Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Kamikaze / 1 noiembrie 2011

Școala imorală a lui Michael Moore – interviu cu Cristi Puiu

http://www.kamikazeonline.ro/2011/11/scoala-imorala-a-lui-michael-moore-interviu-cu-cristi-puiu/

Interviu

Discret, dar perseverent, în 20 de ani, România a devenit gazda celui mai important festival de film documentar din estul Europei: Astra Film Festival Sibiu. La ultima ediÈ›ie – care s-a încheiat săptămâna trecută – au fost alese pentru a intra în festival o sută de filme dintre cele o mie trimise. Cristi Puiu, un veteran al juriilor festivalului, a acceptat să bată obrazul fariseilor documentarului în faÈ›a cititorilor Kamikaze. (Mircea Toma)

Reporter: La a câta jurizare eÈ™ti tu acum?
Cristi Puiu: Good question, adică… a patra, cred.

Rep.: Adică ai imaginea unui progres?
C.P.: Da, dar e o chestie subtilă, n-o vede toată lumea. Adică trebuie să fii în domeniu ca s-o vezi, È™tii?

Rep.: De-afară se vede că sunt foarte multe filme care vin, acum…
C.P.: Da, dar asta doar legat de festival, însă progresul real nu se petrece în festival; se petrece în mintea autorilor de documentar; că dintr-odată documentarul a devenit important È™i vezi asta în filmele pe care le fac românii; dacă dai timpul înapoi È™i vezi filme… nu erau, nu erau documentariÈ™ti… È™tii… Erau niÈ™te băieÈ›i care făceau niÈ™te cioace, Florin Iepan, È™tii, style. Nu, da’ pe bune, i-am zis-o È™i lui, i-am zis: „Bă, tu eÈ™ti nesimÈ›it, eÈ™ti imoral“.

Rep.: Ha-ha, te răzbuni pentru o noapte de ’È™touri la o cârciumă (tot la Sibiu, cu patru ani înainte – n.r.).
C.P.: Nu, nu, ei, na! Asta-i o poveste lungă cu Iepan. De fiecare dată când ne-am întâlnit, i-am spus numai asta, È™i el îmi zice: „Da, mă, È™tiu, ai dreptate“; păi cum, mă: „Știu, ai dreptate“, tu nu te schimbi dacă am dreptate, acum îmi dai È™i dreptate, tu nu te schimbi?

Rep.: Pentru un neofit, ce înseamnă „à la Iepan“?
C.P.: …à la Iepan înseamnă – simplu – à la Iepan de peste Ocean, modelul Michael Moore; adică imoral: în faÈ›a ta este un om care vorbeÈ™te cu tine È™i pentru că tu ai pâinea È™i cuÈ›itul – camera È™i microfonul adică – îl calci în picioare, îl iei la miÈ™to, îl pui în situaÈ›ii delicate. Ca să spui ce? Ca să spui „iată, oameni buni, există proÈ™ti pe lume; bucuraÈ›i-vă că sunteÈ›i mai deÈ™tepÈ›i decât proÈ™tii ăștia pe care îi vedeÈ›i în filmele mele“. Dar ei nu sunt proÈ™ti sau nu întotdeauna proÈ™ti…

„…documentar nu este atunci când eu îl iau peste picior pe omul din faÈ›a mea“

Rep.: Iepan ce film are, sau la ce film să mă gândesc în timp ce te ascult vorbind despre imoralitate?
C.P.: Păi, da, e filmul care a făcut valuri cât casa în momentul în care a ieÈ™it în România aia în care nu se făcea documentar È™i care i-a bucurat atât de mult pe unii dintre membrii juriului de la DaKINO din anul ăla încât i-au dat Premiul „CaÈ›avencu“, înÈ›elegi?

Rep.: Aoleu, chiar așa?
C.P.: …care este filmul Zece minute cu clasa muncitoare. E, ăla este filmul care a luat premiu È™i care uite, nene, este un documentar.

Rep.: Îmi aduc aminte ceva…
C.P.: Era o bășcălie făcută de un muncitor.

Rep.: Bășcălie despre un muncitor…
C.P.: Adică Iepan îl lua peste picior, cinematografic, pe un muncitor. AÈ™a ceva nu intră în nici o selecÈ›ie serioasă de festival! Adică discuÈ›iile care se poartă la nivelul juriilor sunt discuÈ›ii care vizează chestiuni mai degrabă de morală decât de cinema. Pentru că-i foarte delicat. Pentru că tu ajungi să spui povestea altuia! Și aici ai nevoie de respect – nu vorbim de dragoste pentru ălălalt, pentru oameni care nu au nici o treabă cu filmele tale. Ä‚ia au viaÈ›a lor, ăia au lumea lor… În franceză există o expresie care mi se pare foarte justă: „Se mettre à l’écoute“. „Se mettre à l’écoute“ nu înseamnă să-l asculÈ›i pe ăla, înseamnă să te pui în poziÈ›ia de a-l asculta pe acela.

Rep.: E o construcție.
C.P.: Presupune o pregătire; dacă te aud, înseamnă că te ascult, mă pregătesc ca să te ascult. Și asta face documentaristul.

Rep.: Bun, dar alți documentariști, azi, care sunt non-iepaniști.
C.P.: Adică vrei să-ți dau nume?

Rep.: Da, dacă există.
C.P.: Păi, au tot existat È™i au punctat anii ăștia. Acuma sunt o mulÈ›ime de tineri, uite, de exemplu Iulia Varga, Adi Voicu È™i Ana Vlad… Bine, oamenii ar putea să fie suspicioÈ™i: „Da, pentru că îi produceÈ›i voi, Mandragora“. (Casa de producÈ›ie de film unde are participare È™i Cristi Puiu – n.r.) OK, dar criteriul vine înaintea producÈ›iei, È™i n-aÈ™ fi produs niciodată dacă n-aÈ™ fi crezut în ei; apoi este LaurenÈ›iu Calciu, care din păcate nu mai face film; aici, la festival, este filmul lui LaurenÈ›iu care mi-a distrus ziua. Se cheamă După revoluÈ›ie È™i am văzut cum eram în ’89… Mi-a DISTRUS ZIUA; foarte bine, LaurenÈ›iu. Și mai este Dumitru Budrală – că el a făcut festivalul; È™i asta trebuie să fie spus, festivalul ăsta este posibil pentru că există Dumitru, care a punctat de două ori cu Pe drum È™i Blestemul ariciului, filme exemplare pentru È™coala documentarului românesc: adică cercetare, stat cu oamenii, toate celelalte. Adică sunt câÈ›iva oameni care au această calitate; ei sunt mai mulÈ›i, dar nu-i poÈ›i È™ti dacă nu le vezi filmele.

Rep.: Deci tu-mi vorbeÈ™ti acum despre evoluÈ›ie, în România, în rândul tinerilor.
C.P.: Da, mulÈ›i tineri care au descoperit documentarul graÈ›ie acestui festival; È™i atunci se produce o mutaÈ›ie, oamenii spun „stai puÈ›in, că documentar nu este atunci când eu îl iau peste picior pe omul din faÈ›a mea pentru ca o sală întreagă să râdă È™i eu să zic am avut succes“. Este o chestiune morală È™i sunt câÈ›iva care au această calitate de a-i asculta pe oameni.

Vă plac documentarul? „Da! Trei ore de film, dar e capodoperă!“

Rep.: OK. Tu-mi vorbeÈ™ti despre progrese la nivelul interesului pentru documentar, dar festivalul în sine creÈ™te? Eu văd, la o primă privire, că sunt mult mai multe filme, văd că a crescut clar ca vizibilitate internaÈ›ională, dar poate fi o creÈ™tere bună sau una rea.
C.P.: Întotdeauna au fost nume importante la festivalul ăsta, au fost autori importanÈ›i în selecÈ›ie; de fapt, festivalul este racordat la reÈ›eaua festivalurilor de film documentar din Europa. Este un festival important È™i pentru ăia de afară.

Rep.: De când e racordat aÈ™a la „reÈ›eaua“ europeană? Pentru că presupun că trebuia să atingă o anume vârstă.
C.P.: De când sunt eu aici, la ultimele patru ediÈ›ii, adică de opt ani, el este european, dar eu cred că chestia asta a început de dinainte. Eu fac film de ficÈ›iune, informaÈ›iile mele despre filmul documentar s-au îmbogățit de când vin aici, unde am văzut o mulÈ›ime de filme pe care nu ai unde să le vezi; filme de autor. De exemplu, David McDougall, care la ediÈ›ia asta este în juriu, a primit acum doi ani marele premiu al festivalului.

Rep.: Ce-a făcut el atunci?
C.P.: „Copiii lui Gandhi“ Or’, el este un… un… un părinte al documentarului observaÈ›ional! Ei, cum vin eu, acum, să-i dau lui un premiu?! Da’ È™tii că a fost o mare discuÈ›ie atunci, în juriu: „Cum o să-i dăm lui… Sunt trei ore de film…“, a trebuit să ne luptăm totuÈ™i: „Cum adică «trei ore de film»? Da! Trei ore de film, dar e capodoperă!“.

Rep.: În ediÈ›ia de anul ăsta, ca membru al juriului, ai ales greu? Că È™tiu că ai ales repede.
C.P.: He-he, n-am ales așa repede.

Rep.: Ba da, că te-am văzut devreme la beri, în hol.
C.P.: Da, n-am ales aÈ™a repede, nu… e foarte complicat; È™i È™tii, se întâmplă cum se întâmplă aproape de fiecare dată când vezi un film care are o mulÈ›ime de lucruri bune È™i vezi că apare È™i un lucru care este discutabil; È™i-È›i zici: „Mă, de ce-a făcut asta, nu trebuia; acuma, adevărul nu-i la tine; eÈ™ti un membru al juriului, È™i ce dacă, nu înseamnă că tu È™tii mai bine decât autorul“.

Sibiu, 1 noiembrie 2011

P.S. Autorul despre care vorbeÈ™te Cristi Puiu este israelianul Avi Mograbi, premiat pentru Z32, un film despre care vom povesti în Revista Kamikaze.