Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet / 18 octombrie 2013

Anatomia plecării, Losing Sonia, Gangster of Love la Astra Film, 2013

http://agenda.liternet.ro/articol/17366/Florian-Rares-Tileaga/Anatomia-plecarii-Losing-Sonia-Gangster-of-Love-la-Astra-Film-2013.html

Florian-RareÅŸ Tileagă     18 octombrie 2013

Când am auzit că sesiunea de Q&A de după filmul Drill Baby Drill a durat trei ore (!) ÅŸi că, astfel, vorbim poate de un record în istoria festivalurilor de film din România, aÅŸ fi vrut să fiu acolo. Asta se întâmpla în a doua zi de Astra Film, seara târziu. Apoi, în a treia zi, proiecÅ£ia s-a reluat, dar într-o sală mai mare decât cea în care trebuia să aibă loc, ca să încapă multă lume. Nici de data asta n-am fost acolo, deÅŸi mi se spusese să merg. Morala: uneori, filmul e ca teatrul. Irepetabil. Ceea ce face ca ÅŸi unele recomandări la film să conteze atât de mult, încât nu-Å£i dai seama pe moment. Filmele de mai jos, de exemplu, n-au produs încă recorduri la Astra Film. Dar, pentru că vor mai fi proiectate din nou, recomandarea mea e simplă: you never know.

TRAILER - Drill Baby Drill / AFF 2013

Anatomy of a Departure / Anatomia plecării (r. Åžerban Oliver Tătaru, Germania, 2012). Un tată pleacă definitiv în Germania, lăsând acasă un copil ÅŸi o soÅ£ie care trebuie să facă faţă sistemului. Sunt anii '80, când plecările, avortul ÅŸi chiar o simplă prietenie cu cineva din străinătate se lăsau cu dosare la Secu'. Într-un fel, e filmul de care aveam nevoie fără s-o conÅŸtientizez neapărat. Vârsta autorului care spune povestea este, oarecum, vârsta mea iar povestea (mai bine zis contextul) e una trăită, mai mult sau mai puÅ£in, de tinerii născuÅ£i în anii '80.

Filmul e întoarcerea acasă, în România, a regizorului, după plecarea lui în străinătate, în 1989. Întoarcerea, însă, trece imediat în planul doi, urmând să deschidă ceea ce se înÅ£elege încă din titlu: procesul de disecÅ£ie psihologică a ceea ce a fost desprinderea de Å£ară. O desprindere complicată ÅŸi un proces încâlcit, prin care regizorul îÅŸi interoghează părinÅ£ii pentru a reface "filmul" plecării ÅŸi pentru a afla răspunsuri despre trecut. Răspunsurile mamei ÅŸi tatălui sunt, însă, epuizant de nuanÅ£ate ÅŸi de interiorizate, parcă în genul teatrului psihologic de secol XIX, în care orice detaliu din trecutul nevindecat se inflamează revelator. Filmul, deci, nu e chiar uÅŸor de urmărit, mai ales că relatările părinÅ£ilor sunt din loc în loc "atinse" de amintiri dureroase, sau ÅŸocante, sau pur ÅŸi simplu incredibile.

TotuÅŸi, un contrapunct bun, în film, e dat de monologul autorului. El întrerupe "ancheta" cu infuzii de literaturitate, prin care îmbracă descrierile lui idilice despre ceea ce era România copilăriei sale, în contrast cu România definitiv gri a părinÅ£ilor. Descrierile au loc pe un ton egal, calm, clarificator, care duc nederanjant într-o zonă de pagină proustiană. În sfârÅŸit, nu ÅŸtiu cât foloseÅŸte acest film intens personal generaÅ£iei iPhone; e interesant cel puÅ£in ca portret al unei epoci ÅŸi ca mod de relaÅ£ionare (uneori chiar amuzant) a copilului cu părinÅ£ii.

TRAILER - Anatomy of a Departure / AFF 2013

Losing Sonia / Unde e Sonia? (r. Radka Franczak, Polonia, 2012). ViaÅ£a în mănăstire, ca subiect de film, face întotdeauna săli pline. La fel ÅŸi Losing Sonia, în a treia zi de Astra Film, doar că viaÅ£a de mănăstire de care se vorbea în sinopsis are, în film, rol secundar. Ba chiar terÅ£. În primul plan e discursul călugăriÅ£ei Sonia despre sine, în dubla ipostază de trup ÅŸi duh. În timp ce duhul pretinde că exultă ÅŸi e aproape de cer, carnea se răzvrăteÅŸte ÅŸi o ia pe căile ei. E un conflict chinuitor pe care Sonia vrea să-l explice, deÅŸi nu poate, iar în neputinÅ£a ei stă ascunsă o retorică din care nu înÅ£elegi mai nimic. Exprimarea e prolixă, ideile metafizice ale fetei zboară într-o veselie în discursul ei ÅŸi tot ce se poate spune, la final, este că fata se zbate, cu zâmbetul pe buze, într-o neîmpăcare constantă.

În al doilea plan al poveÅŸtii e familia. Ea confirmă, prin neliniÅŸtile mamei, aceeaÅŸi pierdere dramatică a fetei, pe care o resimÅ£i ÅŸi tu în scenele când Sonia vorbeÅŸte în faÅ£a camerei de filmat. Abia în al treilea plan, ca simplu decor, se află mănăstirea, pe care Sonia o tratează ca pe un fel de playground duhovnicesc. Pictează icoane noaptea, doarme dimineaÅ£a până târziu, cântă la clopote ÅŸi dansează pe muzica lor, în totală incompatibilitate cu rigoarea mănăstirească ÅŸi cu contextul ex-sovietic, lipsit de Dumnezeu al ţării.

Din păcate, aceste semnificaÅ£ii se dovedesc a fi prea multe ÅŸi prea grele pentru cât poate documentarul "să ducă", în sensul că durata lui e prea scurtă pentru a capta adevărata temperatură a confesiunilor. Ar fi fost nevoie de mult mai multă imagine (pe linia unui eseu vizual) care să susÅ£ină cuvântul. De aceea, filmul nu e decât un stop-cadru nu foarte studiat, la întâmplare, al unei vieÅ£i de călugăriÅ£e. Vrea să fie profund ÅŸi sec, în stilul lui Kieslowski, dar nu e decât confuz ÅŸi incomplet, ca un început de frază care ÅŸtii că sună bine dar care e rostită (ÅŸi încă bâlbâit) doar pe jumătate.

TRAILER - Losing Sonia / AFF 2013

Gangster of Love / Gangsterul iubirii (r. Nebojsa Slijepcevic, CroaÅ£ia - Germania - România, 2013). Titlul sună cam îngrijorător, fiindcă te trimite cu gândul fie la o parodie care nu pare a fi documentar, fie la cele mai ieftine filme cu ÅŸmecheri de cartier. Nu e însă nici una, nici alta, deÅŸi se râde ca la parodie. Nedo Babic e un agent matrimonial de succes din CroaÅ£ia. Se laudă cu un palmares de 280 de căsătorii, dar lucrurile se împotmolesc în clipa în care caută soÅ£ pentru o tânără mamă din Bulgaria, din simplul motiv că nici unul dintre burlacii croaÅ£i nu vrea decât... femeie croată. Åži în nici un caz cu copil "la pachet". Åži uite aÅŸa aflăm cu stupoare, cu ocazia documentarului, că CroaÅ£ia e una din ţările cu cei mai bătrâni burlaci, dintre care cei mai norocoÅŸi se însoară pe la 60-70 de ani.

Mândria bolnăvicioasă a bărbaÅ£ilor, venită dintr-un patriotism prost înÅ£eles, e prilej pentru regizorul Slijepcevic de a face din acest documentar unul de tip caracterial, care loveÅŸte fără milă în prejudecăţile satului croat. Filmul e o succesiune de portrete masculine, pe care regizorul le duce intenÅ£ionat în grotesc, prin grosplanuri cu unghii murdare, burÅ£i asudate, pălării jerpelite ÅŸi râsete grobiene. De fapt, imaginea e atât de bine studiată iar pitorescul concepÅ£iilor rurale e atât de bogat, încât ai impresia că vezi ficÅ£iune, nu viaţă. De altfel, intenÅ£ia regizorală (prin romanÅ£ele bătrânicioase care umplu filmul) este de evidentă comedie. Râzi în continuu în faÅ£a acestui spectacol de "feÅ£i-frumoÅŸi" rataÅ£i ÅŸi nu-Å£i vine să crezi că poate exista pe Pământ atâta frică de căsătorie. În fine, filmul merită văzut nu neapărat ca distracÅ£ie, ci ca meditaÅ£ie veselă cu privire la filosofiile simple de viaţă, rurale, care dau bine în cărÅ£ile de antropologie dar care sunt cele mai sucite de pe lume.

TRAILER - Gangster of Love / AFF 2013