Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2014

FOCUS - SERGEI LOZNITSA

În cazul abordării cinematografice aleasă de Loznitsa, nu putem să nu luăm în considerare probleme fundamentale și existențiale.  Pentru Loznitsa, realizarea filmului este un proces de înțelegere, o reformulare a naturii lumii care ne înconjoară. Am putea spune că, din momentul în care acest rol este asumat de orice regizor, filmul devine un “proces  arheologic” de înțelegere a lumii. Un film de succes este, în aceste condiții, acela în care autorul reușește să transpună prin intermediul limbajului cinematografic acest proces de înțelegere.

Ceea ce regăsim constant în documentarele lui Loznitsa este acel ceva dincolo de ce vedem pe ecran - oameni lucrând într-o fabrică, dormind într-o gară, trăind cotidianul satului rusesc - adică dincolo de “subiectul” evident al filmelor, descris în rezumate. În filmele lui Loznitsa, prin poziția menținută de camera sa, aspectele aparent banale ale vieții se încarcă cu un alt sens și capătă o altă valoare. Se menține o distanță ce nu lasă spectatorul să se aproprie prea mult de personaje, să-i cunoască personal; aceștia rămân niște oameni la care ne uităm atunci când contemplăm și medităm asupra umanităţii sau asupra mersului lumii în general.

Într-un interviu acordat în 2012, Loznitsa își explică alegerea astfel:

În viața de zi cu zi, în majoritatea timpului, practic nu se întâmplă nimic. Sunt însă momente foarte rare când se întâmplă ceva dramatic care ne schimbă cu adevărat viața. Majoritatea filmelor încearcă să adune și să înghesuie momentele dramatice din viață.

În filmele mele, am ales să arăt partea cealaltă, partea în care nu se întâmplă nimic. Pauza. Asta e cel mai important. 99% din viață o trăim în această stare. Prefer să filmez oamenii în această stare, de exemplu când lucrează în fabrică, sau când oamenii dorm, când controlul minții este oprit și ei funcționează involuntar… Înțelegerea lucrurilor e un proces pasional care se întinde pe o perioadă lungă în care urmărești ceva și tot timpul pui sub semnul întrebării ceea ce vezi, până apare răspunsul. 

Încerc să evit în filmele mele momentele dramatice, fiindcă acestea îl implică foarte mult pe spectator și distrag atenția de la procesul de înțelegere mai adâncă.

(Interviu Las Palmas Gran Canaria 2012)

Fără îndoială, Sergei Loznitsa este unul dintre cineaștii cu o viziune și o voce distinctă în cinema-ul european și mondial. Cinema-ul documentar, cultivat la cea mai înaltă intensitate, este un teren experimentat de el. Organizatorii Astra Film l-au întâlnit pe acesta și au descoperit filmele sale în 2004, la Message to Man, Festivalul de Film din St. Petersburg și, de atunci, ele sunt prezente regulat în selecția Astra Film Festival.

Programul Focus Loznitsa din cadrul Astra Film Festival 2014 propune proiecția ultimului său documentar, Maidan, pe lângă trei dintre filmele sale anterioare, Trainstop, Landscape și Blocada, precum și o discutie panel despre ce inseamnă să fii autor de cinema, un dialog intre Sergei Loznitsa si Cristi Puiu, moderat de Neil Young (critic de film UK)

Întrebări in focus:

  • -> Ce se întâmplă atunci când textura filmului este compusă din imagini înregistrate direct din cotidianul imediat a ceea ce ne înconjoară? 
  • -> Ce se întâmplă cu această poziție de autor a cineastului implicat într-un proces de înțelegere existențială a lumii, atunci când, spre exemplu, filmează în piața centrală a capitalei Ucrainei în plină forfotă revoluționară?
  • -> Poate cineastul să evite sau să reziste exprimarea directă a poziționării sale politice?
  • -> Cinema-ul este recunoscut drept un mediu foarte puternic și a fost folosit de multe ori, de-a lungul istoriei sale, ca mijloc periculos de manipulare în masă, în special când limbajul filmului exprimă și adoptă o poziționare politică. Care este poziția corectă a cineastului ca autor în această situație?
  • -> Care este rolul unui cineast preocupat de controversele unei societăți aflate într-o dramatică transformare?

 

Discuţia panel are loc după proiecţia filmului Maidan.

>> Sala Thalia 11 octombrie, 16:40 - 17:40 

SERGEI LOZNITSA 

Scenarist/Regizor/Producător

Sergei Loznitsa s-a născut pe 5 septembrie 1964. A crescut în Kiev (Ucraina), iar în 1987 a absolvit Politehnica din Kiev cu o diplomă în Matematică Aplicată. În perioada 1987-1991 Sergei a lucrat ca om de știință la Institutul de Cibernetică din Kiev, specializându-se pe cercetarea inteligenței artificiale. Acesta a lucrat și ca traducător din limba japoneză. 

În 1997, Loznitsa a absolvit Institutul Rusesc de Cinematografie de Stat din Moscova (VGIK), unde a studiat cinematografia de lung metraj.

Sergei Loznitsa realizează filme documentare din 1996 și a semnat regia pentru 16 documentare. A primit numeroase premii internaționale, inclusiv premii în festivalurile de profil din Karlovy Vary, Leipzig, Oberhausen, Cracovia, Paris, Madrid, Toronto, Ierusalim, St-Petersburg, precum și premiile “Nika” și “Laurel” la Gala Națională de Film din Rusia.Filmul de montaj al lui Sergei Loznitsa, “BLOCKADE” (2005) se bazează pe imagini de arhivă cu asediul Leningradului.

Filmul de lung metraj al lui Loznitsa, “MY JOY” (2010) a avut premiera în competiția principală a Festivalului de la Cannes și a fost urmat de filmul “IN THE FOG”, care a avut premiera în competiția celei de-a 65-a ediții a Festivalului de la Cannes în May 2012, unde i-a fost acordat premiul FIPRESCI.

În 2013, Sergei Loznitsa și-a lansat propria companie de distribuție și producție de film, ATOMS & VOID.

Sergei continuă să producă atât filme documentare, cât și filme artistice. Documentarul său de lung metraj, “MAIDAN”, dedicat revoluției din Ucraina, a avut premiera la Festivalul de la Cannes din 2014.

Sergei se pregătește în prezent pentru următorul său film artistic, “BABI YAR”, care va avea ca subiect evenimentele petrecute in Kiev înainte de ocupația nazistă.

FILMOGRAFIE  

  • Astăzi vom contrui o casă (documentar, 1996, 28 min)
  • Viața, Toamna (documentar, 1998, 34 min)
  • Gara (documentar, 2000, 25 min)
  • Așezarea (documentar, 2001, 80 min)
  • Portret (documentar, 2002, 28 min)
  • Peisaj (documentar, 2003, 60 min)
  • Fabrica (documentar, 2004, 30 min)
  • Blocada (documentar, 2005, 52 min)
  • Artel (documentar, 2006, 30 min)
  • Revue (documentar, 2008, 83 min)
  • Lumina Nordului (documentar, 2008, 52 min)
  • Bucuria mea (film artistic, 2010, 127 min)
  • În ceață (film artistic, 2012, 128 min)
  • O Milagre de Santo António (documentar, 2012, 40 min)
  • Scrisoare (documentar, 2013, 20 min)
  • Reflecții/Podurile din Sarajevo (documentar, 2014, 17 min)
  • Maidan (documentar, 2014, 133 min)
  • Vechiul Cimitir Evreiesc (documentar, 2014, 20 min)

 

CRISTI PUIU

Regizor / Scenarist

Cristi Puiu este un regizor şi scenarist român de renume internaţional. S-a născut pe 3 aprilie 1967 la Bucureşti. A facut pictura de la 10 ani. In 1990, dupa caderea regimului comunist, a participat la o expozitie in Lausanne (Elvetia), impreuna cu alti tineri artisti romani. Doi ani mai tarziu, a trecut examenul de admitere la Ecole Superieure d'Arts Visuels in Geneva, departamentul de Pictura. La finalul primului an, a abandonat cursurile de pictura, pentru a le incepe pe cele de film, la aceeasi scoala. 

"Before breakfast", un scurt metraj de scoala, a fost selectionat in 1995 pentru Festivalul de Film de la Locarno. In 1996, Cristi Puiu si-a luat diploma la Ecole Superieure d'Arts Visuels din Geneva, cu documentarul "25.12. Bucharest, North Railway Station". Dupa ce s-a intors in Romania, in 1996, a continuat sa picteze si sa faca filme: la inceput documentare video, apoi primul sau lung metraj, "Marfa si banii", pe care l-a regizat dupa ce a castigat concursul organizat in 1999 de catre Oficiul National al Cinematografiei. 

Filmul, lansat in 2001, a castigat mai multe premii internationale: Premiul special al juriului si Premiul Findling la Cottbus, Premiul FIPRESCI si Premiul pentru cel mai bun actor (Alexandru Papadopol) la Thessalonik, Premiul PROCIREP Award la Angers, Premiul Abasto Award la Buenos Aires, mentiune speciala la Trieste. Filmul a fost selectionat si pentru Directors' Fortnight la Festivalul de Film de la Cannes. 
In 2004, "Un cartus de Kent si un pachet de cafea" a castigat Ursul de Aur pentru cel mai bun scurt metraj la Festivalul de la Berlin, Marele Premiul al Festivalului de Film de la Zagreb si premiu pentru scurt metraj la Festivalul de la Buenos Aires Festival. 

FILMOGRAFIE

  • La Conac - în lucru
  • Bridges of Sarajevo (documentar), 2010
  • Aurora, 2010
  • Moartea domnului Lăzărescu, 2005
  • Un cartuș de Kent și un pachet de cafea, 2004
  • Marfa şi Banii, 2001

 

NEIL YOUNG

Critic de film/ Regizor

Neil Young s-a născut la 5 martie 1971 în Easington şi se stabileşte în Sunderland, Marea Britanie. Cariera sa de critic de film numără colaborări cu publicaţii de specialitate precum The Hollywood Reporter, Time Out London, The Independent, Jigsaw Lounge, A Love Supreme, Tribune, IndieWire, Sight & Sound, Mubi Notebook, BBC Radio, City Life, KINO!

A regizat două filme documentare experimentale: Rostropovich at Tsukiji (2008) şi Superflex November (2008). Din 2011, este co-director al Bradford International Film Festival (UK National Media Museum), iar în 2013 a făcut parte din juriul ''Semaine de la Critique'' de la Cannes.