸti că nu poÅ£i să controlezi ÅŸi a te lăsa controlat, o tihnă specifică (Paula e din oraÅŸul Carei, judeÅ£ul Satu Mare) care m-a inspirat. Am ascultat-o timp de o oră ÅŸi am cunoscut-o de la zero, aÅŸa cum un documentarist îÅŸi cunoaÅŸte personajul, pentru că mi-a oferit poveÅŸti ÅŸi răspunsuri la care nu mă aÅŸteptam, dar de care aveam nevoie.

Sabina Balan: Ce alte filme sau genuri de cinema ai mai abordat până acum - sau cum ai ajuns la documentar?
Paula OneÅ£: Făcând Facultatea de Teatru ÅŸi Televiziune, secÅ£ia Cinematografie ÅŸi Media la Cluj, acolo unde nu sunt secÅ£ii specializate, am ajuns să fac câte puÅ£in din toate, mai ales în primul an, în care am avut toate cursurile specifice - montaj, imagine, scenaristică - ÅŸi m-am axat mai mult pe filmuleÅ£e de ficÅ£iune. Apoi, în anul al doilea, am plecat cu o bursă în Coreea de Sud, unde am stat un an de zile ÅŸi unde m-am îndrăgostit de filmul experimental, pentru că pe genul ăsta de cinematografie se bazau foarte mult cursurile noastre. Când m-am întors, am participat la Aristoteles Workshop 2011, unde am descoperit ÅŸi m-am ataÅŸat de filmul documentar, apoi am plecat în Turcia, tot cu o bursă, unde am făcut destul de multă grafică, dar am avut ÅŸi o experienţă interesantă legată de filmul documentar. Eram acolo cu o colegă ÅŸi ne gândeam dacă să prelungim ÅŸederea sau să plecăm mai devreme acasă, iar în perioada aceea, primisem o temă fulger de pe o săptămână pe alta, să facem un documentar. NeÅŸtiind ce să facem într-un timp atât de scurt, ne-am gândit să ne folosim propria poveste ÅŸi am ales să le spunem părinÅ£ilor noÅŸtri pe skype că rămânem în Turcia ÅŸi să le înregistrăm reacÅ£iile. A ieÅŸit ceva destul de emoÅ£ionant pentru noi ÅŸi de interesant de privit, pentru că reacÅ£iile au fost diverse - părinÅ£ii colegei mele au fost total împotrivă, ai mei au fost mai împăciuitori - singura problemă a fost că filmând de pe calculator ÅŸi neavând acces la Internet tot timpul, imaginea e destul de proastă. TotuÅŸi, filmul, Connection Lost, a fost proiectat la TIFF 2012 ÅŸi a luat premiul Pensula de aur ÅŸi o menÅ£iune specială la BIEFF 2012. Însă, într-adevăr, în ultima vreme, m-am specializat în filmul documentar, tocmai în urma experienÅ£ei de la Aristoteles, în care timp de o lună de zile am lucrat intensiv pe baza filmului documentar, am avut proiecÅ£ii zilnice, discuÅ£ii, masterclass-uri, am învăţat cum să ne căutăm subiectele ÅŸi cum să lucrăm cu oamenii. Pentru mine asta e foarte important, chiar ÅŸi la filmele de ficÅ£iune, am ales să lucrez tot cu oameni ÅŸi nu cu actori. Munca cu actorul e o artă pe care o respect, dar pe care nu o stăpânesc ÅŸi prefer să lucrez cu oameni, pe care i-aÅŸ numi actori sociali. Pe asta m-am bazat ÅŸi în cazul proiectului meu de licenţă, filmul prezent acum în competiÅ£ia de la Astra - După fel ÅŸi chip. Am pornit de la povestea propriei mele bunici, care voia să-ÅŸi schimbe fotografia de pe mormânt, apoi am căutat în zona asta, am făcut un trailer ÅŸi am scris un proiect orientativ cu care am aplicat la StoryDoc, care e o platformă de dezvoltare a scenariilor, ÅŸi care a însemnat pentru mine a doua experienţă minunată, după Aristoteles, ce m-a legat de filmul documentar.

S.B.: Care crezi că sunt, până la urmă, diferenÅ£ele între filmul documentar ÅŸi cel de ficÅ£iune?
P.O.: DiferenÅ£a clară e, până la urmă, faptul că în filmul documentar e vorba de un proces care se consumă, în mare parte, în timpul filmărilor propriu-zise, până ce te pui la montaj, iar la ficÅ£iune, procesul se consumă mult mai mult înainte de filmări, timp în care trebuie să te hotărăşti ÅŸi să ÅŸtii exact ceea ce faci, pentru ca apoi să dai doar AcÅ£iune. Filmul documentar e un continuum, e un proces, e un risc. Când m-am apucat să filmez pentru documentar, nici măcar nu ÅŸtiam că o să ajung să fac un film pe tema asta a pozelor funerare, am început pur ÅŸi simplu prin a o filma pe bunica, apoi pe alte femei din sat, care mi se păreau mie interesante, ÅŸi era o măcinare continuă, pentru că nu ÅŸtiam ce urmează să fac. Totul e o cercetare în filmul documentar, pentru că vine un moment în timpul filmărilor, când, poate, pierzi din natura subiectului sau pierzi personajul, nu mai poate fi filmat, ÅŸi trebuie să fii destul de creativ încât să te reorientezi pe loc ÅŸi să găseÅŸti soluÅ£ii spontane.

S.B.: Dar crezi că oricine poate să facă documentar sau trecerea de la ficţiune la documentar?
P.O.: Nu oricine poate să aibă răbdare. Cred că e mult mai greu să faci documentar, în ideea că trebuie ca tu, ca regizor, să asculÅ£i povestea unui om, cu mult înainte să apuci să-l filmezi zece secunde. Poate un regizor de ficÅ£iune nu are disponibilitatea asta, pentru că urmăreÅŸte în principal eficienÅ£a. În filmul documentar, momentul e cel mai important. Când lucrezi cu oameni, eÅŸti mult mai ancorat în prezent, pentru că ei sunt unici ÅŸi nu pot, aÅŸa cum face un actor, să-Å£i repete ceea ce au spus cu atâta sinceritate o clipă în urmă.

S.B.: Vreau să ajung la conceptul fundamental sau la formula din spatele filmului documentar...
P.O.: Formulă nu există. Dar pot să spun din experienţă că mie nu mi-ar fi ieÅŸit filmul dacă nu aÅŸ fi avut răbdare, în primul rând. Ar mai fi capacitatea de a-Å£i asuma un risc. Åži în al treilea rând, dar asta e mai mult valabil la finalul filmărilor, puterea de a selecta din materialul la care ai trudit ÅŸi de a renunÅ£a la un anumit material pentru a rămâne fidel subiectului ÅŸi a respecta personajele. Mie mi-a fost destul de greu cu documentarul ăsta pentru că am filmat fiecare personaj în parte, cu o grămadă de poveÅŸti de viaţă incredibile, pe care le-am acumulat ÅŸi m-au făcut să mă pierd în ele, fără să-mi mai dau seama ce ar putea ieÅŸi la final. Iar când vorbeam cu profesorul meu coordonator despre asta, mi-a spus că "Paula, ai acordat atenÅ£ie unui fenomen care există, pe lângă care trecem fără să-l observăm, rămâi fidelă acestui fenomen!" ÅŸi în momentul acela mi-am dat seama că din toate poveÅŸtile trebuie să aleg acel traseu care rămâne fidel fenomenului pe care l-am observat (mania cu pozele de mormânt) ÅŸi personajelor lui. În final, cred cu tărie că nu poÅ£i face documentar dacă nu eÅŸti atent la oameni.

S.B.: În ce măsură tu, ca regizor, când ai în faÅ£a ta un om, reuÅŸeÅŸti să te detaÅŸezi de grijile tale artistice ca să poÅ£i fi acolo pentru acel om, să-l înÅ£elegi?
P.O.: Limita dintre artist ÅŸi om ar trebui să se ÅŸteargă în momentul întâlnirii, pentru că dacă tu eÅŸti concentrat pe ideea de a-Å£i face cu orice preÅ£ filmul, nu vei mai putea fi prezent. Te afli în faÅ£a acelui om, pentru că tu personal eÅŸti interesat de el, iar tu trebuie să fii primul care să-Å£i iubeÅŸti filmul, ÅŸi cum să-Å£i iubeÅŸti filmul dacă nu-Å£i iubeÅŸti personajele, iar ca să-Å£i iubeÅŸti personajele, trebuie să te bucuri de ele, iar ca să te bucuri de ele, trebuie să uiÅ£i că faci un film! PoÅ£i să surprinzi acea clipă a prezentului ÅŸi din spatele camerei, mi s-a întâmplat să mă bucur de un om printr-un ecran, dar făceam contact vizual cu el chiar dacă eram atentă ÅŸi la chestiile tehnice. Iar oamenii simpli sunt fascinanÅ£i, au anumite replici care îi portretizează instant ÅŸi pe care, dacă le prinzi ÅŸi eÅŸti acolo să-i asculÅ£i, surprinzi întreaga lor esenţă. Asta e o întâlnire.

S.B.: Cu ce rămâi după o astfel de experienţă?
P.O.: De la fiecare om înveÅ£i câte ceva. Iar, de cele mai multe ori, oamenii sunt foarte bucuroÅŸi că le acorzi atenÅ£ie ÅŸi că au ocazia să se descarce. LecÅ£ia e să fii atent la lumea din jurul tău, chiar ÅŸi când mergi pe stradă... uite, era un citat din Borges care îmi plăcea foarte mult: "Să ai mereu grijă de cel din faÅ£a ta, pentru că nu ÅŸtii niciodată dacă i se întâmplă o tragedie sau trăieÅŸte un miracol."

S.B.: Cum extragi subiectele din realitatea la care eşti atentă?
P.O.: Mi se întâmplă de foarte multe ori să reÅ£in frânturi de conversaÅ£ii sau întâmplări despre care mă gândesc că ar merge să fie puse într-un film. Sunt ca niÅŸte poveÅŸti pe care le adun acolo ÅŸi care ajung, într-un final să mă inspire. De exemplu, eram pentru prima oară în BucureÅŸti, veneam de la gară cu niÅŸte bagaje foarte mari ÅŸi am luat un autobuz, care era plin. BineînÅ£eles, când am urcat în el, oamenii au început să se revolte ÅŸi chiar să mă înjure. Apoi mi-am dat seama că nici măcar nu ÅŸtiu exact unde să cobor, pentru că nu cunoÅŸteam staÅ£iile, aÅŸa că mi-am făcut curaj ÅŸi am întrebat încet pe cineva de lângă mine. În câteva secunde, jumătate din autobuz, mă sfătuia unde să cobor, ce rute să iau ÅŸi cum să ajung acolo mai repede. Asta mi s-a părut fascinant, că aceeaÅŸi oameni care te înjură, ajung să te ajute. Ca-n viaţă.

S.B.: Cum se împacă subiectul pe care Å£i-l alegi cu partea vizuală a unui documentar?
P.O.: Depinde foarte mult de ceea ce vrei, în cazul documentarului meu, de exemplu, ÅŸtiam din start că vreau să-mi decupez personajele din cimitir, pentru că era foarte ciudat să fim acolo, în faÅ£a viitorului lor mormânt ÅŸi să vorbim ÅŸi am încercat să-i văd altfel, să-i rup din context. La început, când profesorul meu a văzut asta, mi-a spus "Paula, ai terminat o ÅŸcoală! Ce-s cu încadraturile astea?!" ÅŸi am spus că am făcut pur ÅŸi simplu cum am simÅ£it. Partea bună, e că am simÅ£it la fel de fiecare dată ÅŸi că, la final, am reuÅŸit să rămân coerentă în ceea ce priveÅŸte alegerile mele. Deci, e despre asta e vorba, despre coerenţă. AÅŸa cum rămâi fidel subiectului, aÅŸa trebuie să rămâi fidel ÅŸi stilului.

S.B.: Recomandă-mi, te rog, niÅŸte întâlniri cinematografice din domeniul documentarului.
P.O.: Sunt Jonas Mekas ÅŸi Chris Marker pe care am avut ocazia să-i întâlnesc ÅŸi în realitate. FraÅ£ii Maysles, să vezi The Grey Gardens. Claudia Llosa, La teta asustada / The Milk of Sorrow ÅŸi Made in USA. Åži mai este Los intimidades de Shakespeare y Victor Hugo, Iulene Olaizola. Sunt ÅŸi filme de ficÅ£iune, dar mă inspiră foarte mult. Åži am văzut un documentar minunat, aici, la festivalul de film Astra, City Tour, se numeÅŸte, e făcut de niÅŸte băieÅ£i foarte tineri de la U.N.A.T.C. BucureÅŸti, e de văzut, apropo de poveÅŸti de viaţă.