Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2014

FOCUS - SERGEI LOZNITSA

În cazul abordării cinematografice aleasă de Loznitsa, nu putem să nu luăm în considerare probleme fundamentale È™i existenÈ›iale.  Pentru Loznitsa, realizarea filmului este un proces de înÈ›elegere, o reformulare a naturii lumii care ne înconjoară. Am putea spune că, din momentul în care acest rol este asumat de orice regizor, filmul devine un “proces  arheologic” de înÈ›elegere a lumii. Un film de succes este, în aceste condiÈ›ii, acela în care autorul reuÈ™eÈ™te să transpună prin intermediul limbajului cinematografic acest proces de înÈ›elegere.

Ceea ce regăsim constant în documentarele lui Loznitsa este acel ceva dincolo de ce vedem pe ecran - oameni lucrând într-o fabrică, dormind într-o gară, trăind cotidianul satului rusesc - adică dincolo de “subiectul” evident al filmelor, descris în rezumate. În filmele lui Loznitsa, prin poziÈ›ia menÈ›inută de camera sa, aspectele aparent banale ale vieÈ›ii se încarcă cu un alt sens È™i capătă o altă valoare. Se menÈ›ine o distanță ce nu lasă spectatorul să se aproprie prea mult de personaje, să-i cunoască personal; aceÈ™tia rămân niÈ™te oameni la care ne uităm atunci când contemplăm È™i medităm asupra umanităţii sau asupra mersului lumii în general.

Într-un interviu acordat în 2012, Loznitsa îÈ™i explică alegerea astfel:

În viaÈ›a de zi cu zi, în majoritatea timpului, practic nu se întâmplă nimic. Sunt însă momente foarte rare când se întâmplă ceva dramatic care ne schimbă cu adevărat viaÈ›a. Majoritatea filmelor încearcă să adune È™i să înghesuie momentele dramatice din viață.

În filmele mele, am ales să arăt partea cealaltă, partea în care nu se întâmplă nimic. Pauza. Asta e cel mai important. 99% din viață o trăim în această stare. Prefer să filmez oamenii în această stare, de exemplu când lucrează în fabrică, sau când oamenii dorm, când controlul minÈ›ii este oprit È™i ei funcÈ›ionează involuntar… ÎnÈ›elegerea lucrurilor e un proces pasional care se întinde pe o perioadă lungă în care urmăreÈ™ti ceva È™i tot timpul pui sub semnul întrebării ceea ce vezi, până apare răspunsul. 

Încerc să evit în filmele mele momentele dramatice, fiindcă acestea îl implică foarte mult pe spectator È™i distrag atenÈ›ia de la procesul de înÈ›elegere mai adâncă.

(Interviu Las Palmas Gran Canaria 2012)

Fără îndoială, Sergei Loznitsa este unul dintre cineaÈ™tii cu o viziune È™i o voce distinctă în cinema-ul european È™i mondial. Cinema-ul documentar, cultivat la cea mai înaltă intensitate, este un teren experimentat de el. Organizatorii Astra Film l-au întâlnit pe acesta È™i au descoperit filmele sale în 2004, la Message to Man, Festivalul de Film din St. Petersburg È™i, de atunci, ele sunt prezente regulat în selecÈ›ia Astra Film Festival.

Programul Focus Loznitsa din cadrul Astra Film Festival 2014 propune proiecÈ›ia ultimului său documentar, Maidan, pe lângă trei dintre filmele sale anterioare, Trainstop, Landscape È™i Blocada, precum È™i o discutie panel despre ce inseamnă să fii autor de cinema, un dialog intre Sergei Loznitsa si Cristi Puiu, moderat de Neil Young (critic de film UK)

Întrebări in focus:

  • -> Ce se întâmplă atunci când textura filmului este compusă din imagini înregistrate direct din cotidianul imediat a ceea ce ne înconjoară? 
  • -> Ce se întâmplă cu această poziÈ›ie de autor a cineastului implicat într-un proces de înÈ›elegere existenÈ›ială a lumii, atunci când, spre exemplu, filmează în piaÈ›a centrală a capitalei Ucrainei în plină forfotă revoluÈ›ionară?
  • -> Poate cineastul să evite sau să reziste exprimarea directă a poziÈ›ionării sale politice?
  • -> Cinema-ul este recunoscut drept un mediu foarte puternic È™i a fost folosit de multe ori, de-a lungul istoriei sale, ca mijloc periculos de manipulare în masă, în special când limbajul filmului exprimă È™i adoptă o poziÈ›ionare politică. Care este poziÈ›ia corectă a cineastului ca autor în această situaÈ›ie?
  • -> Care este rolul unui cineast preocupat de controversele unei societăți aflate într-o dramatică transformare?

 

Discuţia panel are loc după proiecţia filmului Maidan.

>> Sala Thalia 11 octombrie, 16:40 - 17:40 

SERGEI LOZNITSA 

Scenarist/Regizor/Producător

Sergei Loznitsa s-a născut pe 5 septembrie 1964. A crescut în Kiev (Ucraina), iar în 1987 a absolvit Politehnica din Kiev cu o diplomă în Matematică Aplicată. În perioada 1987-1991 Sergei a lucrat ca om de È™tiință la Institutul de Cibernetică din Kiev, specializându-se pe cercetarea inteligenÈ›ei artificiale. Acesta a lucrat È™i ca traducător din limba japoneză. 

În 1997, Loznitsa a absolvit Institutul Rusesc de Cinematografie de Stat din Moscova (VGIK), unde a studiat cinematografia de lung metraj.

Sergei Loznitsa realizează filme documentare din 1996 È™i a semnat regia pentru 16 documentare. A primit numeroase premii internaÈ›ionale, inclusiv premii în festivalurile de profil din Karlovy Vary, Leipzig, Oberhausen, Cracovia, Paris, Madrid, Toronto, Ierusalim, St-Petersburg, precum È™i premiile “Nika” È™i “Laurel” la Gala NaÈ›ională de Film din Rusia.Filmul de montaj al lui Sergei Loznitsa, “BLOCKADE” (2005) se bazează pe imagini de arhivă cu asediul Leningradului.

Filmul de lung metraj al lui Loznitsa, “MY JOY” (2010) a avut premiera în competiÈ›ia principală a Festivalului de la Cannes È™i a fost urmat de filmul “IN THE FOG”, care a avut premiera în competiÈ›ia celei de-a 65-a ediÈ›ii a Festivalului de la Cannes în May 2012, unde i-a fost acordat premiul FIPRESCI.

În 2013, Sergei Loznitsa È™i-a lansat propria companie de distribuÈ›ie È™i producÈ›ie de film, ATOMS & VOID.

Sergei continuă să producă atât filme documentare, cât È™i filme artistice. Documentarul său de lung metraj, “MAIDAN”, dedicat revoluÈ›iei din Ucraina, a avut premiera la Festivalul de la Cannes din 2014.

Sergei se pregăteÈ™te în prezent pentru următorul său film artistic, “BABI YAR”, care va avea ca subiect evenimentele petrecute in Kiev înainte de ocupaÈ›ia nazistă.

FILMOGRAFIE  

  • Astăzi vom contrui o casă (documentar, 1996, 28 min)
  • ViaÈ›a, Toamna (documentar, 1998, 34 min)
  • Gara (documentar, 2000, 25 min)
  • AÈ™ezarea (documentar, 2001, 80 min)
  • Portret (documentar, 2002, 28 min)
  • Peisaj (documentar, 2003, 60 min)
  • Fabrica (documentar, 2004, 30 min)
  • Blocada (documentar, 2005, 52 min)
  • Artel (documentar, 2006, 30 min)
  • Revue (documentar, 2008, 83 min)
  • Lumina Nordului (documentar, 2008, 52 min)
  • Bucuria mea (film artistic, 2010, 127 min)
  • În ceață (film artistic, 2012, 128 min)
  • O Milagre de Santo António (documentar, 2012, 40 min)
  • Scrisoare (documentar, 2013, 20 min)
  • ReflecÈ›ii/Podurile din Sarajevo (documentar, 2014, 17 min)
  • Maidan (documentar, 2014, 133 min)
  • Vechiul Cimitir Evreiesc (documentar, 2014, 20 min)

 

CRISTI PUIU

Regizor / Scenarist

Cristi Puiu este un regizor ÅŸi scenarist român de renume internaÅ£ional. S-a născut pe 3 aprilie 1967 la BucureÅŸti. A facut pictura de la 10 ani. In 1990, dupa caderea regimului comunist, a participat la o expozitie in Lausanne (Elvetia), impreuna cu alti tineri artisti romani. Doi ani mai tarziu, a trecut examenul de admitere la Ecole Superieure d'Arts Visuels in Geneva, departamentul de Pictura. La finalul primului an, a abandonat cursurile de pictura, pentru a le incepe pe cele de film, la aceeasi scoala. 

"Before breakfast", un scurt metraj de scoala, a fost selectionat in 1995 pentru Festivalul de Film de la Locarno. In 1996, Cristi Puiu si-a luat diploma la Ecole Superieure d'Arts Visuels din Geneva, cu documentarul "25.12. Bucharest, North Railway Station". Dupa ce s-a intors in Romania, in 1996, a continuat sa picteze si sa faca filme: la inceput documentare video, apoi primul sau lung metraj, "Marfa si banii", pe care l-a regizat dupa ce a castigat concursul organizat in 1999 de catre Oficiul National al Cinematografiei. 

Filmul, lansat in 2001, a castigat mai multe premii internationale: Premiul special al juriului si Premiul Findling la Cottbus, Premiul FIPRESCI si Premiul pentru cel mai bun actor (Alexandru Papadopol) la Thessalonik, Premiul PROCIREP Award la Angers, Premiul Abasto Award la Buenos Aires, mentiune speciala la Trieste. Filmul a fost selectionat si pentru Directors' Fortnight la Festivalul de Film de la Cannes. 
In 2004, "Un cartus de Kent si un pachet de cafea" a castigat Ursul de Aur pentru cel mai bun scurt metraj la Festivalul de la Berlin, Marele Premiul al Festivalului de Film de la Zagreb si premiu pentru scurt metraj la Festivalul de la Buenos Aires Festival. 

FILMOGRAFIE

  • La Conac - în lucru
  • Bridges of Sarajevo (documentar), 2010
  • Aurora, 2010
  • Moartea domnului Lăzărescu, 2005
  • Un cartuÈ™ de Kent È™i un pachet de cafea, 2004
  • Marfa ÅŸi Banii, 2001

 

NEIL YOUNG

Critic de film/ Regizor

Neil Young s-a născut la 5 martie 1971 în Easington ÅŸi se stabileÅŸte în Sunderland, Marea Britanie. Cariera sa de critic de film numără colaborări cu publicaÅ£ii de specialitate precum The Hollywood Reporter, Time Out London, The Independent, Jigsaw Lounge, A Love Supreme, Tribune, IndieWire, Sight & Sound, Mubi Notebook, BBC Radio, City Life, KINO!

A regizat două filme documentare experimentale: Rostropovich at Tsukiji (2008) ÅŸi Superflex November (2008). Din 2011, este co-director al Bradford International Film Festival (UK National Media Museum), iar în 2013 a făcut parte din juriul ''Semaine de la Critique'' de la Cannes.