Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LiterNet / 15 octombrie 2013

Calup de filme studenţeşti - Astra Film Fest 2013

http://agenda.liternet.ro/articol/17242/Sabina-Balan/Calup-de-filme-studentesti-Astra-Film-Fest-2013.html

Sabina Balan     15 octombrie 2013

A doua zi (marÅ£i, 15 octombrie 2013) petrecută pe tărâmul documentarelor, instaurat pentru o săptămână la Sibiu, a adus plăcuta surpriză de a descoperi cele mai recente filme studenÅ£eÅŸti din Å£ară, într-un program ce a reunit cinci scurtmetraje realizate de tineri de la facultăţile de film din BucureÅŸti ÅŸi din Cluj. Remarcabila surpriză a fost onestitatea cu care s-au apropiat de subiectele lor. O numesc surpriză, nu pentru că nivelul de aÅŸteptare ar fi mai scăzut în cazul lor, decât în ceea ce priveÅŸte lungmetrajele altor cineaÅŸti din competiÅ£ie, ci pentru că adevărata miză în cazul acestui tip de cinematografie este tocmai atingerea acestei onestităţi, acestei sincerităţi ce presupune o mare responsabilitate. Iar responsabilitatea vine făcând ÅŸi învăţând. A vedea această responsabilitate asumată în cazul filmelor studenÅ£eÅŸti, aceasta e plăcuta surpriză, ce ar trebui să dea încredere spectatorilor să-ÅŸi investească la rândul lor încrederea în ele.

Rio 2016, regia Bianca Rotaru (studentă la UNATC I.L. Caragiale, BucureÅŸti) e un film de debut, iar echipa lui de filmare a fost formată doar de regizoare (cea care a ÅŸi filmat) ÅŸi monteurul Răzvan Ilinca (ÅŸi el student la aceeaÅŸi facultate), ceea ce face filmul ÅŸi mai special. E un discurs cinematografic brut ÅŸi ne-estetizat, care nu se fereÅŸte să privească personajele pe care le urmăreÅŸte de pe o poziÅ£ie alăturată ÅŸi care conturează, fără să pună markerul fosforescent, o poveste coerentă despre ambiÅ£ie ÅŸi visele unor copile. Aceste copile sunt două tinere gimnaste în devenire (sau în pregătire), Teodora, de 13 ani ÅŸi Andreea, de 11 ani, care nu sar perfect la sol, care cad de pe bârnă ÅŸi care nu reuÅŸesc să se agaÅ£e de paralele, dar care încearcă, ÅŸi încearcă, mereu, cu acelaÅŸi praf de talc pe piele, cu aceleaÅŸi lacrimi în ochi ÅŸi aceeaÅŸi voce de antrenor care le răsună în permanenţă în urechi. E o poveste caldă despre perseverenţă, la o vârstă la care alÅ£i copii sar coarda sau joacă ÅŸotron, o poveste care nu încearcă să facă o anumită diferenţă sau ierarhie între personajele sale ÅŸi restul lumii, ci pătrunde într-un univers ÅŸi îl prezintă aÅŸa cum îl trăiesc personajele sale. Filmul a fost prezent în competiÅ£ia Fresh Film Festival, în Praga, acolo unde a câÅŸtigat premiul pentru cel mai bun documentar.

Clubul de bridge, regia Ana Maria Vîjdea (studentă la Facultatea de Teatru ÅŸi Televiziune din Cluj) e un exerciÅ£iu filmat într-un local specific turcesc, în care au acces doar bărbaÅ£ii, ÅŸi e rezultat al unei burse Erasmus la Anadolu University din Eskisehir, Turcia, primită de tânăra realizatoare. Filmul încearcă să bată barierele de comunicare (de limbaj ÅŸi cutume) dintre cele două culturi, cele două românce - Ana Maria Vîjdea, regizor, ÅŸi Cristina HaneÅŸ, operator -, ÅŸi camera de filmat fiind o prezenţă constantă, ca un ochi deschis, în acel spaÅ£iu pe care încearcă să-l înÅ£eleagă ÅŸi de care încearcă să se aproprie. În acel mediu, explorat vizual, începe să se vadă povestea, pe care o urmează filmul. Într-o lume prin excelenţă masculină, apare această prezenţă feminină, Nermin, o angajată a barului, care pluteÅŸte ÅŸi se pierde aproape neobservată printre bărbaÅ£i. Filmul sesizează ÅŸi analizează subtil o anumită contaminare dintre aceste două spirite, reprezentate disproporÅ£ionat. Pe de o parte, bărbaÅ£ii care urmăresc meciuri, se întrec în jocuri de cărÅ£i ÅŸi pariuri ÅŸi îÅŸi manifestă hegemonia ÅŸi pe de altă parte, acea femeie, a cărei înfăţiÅŸare este foarte masculină, ÅŸi în universul căreia, coordonatele sunt aceleaÅŸi ca ale unui bărbat (în mod ironic, una dintre fiicele ei, este o activă suporteră ÅŸi jucătoare de fotbal).

După fel ÅŸi chip, regia Paula OneÅ£ (absolventă a Facultăţii de Teatru ÅŸi Televiziune din Cluj) impresionează în primul rând prin discursul vizual, aproape caleidoscopic, o alegere stilistică în acord cu povestea filmului, foarte estetic surprins prin culori ÅŸi lumini calde, reflexii, o fragmentare a cadrului ce se distanÅ£ează de postura obiÅŸnuită, neutră a camerei (stereotipică documentarului), dar care nu alterează distanÅ£a sau sinceritatea documentarului. Povestea are un filon care invită la o oarece meditaÅ£ie filosofic-ontologică - preocuparea aproape obsesivă a unor persoane de a-ÅŸi găsi din timp o poză potrivită pentru propriul monument funerar ÅŸi pregătirea lor pentru această "poză pentru eternitate" - dar nu se complace doar în postura de a înregistra gândurile oamenilor pe această temă. Filmul analizează, mai degrabă, cu umor, ironia sorÅ£ii sau ironia cu care oamenii se confruntă cu această problemă. Intercalând poveÅŸtile mai multor oameni aflaÅ£i în această situaÅ£ie, documentarul devine o cronică subtilă despre iubire ÅŸi despărÅ£irea de cei iubiÅ£i, care pleacă în lumea cealaltă, lăsând o poză ataÅŸată unei bucăţi de marmură, despre stoicismul cu care oamenii (preponderent, bătrâni) tratează acest subiect, al trecerii în nefiinţă, ÅŸi despre cum, până ÅŸi acest lucru capătă valenÅ£ele unui document social.

The Showroom, regia Daniel Nicolae Djamo (student la Universitatea NaÅ£ională de Arte BucureÅŸti) e un cvasi-documentar, o captare mai mult sau mai puÅ£in intenÅ£ionată ÅŸi orchestrată a unui moment în BucureÅŸti - la Parcul Icoanei, pe 4 martie 2012, când Biserica Ortodoxă Română ÅŸi Primăria Sectorului 2 au organizat un eveniment de sfinÅ£ire în masă a icoanelor aduse de enoriaÅŸi. Din acest punct de vedere, filmul nu poartă amprenta unei anumite abordări, părând, la prima vedere, o simplă poziÅ£ionare contra, cu pronunÅ£ate accente sarcastice. TotuÅŸi, aparentul sarcasm nu vine din deciziile cinematografice ale autorului, ci din faptul captat în sine, o frescă a credincioÅŸilor împietriÅ£i de frig, agăţaÅ£i invariabil de o icoană, peste care urlă discursul politico-religios al primarului Neculai OnÅ£anu. Din această antiteză se naÅŸte o posibilă valenţă de reportaj social.

Dacă 6 ar fi 9, regia Ivana Mladenovic (absolventă a UNATC I.L. Caragiale BucureÅŸti - film produs la Aristoteles Workshop, 2011), dă dovadă de un echilibru de poziÅ£ie remarcabil. Portretul unui bărbat de 50 de ani, pasionat de teatru ÅŸi film ÅŸi blamat de societate pentru asta, e desenat cinematografic, când cu tuÅŸe de ironie la adresare cabotinismului său ÅŸi a zelului excesiv, când cu linii precise de calm ÅŸi obiectivitate caldă, armonizate de relaÅ£ia regizor-personaj (documentarist-subiect), reuÅŸind astfel să facă un lucru minunat. Să sondeze în universul (nu tocmai liniÅŸtit, plin de frici, temeri, angoase, defecte ÅŸi calităţi) unui om, devenit material vizual, fără să judece sau să imprime spectatorilor o tendinţă anume. În cazul acesta camera funcÅ£ionează ca un microscop, al cărui zoom e reglat constant în funcÅ£ie de disponibilitatea "probei umane" studiate. Corneliu Simionescu e un refugiat constant într-un mediu artistic self-made în care scrie, regizează ÅŸi joacă personaje precum Åžtefan cel Mare sau Sfântul Nicolae, ale cărui producÅ£ii nu sunt decât acte cathartice susÅ£inute de filosofii de viaţă relatate fervent în faÅ£a camerei, cu aceeaÅŸi fervenţă cu care îÅŸi interpretează rolurile. Astfel, ajunge să joace în filmul Ivanei Mladenovic rolul lui cel mai important, propriul rol.