LiterNet / 17 octombrie 2013
Coreea de Nord ÅŸi Leviathan la Astra Film, 2013
http://agenda.liternet.ro/articol/17371/Florian-Rares-Tileaga/Coreea-de-Nord-si-Leviathan-la-Astra-Film-2013.html
Florian-Rareş Tileagă 17 octombrie 2013
Cred că orice cinefil, când ajunge la un mare festival ÅŸi vede că sunt 200 de filme în program, sare în sus de bucurie ÅŸi are impresia, în secunda aia, că le vede pe toate. Uită că are doar doi ochi, două picioare ÅŸi o rezistenţă care, în cel mai bun caz, e limitată la trei-patru vizionări / zi. AÅŸa că, după un festival de vreo zece zile, cinefilul va pleca acasă cu cel mult 30 de filme în minte.
La rândul meu, ÅŸtiu că voi pleca acasă de la Astra Film cu maxim 15-20 de filme bifate. Asta e. Dacă aÅŸ începe să regret toate filmele ÅŸi spectacolele de teatru pe care nu le-am văzut în toÅ£i anii ăştia, aÅŸ scrie bocete în versuri, nu cronici. Iată de ce cele două filme de mai jos, pe care le-am văzut în a patra zi de Astra Film, sunt dovezi că filmele pe care le vezi sunt mai importante decât cele pe care nu le vezi, din simplul motiv... că eÅŸti acolo. Că te dedici spectacolului cinematografic, că te cufunzi în întuneric, că uiÅ£i de alte lucruri ÅŸi că ele sunt filmele pe care ai ales să le vezi. Iar în cuvântul "ales" stă multă încredere, de unde ÅŸi, pe urmă, satisfacÅ£ia / dezamăgirea pe măsură...
Coreea de Nord, nimic de invidiat (r. Adelin PetriÅŸor, România, 2012). SatisfacÅ£ie, în cazul acestui reportaj al lui Adelin PetriÅŸor despre Coreea de Nord, e mult spus. Nu pentru că publicul din sală n-ar fi ÅŸtiut, cel puÅ£in în linii mari, cât de cumplit e locul ăla pe Pământ. Dar simplul fapt că vezi din nou imagini de acolo, indiferent de cine le-a filmat, cu oameni robotizaÅ£i de la atâta frică ÅŸi propagandă, cu parade întinse până la linia orizontului, alcătuite din mii de soldaÅ£i pe care zoom-ul camerelor echipei lui Adelin îi surprinde aÅ£ipind în picioare de oboseală, este un ÅŸoc.
Vorbim de un sistem care, prin forÅ£a de supraveghere a fiecărui individ, face ca orice altă dictatură să pară blândă. A lui CeauÅŸescu, în 1989, era aproape o joacă în comparaÅ£ie cu nivelul absolut de absurditate, care există azi în Coreea de Nord. Sigur, am fi "evoluat" ÅŸi noi dacă nu s-ar fi oprit jocul, pentru că "potenÅ£ial" exista. Åži, din păcate, există încă... În sfârÅŸit. Cu privire la această ÅŸocantă Coree de Nord - în care propaganda lui Kim Jong-il susÅ£inea în mod oficial că el n-avea nevoie de WC ÅŸi că la naÅŸterea lui s-au schimbat anotimpurile - Adelin PetriÅŸor practic confirmă, prin filmări strecurate, intense, ceea ce se ÅŸtia. Ceea ce, din păcate, unora dintre români le este dureros de familiar (cozi la ouă, pregătiri epuizante pentru parade, senzaÅ£ia de închisoare în propria Å£ară etc.).
"I absolutely wanna go to North Korea. I love vintage!", scria cineva pe YouTube, la unul dintre filmuleÅ£ele despre Coreea de Nord. AÅŸa se explică, poate, de ce sala în care s-a proiectat filmul la Sibiu a fost plină de tineri. Bine, ÅŸi pentru că era un reportaj de Adelin, dar e tot mai evident că subiectul epocii comuniste este, pentru tot mai mulÅ£i, unul exotic. Ba chiar amuzant ÅŸi bun de folosit sarcastic pe Facebook, pentru cât mai multe like-uri. Dar ceea ce cred că ne scapă este că ne distanţăm relaxant de Coreea de Nord doar pentru că suntem pe alt continent. Dacă am fi mai aproape, să zicem în Coreea de Sud cu care Phenianul oricum se află, încă, în stare de război, am fi cuminÅ£i. Åži, poate, mai responsabili cu sarcasmele, având în vedere că până ÅŸi cel mai umil muncitor din Coreea de Nord poate fi ucis dacă face o miÅŸcare greÅŸită la TV ÅŸi-l vede toată Å£ara. Spun asta referitor la coreenii pe care reportajul lui Adelin i-a prins aÅ£ipind sau schimonosindu-se. Da, înainte de toate acest film e un document cu consecinÅ£e, care nu pot fi atenuate chiar dacă răspunderea a fost asumată de TVR, ca producător.
Leviathan (r. Véréna Paravel, Lucien Castaing-Taylor, SUA, 2012). Sunt două feluri de a vedea acest film: rămânând până la capăt sau plecând pe la mijlocul proiecÅ£iei. Din păcate, paradoxul e valabil pentru că după primele 20-30 de minute deja eÅŸti pătruns în totalitate de "temperatura" acestui eseu stilistic, pe nume Leviathan ÅŸi ai putea, după ce pleci, să intuieÅŸti restul filmului. Mă voi explica.
În sinopsis, filmul este o "examinare cinematografică viscerală a realităţii". Nu este o exagerare, documentarul într-adevăr te loveÅŸte din prima secundă, cu o filmare haotică, plină de întuneric; cu zgomote metalice ÅŸi cu apă rece care parcă te stropeÅŸte în fotoliul de spectator, cu bucăţi de amănunte din care nu înÅ£elegi mai nimic ÅŸi care fac parte din viaÅ£a de zi cu zi a unui vas de pescuit. Asta ÅŸi este povestea: aventurile de rutină ale unui vas de pescuit, filmate noaptea, cu pescari care sunt prea ocupaÅ£i cu funii ÅŸi năvoade ca să mai vorbească frumuÅŸel în faÅ£a camerei. Documentarul e, deci, în mod firesc un amestec violent de detalii, care transpun fidel viaÅ£a pe vas. Imaginea este, pe bună dreptate, un studiu al întunericului ÅŸi al detaliului neliniÅŸtitor, al zgomotelor care nu ÅŸtii de unde vin. Camerele filmează cele mai nefilmate scene (peÅŸti în agonie, măruntaie în apă, pescăruÅŸi în miezul nopÅ£ii), din cele mai neexploatate unghiuri de filmare, cu susul în jos, epuizant - un fel de Irréversible al lui Gaspar Noé, doar că e pe mare... Practic, scopul este de a crea nu imagini ale lucrurilor, ci percepÅ£ii asupra lor; percepÅ£ii coÅŸmareÅŸti, care fac ca imaginile să îÅ£i rămână în minte ca un vis. Demersul este suprarealist ÅŸi îÅŸi face loc cu greu în mintea spectatorului.
Åži, acum, revenim la ideea de dinainte: plictiseala. E un pic ciudat ca tocmai un film intens ca Leviathan să plictisească, dar exact asta se întâmplă pentru că fiecare scenă durează mult peste pragul care confirmă receptarea ei deplină de către public. Dacă ar fi fost mai condensat, să zicem de lungimea unui mediumetraj, probabil filmul ar fi avut efect colosal. În schimb, are un efect construit, adică te străduieÅŸti să-Å£i placă, învingându-Å£i lipsa (justificată) de răbdare.
TRAILER - Leviathan / AFF 2013