Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet / 17 octombrie 2013

Evrei de vânzare la Astra Film, 2013

http://agenda.liternet.ro/articol/17384/Andrei-Sendrea/Evrei-de-vanzare-la-Astra-Film-2013.html

Andrei Åžendrea     17 octombrie 2013

Filmul lui Radu Gabrea, Evrei de vânzare (2013), investighează modul în care a avut loc exodul populaÅ£iei evreieÅŸti din România în timpul regimului comunist. Începând cu 1948 ÅŸi până în anii '80, de la Gheorghiu Dej la Nicolae CeauÅŸescu, evreii care supravieÅ£uiesc Celui De-al Doilea Război Mondial sunt vânduÅ£i (în sensul cel mai strict al cuvântului) statului Israel care avea nevoie de o populare masivă.

Ca structură, filmul e de fapt adaptarea vizuală a unei investigaÅ£ii foarte bine documentate, în care interviuri cu diferite persoane implicate în subiect (jurnaliÅŸti, istorici, evrei tranzacÅ£ionaÅ£i) sunt intercalate pentru a construi un puzzle al cărui principal criteriu de ordonare îl constituie cronologia. InformaÅ£iile prezentate de una dintre aceste persoane (chiar personalităţi, printre ele istoricii Radu Ioanid ÅŸi Marius Oprea ÅŸi fostul ofiÅ£er DIE, Liviu Turcu) converg cu ale altui intervievat într-un punct anume (de obicei un an important, un act al statului, sau un nou personaj care se interpune în tranzacÅ£ie) ÅŸi ÅŸtafeta este preluată de cel din urmă. Din punct de vedere al informaÅ£iei, al valorii documentare, această abordare asigură o pluraritate de perspective asupra subiectului. Din punct de vedere cinematografic, al formei pusă în slujba ideii, Radu Gabrea foloseÅŸte această structură ca pe o metodă la îndemână (simplă, dar nu simplistă) de a evita să plictisească spectatorul.

În acelaÅŸi timp regizorul speculează informaÅ£iile ÅŸi le oferă în mod abil un concept umbrelă, umorul. E calitatea principală a filmului, că reuÅŸeÅŸte să creeze emoÅ£ie prin prezentarea informaÅ£iei într-o cheie umoristă, fără ca această manipulare să altereze valoarea de adevăr a informaÅ£iei. Singurul evreu vândut care este intervievat îÅŸi spune povestea cu foarte mult umor. Este evident o intervenÅ£ie auctorială, regizorul ar fi putut alege o victimă (în acelaÅŸi timp un câÅŸtigător, pentru că toÅ£i îÅŸi doreau să plece) mai puÅ£in dispusă spre umor, sau poate că a eliminat la montaj pasaje mai sumbre. Însă, detaliile aranjate sub oricare altă formă, rămân terifiante: omul este concediat pe motiv etnic, împiedicat să profeseze (din neurochirurg ajunge vânzător la talcioc), extorcat de securiÅŸti, îÅŸi pierde casa ÅŸi toate bunurile prin plecarea din Å£ară ÅŸi e terorizat de posibilitatea ca plecarea să nu se mai întâmple.

Filmul nu e o comedie, vânzarea evreilor este o dramă pentru cei care au plecat, cei care au rămas ÅŸi, aÅŸa cum spunea Radu Ioanid, "o pată pe obrazul României", ÅŸi asta reiese foarte clar din acest film. În acelaÅŸi timp, filmul are multe momente de umor ÅŸi asta e o direcÅ£ie regizorală clar asumată, poate doar cu acest scop în minte, poate cu un scop ultim mai nobil, acela de a favoriza acceptarea unei bucăţi de istorie ruÅŸinoasă. O abordare mai dură ar putea genera fie agresivitate ÅŸi negare, fie o tendinţă de a pune totul pe seama securiÅŸtilor ÅŸi a comuniÅŸtilor.

Lucrurile sunt însă mult mai nuanÅ£ate ÅŸi filmul reuÅŸeÅŸte să surprindă bine această problemă. De la un punct încolo, CeauÅŸescu ÅŸi ofiÅ£erii din Securitate par să fie beneficiarii direcÅ£i ai plăţilor (de amintit episodul ilar în care ofiÅ£erul DIE pierde valiza cu un milion de dolari înmânată de un ofiÅ£er israelian pe aeroportul din Zurich). În primii ani însă, principalul beneficiar al vânzării este chiar România, nu doar bani, ci ÅŸi tehnologie sau chiar influenţă politică. Banii obÅ£inuÅ£i pe evrei ajung în economia românească (investiÅ£ii străine directe, în ultimă instanţă), ne mai vorbind de cei care sunt instalaÅ£i în locuinÅ£ele evreilor plecaÅ£i. Este o vină care se transmite difuz ÅŸi pervers: cetăţenii români ÅŸi România ca stat, au tras beneficii de pe urma unui comerÅ£ cu oameni.

TRAILER - Jews for Sale - AFF 2013