Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Dilema Veche / 21 noiembrie 2013

„La PungeÅŸti îÅ£i vine să săruÅ£i pămîntul“ - interviu cu Lech KOWALSKI

http://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/articol/pungesti-iti-vine-sa-saruti-pamintul-interviu-lech-kowalski

Adina POPESCU | România văzută de alÅ£ii

Tema acestui dosar este legată în principal de România, însă ar fi interesant de aflat ce înseamnă, de fapt, o perspectivă obiectivă ÅŸi detaÅŸată asupra unei ţări. AveÅ£i origini poloneze, însă aÅ£i trăit în SUA, iar acum locuiÅ£i la Paris. Cum vedeÅ£i Polonia „din afară“ ÅŸi ce vă atrage la Polonia, în calitate de regizor de film? Există ÅŸi o relaÅ£ie emoÅ£ională?  

Aceasta e o chestiune legată de apartenenţă. Eu am mai multe rădăcini. M-am născut în Marea Britanie, dar am trăit în SUA ÅŸi în alte cîteva locuri, printre care, bineînÅ£eles, la Paris ÅŸi în Polonia. PărinÅ£ii mei sînt polonezi ÅŸi eu vorbesc limba polonă destul de fluent. Nu am simÅ£it însă niciodată că aparÅ£in unei ţări sau culturi anume. Cînd eram tînăr, părinÅ£ii ne povesteau (mie ÅŸi celor doi fraÅ£i ai mei) despre aventurile trăite în timpul războiului, care i-au purtat prin locuri precum Iran, India ÅŸi Africa. Îmi imaginez lucruri foarte vii despre locuri pe care le simt ca făcînd parte din moÅŸtenirea mea sufletească, dincolo de legăturile mele de sînge sau de limbă. Deci, într-un fel, am crescut în locuri foarte reale, dar ÅŸi în unele foarte ireale, din cauza celor trăite de părinÅ£ii mei ÅŸi a schimbărilor care s-au petrecut cu ei în timpul războiului. Asta înseamnă că nu a existat o realitate constantă. După terminarea războiului, părinÅ£ii mei nu s-au mai întors în Polonia, pentru că nu au vrut să trăiască într-un stat comunist. AÅŸa că amintirile lor erau despre un trecut care nu mai există. Åži, personal, cred că prefer irealitatea, realităţii. Iar, într-un fel, filmele mele se încadrează în această idee. Eu fac filme pe care unii le pot numi documentare. Pentru mine nu este deloc aÅŸa. Fac filme de ficÅ£iune, care au la bază o realitate pe care o filmez. Filmez, apoi reasamblez scenele reale într-o ordine ÅŸi într-o formă care devine un nou fel de realitate ÅŸi, în acelaÅŸi timp, o ficÅ£iune. Îmi place să fac filme pentru că filmele îmi îngăduie să rîd de anumite lucruri, în felul meu personal.

Polonia este amuzantă pentru că ÅŸtiu limba, dar nu am crescut acolo, aÅŸa că este pentru mine un mister ÅŸi mi se pare uimitor să-l explorez, din motive culturale. Uneori, descopăr lucruri care îmi provoacă lacrimi de bucurie, pentru că îmi amintesc de ceea ce vedeam în părinÅ£ii mei, lucruri pe care le-am uitat. Alteori, Polonia este extrem de frustrantă ÅŸi mă înfurie, cînd vine vorba de guvernul corupt ÅŸi puterea deÅ£inută de Biserică. Å¢ara este plină de biserici noi, care arată ca ÅŸi cum ar fi fost toate proiectate de acelaÅŸi arhitect incompetent. Cine este el? Cine îi dă bani pentru a proiecta aceste locuri monstruoase? Cum poate cineva să se roage la Dumnezeu în aceste camere de tortură moderne? Mie îmi plac bisericile vechi. Acestea mă fac să îmi doresc să mă rog în moduri care întotdeauna mă surprind. Am intrat într-o astfel de biserică veche, nu cu mult timp în urmă, ÅŸi m-am aÅŸezat. Dintr-odată, mi-au dat lacrimile. Nu ÅŸtiu de ce. M-am simÅ£it ca ÅŸi cum mi-aÅŸ fi dorit să mă apropii de Dumnezeu. Poate că am făcut-o. Sau poate că sînt doar sentimental. Am ieÅŸit din biserică ÅŸi am început să merg, apoi am revenit la normal. Dar nu m-am rugat în acea biserică. Cel puÅ£in nu în modul în care se spune că ar trebui.

Recent, am devenit interesat de un nou gen de subiecte de nişă. O nişă din care fac parte micii fermieri, de exemplu. Polonia este în mod tradiÅ£ional o Å£ară agricolă, iar în principal, întreaga agricultură se bazează pe fermele mici. Micul fermier este eroul uitat. Mi-am petrecut nouă luni străbătînd Polonia, învăţînd despre felul în care se face agricultura, ÅŸi am găsit, în sfîrÅŸit, locul în care am vrut să fac un film. Acest loc se afla pe un deal cu vedere spre o vale largă, formată din fîÅŸii de cîmpuri agricole care aparÅ£ineau unor ferme separate. Se întîmpla pe la începutul toamnei, acolo erau cam 30 de fermieri care lucrau la strîngerea recoltei. Era o imagine care m-a impresionat puternic, mi-am scos camera de filmat, am pus-o pe trepied ÅŸi am început să filmez feÅ£ele fermierilor care lucrau; m-am îndrăgostit de imaginile respective, de ceea ce vedeam. M-am întors de mai multe ori să filmez zona ÅŸi oamenii locului, ÅŸi am devenit familiar cu fermierii ÅŸi cu viaÅ£a locului respectiv. Apoi, într-o zi, atît eu, cît ÅŸi fermierii am descoperit că Chevron efectua niÅŸte teste seismice în zonă, ÅŸi o nouă problemă a intrat în realitatea noastră. În termeni moderni, este numită fracking.  

Drill Baby Drill este povestea unei mici comunităţi de fermieri polonezi care luptă împotriva Chevron – a patra corporaÅ£ie energetică ca mărime din lume, ce intenÅ£ionează să exploateze gaze de ÅŸist în apropierea satului lor. În contexul actual al globalizării, cum pot ţări ca Polonia sau România să-ÅŸi păstreze identitatea?  

Nimeni nu poate lupta contra globalizării. Este vorba despre un proces desfăşurat de cîteva secole. Sînt însă diferite modalităţi în care putem înÅ£elege sensul modern al acestui cuvînt, care începe cu majuscula G. Trebuie doar să ne gîndim la el ca la un nou tip de invazie, la ceva care seamănă cu o armată care îÅ£i intră în Å£ară ÅŸi care încearcă să înfrîngă pe toată lumea, transformîndu-i, pe oameni, în primul rînd, în consumatori. Cu asta avem de-a face cînd vorbim despre globalizarea secolului XXI. În acest secol, totul este de vînzare. Iar cînd ne gîndim la asta, trebuie să ne întrebăm: „Sînt eu, oare, de vînzare? Dar valorile mele? Îmi pot scoate arta la mezat? Dar inima mea? Sau familia?“  

Apoi, ar trebui să ne punem problema acestui act. Ce înseamnă, de fapt, să vinzi? Cînd, de exemplu, mergi la IKEA ÅŸi cumperi un produs extrem de ieftin, care îÅ£i ia ochii ÅŸi este modern, dar care rezistă doar cîÅ£iva ani, întreabă-te: de ce cumpăr acest lucru? Este oare din cauza faptului că vreau să par un individ postmodern? Genul de persoană care a aderat la monocultură, pe care o vedem la TV sau în revistele glossy?  

Dacă vrei să faci parte din grupul celor trendy, n-ai decît să-Å£i cumperi produse IKEA. Fii ca cei pe care îi vezi prin reclame. Fii fericit cu produsul pe care îl cumperi, căci este o bucăţică a globalizării. EÅŸti mai aproape cu un pas de monocultură.  

O revoluÅ£ie, dacă ar fi să se întîmple – căci, deÅŸi sînt sceptic, am totuÅŸi o speranţă –, ar trebui să pună, în primul rînd, problema globalizării. 

Într-un fel, este vorba despre bani. Profit pentru oameni care sînt foarte departe de realitatea noastră. Acea mînă de oameni care cîÅŸtigă enorm de pe urma globalizării. Trebuie doar să te gîndeÅŸti la asta, înainte să cumperi ceva. Este atît de simplu.

Filmul a fost proiectat la Astra Film Festival 2013, la Sibiu, ÅŸi a generat o dezbatere interesantă, tema lui fiind foarte actuală în România. În mai multe oraÅŸe din Å£ara noastră se protesta împotriva exploatării de la RoÅŸia Montană, apăruse deja ÅŸi cazul PungeÅŸti. Cum priviÅ£i aceste lucruri după experienÅ£a pe care aÅ£i avut-o cu Drill Baby Drill?  

Am fost la PungeÅŸti ÅŸi am ÅŸi filmat cîteva scene ÅŸi în alte părÅ£i, intervievînd oameni care acÅ£ionau împotriva testelor seismice. Am filmat toate acestea pentru noul meu film, care este despre sentimentul revoltei din întreaga lume. Va fi un film destul de optimist, dar tocmai din cauza asta nu va fi uÅŸor de făcut. Am filmat în Polonia, Marea Britanie, Mexic, FranÅ£a, Belgia ÅŸi, bineînÅ£eles, România, o Å£ară care mi-a plăcut chiar din primul moment. Este încă „sălbatică“ – lucru pe care îl consider o calitate.  

Revenind la filonul optimist – optimismul are legătură cu oamenii care s-au săturat de toate acele detalii care au oprimat Vestul de atîta vreme. Este ca ÅŸi cum Vestul începe să-ÅŸi dea seama de lucrurile care se petrec de ani întregi în Africa, iar oamenii se trezesc la realitate. Poate este prea tîrziu, în unele locuri, pentru rebeliune, dar cred că este mai bine să trăieÅŸti într-o stare de revoltă, chiar dacă totul se destramă – ca de exemplu în Pennsylvania, unde oamenii se îmbolnăvesc, iar apa nu mai este potabilă, trăind într-o zonă de sacrificiu, decît să taci pentru că eÅŸti prea prost sau prea înspăimîntat să faci ceva.

Revolta ÅŸi rebeliunea sînt o religie de stat. O descopăr. De aceea am fost entuziasmat de PungeÅŸti. Am simÅ£it conexiunea directă pe care oamenii o au cu pămîntul lor, nevoia lor de a-l proteja, de a-l salva de diabolicul Chevron. Este locul unde ai vrea să cazi în genunchi ÅŸi să săruÅ£i pămîntul.

BineînÅ£eles, sînt probleme, ca pretutindeni, dar aici m-am simÅ£it foarte apropiat de oameni. M-au miÅŸcat. Cu acÅ£iunile lor. Cu frumuseÅ£ea lor, la care am fost martor. Am fost acolo pentru o scurtă perioadă, deci nu aÅŸ putea relata mai mult decît ceea ce mi-au spus instinctele. Åži, de obicei, instinctele nu mă înÅŸală. Instinctele ne ajută să supravieÅ£uim – iar asta trebuie să ne tot aducem aminte. Nu avem voie să ne uităm primitivismele. De ele trebuie să ascultăm, mai mult decît de oamenii de ÅŸtiinţă, sau alÅ£ii care ne mint, spunînd că ÅŸtiinÅ£a ne va salva planeta. Nu o va face.  

Drill Baby Drill este, pentru mine, doar începutul unei deÅŸteptări. Temele pe care le abordez aici, plănuiesc să le dezvolt mai mult în alte filme.

Care este rolul activismului în societatea modernă? Åži cum ar putea să ajute activismul, mai ales cel legat de problemele de mediu, democraÅ£ia românească?

Nu sînt prea sigur de sensul cuvîntului activist. Cred că, pînă la urmă, cu toÅ£ii ar trebui să fim într-un fel activiÅŸti. Altfel ne vom trezi responsabili pentru sfîrÅŸitul vieÅ£ii pe pămînt aÅŸa cum o ÅŸtim noi acum. Dar, într-adevăr, există tot felul de activiÅŸti. Prefer să nu mă numesc astfel. Prefer să fiu un bun filmmaker, un bun povestitor, care e atent la problemele importante ale timpului în care trăieÅŸte, pentru a găsi poveÅŸtile care merită spuse, sau, ca să fiu ÅŸi mai clar, care trebuie spuse. Åži acesta este un tip de activism. Românii, la fel ca francezii, englezii, polonezii sau orice altă naÅ£ie, trebuie să se trezească, înainte de a fi prea tîrziu. Cred că o formă de activism trebuie să existe, pentru a arăta că lumea e în pericol. Nu este doar o problemă naÅ£ională a României, e o problemă globală ÅŸi poate fi un nou mod de a defini globalizarea. Globalizarea n-ar trebui să însemne a vinde ÅŸi a cumpăra, ci o conÅŸtientizare la nivel mondial că acest glob pe care trăim cu toÅ£ii va fi distrus de către noi înÅŸine. E simplu. A opri consumul este o chestiune care ar trebui studiată în ÅŸcoli, precum ÅŸi alte lucruri de acest gen. Desigur, e o problemă politică aici, iar cei care deÅ£in puterea la nivel mondial nu ar fi de acord cu asta, însă profesorii ar putea să încerce. Să se inventeze o zi, în ideea de a se opri consumul, în loc de Ziua Pămîntului, de exemplu. Dar aÅŸa ceva n-o să se întîmple, dacă profesorii nu vor începe să gîndească precum niÅŸte activiÅŸti ÅŸi să ia iniÅ£iativa.  

Ce impresie v-a lăsat România, în scurta dumneavoastră vizită? Vi s-a părut o Å£ară „exotică“? AÅ£i vrea să faceÅ£i un film aici?

E dificil de dat un răspuns. N-am fost în România un timp atît de îndelungat ca să-mi pot forma idei mai complexe. Dar m-am gîndit că Å£ara aceasta e un loc bun pentru a face un film despre activism, la care mă gîndesc de ceva vreme. România este un loc exotic pentru mine, e adevărat. Poate să sune naiv, dar nu mă deranjează. E important să fii simplu ÅŸi naiv în multe aspecte. Te ajută să fii sincer ÅŸi să răspunzi la anumite lucruri într-un mod emoÅ£ional ÅŸi sentimental. România m-a făcut să mă simt ca ÅŸi cum aÅŸ dansa. Dar, în acelaÅŸi timp, am văzut ÅŸi ceva întunecat aici. Nu sînt sigur de ce ar putea fi, dar suspectez că are o legătură cu conducerea politică. Cu clasa politică ce guvernează Å£ara ÅŸi cu cei care sînt conectaÅ£i la ea. Am vrut să-l văd pe contele Dracula. Dar poate data viitoare...  

Lech Kowalski este regizor american de origine poloneză.