LiterNet / 17 octombrie 2013
Poraimos, genocidul romilor - Valea plângerii la Astra Film Fest, 2013
http://agenda.liternet.ro/articol/17370/Doina-Giurgiu/Poraimos-genocidul-romilor-Valea-plangerii-la-Astra-Film-Fest-2013.html
Doina Giurgiu 17 octombrie 2013
"1942 a fost un an al calendarului gregorian", ne povesteÅŸte sec Wikipedia. Åži a început într-o joi, ziua zeului cu ciocanul, Thor, în versiunea germanică, sau a zeului zeilor, Jupiter, în cea latină. În 1942, la conferinÅ£a Wannsee din Berlin, Germania nazistă a decis că soluÅ£ia finală a problemei evreieÅŸti e exterminarea. E anul în care e documentată prima gazare a evreilor la Auschwitz, anul în care mareÅŸalul Antonescu primeÅŸte asigurări că Germania nu va permite Bulgariei ÅŸi Ungariei să atace România, anul în care se deschid noi lagăre la Sobibor ÅŸi Treblinka ÅŸi anul în care Reichstagul se dizolvă, proclamându-l pe Adolf Hitler "judecătorul suprem al poporului german". În acelaÅŸi an, filmul ÅŸi viaÅ£a mergeau mai departe ÅŸi, la Los Angeles, How Green Was My Valley lua premiul Oscar pentru cel mai bun film, iar la BucureÅŸti, Oficiul NaÅ£ional al Cinematografiei (de propagandă) producea Odessa in fiamme / Odessa în flăcări. Zeii zilei de joi aruncau însă ciocanul, fulgerele ÅŸi flăcările, neiertători, ÅŸi peste valea verde a unui grup etnic din România despre al cărui genocid ÅŸtim atât cât vrem să aflăm singuri. Pentru că, în spaÅ£iul public, e un subiect cu expunere minimă.
În 1942, Transnistria a primit, la comanda mareÅŸalului Ion Antonescu, 11.441 "Å£igani nomazi evacuaÅ£i între 1 Iunie ÅŸi 15 August" ÅŸi 13.176 "Å£igani nenomazi (stabili) nemobilisabili ÅŸi periculoÅŸi ordinei publice, evacuaÅ£i cu trenurile de evacuare între 12-20 sept. 1942", aÅŸa cum arată un document al Inspectoratului General al Jandarmeriei. În total, 24.686 de persoane. PopulaÅ£ia romă de la acea oră, din România, se găsea undeva în jurul cifrei de 300.000 (262.501 la recensământul din 1930). Tonul fusese dat de politica nazistă de exterminare. Peste care s-a suprapus zelul mareÅŸalului, care a recunoscut, la procesul din 1946, că decizia deportării romilor i-a aparÅ£inut. Peste jumătate dintre ei nu s-au mai întors niciodată din Transnistria. Moartea lor face parte din istorie, dar în câte feluri groaznice au fost chinuiÅ£i, umiliÅ£i ÅŸi uciÅŸi e povestea pe firul căreia au mers Iulia Hossu, Mihai Andrei Leaha ÅŸi Andrei CriÅŸan, în documentarul Valea plângerii a cărui premieră a avut loc la Astra Film Festival 2013.
Ideea documentarului s-a născut la Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor NaÅ£ionale din Cluj-Napoca, acolo unde lucrează Iulia Hossu, ÅŸi rezultatul e un film care-Å£i face gândurile ghem: nu poÅ£i înÅ£elege ce fel de conexiuni neuronale bolnave au putut lua asemenea decizii capitale ÅŸi mai ales cum pot intra mase atât de mari de oameni în tăvălugul dezastrului, fără ca semenii lor mai norocoÅŸi, să-l mai poată opri. Interviurile cu supravieÅ£uitorii ororilor din Transnistria îÅ£i lasă o răceală de crivăţ în oase. Sunt romi bătrâni, care-ÅŸi spun poveÅŸtile copilăriei ÅŸi tinereÅ£ii violate. Relatările localnicilor care au încercat să-i ajute, pe care realizatorii documentarului i-au căutat ÅŸi i-au filmat la ei acasă, îÅ£i mai îndulcesc gustul metalic, de gloanÅ£e care au ucis ÅŸi răngi care au sfărâmat oase, pe care Å£i-l lasă privirile încărcate de moarte ale deportaÅ£ilor.
Filmul alternează poveÅŸtile celor din urmă cu imagini din locurile unde au suferit, locuri care, la prima vedere, par complet golite de greutatea disperării ÅŸi a gropilor comune. Însă vocea bătrânilor schimbă textura imaginii ÅŸi locurile îÅŸi reîncarcă amintirile, odată cu vorbele. Se reaÅŸează pietrele, ÅŸinele de tren, apa Bugului, văile verzi ale Transnistriei ÅŸi drumurile pe care nu mai vezi cadavrele, dar le ghiceÅŸti contururile rigide, aglomerate, contorsionate. Åži le mai desluÅŸeÅŸti o dată în ochii albiÅ£i de amintiri teribile ai romilor. Le vezi clar în frica aceea care nu se mai vindecă niciodată.
În Ucraina se pare că există 22 de monumente dedicate deportaÅ£ilor. Locuitorii comunităţii ucrainene din Transnistria au ridicat unul în memoria romilor pe care i-au cunoscut. În faÅ£a staÅ£iei de metrou Bir-Hakeim din Paris, stă scris un îndemn la perpetuă rememorare a evreilor chinuiÅ£i în Velodromul de Iarnă, în acelaÅŸi 1942: "Trecătorul, aminteÅŸte-Å£i!". În România, nu stă scris nicăieri, nimic despre poraimos, genocidul romilor, iar inscripÅ£iile în mintea sau în faÅ£a ochiului cetăţenilor ei, de abia au început să fie vizibile. Valea plângerii lasă o astfel de marcă în raÅ£iunea spectatorului. AÅŸa că o să-mi permit o somaÅ£ie. Cititorule, dacă treci prin Dolj (judeÅ£ul unde locuiesc romii din film), pe lângă ceea ce majoritatea numeÅŸte "un Å£igan" bătrân, aminteÅŸte-Å£i că el, un frate sau o soră de-a lui au cunoscut o foame a cărei cruzime nu Å£i-ai putea-o imagina: foamea care te face să mănânci cadavrele semenilor tăi. AminteÅŸte-Å£i că a trebuit să-ÅŸi vadă mama, tata ÅŸi fraÅ£ii murind degeraÅ£i, de foame, de tifos sau de loviturile ÅŸi gloanÅ£ele soldaÅ£ilor, că ÅŸi-a pierdut lumea ÅŸi inocenÅ£a într-un timp în care să supravieÅ£uieÅŸti nu părea deloc o scăpare, ci mai degrabă o dijmă pe care o plăteai zilnic unor zbiri capricioÅŸi ÅŸi neîndurători - războiul ÅŸi descreieraÅ£ii lui.
Cititorule, dacă treci prin Å£ara asta pe lângă niÅŸte romi bătrâni din a căror privire picură sfârÅŸirea, aminteÅŸte-Å£i! Spectatorule, povesteÅŸte ÅŸi altora ce ai văzut!