Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Dilema Veche / 21 noiembrie 2013

Documentare made in Romania

Adina POPESCU

În fiecare an, la Astra Film Festival de la Sibiu există, în selecÅ£ia oficială, documentare realizate de regizori străini în România. SecÅ£iunea Made in Romania cuprinde filme cu subiecte ÅŸi teme româneÅŸti, ai căror protagoniÅŸti sunt români, filmate atât de documentariÅŸti români, cât ÅŸi de străini. Trecând în revistă câteva dintre filme, e interesant de urmărit care sunt ÅŸi cum au evoluat aceste teme în ultimii 20 de ani, ce captează interesul străinilor, din punct de vedere antropologic, jurnalistic etc. ÅŸi, mai ales, de ce au ales aceÅŸti regizori, în special europeni, să facă filme în România.

MigraÅ£ia este una dintre temele cele mai la modă în ultimii ani. Regizorul britanic Angus Macqueen, laureat al British Academy and Royal Television Society, a realizat o trilogie – Ultimii ţărani, care urmăreÅŸte destinul a trei familii de români din satul BudeÅŸti din MaramureÅŸ. Satul maramureÅŸean reprezintă o lume a trecutului, cu căruÅ£e trase de cai ÅŸi cu oameni care trăiesc conform vechilor lor credinÅ£e, însă tinerii de aici nu văd nimic romantic într-o asemenea existenţă ÅŸi pleacă să muncească în străinătate. ObservaÅ£ional, atent ÅŸi impresionant, filmul evidenÅ£iază schimbările petrecute în comunităţile rurale, ca urmare a căderii comunismului ÅŸi a deschiderii către Occident.

FascinaÅ£ia pentru MaramureÅŸ ÅŸi recuperarea tradiÅ£iilor locale l-au determinat ÅŸi pe Bjorn Reinhardt, născut în fosta RDG, să facă mai multe filme în România. În documentarul Obcina este vorba despre o familie de ruteni dintr-un cătun izolat; în Surorile hazlii, regizorul german abordează tema dispariÅ£iei ţăranului autentic; iar Ultima vioară pătrunde în profunzimea unui sat din MaramureÅŸ, unde Reinhardt a trăit timp de mai mulÅ£i ani, reuÅŸind să cunoască locurile ÅŸi să dobândească respectul ÅŸi prietenia oamenilor. Până la urmă, Bjorn Reinhardt a emigrat în România, în 2002.

Abordând tot tema migraÅ£iei, italianul Enrico Montalbano a filmat călătoria emigranÅ£iilor români care se întorc acasă, din Italia, însoÅ£indu-i din localitatea italiană Gela, până în nordul Moldovei.

TranshumanÅ£a este un subiect exotic, însă ÅŸi o temă interesantă pentru o cercetare antropologică. Titus Faschina, profesor de arte vizuale la Berlin, a realizat Aproape de cer, un documentar filmat timp de un an, cu unul dintre ultimii ciobani autentici din România. Tot o cercetare antropologică este ÅŸi ViaÅ£a monahală, documentarul semnat de Alyssa Grossman, care urmăreÅŸte viaÅ£a de zi cu zi a maicilor de la Mănăstirea Văratec, relaÅ£iile dintre călugăriÅ£e ÅŸi rolul pe care il are fiecare în comunitatea monahală.

Remco van der Kruk ÅŸi Wilco Leene sunt doi jurnaliÅŸti olandezi preocupaÅ£i de ce s-a întâmplat cu ţările din Europa de Est, după căderea regimului comunist. În vara anului 1999, cei doi au ajuns cu o cameră video la TimiÅŸoara, pentru a filma primul lor documentar – TimiÅŸoara, oraÅŸul eroilor. În 2003, au revenit în România pentru a vizita CopÅŸa Mică, despre care auziseră că ar fi cel mai poluat oraÅŸ din Europa. Au fost impresionaÅ£i de ce au văzut, aÅŸa că au realizat un alt documentar, filmat în două etape – în 2003 ÅŸi în 2007, adică în preajma aderării României la Uniunea Europeană.

Vanina Vignal, franÅ£uzoaică, a studiat la Conservatorul din BucureÅŸti ÅŸi vorbeÅŸte biniÅŸor româneÅŸte. Ea a relaizat în România două documentare cu implicaÅ£ii politice ÅŸi sociale. După tăcere – ceea ce nu e rostit nu există? tratează modul în care efectele dictaturii sunt încă extrem de vii, chiar ÅŸi după căderea lui CeauÅŸescu. Este un film despre abuzurile statului, despre frică, despre cum se moÅŸteneÅŸte tăcerea de la o generaÅ£ie la alta. Iar documentarul Stella are drept protagonistă o femeie modestă, obiÅŸnuită, din Romînia, care a avut curajul să plece în Vest, sperând la o viaţă mai bună.

Marginalii, copiii străzii, oamenii care trăiesc în România la limita supravieÅ£uirii încă prezintă interes pentru documentariÅŸtii străini. Debora Scaperrotta, italiancă, a lucrat cu copii cu disabilităţi ÅŸi a realizat Casa mea – un film despre doi copii români, de 14 ani, care trăiesc singuri într-un apartament de la periferia BucureÅŸtiului ÅŸi nu au avut niciodată o familie adevărată. În 1994, francezii Benoit Dervaux ÅŸi Yasmina Abdellaoui plecau spre România pentru a-i filma pe copiii străzii ÅŸi aÅŸa i-au cunoscut pe Monica ÅŸi pe Gigi, care locuiau în Gara de Nord. I-au filmat timp de un an ÅŸi au asistat la naÅŸterea fiicei lor, Bianca, realizând astfel un documentar bulversant despre copiii străzii. În Ajutând-o pe Mihaela, regizoarea Hanna Maylet urmăreÅŸte confruntarea dintre cerÅŸetorii de origine romă ÅŸi irlandezii bine intenÅ£ionaÅ£i, ÅŸi pune sub semnul întrebării ideile legate de ajutor dat la nesfârÅŸit.

Problema romilor din România este o altă temă care se bucură de atenÅ£ia regizorilor europeni, dar nu numai. Americanca Michelle Kelso a trăit în România zece ani, timp în care a lucrat ÅŸi a făcut cercetare în comunităţile rome. Filmul ei Dureri ascunse este o cronică a istoriei puÅ£in cunoscute a romilor din România, care au supravieÅ£uit persecuÅ£iilor naziste din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. De asemenea, documentarul aduce în discuÅ£ie lupta romilor pentru egalitate, într-o societate care continuă să-i considere cetăţeni de mâna a doua, analizează sărăcia extremă în care trăiesc urmaÅŸii celor deportaÅ£i ÅŸi discriminările la care sunt supuÅŸi în fiecare zi.

Regizorii de origine germană au fost atraÅŸi ÅŸi de poveÅŸtile saÅŸilor din Transilvania. În Atingerea pământului, Eva Stotz analizează problema emigrării saÅŸilor transilvăneni în Germania. Sate întregi au rămas părăsite, configuraÅ£ia etnică a populaÅ£iei s-a modificat complet în doar câÅ£iva ani, iar documentarul urmăreÅŸte viaÅ£a puÅ£inilor saÅŸi rămaÅŸi să locuiască în satul Hammersdorf (GuÅŸteriÅ£a), lângă Sibiu. În filmul Stăm al Annei Schiltz le cunoaÅŸtem pe Ruth ÅŸi Natalia, două tinere din România, care au crescut împreună în satul transilvănean Malancrav. Una este de origine romă, cealaltă – săsăsoaică; una a părăsit satul, cealaltă a rămas. Singurul lucru pe care par să-l aibă în comun este prietenia care le leagă din copilărie. Regizorii maghiari sunt preocupaÅ£i, aÅŸa cum era ÅŸi firesc, de problemele minorităţii maghiare din Transilvania. De exemplu, Gabor Ferenczi a realizat un film – LegitimaÅ£ie de maghiar – despre legea lansată în 2002 de către guvernul maghiar, referitoare la statutul maghiarilor din diaspora. Conform acestei legi, etnicii maghiari din ţările vecine Ungariei (România, Serbia, Ucraina, Slovacia, Austria) puteau solicita un act numit Magyarigazolvany (legitimaÅ£ie de maghiar), ca o dovadă a apartenenÅ£ei la etnia maghiară.