HotNews / 23 octombrie 2013
Partea a II-a a interviului cu regizorul Cristi Puiu la AFF 2013
​​VIDEO INTERVIU Regizorul Cristi Puiu: Adica chiar nu vezi? Pai vezi, ca esti tara Adibas. Dar de ce vrei tu sa fii tara Adibas?
http://www.hotnews.ro/stiri-film-15870320-video-interviu-regizorul-cristi-puiu-adica-chiar-nu-vezi-pai-vezi-esti-tara-adibas-dar-vrei-fii-tara-adibas.htm
de Narcis Anton HotNews.ro Miercuri, 23 octombrie 2013, 9:23 Actualitate | Film
"Foarte multi s-au gandit ca Nicolaescu a fost un mare regizor. Se duceau ca la urs. El a facut un cinema de consum in limba romana care a functionat, seria cu comisarul. Pe cine intereseza filmele astea, foarte bine. Dar tot asa, filme care au o oarecare functie terapeutica, dar mai mult decat atat, le gasesc o dubla terapie, pe de o parte isi facea terapia spectatorul, telespectatorul, pe de alta parte isi faceau terapia oamenii din Partid, din Securitate, din Armata. Adica, marele Mihai Viteazul care nu ingenuncheaza si nu ii pupa condurul sultanului. Asta se intampla unde? Intr-un film cu Sergiu Nicolaescu, normal", a declarat Cristi Puiu intr-un interviu acordat HotNews.ro in cadrul Festivalului Astra Film.
Fragmente din partea a II-a a interviului cu regizorul Cristi Puiu
"Nu prea intelegem ce e cu noi. De maniera generala nu prea intelegem ce e cu noi pe lumea asta. Nu prea intelgem ce e cu cinema-ul asta. Nu exista o traditie. cinema-ul, o multime de filme care sunt produse pe planeta asta sunt socotite a fi... cinema. Daca alea sunt cinema, filmele astea tampite de sambata seara... Atunci inseamna ca celalat cinema nu poate fi numit cinema. E o mica problema acolo, sunt foate putini oameni care sunt interesati de cinema-ul asta. Nu stiu cum sa-i spun, cinema ca fiind a saptea arta. Cei mai multi sunt interesati, si pe buna dreptate, adica se duc la cinema sau deschid televizorul si se uita la un film simplu, lucrurile sunt bine stabilite, o poveste pe care o stiu si am mai vazut-o de cinspe' mii de ori, stim totul si ne culcam linistiti, pentru ca iata, tinem lucrurile sub control. Filmele astea au o functie teraputica. Celelalte nu, ne incurca, pai un film care te obliga sa-ti pui niste probleme. Aia nu e o viata de om. Eu am o viata si vreau sa o traiesc si cu asta basta."
"Cinema-ul se intampla doar atunci cand filmul devine o intrebare sau genereaza intrebari. Dar cine vrea sa le vada pe astea? Foarte putini vor sa le vada, o mana de oameni. Si pentru ca exista foarte putini oameni care vor sa le vada distribuitorii din Romania nu fac altceva decat sa aduca filme tampite. Este o chestie de bani iar oamenii trebuie sa faca distinctia asta. Din cauza asta sunt foarte putine sali de cinema, din cauza asta sunt foarte multe filme tampite care sunt distribuite in Romania, din cand in cand mai vine cate un film care primeste cate o stampila Palme d'Or, Ursul de Aur sau Oscar."
"Din punct de vedere strict cinematografic, as vrea sa stiu si eu care sunt calitatile filmelor lui Sergiu Nicolaescu. La filmele lui Sergiu Nicolaescu se duceau oamenii asa, le vedeau si pe la televizor. Foarte multi s-au gandit ca Nicolaescu a fost un mare regizor. Se duceau ca la urs. El a facut un cinema de consum in limba romana care a functionat, seria cu comisarul. Pe cine intereseza filmele astea, foarte bine. Dar tot asa, filme care au o oarecare functie terapeutica, dar mai mult decat atat, le gasesc o dubla terapie, pe de o parte isi facea terapia spectatorul, telespectatorul, pe de alta parte isi faceau terapia oamenii din Partid, din Securitate, din Armata. Adica, marele Mihai Viteazul care nu ingenuncheaza si nu ii pupa condurul sultanului. Asta se intampla unde? Intr-un film cu Sergiu Nicolaescu, normal."
"Consumi infinit mai multa energie pe chestiuni din astea care nu au legatura cu filmul decat pe film. Nu mai ce sa consumi atunci. Te epuizezi in fel si fel de discutii interminabile si in asteptari din astea de durata. Nici nu primesti toti banii, dar sunt suficienti de multi incat sa poti demara productia. Intru in productie, filmez, iar mai apoi o sa ma duc sa mai bat pe la cateva usi sa-mi asigur fondurile pentru postproductie."
"Povestea asta cu banii ne afecteaza si pe noi, oamenii din lumea filmului. Probabil trebuie schimbat ceva. Sa nu se mai faca cinema asa intr-o formula din asta traditionala. Poate si asta e un semn (...) Cele mai multe filme cu buget mare sunt niste stupizenii. Filmele cele mai performante sunt de o tampenie rarisima si sunt si filmele cele mai scumpe. Nu are legatura cu bugetul, are legatura cu propria noastra filosofie. Adica, daca trebuie operat undeva schimabrea, ea trebuie sa se petreaca in minte. Cati oameni se intreaba ce e cu cinema-ul? Sunt foarte putini. Cei mai multi practica cel mai jalnic mimetism. Ce e cinema-ul? Ce e cu literatura? Ce e cu lumea asta in care traim?"
"Poate cinema-ul pentru tine este exact altceva decat ai invatat tu in scoala ca ar trebui sa fie cinema-ul. Noi nu facem altceva decat sa ne raportam la opera unora sau altora. Dar, uita-te putin la tine, intreaba-te si vezi ca vei gasi acolo in tine toate raspunsurile atunci cand pornesti pe drumul asta. Daca alegi sa faci filme, atunci iti pui intrebarile astea. Si atunci poate vei descoperi ca trebuie sa cauti fonduri pentru ca tu esti in lumea lui Avatar si a lui Titanic. Dar sa te duci ca prostul in directia aia fara sa te intrebi, mi se pare foarte grav. Si asta fac foarte multi. Nu doar din Romania, de peste tot. Aici la festival (Astra Film Sibiu- n.r.) am vazut filme, si sigur nu sunt filme care or sa intre in circuit pentru ca nimeni nu e interesat de asta. Si bineinteles ca cei mai multi distribuitori sau nu stiu ce potentiali distribuitori pentru astfel de filme, ma refer in primul rand la televiziuni, o sa zica publicul nu e interesat de asa ceva. Asta e o prostie cat China. Nu e adevarat. Tu ii dai publicului, il tampesti cu produse de cea mai proasta calitate si apoi spui ca spectatorii, telespectatorii nu vor asta, in fine asta e o alta discutie."
"Nu trebuie sa inchizi ochii la ce se intampla in jurul tau, dar modelul asta, daca au facut aia, facem si noi. Asta nu e un argument. De asta sunt atat de lamentabile, atat de triste filmele astea din ultima vreme facute dupa, habar nu am, probabil ca si asa au spus ei, mi se pare ca Media Pro a facut niste filme din astea, americane in limba romana, cu Stefan Banica Junior. Nu se poate. Adica chiar nu vezi? Pai vezi, ca esti tara Adibas. Dar de ce vrei tu sa fii tara Adibas?"
Partea a II-a a interviului cu regizorul Cristi Puiu
http://youtu.be/92XCh8dIQb0