Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

formula AS / 2 noiembrie 2012

ASTRA FILM FESTIVAL - EDITIA XII -

http://www.formula-as.ro/2012/1043/planete-culturale-30/astra-film-festival-editia-xii-15738

Premiul tradiÅ£ional oferit de revista "Formula AS” i-a fost acordat cineastului german FABIAN DAUB, pentru filmul "RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpastiei”

Iulian Ignat

 

Timp de o săptămână însorită, la mijloc de octombrie, Casa de Cultură din Sibiu s-a transformat într-un soi de turn înalt din care puteai vedea întreaga lume. Dar nu de departe, de sus, ci din mijlocul acÅ£iunii, aproape de eroii săi. Trăiai emoÅ£iile unei tinere din Israel ce pornea în căutarea părinÅ£ilor naturali din România, drama mamelor ce-ÅŸi lasă pruncii la rude pentru a lucra ca bone sau mena­jere în Occident, porneai într-o lungă ÅŸi periculoasă expediÅ£ie polară, alături de eschimoÅŸi, pentru a afla ce reziduuri toxice le otrăveÅŸte comunitatea, aflai care-i ritmul într-o tabără de vară pentru copii suprapon­derali, cum se transformă în câÅ£iva ani stilul de viaţă ÅŸi obiceiurile unor vechi comunităţi, cum se descurcă ÅŸa­manii în epoca internetului, câte poveÅŸti de dragoste se înfiripă în spatele gratiilor. Cea de-a douăsprezecea ediÅ£ie a Astra Film Festival a fost una de mare clasă: peste 100 de filme proiectate, din 25 de ţări, master­class-uri, o revistă zilnică foarte bine făcută, "Pa­ragrAFF”, concerte, o gală de premiere impecabilă. La 19 ani de la ediÅ£ia de debut, făcută pe genunchi, ci­neastul Dumitru Budrala ÅŸi echipa sa au pus la punct un festival pro­fesionist, demn de luat în seamă de iubitori ÅŸi de autori ai filmului documentar din întreaga lume. De altfel, marele farmec al festivalului, dincolo de proiecÅ£iile în sine, este întâlnirea creatorilor cu pu­blicul, discuÅ£iile lungi, prieteniile, proiectele co­mune. Un cuplu, ea japoneză, el polonez, a venit de departe cu autostopul, ÅŸi-a in­stalat cortul în Dumbrava Sibiu­lui, pentru a nu risipi banii de abonament la festival, ÅŸi fuge de la o sală la alta, pentru a vedea cât mai multe filme. AlÅ£ii au călătorit cu avionul, stau la cele mai bune hoteluri din oraÅŸ, ÅŸi Å£in prelegeri. Dar atunci când se văd, nu există bariere între ei, râd ÅŸi vorbesc ore în ÅŸir despre filme, apoi, când se strânge un grup mai mare, pleacă pentru o plim­bare pe străduÅ£ele oraÅŸului vechi, unde filmele văzute peste zi sunt luate la des­cu­sut.

 

Filme şi personalităţi

ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -Cei mai mulÅ£i spectatori au intrat la proiecÅ£iile din cele trei săli pentru a vedea filme, fără o Å£intă precisă, însă a existat ÅŸi un pu­blic care a venit special pentru un autor. De pildă, sala a fost plină ochi la filmul "Toxic”, în care un rol sub­stanÅ£ial îl are doctorul Men­cini­cop­schi.

Hrana poartă o informaÅ£ie ce vine de la soare, pe când alimentele create, sau schimbate de om, au altă informaÅ£ie, mai greu de descifrat de către orga­nism. Foarte pe scurt, asta este teoria sa, însă omul de ÅŸtiinţă a precizat că, dincolo de ceea ce trebuie sau nu să mănânci, e important ÅŸi cum o faci: atunci când găteÅŸti cu drag, spui o rugăciune înainte de masă, mă­nânci într-o atmosferă plăcută, toate acestea contează. Un alt film ce a stâr­nit mare interes a fost realizat de Flo­rin Cioabă, regele Å£iganilor. Se nu­meÅŸte "Adevărul despre Holo­caust” ÅŸi se bazează pe mărturii terifiante ale su­pravieÅ£uitorilor acestui coÅŸmar. "U­nii îl consi­deră pe Ion Antonescu un erou naÅ£ional, noi spunem că este un criminal ce a trimis mii de oameni nevinovaÅ£i la moarte. Peste 35000 de romi au fost deportaÅ£i în Transnistria, ÅŸi mai puÅ£in de jumătate dintre ei au rămas în viaţă ÅŸi s-au putut întoarce acasă. Mi-e foarte greu să vorbesc despre acest subiect, care mi-a marcat părinÅ£ii ÅŸi întreaga familie, dar am vrut să fac filmul acesta pentru ca tinerii să ÅŸtie ce s-a în­tâmplat atunci. Să luptăm împotriva urii ÅŸi a discrimi­nării, pentru ca aÅŸa ceva să nu se mai întâmple nicio­dată”, a spus autorul filmului. Prezent la proiecÅ£ie, antropologul Vintilă Mihăilescu a adăugat: "Sunt mii de filme ÅŸi biblioteci întregi despre holo­caustul evreilor, dar des­pre cel al romilor se ÅŸtie prea puÅ£in. E dureros ce spun, dar ei sunt consideraÅ£i nu doar persoane de rang se­cund, ci ÅŸi morÅ£i de rang doi. Există statistici, dar istoria orală este importantă. Ce are în plus acest film sunt mărturiile supravieÅ£ui­to­rilor”.



ASTRA FILM FESTIVAL - Ediţia XII -CRISTI PUIU

"ASTRA Film Festival înseamnă foarte mult pentru documentarul românesc”

- Se simte o evoluÅ£ie a documentarului românesc, aÅŸa cum apare el de-a lungul anilor în festivalul de la Sibiu?

- Festivalul Astra are o mare im­por­tanţă în evoluÅ£ia documentarelor româ­neÅŸti. Ar fi bine să se găsească o for­mulă ca el să călătorească peste an prin diferite oraÅŸe din Å£ară. Partea proastă e că la noi se face greÅŸeala să se considere docu­men­tarul ca o rudă săracă a fil­mului de ficÅ£iune. Am observat o evo­luÅ£ie, mai ales prin modul în care autorii filmelor îÅŸi per­cep subiectele. Am ob­servat că în filmele unor regizori cu ex­perienţă se simte din ce în ce mai mult căutarea celuilalt. Do­cu­mentarul este ÅŸi un drum către celălalt. Acum câÅ£iva ani, tendinÅ£a era ca regizorii să se folosească de subiect pentru a se pune în evi­denţă. E un soi de demiurgită cronică. Capcana este să umileÅŸti subiectul, să ajungi un anchetator, să profiÅ£i de istoria, de suferinÅ£ele sale pentru a-l judeca. E o echilibristică, un mers pe sârmă, cu ispite de-o parte ÅŸi de alta. Impresia mea, ca spectator, e că s-a creat o punte, că autorii români sunt acum mai intere­saÅ£i de subiect decât de propria persoană.

- S-au proiectat ÅŸi anul acesta filme pe teme gra­ve. Poate un documentar să schimbe ceva, să tre­zească conÅŸtiinÅ£e?

- Eu nu cred că filmul documentar, sau arta în gene­ral, poate să schimbe un om, să-l transforme din rău în bun. Dar cinema-ul, arta, le poate confirma celor buni că nu sunt singuri, că nu sunt ei cei smintiÅ£i. Un documentar despre RevoluÅ£ie nu îi va schimba pe cri­minalii de atunci, dar îi va ajuta pe cei ce caută ade­vă­rul să înÅ£eleagă că ei sunt cei normali, că adevărul trebuie să iasă la iveală. Eu, de felul meu, sunt un optimist, văd în jur oameni deÅŸtepÅ£i ÅŸi cred că o să fie din ce în ce mai bine. Åži sunt mereu, în ceea ce priveÅŸte cinematografia sau în afara ei, de partea tinerilor.

Premiul "Formula AS”

"Nici un film al meu nu a avut parte de o asemenea primire”, a declarat, emoÅ£ionat, regizorul german Fa­bian Daub, după premiera românească a documen­tarului "RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpas­tiei”. Prezentat cu două săptămâni în urmă la Hamburg ÅŸi la Berlin, filmul a fost de departe cea mai aplaudată peliculă a ediÅ£iei 2012 a festivalului Astra. Un moment emoÅ£ionant s-a petrecut atunci când luminile s-au aprins ÅŸi publi­cul ce a umplut Sala mare a Casei de Cultură i-a ovaÅ£ionat pe câÅ£iva dintre eroii filmului, săteni din RoÅŸia Montană, ce au venit pentru o seară la Sibiu. Pentru calitatea sa, pentru unghiul obiectiv de abordare, care fac ca filmul să păstreze vie atenÅ£ia lumii asupra acestui subiect fierbinte, revista "Formula AS” a acordat premiul său special acestui documentar. Marele pre­miu al festivalului a revenit polo­nezului Pawel Kloc, pentru "Cântec de leagăn la Phnom Penh”, tulburătoarea poveste a unui cuplu format dintr-o local­nică cambod­giană ÅŸi un ghicitor ambu­lant israelian, un film de lung metraj care a impresionat atât spectatorii sibieni, cât ÅŸi membrii juriului. Un alt film câÅŸti­gător, ce urmăreÅŸte o relaÅ£ie mai puÅ£in obiÅŸnuită, dar de această dată cu accente comice, este "Noo­sfera”, realizat de Artchil Khetagouri ÅŸi Ileana Stăn­culescu, căruia i-a revenit premiul "Realităţi Româ­neÅŸti”. La secÅ£iunea "Eco CinematograFF”, laureatul a fost "Gone Wild”, un film despre caii săl­batici ai Deltei. "În general se mul­Å£umeÅŸte unor oameni impor­tanÅ£i pentru film... eu aÅŸ vrea să le mulÅ£u­mesc cailor”, a spus la festivi­tatea de premiere reali­za­torul filmu­lui, Dan Curean. "Ne-au făcut pe noi, oa­menii, să redes­co­perim ce înseam­nă libertatea, gustul vieÅ£ii sălbatice”. SecÅ£iunea Interna­Å£ional a fost adju­decată de filmul "Se crede cel mai bun”, despre care au­toarea, Ma­ria Kuhlberg, mărturiseÅŸte: "Fil­mul meu este un mesaj despre cum expe­rien­Å£ele din copilărie ne pot afecta viaÅ£a adultă, ne pot limita po­si­bili­ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -tatea de a lua deciziile cele mai bune, făcându-ne chiar să repetăm, în mod incon­ÅŸtient, greÅŸelile părin­Å£ilor noÅŸ­tri”. Un alt film premiat a fost "Chel­tuieli comune”, realizat de două autoare belgiene, care au venit timp de patru ani în România, au închiriat un apar­tament dintr-un bloc bucu­reÅŸtean, au locuit ÅŸi au filmat câte două săptă­mâni pe an, vrând să înÅ£e­leagă cum stă treaba cu viaÅ£a de bloc la noi.

Germanul Fabian Daub, autorul filmului „RoÅŸia Montană, un loc la marginea prăpastiei”, premiat de „Formula As”


FABIAN DAUB,
premiantul revistei "
Formula AS”

"Nu vreau să arăt cu degetul, ci să las filmul să vorbească de la sine”

- Cum aÅ£i aflat de RoÅŸia Montană ÅŸi ce v-a deter­minat să dedicaÅ£i trei ani acestui subiect?

- Precedentul meu film avusese ca subiect mineri­tul ilegal din Polonia. Filmasem povestea oamenilor care extrăgeau cărbune cu mâinile goale, în condiÅ£ii de lucru asemănătoare celor din Evul Mediu. AÅŸa cum am auzit că ÅŸi pe Valea Jiului ar fi oameni care caută în steril. După ce am încheiat acel film, am continuat să fiu interesat de subiectul mineritului în întreaga lume. Am auzit din diferite surse de RoÅŸia Montană ÅŸi, în oc­tom­brie 2009, am mers prima oară acolo, am încercat să văd care este situaÅ£ia, am stat de vorbă cu oamenii, fără să filmez. Apoi am căutat finanÅ£are pentru reali­zarea filmului ÅŸi, chiar dacă nu obÅ£inusem decât o parte din ea, am simÅ£it că atunci e momentul să pornesc la drum, ÅŸi în august 2010 am început filmările. Am mers de ÅŸase ori la RoÅŸia Montană, ÅŸi de fiecare dată am stat acolo două săptămâni.

ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -Întâlnire cu sătenii din RoÅŸia Montană

- SunteÅ£i foarte conectat la problemele mineritu­lui pe glob. Care sunt particularităţile ÅŸi punctele comune ale RoÅŸiei Montane cu astfel de proiecte cu mare risc ecologic?

- Cazul RoÅŸia Montană se compune din multe as­pecte complexe, care sunt relevante ÅŸi în alte locuri din lume: protecÅ£ia mediului, aspectul social, rata ÅŸoma­jului, impactul unui astfel de proiect asupra unei co­mu­nităţi care înainte era legată. Peste tot în lume există astfel de cazuri.

- Ce s-ar fi întâmplat în Germania, care ar fi fost reacÅ£ia opiniei publice, dacă ar fi apărut un astfel de proiect?

- Nu cred că un proiect de asemenea dimensiuni ar fi rămas, în Germania, atâta timp în suspensie. Ori ar fi eÅŸuat imediat, or ar fi demarat. Dar avem ÅŸi noi un caz oarecum asemănător, un proiect de depozitare a unor deÅŸeuri nucleare, ce tergiversează de 30 de ani. Po­li­ti­cienii fac presiuni ca el să se producă, iar local­nicii pro­testează vehement, se leagă cu cătuÅŸe de liniile fe­rate, ÅŸi nu vor să cedeze. În ambele cazuri, tinerii sunt cei din prima linie a luptei.

- AÅ£i insistat ÅŸi în film, ÅŸi la discuÅ£iile de după proiecÅ£ie, asupra statutului dvs. obiectiv, nepartizan, în situaÅ£ia atât de fierbinte de la RoÅŸia Montană. De ce aceste delimitări?

- Acesta-i marele avantaj al unui străin, vezi că există două tabere, ÅŸi tu nu eÅŸti implicat în nici una. Dacă eram de aici, cu siguranţă mă aflam într-una din tabere. S-a tot încercat ca acest film să se încadreze cum­va, să fie catalogat drept pro sau contra. Eu nu am vrut să arăt cu degetul ÅŸi insist să las filmul să vorbeas­că de la sine. Le-am dat ambelor tabere posibilitatea de a-ÅŸi exprima opiniile, filmul nici nu are un narator, eu apar doar pe generic. Dacă eu aÅŸ fi înclinat spre una din tabere, filmul ÅŸi-ar fi pierdut foarte mult din cre­dibilitate, aÅŸa, oamenii care îl văd, judecă singuri ÅŸi ies de la proiecÅ£ie cu propriile opinii.

- Filmul vorbeÅŸte, într-adevăr, de la sine. Se simte imediat că reprezentanÅ£ii companiei Gold Corpora­tion spun o "poezie” învăţată pe dinafară, în timp ce protestatarii din RoÅŸia Montană vorbesc din suflet, sunt umani, plini de emoÅ£ii ÅŸi de sentimente.

- Am încercat să scoa­tem mai multe de la angajaÅ£ii companiei, dar nu s-a putut. Sunt atât de impli­caÅ£i în această afacere, încât nu pot de­cât repeta la ne­sfârÅŸit lecÅ£ia în­văţată.

- Eugen David, unul din­tre personajele princi­pale ale fil­mului, spunea la întâlnirea de după pro­iecÅ£ie că ei sunt mun­teni, oameni mai tăcuÅ£i, care nu-ÅŸi deschid oricui su­fle­­­tul. Cum v-aÅ£i apropiat de ei?

- Am mers la RoÅŸia Mon­ta­nă de ÅŸase ori ÅŸi au simÅ£it, pro­ba­bil, că sunt cu adevărat in­te­resat de ei. Au căpătat în­cre­dere în mine, au înÅ£eles că îÅŸi pot spu­ne păsurile ÅŸi că nu le voi trun­chia mesajul. Îmi voi aminti mereu de carac­terul ferm al acestor oa­meni, de fap­tul că nu ÅŸi-au pier­dut umorul, deÅŸi tră­iesc în con­diÅ£ii dificile ÅŸi într-o mare pre­siu­ne. Dacă ar fi să-i carac­terizez într-un cu­vânt, aÅŸ spune că sunt oameni inimoÅŸi.

Forţe proaspete

ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -CâÅŸtigătorul marelui premiu - polonezul Pawel Kloc, pentru filmul „Cântec de leagăn la Phnom Penh”

Fiecare film prezent în com­petiÅ£ii a avut de trecut printr-o selecÅ£ie seve­ră pentru a ajunge pe ecranele Astra Film Festival. Iar la Sibiu, se pare că cea mai grea misiune au avut-o juraÅ£ii filmelor studen­Å£eÅŸti, pentru că acestea au fost surprinzător de bune. Drept pentru care, premiul a fost împărÅ£it între israeliana Iris Zaki, pentru "Schimburi cu­ÅŸer”, sau cum se vede viaÅ£a din recepÅ£ia unui hotel pentru evrei orto­docÅŸi din Lon­dra, ÅŸi "Ultima stradă” (pro­duc­Å£ie Germa­nia-Spa­nia), despre Barcelo­neta, un cartier liniÅŸtit, plin de culoare ÅŸi de nostalgie, al vestitei ca­pitale a Cataluniei. Chiar dacă nu au primit pre­mii, filmele unor tinere autoare au avut parte de multe reacÅ£ii pozitive. În doar 14 mi­nute, Anda PuÅŸcaÅŸ ÅŸi DragoÅŸ Dulea reuÅŸesc o radiografie plină de haz a bramburelii generale ce a cuprins, în decembrie 1989, sătucul montan ÅžtremÅ£. Tot umorul este firul ce însoÅ£eÅŸte aproape fiecare cadru, atent fil­mat, al peliculei "Gutuiul japonez”, mai degrabă un poem cinemato­grafic, realizat de Mara Trifu, un por­tret intim al unui personaj fabulos, prezent nu demult ÅŸi în paginile revistei noastre, doamna Clothilde Dră­gan. Un alt film care nu se bazează pe o acÅ£iune, ci pe atmosferă, pe curgerea, cadru cu cadru, a unor imagini simbolice, pline de poezie, este "Liudiki”. Autoarea sa, Xenia Okhap­kina, studentă la Universitatea de Film ÅŸi Tele­viziune din Sankt Petersburg, a vrut să vadă cum trăiesc liudikii, acest popor puÅ£in numeros, trecut sub tăcere în anii comunismului. Undeva în Karelia, un teri­toriu aflat între Finlanda ÅŸi Rusia, liudiki îÅŸi conti­nuă tradiÅ£iile ÅŸi stilul ancestral de viaţă. "Am ajuns acolo împreună cu o echipă de antropologi ÅŸi etno­grafi ÅŸi am profitat de experienÅ£a lor de comuni­care cu populaÅ£ii retrase”, ne povesteÅŸte Xenia. "E cu totul alt stil de lucru atunci când mergi singur într-un astfel de loc, sau cu o întreagă echipă. Liudiki au vreo 15 sate, foarte diferite între ele, în fiecare găseÅŸti alt stil de a pescui, alt mod în care gătesc. Ce-i leagă este limba ÅŸi felul în care venerează apa. Numai pentru râu au cinci cuvinte diferite. Înainte de a începe filmările, am cerut voie spiritului râului să fac asta. Am ÅŸtiut că e ultima mea ÅŸansă să fac un astfel de film fotografic, experimental, l-aÅŸ numi eu un film avangardă etnolo­gic. Nefiind încadrat în vreo categorie, ÅŸtiam că nu voi lua vreun pre­miu, l-am făcut pentru plăcerea mea”.
"Nu mă interesează ce comentarii stârneÅŸte, e primul meu film ÅŸi l-am făcut după sufletul meu”, spune ÅŸi autoarea unuia dintre cele mai dinamice, mai curajoase pelicule prezentate la "Astra Film Festival”, "Turn Off The Lights”. Născută la Bel­grad ÅŸi stabilită în România, Ivana Mladenovici a urmărit timp de un an ÅŸi jumătate traseele a trei ti­neri eliberaÅ£i din închisoare. Filmul a avut pre­miera la "Tribecca Film Festival” din New York ÅŸi a fost proiectat ÅŸi premiat la mai multe festivaluri în acest an. Marele merit al filmului este că sur­prinde mo­mente pline de emoÅ£ie reală, că intră sur­prin­zător de adânc în psihologia, uneori tene­broa­să, alteori hilară, a personajelor sale.

ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -DUMITRU BUDRALA (Fondator ÅŸi director al AFF) 

"La noi filmele sunt vedetele, în rest, nu avem covor roÅŸu pentru nimeni ÅŸi pentru nimic”

- Cu 19 ani în urmă, când aÅ£i pornit acest festival, aveaÅ£i, desigur, idei despre cum ar trebui să arate el peste câteva ediÅ£ii. AÅ£i depăşit nivelul aÅŸteptat? Festivalul a luat o amploare mai mare decât aÅ£i preconizat, sau mai e loc până la ediÅ£ia "perfectă”?

- Ce vremuri! La primele ediÅ£ii, materialele se scriau la maÅŸina de scris ÅŸi se comunica doar prin scrisori. ObÅ£inerea unei confirmări de parti­ci­pare putea dura ÅŸi o lună! Pe atunci ÅŸtiam prea puÅ£ine despre mecanismele interne de funcÅ£ionare ale unui festival de film ÅŸi singurul mod de a le afla era să participi la festivalurile europene, dar nu se putea călători aÅŸa, pur ÅŸi simplu, era nevoie de vize! La pri­ma ediÅ£ie a festivalului, proiecÅ£iile s-au făcut pe televi­zoare, de pe casete VHS, iar una dintre sponsorizările memorabile din acel an a constat în două remorci pline cu cartofi. Nu ÅŸtiu cum ar trebui sa fie o ediÅ£ie perfectă, noi dorim în continuare, aÅŸa cum s-a văzut în cei 19 ani de când durează Astra Film, să păstrăm festivalul la scară umană, să arătăm filme bune, să discutăm despre "ce es­te un film bun”. Filmele tre­buie să fie dezbătute, gustate, chiar ÅŸi la un pahar cu vin, să formulăm ÅŸi să reformu­lăm ceea ce este cinema-ul ade­vărat. În acest festival, FILME­LE sunt vede­tele, în rest, nu avem covor roÅŸu pentru nimeni ÅŸi nimic.

- Cum aÅ£i caracteriza ediÅ£ia din 2012, în raport cu cele ante­rioare?

- Cred că avem de-a face cu o ediÅ£ie cu o selecÅ£ie foarte bună pentru competiÅ£ie, dar ÅŸi cu programe speciale pentru public ÅŸi pentru spe­cialiÅŸti. Prin faptul că Astra Film Festival găzduieÅŸte "Doc Stories”, un masterclass internaÅ£ional, partici­pan­Å£ii lucrând din greu în timpul festivalului pe poveÅŸ­tile lor din Å£ara de ori­gine (din Rusia, Azerbaidjan, Geor­gia, Turcia, Bul­garia, Ucraina ÅŸi România) pentru ca subiectele lor să devină filme. AFF devine un punct important în harta cineaÅŸtilor din Europa. Prima parte a acestui atelier a avut loc în Tbilisi, a doua e la Sibiu, ÅŸi se va încheia la Amsterdam. De asemenea, este de re­marcat că Astra Film Junior, festivalul de film docu­mentar pentru copii, este în continuă ascensiune în ceea ce priveÅŸte participarea. Anul acesta am fost ne­voiÅ£i să dublăm proiecÅ£iile, din cauza cererii crescute, ÅŸi avem peste 6500 de elevi participanÅ£i în patru zile. A devenit o adevărată miÅŸcare culturală în sine...

ASTRA FILM FESTIVAL - EdiÅ£ia XII -Florin Cioabă, alături de Vintilă Mihăilescu ÅŸi Dumitru Budrala, prezentându-ÅŸi filmul
 

- ConsideraÅ£i că trăim un moment bun pentru documentarul românesc?

- Da, este un moment bun pentru documentar, tehnica este tot mai accesibilă, graniÅ£ele sunt tot mai permisibile, iar subiecte sunt tot mai multe, tot mai interesante. Åži documentarul românesc este foarte bine reprezentat, în cele două secÅ£iuni care îi sunt dedicate. De altfel, pulsul documentarului românesc nu se poate lua nicăieri mai bine decât la Astra Film. Astra Film Festival este locul în care, de aproape 20 de ani, se pot vedea documentarele făcute în România, de către au­tori români ÅŸi străini laolaltă. SelecÅ£ia de 30 de docu­mentare filmate în România, în ultimii ani, este o ra­dio­grafie a societăţii româneÅŸti, care nu ocoleÅŸte su­biec­tele sensibile ÅŸi întrebările provocatoare. Pro­gra­mul filmelor româneÅŸti promite o experienţă de cine­ma pe măsură, fiecare film având o altă abordare cine­matografică, acoperă toată gama, de la filme de autor, la docudramă, documentare de televiziune, eseuri, documentare de artă ÅŸi la documentar observaÅ£ional.