formula AS / 2 noiembrie 2012
ASTRA FILM FESTIVAL - EDITIA XII -
http://www.formula-as.ro/2012/1043/planete-culturale-30/astra-film-festival-editia-xii-15738
Premiul tradiÅ£ional oferit de revista "Formula AS” i-a fost acordat cineastului german FABIAN DAUB, pentru filmul "RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpastiei”
Iulian Ignat
Timp de o săptămână însorită, la mijloc de octombrie, Casa de Cultură din Sibiu s-a transformat într-un soi de turn înalt din care puteai vedea întreaga lume. Dar nu de departe, de sus, ci din mijlocul acÅ£iunii, aproape de eroii săi. Trăiai emoÅ£iile unei tinere din Israel ce pornea în căutarea părinÅ£ilor naturali din România, drama mamelor ce-ÅŸi lasă pruncii la rude pentru a lucra ca bone sau menajere în Occident, porneai într-o lungă ÅŸi periculoasă expediÅ£ie polară, alături de eschimoÅŸi, pentru a afla ce reziduuri toxice le otrăveÅŸte comunitatea, aflai care-i ritmul într-o tabără de vară pentru copii supraponderali, cum se transformă în câÅ£iva ani stilul de viaţă ÅŸi obiceiurile unor vechi comunităţi, cum se descurcă ÅŸamanii în epoca internetului, câte poveÅŸti de dragoste se înfiripă în spatele gratiilor. Cea de-a douăsprezecea ediÅ£ie a Astra Film Festival a fost una de mare clasă: peste 100 de filme proiectate, din 25 de ţări, masterclass-uri, o revistă zilnică foarte bine făcută, "ParagrAFF”, concerte, o gală de premiere impecabilă. La 19 ani de la ediÅ£ia de debut, făcută pe genunchi, cineastul Dumitru Budrala ÅŸi echipa sa au pus la punct un festival profesionist, demn de luat în seamă de iubitori ÅŸi de autori ai filmului documentar din întreaga lume. De altfel, marele farmec al festivalului, dincolo de proiecÅ£iile în sine, este întâlnirea creatorilor cu publicul, discuÅ£iile lungi, prieteniile, proiectele comune. Un cuplu, ea japoneză, el polonez, a venit de departe cu autostopul, ÅŸi-a instalat cortul în Dumbrava Sibiului, pentru a nu risipi banii de abonament la festival, ÅŸi fuge de la o sală la alta, pentru a vedea cât mai multe filme. AlÅ£ii au călătorit cu avionul, stau la cele mai bune hoteluri din oraÅŸ, ÅŸi Å£in prelegeri. Dar atunci când se văd, nu există bariere între ei, râd ÅŸi vorbesc ore în ÅŸir despre filme, apoi, când se strânge un grup mai mare, pleacă pentru o plimbare pe străduÅ£ele oraÅŸului vechi, unde filmele văzute peste zi sunt luate la descusut.
Filme şi personalităţi
Cei mai mulÅ£i spectatori au intrat la proiecÅ£iile din cele trei săli pentru a vedea filme, fără o Å£intă precisă, însă a existat ÅŸi un public care a venit special pentru un autor. De pildă, sala a fost plină ochi la filmul "Toxic”, în care un rol substanÅ£ial îl are doctorul Mencinicopschi.
Hrana poartă o informaÅ£ie ce vine de la soare, pe când alimentele create, sau schimbate de om, au altă informaÅ£ie, mai greu de descifrat de către organism. Foarte pe scurt, asta este teoria sa, însă omul de ÅŸtiinţă a precizat că, dincolo de ceea ce trebuie sau nu să mănânci, e important ÅŸi cum o faci: atunci când găteÅŸti cu drag, spui o rugăciune înainte de masă, mănânci într-o atmosferă plăcută, toate acestea contează. Un alt film ce a stârnit mare interes a fost realizat de Florin Cioabă, regele Å£iganilor. Se numeÅŸte "Adevărul despre Holocaust” ÅŸi se bazează pe mărturii terifiante ale supravieÅ£uitorilor acestui coÅŸmar. "Unii îl consideră pe Ion Antonescu un erou naÅ£ional, noi spunem că este un criminal ce a trimis mii de oameni nevinovaÅ£i la moarte. Peste 35000 de romi au fost deportaÅ£i în Transnistria, ÅŸi mai puÅ£in de jumătate dintre ei au rămas în viaţă ÅŸi s-au putut întoarce acasă. Mi-e foarte greu să vorbesc despre acest subiect, care mi-a marcat părinÅ£ii ÅŸi întreaga familie, dar am vrut să fac filmul acesta pentru ca tinerii să ÅŸtie ce s-a întâmplat atunci. Să luptăm împotriva urii ÅŸi a discriminării, pentru ca aÅŸa ceva să nu se mai întâmple niciodată”, a spus autorul filmului. Prezent la proiecÅ£ie, antropologul Vintilă Mihăilescu a adăugat: "Sunt mii de filme ÅŸi biblioteci întregi despre holocaustul evreilor, dar despre cel al romilor se ÅŸtie prea puÅ£in. E dureros ce spun, dar ei sunt consideraÅ£i nu doar persoane de rang secund, ci ÅŸi morÅ£i de rang doi. Există statistici, dar istoria orală este importantă. Ce are în plus acest film sunt mărturiile supravieÅ£uitorilor”.
CRISTI PUIU
"ASTRA Film Festival înseamnă foarte mult pentru documentarul românesc”
- Se simte o evoluÅ£ie a documentarului românesc, aÅŸa cum apare el de-a lungul anilor în festivalul de la Sibiu?
- Festivalul Astra are o mare importanţă în evoluÅ£ia documentarelor româneÅŸti. Ar fi bine să se găsească o formulă ca el să călătorească peste an prin diferite oraÅŸe din Å£ară. Partea proastă e că la noi se face greÅŸeala să se considere documentarul ca o rudă săracă a filmului de ficÅ£iune. Am observat o evoluÅ£ie, mai ales prin modul în care autorii filmelor îÅŸi percep subiectele. Am observat că în filmele unor regizori cu experienţă se simte din ce în ce mai mult căutarea celuilalt. Documentarul este ÅŸi un drum către celălalt. Acum câÅ£iva ani, tendinÅ£a era ca regizorii să se folosească de subiect pentru a se pune în evidenţă. E un soi de demiurgită cronică. Capcana este să umileÅŸti subiectul, să ajungi un anchetator, să profiÅ£i de istoria, de suferinÅ£ele sale pentru a-l judeca. E o echilibristică, un mers pe sârmă, cu ispite de-o parte ÅŸi de alta. Impresia mea, ca spectator, e că s-a creat o punte, că autorii români sunt acum mai interesaÅ£i de subiect decât de propria persoană.
- S-au proiectat şi anul acesta filme pe teme grave. Poate un documentar să schimbe ceva, să trezească conştiinţe?
- Eu nu cred că filmul documentar, sau arta în general, poate să schimbe un om, să-l transforme din rău în bun. Dar cinema-ul, arta, le poate confirma celor buni că nu sunt singuri, că nu sunt ei cei smintiÅ£i. Un documentar despre RevoluÅ£ie nu îi va schimba pe criminalii de atunci, dar îi va ajuta pe cei ce caută adevărul să înÅ£eleagă că ei sunt cei normali, că adevărul trebuie să iasă la iveală. Eu, de felul meu, sunt un optimist, văd în jur oameni deÅŸtepÅ£i ÅŸi cred că o să fie din ce în ce mai bine. Åži sunt mereu, în ceea ce priveÅŸte cinematografia sau în afara ei, de partea tinerilor.
Premiul "Formula AS”
"Nici un film al meu nu a avut parte de o asemenea primire”, a declarat, emoÅ£ionat, regizorul german Fabian Daub, după premiera românească a documentarului "RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpastiei”. Prezentat cu două săptămâni în urmă la Hamburg ÅŸi la Berlin, filmul a fost de departe cea mai aplaudată peliculă a ediÅ£iei 2012 a festivalului Astra. Un moment emoÅ£ionant s-a petrecut atunci când luminile s-au aprins ÅŸi publicul ce a umplut Sala mare a Casei de Cultură i-a ovaÅ£ionat pe câÅ£iva dintre eroii filmului, săteni din RoÅŸia Montană, ce au venit pentru o seară la Sibiu. Pentru calitatea sa, pentru unghiul obiectiv de abordare, care fac ca filmul să păstreze vie atenÅ£ia lumii asupra acestui subiect fierbinte, revista "Formula AS” a acordat premiul său special acestui documentar. Marele premiu al festivalului a revenit polonezului Pawel Kloc, pentru "Cântec de leagăn la Phnom Penh”, tulburătoarea poveste a unui cuplu format dintr-o localnică cambodgiană ÅŸi un ghicitor ambulant israelian, un film de lung metraj care a impresionat atât spectatorii sibieni, cât ÅŸi membrii juriului. Un alt film câÅŸtigător, ce urmăreÅŸte o relaÅ£ie mai puÅ£in obiÅŸnuită, dar de această dată cu accente comice, este "Noosfera”, realizat de Artchil Khetagouri ÅŸi Ileana Stănculescu, căruia i-a revenit premiul "Realităţi RomâneÅŸti”. La secÅ£iunea "Eco CinematograFF”, laureatul a fost "Gone Wild”, un film despre caii sălbatici ai Deltei. "În general se mulÅ£umeÅŸte unor oameni importanÅ£i pentru film... eu aÅŸ vrea să le mulÅ£umesc cailor”, a spus la festivitatea de premiere realizatorul filmului, Dan Curean. "Ne-au făcut pe noi, oamenii, să redescoperim ce înseamnă libertatea, gustul vieÅ£ii sălbatice”. SecÅ£iunea InternaÅ£ional a fost adjudecată de filmul "Se crede cel mai bun”, despre care autoarea, Maria Kuhlberg, mărturiseÅŸte: "Filmul meu este un mesaj despre cum experienÅ£ele din copilărie ne pot afecta viaÅ£a adultă, ne pot limita posibilitatea de a lua deciziile cele mai bune, făcându-ne chiar să repetăm, în mod inconÅŸtient, greÅŸelile părinÅ£ilor noÅŸtri”. Un alt film premiat a fost "Cheltuieli comune”, realizat de două autoare belgiene, care au venit timp de patru ani în România, au închiriat un apartament dintr-un bloc bucureÅŸtean, au locuit ÅŸi au filmat câte două săptămâni pe an, vrând să înÅ£eleagă cum stă treaba cu viaÅ£a de bloc la noi.
Germanul Fabian Daub, autorul filmului „RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpastiei”, premiat de „Formula As”
FABIAN DAUB,
premiantul revistei "Formula AS”
"Nu vreau să arăt cu degetul, ci să las filmul să vorbească de la sine”
- Cum aţi aflat de Roşia Montană şi ce v-a determinat să dedicaţi trei ani acestui subiect?
- Precedentul meu film avusese ca subiect mineritul ilegal din Polonia. Filmasem povestea oamenilor care extrăgeau cărbune cu mâinile goale, în condiÅ£ii de lucru asemănătoare celor din Evul Mediu. AÅŸa cum am auzit că ÅŸi pe Valea Jiului ar fi oameni care caută în steril. După ce am încheiat acel film, am continuat să fiu interesat de subiectul mineritului în întreaga lume. Am auzit din diferite surse de RoÅŸia Montană ÅŸi, în octombrie 2009, am mers prima oară acolo, am încercat să văd care este situaÅ£ia, am stat de vorbă cu oamenii, fără să filmez. Apoi am căutat finanÅ£are pentru realizarea filmului ÅŸi, chiar dacă nu obÅ£inusem decât o parte din ea, am simÅ£it că atunci e momentul să pornesc la drum, ÅŸi în august 2010 am început filmările. Am mers de ÅŸase ori la RoÅŸia Montană, ÅŸi de fiecare dată am stat acolo două săptămâni.
Întâlnire cu sătenii din RoÅŸia Montană
- Sunteţi foarte conectat la problemele mineritului pe glob. Care sunt particularităţile şi punctele comune ale Roşiei Montane cu astfel de proiecte cu mare risc ecologic?
- Cazul RoÅŸia Montană se compune din multe aspecte complexe, care sunt relevante ÅŸi în alte locuri din lume: protecÅ£ia mediului, aspectul social, rata ÅŸomajului, impactul unui astfel de proiect asupra unei comunităţi care înainte era legată. Peste tot în lume există astfel de cazuri.
- Ce s-ar fi întâmplat în Germania, care ar fi fost reacÅ£ia opiniei publice, dacă ar fi apărut un astfel de proiect?
- Nu cred că un proiect de asemenea dimensiuni ar fi rămas, în Germania, atâta timp în suspensie. Ori ar fi eÅŸuat imediat, or ar fi demarat. Dar avem ÅŸi noi un caz oarecum asemănător, un proiect de depozitare a unor deÅŸeuri nucleare, ce tergiversează de 30 de ani. Politicienii fac presiuni ca el să se producă, iar localnicii protestează vehement, se leagă cu cătuÅŸe de liniile ferate, ÅŸi nu vor să cedeze. În ambele cazuri, tinerii sunt cei din prima linie a luptei.
- AÅ£i insistat ÅŸi în film, ÅŸi la discuÅ£iile de după proiecÅ£ie, asupra statutului dvs. obiectiv, nepartizan, în situaÅ£ia atât de fierbinte de la RoÅŸia Montană. De ce aceste delimitări?
- Acesta-i marele avantaj al unui străin, vezi că există două tabere, ÅŸi tu nu eÅŸti implicat în nici una. Dacă eram de aici, cu siguranţă mă aflam într-una din tabere. S-a tot încercat ca acest film să se încadreze cumva, să fie catalogat drept pro sau contra. Eu nu am vrut să arăt cu degetul ÅŸi insist să las filmul să vorbească de la sine. Le-am dat ambelor tabere posibilitatea de a-ÅŸi exprima opiniile, filmul nici nu are un narator, eu apar doar pe generic. Dacă eu aÅŸ fi înclinat spre una din tabere, filmul ÅŸi-ar fi pierdut foarte mult din credibilitate, aÅŸa, oamenii care îl văd, judecă singuri ÅŸi ies de la proiecÅ£ie cu propriile opinii.
- Filmul vorbeÅŸte, într-adevăr, de la sine. Se simte imediat că reprezentanÅ£ii companiei Gold Corporation spun o "poezie” învăţată pe dinafară, în timp ce protestatarii din RoÅŸia Montană vorbesc din suflet, sunt umani, plini de emoÅ£ii ÅŸi de sentimente.
- Am încercat să scoatem mai multe de la angajaÅ£ii companiei, dar nu s-a putut. Sunt atât de implicaÅ£i în această afacere, încât nu pot decât repeta la nesfârÅŸit lecÅ£ia învăţată.
- Eugen David, unul dintre personajele principale ale filmului, spunea la întâlnirea de după proiecÅ£ie că ei sunt munteni, oameni mai tăcuÅ£i, care nu-ÅŸi deschid oricui sufletul. Cum v-aÅ£i apropiat de ei?
- Am mers la RoÅŸia Montană de ÅŸase ori ÅŸi au simÅ£it, probabil, că sunt cu adevărat interesat de ei. Au căpătat încredere în mine, au înÅ£eles că îÅŸi pot spune păsurile ÅŸi că nu le voi trunchia mesajul. Îmi voi aminti mereu de caracterul ferm al acestor oameni, de faptul că nu ÅŸi-au pierdut umorul, deÅŸi trăiesc în condiÅ£ii dificile ÅŸi într-o mare presiune. Dacă ar fi să-i caracterizez într-un cuvânt, aÅŸ spune că sunt oameni inimoÅŸi.
Forţe proaspete
CâÅŸtigătorul marelui premiu - polonezul Pawel Kloc, pentru filmul „Cântec de leagăn la Phnom Penh”
Fiecare film prezent în competiÅ£ii a avut de trecut printr-o selecÅ£ie severă pentru a ajunge pe ecranele Astra Film Festival. Iar la Sibiu, se pare că cea mai grea misiune au avut-o juraÅ£ii filmelor studenÅ£eÅŸti, pentru că acestea au fost surprinzător de bune. Drept pentru care, premiul a fost împărÅ£it între israeliana Iris Zaki, pentru "Schimburi cuÅŸer”, sau cum se vede viaÅ£a din recepÅ£ia unui hotel pentru evrei ortodocÅŸi din Londra, ÅŸi "Ultima stradă” (producÅ£ie Germania-Spania), despre Barceloneta, un cartier liniÅŸtit, plin de culoare ÅŸi de nostalgie, al vestitei capitale a Cataluniei. Chiar dacă nu au primit premii, filmele unor tinere autoare au avut parte de multe reacÅ£ii pozitive. În doar 14 minute, Anda PuÅŸcaÅŸ ÅŸi DragoÅŸ Dulea reuÅŸesc o radiografie plină de haz a bramburelii generale ce a cuprins, în decembrie 1989, sătucul montan ÅžtremÅ£. Tot umorul este firul ce însoÅ£eÅŸte aproape fiecare cadru, atent filmat, al peliculei "Gutuiul japonez”, mai degrabă un poem cinematografic, realizat de Mara Trifu, un portret intim al unui personaj fabulos, prezent nu demult ÅŸi în paginile revistei noastre, doamna Clothilde Drăgan. Un alt film care nu se bazează pe o acÅ£iune, ci pe atmosferă, pe curgerea, cadru cu cadru, a unor imagini simbolice, pline de poezie, este "Liudiki”. Autoarea sa, Xenia Okhapkina, studentă la Universitatea de Film ÅŸi Televiziune din Sankt Petersburg, a vrut să vadă cum trăiesc liudikii, acest popor puÅ£in numeros, trecut sub tăcere în anii comunismului. Undeva în Karelia, un teritoriu aflat între Finlanda ÅŸi Rusia, liudiki îÅŸi continuă tradiÅ£iile ÅŸi stilul ancestral de viaţă. "Am ajuns acolo împreună cu o echipă de antropologi ÅŸi etnografi ÅŸi am profitat de experienÅ£a lor de comunicare cu populaÅ£ii retrase”, ne povesteÅŸte Xenia. "E cu totul alt stil de lucru atunci când mergi singur într-un astfel de loc, sau cu o întreagă echipă. Liudiki au vreo 15 sate, foarte diferite între ele, în fiecare găseÅŸti alt stil de a pescui, alt mod în care gătesc. Ce-i leagă este limba ÅŸi felul în care venerează apa. Numai pentru râu au cinci cuvinte diferite. Înainte de a începe filmările, am cerut voie spiritului râului să fac asta. Am ÅŸtiut că e ultima mea ÅŸansă să fac un astfel de film fotografic, experimental, l-aÅŸ numi eu un film avangardă etnologic. Nefiind încadrat în vreo categorie, ÅŸtiam că nu voi lua vreun premiu, l-am făcut pentru plăcerea mea”.
"Nu mă interesează ce comentarii stârneÅŸte, e primul meu film ÅŸi l-am făcut după sufletul meu”, spune ÅŸi autoarea unuia dintre cele mai dinamice, mai curajoase pelicule prezentate la "Astra Film Festival”, "Turn Off The Lights”. Născută la Belgrad ÅŸi stabilită în România, Ivana Mladenovici a urmărit timp de un an ÅŸi jumătate traseele a trei tineri eliberaÅ£i din închisoare. Filmul a avut premiera la "Tribecca Film Festival” din New York ÅŸi a fost proiectat ÅŸi premiat la mai multe festivaluri în acest an. Marele merit al filmului este că surprinde momente pline de emoÅ£ie reală, că intră surprinzător de adânc în psihologia, uneori tenebroasă, alteori hilară, a personajelor sale.
DUMITRU BUDRALA (Fondator ÅŸi director al AFF)
"La noi filmele sunt vedetele, în rest, nu avem covor roÅŸu pentru nimeni ÅŸi pentru nimic”
- Cu 19 ani în urmă, când aÅ£i pornit acest festival, aveaÅ£i, desigur, idei despre cum ar trebui să arate el peste câteva ediÅ£ii. AÅ£i depăşit nivelul aÅŸteptat? Festivalul a luat o amploare mai mare decât aÅ£i preconizat, sau mai e loc până la ediÅ£ia "perfectă”?
- Ce vremuri! La primele ediÅ£ii, materialele se scriau la maÅŸina de scris ÅŸi se comunica doar prin scrisori. ObÅ£inerea unei confirmări de participare putea dura ÅŸi o lună! Pe atunci ÅŸtiam prea puÅ£ine despre mecanismele interne de funcÅ£ionare ale unui festival de film ÅŸi singurul mod de a le afla era să participi la festivalurile europene, dar nu se putea călători aÅŸa, pur ÅŸi simplu, era nevoie de vize! La prima ediÅ£ie a festivalului, proiecÅ£iile s-au făcut pe televizoare, de pe casete VHS, iar una dintre sponsorizările memorabile din acel an a constat în două remorci pline cu cartofi. Nu ÅŸtiu cum ar trebui sa fie o ediÅ£ie perfectă, noi dorim în continuare, aÅŸa cum s-a văzut în cei 19 ani de când durează Astra Film, să păstrăm festivalul la scară umană, să arătăm filme bune, să discutăm despre "ce este un film bun”. Filmele trebuie să fie dezbătute, gustate, chiar ÅŸi la un pahar cu vin, să formulăm ÅŸi să reformulăm ceea ce este cinema-ul adevărat. În acest festival, FILMELE sunt vedetele, în rest, nu avem covor roÅŸu pentru nimeni ÅŸi nimic.
- Cum aÅ£i caracteriza ediÅ£ia din 2012, în raport cu cele anterioare?
- Cred că avem de-a face cu o ediÅ£ie cu o selecÅ£ie foarte bună pentru competiÅ£ie, dar ÅŸi cu programe speciale pentru public ÅŸi pentru specialiÅŸti. Prin faptul că Astra Film Festival găzduieÅŸte "Doc Stories”, un masterclass internaÅ£ional, participanÅ£ii lucrând din greu în timpul festivalului pe poveÅŸtile lor din Å£ara de origine (din Rusia, Azerbaidjan, Georgia, Turcia, Bulgaria, Ucraina ÅŸi România) pentru ca subiectele lor să devină filme. AFF devine un punct important în harta cineaÅŸtilor din Europa. Prima parte a acestui atelier a avut loc în Tbilisi, a doua e la Sibiu, ÅŸi se va încheia la Amsterdam. De asemenea, este de remarcat că Astra Film Junior, festivalul de film documentar pentru copii, este în continuă ascensiune în ceea ce priveÅŸte participarea. Anul acesta am fost nevoiÅ£i să dublăm proiecÅ£iile, din cauza cererii crescute, ÅŸi avem peste 6500 de elevi participanÅ£i în patru zile. A devenit o adevărată miÅŸcare culturală în sine...
Florin Cioabă, alături de Vintilă Mihăilescu ÅŸi Dumitru Budrala, prezentându-ÅŸi filmul
- ConsideraÅ£i că trăim un moment bun pentru documentarul românesc?
- Da, este un moment bun pentru documentar, tehnica este tot mai accesibilă, graniÅ£ele sunt tot mai permisibile, iar subiecte sunt tot mai multe, tot mai interesante. Åži documentarul românesc este foarte bine reprezentat, în cele două secÅ£iuni care îi sunt dedicate. De altfel, pulsul documentarului românesc nu se poate lua nicăieri mai bine decât la Astra Film. Astra Film Festival este locul în care, de aproape 20 de ani, se pot vedea documentarele făcute în România, de către autori români ÅŸi străini laolaltă. SelecÅ£ia de 30 de documentare filmate în România, în ultimii ani, este o radiografie a societăţii româneÅŸti, care nu ocoleÅŸte subiectele sensibile ÅŸi întrebările provocatoare. Programul filmelor româneÅŸti promite o experienţă de cinema pe măsură, fiecare film având o altă abordare cinematografică, acoperă toată gama, de la filme de autor, la docudramă, documentare de televiziune, eseuri, documentare de artă ÅŸi la documentar observaÅ£ional.