Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Astra Film Festival 2006

Filmul documentar, încotro?

Nu întâmplător colocviul "Filmul documentar, încotro?" se desfăşoară în cadrul Festivalului Internaţional de Film Documentar şi Antropologie Vizuală ASTRA Sibiu în anul Francofoniei în România. ASTRA FILM FEST este o manifestare prestigioasă în care filme din spaţiul francofon au fost prezentate şi elogiate.

Dacă ar trebui să enumerăm festivaluri în România cu participarea unor ţări din spaţiul francofon imediat vom spune DaKino şi  TIFF. Dacă ar trebui să enumerăm premii şi distincţii internaţionale obţinute de filmul românesc tot spaţiul francofon a fost de bun augur: Cannes, Montreal, Namur, Montpelier etc. Limbajul filmic leagă creatorii din spaţiul francofon şi nu numai. Filmul documentar este artă şi cunoaştere. 

La ASTRA FILM FEST 2006 se vor afla faţă în faţă importanţi creatori români de film documentar cu invitaţi din spaţiul francofon sub deviza "artă, cunoaştere, prietenie".

Prof. univ. dr. Laurenţiu Damian

 

 
Bârfe la stâlpii împuşcaţi

Regizor: Cornel Mihalache
Producţie: România
An: 2006
Durată: 27

Ianuarie 2006. Oraşul Cluj Napoca. În centrul oraşului, pe un trotuar, lângă monumentul închinat Eroilor Revoluţiei, ucişi în Decembrie 1989, doi oameni stau de vorbă. Un reporter de televiziune intră în discuţia lor întrebându-i ce semnificaţie are acel monument: „Stâlpii împuşcaţi”. Discuţia alunecă uşor, pentru că suntem în România şi e frig, spre politică. Cei doi necunoscuţi se dovedesc a fi...  

 

 
Clara B.

Regizori: Alexandru Solomon, Corinne Ibram
Producţie: România
An: 2006
Durată: 52

Prin imagini de arhivă, actualităţi şi fotografii de epocă autentice, filmul istoriseşte povestea fictivă a Clarei B., fotografă şi reporter, femeie liberă şi puternică - născută la Strasburg în 1901 şi care şi-a petrecut viaţa între Franţa şi Germania. Existenţa ei este reconstituită de un alt personaj de ficţiune, Jonas, conservator de muzeu. Acesta o descoperă pe Clara B. prin documentele donate muzeului unde lucrează. O meditaţie asupra memoriei arhivelor şi istoriei secolului XX.

 

 
Construct

Regizori: Sorin Ilieşiu, Marina Celac
Producţie: România
An: 1996
Durată: 13
Construct este un film-eseu care vrea să desluşească structura dinamică a unui spaţiu architectural pe care dadaistul Marcel Iancu l-a proiectat în Bucureştiul anului 1934. 

 

 
Evadarea din trup – Sever Frenţiu

Regizor: Laurenţiu Damian
Producţie: România
An: 2006
Durată: 25
Personalitatea şi opera pictorului Sever Frenţiu sunt printre cele mai complexe ale sfârşitului de veac XX. Filmul se constituie ca o bază documentară, la câţiva ani de la dispariţia artistului, reliefând semnificaţiile esenţiale ale operei sale. 

 

 
Ion Nicodim- Trecătorul pământului

Regizor: Anca Damian
Producţie: România
An: 1998
Durată: 20

Un film despre artistul plastic Ion Nicodim, despre locul său de naştere şi de inspiraţie-Dobrogea, despre actul de creaţie, despre originile noastre. 

 

 
La drum

Regizor: Dumitru Budrala
Producţie: România
An: 1997
Durată: 43

Ciobanii din Carpaţi pleacă în fiecare iarnă în transhumanţă, la mii de kilometri depărtare de casă, în căutarea ierbii. Acest “drum al oilor” este oarecum asemănător cu “Drumul mătăsii” sau cu “Drumul sării”. În martie 1997, stăpânul unei turme a fost jefuit şi asasinat într-o pădure. Fiul său cel mic îi găseşte trupul după şapte zile de căutare. Mai mult decît reconstituirea unei crime, filmul prezintă viaţa ciobanilor transhumanţi din sudul Transilvaniei. În cele şapte luni de drum, ciobanii sunt confruntaţi zi de zi cu întâmplări neaşteptate şi obligaţi să parcurgă cîte 25-50 km zilnic, să doarmă sub cerul liber şi să înfrunte vremea şi răutatea oamenilor. 

 

 
Nebunia capetelor

Regizor: Thomas Ciulei
Producţie: Romania
An: 1997
Durată: 86

Lena Constante, victimă nevinovată a luptei pentru putere din sânul Partidului Comunist Român, a fost arestată în ianuarie 1948 şi implicată în procesul intentat lui Lucreţiu Pătrăşcanu. După ani îndelungaţi de detenţie (este eliberată abia în 1961), unică supravieţuitoare a acestui proces, ea va scrie o cutremurătoare carte, “Evadare tăcută” ce stă la baza acestui film şi care se consituie într-o uimitoare mărturie despre puterea de a supravieţui, în închisoare, evadând prin creaţie.