Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

LaPunkt / 14 octombrie 2013

După 20 de ani. Filmul documentar la ASTRA

http://www.lapunkt.ro/2013/10/14/dupa-20-de-ani-filmul-documentar-la-astra/

Ileana Bîrsan    14 octombrie 2013

Anul acesta are loc cea de-a 13-a ediÈ›ie a Festivalului de Film Documentar ASTRA (Sibiu). Directoarea de programe a festivalului, CSILLA KATÓ, aruncă o privire în urmă, la primele gânduri legate de festival, dar È™i la realizările din prezent È™i recomandă câteva filme ce nu ar trebui ocolite la această ediÈ›ie.

Filmului documentar i s-au aplicat în timp etichete de tipul “ruda săracă a filleviathan-2012-postermului de ficÈ›iune”, “oaia neagră a cinemaului”. Care e importanÈ›a justă a filmului documentar?

AÈ™ spune că există un singur cinema. Iar cinemaul documentar sau cinemaul de nonficÈ›iune nu este cu nimic “mai puÈ›in cinema” decât ficÈ›iunea. Vezi, recent, la Festivalul de film de la VeneÈ›ia, marele premiu a fost acordat lui Gianfranco Rosi, un celebru autor de cinema documentar din Italia, pentru Sacro GRA (aflat în competiÈ›ie alături de ficÈ›iuni).

Cinemaul documentar are mari nume, care au experimentat foarte mult È™i în multe direcÈ›ii. Norocul nostru este că suntem martorii unui fenomen, care a început acum 10 ani. Există un interes mare față de acest gen, un boom de producÈ›ie, de experimentare odată cu democratizarea È™i accesibilitatea producÈ›iei de film. În momentul de față, cinemaul documentar este în avangarda cinematografiei. Însă, percepÈ›ia uzuală despre acest gen este limitată. Când se vorbeÈ™te despre documentar, majoritatea oamenilor înÈ›elege doar tipul Discovery Channel.

În România, Astra Film Festival din Sibiu este locul unde de 20 de ani acest gen este o prioritate È™i putem spune că există un public format chiar aici. Sunt realizatori tineri tot mai mulÈ›i, curioÈ™i È™i curajoÈ™i, care chiar asta fac, reflectă cu ajutorul camerei asupra realităților ce-i înconjoară È™i acum au filme în program.

În afara tradiÈ›ionalelor selecÈ›ii, aveÈ›i câteva secÈ›iuni speciale. Ce titluri ar trebui bifate neapărat în program?

În competiÈ›ia internaÈ›ională, în fiecare ediÈ›ie, adunăm cele mai reuÈ™ite piese de cinema documentar realizate în anul precedent din toată lumea. Anul acesta avem filme de Wang Bing, Nicolas Philibert, Lucien Castaing-Taylor. Tuturor celor care cred că È™tiu ce este un film documentar le recomand să vadă filmul Leviathan al lui Castaing-Taylor.


Structura competiÈ›ională (internaÈ›ional, România, Europa de Est, student, ecocinematograf) este cumva rezultatul curiozităților È™i dorinÈ›elor noastre de a cunoaÈ™te lumea imediată în diferitele forme de exprimare, cu varii unghiuri de a privi realitatea cu poveÈ™tile È™i oamenii din prezent.
În secÈ›iunea dedicată estului Europei, avem, în Sărbătoarea Malanka la Krasna, povestea unui sat populat majoritar de români din Ucraina, unde sărbătoarea de iarnă miÈ™că pe toată lumea, iar în perioada comunismului devenise o adevărată miÈ™care de rezistență, sau pe cea a locuitorilor unui orășel din Belarus care, în disperare de a găsi o sursă de venit, s-au reprofilat pe confecÈ›ionarea È™i comerÈ›ul cu Jucării de pluÈ™, È™i până la extrema cealaltă al acestor realități, la cel mai echipat È™i modernizat spital din Viena, Danube Hospital, unde manevrarea corpurilor bolnave se face prin maÈ™inării,  È™i chiar toată activitatea personalului este supusă unui sistem ultrBlack Harvestamecanizat.

SecÈ›iunea Retro cuprinde, de fapt, o selectie a unor documentare care, de-a lungul ediÈ›iilor, au umplut sălile È™i au provocat discuÈ›ii, de la, de pildă, trilogia lui Bob Connolly despre perioada postcolonială din Papua Noua Guinee (acum va fi proiectat cel de-al treilea, Black Harvest) până la filmul lui John Marshall, A Kalahari Family, povestea lungă a boÈ™imanilor, de la primul lui contact cu comunitatea de culegători până la transformarea lor în “cetățeni ai Zambiei” cu drept de vot.


În secÈ›iunea Incredibil am ales filme care au subiecte ieÈ™ite din comun È™i foarte actuale, ca de pildă, două documentare despre mediul online, unde încă procesul de stabilire a regulilor nu este încă finalizat, iar Google È™i Facebook, doi dintre cei mai mari jucători în domeniu încă testează È™i forÈ›ează noi seturi de reguli (filmele Google and the World Brain È™i Facebook Follies).

 

Împreună cu directorul festivalului, Dumitru Budrala, cum vedeÈ›i evoluÈ›ia filmului documentar românesc în aceÈ™ti 20 de ani? E foarte diferită realitatea față de ce visaÈ›i acum 20 de ani?

Da, este o evoluÈ›ie în producÈ›ia de documentar, dar nu aÈ™a spectaculoasă cum am dori, iar asta se întâmplă din pricina lipsei de fonduri È™i din cauza lipsei unor foruri care să încurajeze acest segment foarte important al cinematografiei. Dar în 20 de ani, totuÈ™i, s-au făcut sute de filme. A venit timpul sa reflectăm asupra lor. Și asta se va întâmpla în seria de conferinÈ›e denumită România sub lupă, ce se va finaliza È™i cu un volum de texte.

Există vreo soluÈ›ie ca televiziunile autohtone să se implice în producÈ›ia È™i distribuÈ›ia filmelor documentare româneÈ™ti (pe lângă HBO)?

Deocamdată nu se întrezăreÈ™te nimic în acest sens. Să vedem cum se va restructura CNC-ul.