Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet / 16 octombrie 2013

Cronica unui război identitar - My German Children la Astra Film Festival, 2013

http://agenda.liternet.ro/articol/17381/Sabina-Balan/Cronica-unui-razboi-identitar-My-German-Children-la-Astra-Film-Festival-2013.html

Sabina Balan     16 octombrie 2013

Miercuri, 16 octombrie 2013, la ora 15:00, eram în faÅ£a Casei de Cultură din Sibiu, aÅŸteptând să intru în sala de proiecÅ£ie de la Festivalul internaÅ£ional de film documentar Astra, în dreapta mea stătea o femeie care fuma singură. Am văzut-o doar pentru o clipă, avea părul lung, creÅ£ ÅŸi blond, mi-a zâmbit, i-am zâmbit înapoi. Am intrat la în sala de proiecÅ£ie ÅŸi am văzut filmul My German Children (regia Tom Tamar Pauer), în timpul căruia am avut constant impresia că recunosc pe cineva.

Filmul e o călătorie vizuală - nu într-atât în sens estetic, cât din perspectiva unui jurnal de bord - în intimitatea sincer ÅŸi curajos redată a amintirilor unei familii formată din identităţi diferite, care nu dezbină, dar care nasc conflicte interioare tumultoase. Tom e fiica unei mame germane, Fritzi, de religie creÅŸtină, care a plecat în anii '60 din Germania, ca voluntară într-un kibutz din provincia israeliană Yotvata, acolo unde l-a întâlnit pe Daniel, un soldat evreu de origine germană ce avea să-i devină soÅ£. Tom se naÅŸte ÅŸi copilăreÅŸte în Israel, având parte de două constante patriotice ÅŸi etice (mama ei nu se converteÅŸte niciodată la iudaism, din respect pentru rădăcinile ÅŸi identitatea ei germană), ca două medalioane - o cruce hristică ÅŸi o stea a lui David - prinse pe acelaÅŸi lănÅ£iÅŸor, de care Tom e mândră deopotrivă, dar care încep să-i atârne de gât, tot mai greu, odată ce înaintează în viaţă.

Tom ajunge să plece la studii ÅŸi să locuiască în Germania, timp în care se dedică exclusiv tradiÅ£iilor creÅŸtine ÅŸi îÅŸi creÅŸte singură cei doi copii, Daniel, un băiat de 15 ani ÅŸi Shira, o fată de 6 ani, însă, se simte mereu atrasă de Å£ara natală. Decide, astfel, să se întoarcă în Israel ÅŸi să întreprindă, împreună cu copiii ei, un fel de călătorie iniÅ£iatică pe care o documentează ca pe o excursie de familie, ÅŸi care se va transforma într-un turnesol al propriei identităţi: Tom vrea să rămână acolo unde îi sunt rădăcinile. Ceea ce va face ÅŸi fiul ei, Daniel, insistând să se întoarcă în Germania. Cu toate acestea, alegerea unei identităţi (văzută strict ca identitate cetăţenească) nu implică automat negarea celeilalte, care rămâne vie la nivelul unei identităţi culturale. Cele două nu sunt jumătăţi ale unui întreg, ci doi întregi vii, ce se completează, în ciuda naturii lor duale.

Latura istorică pe care o explorează filmul, adunând mărturii din ambele tabere (anti-naziste ÅŸi anti-semitiste) de pe urma efectelor Holocaustului, nu funcÅ£ionează decât ca un album de poze răsfoit după mult timp. PoveÅŸtile celor filmaÅ£i (membri ai familiei, reprezentanÅ£i ai patru generaÅ£ii diferite, rude sau prieteni) despre invaziile naziste, când au fost nevoiÅ£i să fugă în Israel, de frica soldaÅ£ilor arieni sau cele despre abuzurile anti-germane pe care le-au avut de suportat cei de origine germană, stabiliÅ£i în Israel (inclusiv Tom ÅŸi surorile ei) nu profită de caracterul lor documentaristic pentru a sugera pe parcursul filmului o anumită afiliaÅ£ie sau pentru a face orice altă extrapolare. Valoarea acestui film stă tocmai în puterea ÅŸi coerenÅ£a cu care se concentrează asupra unui fapt de viaţă izolat ÅŸi intim, pe care îl analizează răscolind trecutul. Iar greutatea pe care o presupune o criză de identitate este dată tocmai de relaÅ£ia cu mediul social înconjurător (una din surorile lui Tom, trăieÅŸte la New York, oraÅŸ despre care spune că e minunat pentru că acolo, nimeni nu aparÅ£ine, toÅ£i sunt acceptaÅ£i ca venind de undeva), de aceea acest film rămâne în mod apreciabil o pură cronică de familie.

Daniel, fiul lui Tom, decide să rămână în Germania, Tom rămânând în Israel cu fiica ei (prea mică pentru a lua o decizie în privinÅ£a ei), iar la una din întâlnirile lor de peste ani (există o secvenţă de final, filmată la ÅŸase ani după restul secvenÅ£elor) el este singurul de la masa la care se adună rudele care, în mod ironic, bea bere ÅŸi nu vin, ca toÅ£i ceilalÅ£i, însă toată lumea cântă cântece evreieÅŸti. Odată cu povestea plecării băiatului, (titlul, "Copiii mei germani", acÅ£ionează ca o prefigurare a hybrisului protagonistei - ai ales să pleci de lângă părinÅ£i, ÅŸi copiii vor alege să plece de lângă tine) filmul analizează marea schismă psihologică ÅŸi afectivă între datoriile unei mame care îÅŸi doreÅŸte să-ÅŸi păstreze fiul lângă ea, dar care intuieÅŸte în el acelaÅŸi traseu al unei crize viitoare, aÅŸa că îi dă voie să plece, ÅŸi datoria unui om de a-ÅŸi asculta propriile intuiÅ£ii ÅŸi nevoi ÅŸi de a rămâne acolo unde se simte "acasă". Până la urmă, dimensiunea socială a documentarului stă în subtilitatea cu care urmăreÅŸte perpetuarea unei tendinÅ£e umane. Într-un mediu familial în care există două componente identitare contrastante (fie ele din cauze istorice, etnice sau culturale), acceptarea mai nuanÅ£ată a uneia dintre ele presupune, mai întâi, o oscilaÅ£ie între cele două.

După proiecÅ£ia filmului, însăşi Tom, cea despre care am vorbit ÅŸi care-ÅŸi pusese viaÅ£a ÅŸi dilemele interioare pe ecranul din faÅ£a noastră, a venit să ne răspundă la întrebări. E o senzaÅ£ie foarte ciudată să vezi pe cineva ca personaj ÅŸi să-i analizezi viaÅ£a ca pe o poveste, iar apoi să-l vezi în carne ÅŸi oase ÅŸi să-Å£i dai seama că e chiar cel de lângă tine pe care nu-l observaseÅŸi mai devreme. Tom era de fapt femeia care îmi zâmbise înainte de film. Åži dacă după două ore, am ajuns de la a împărÅ£i un zâmbet, la a împărÅ£i cu atâta deschidere o poveste personală, eu cred că asta e cu adevărat întâlnirea cu celălalt ÅŸi că asta îÅ£i poate oferi foarte uÅŸor filmul documentar. Oportunitatea de a vedea mereu posibilitatea de a împărÅ£i cu cei din jur o poveste, fie că cei din jur o află de la tine sau o spun pentru tine.

TRAILER - My German Children / AFF 2013