DILEMA VECHE/ 2 noiembrie 2011
Filmele și publicul care contează
http://www.dilemaveche.ro/sectiune/film/articol/filmele-i-publicul-care-conteaza
Adina POPESCU | Festivalul Astra Film - 2011
Pe doamna de vîrsta a treia, îmbrăcată într-un parpalac maro, cu o bască tricotată pe cap ÅŸi cu o sacoşă de piaţă în mînă, am văzut-o în fiecare zi de festival. Intra ÅŸi ieÅŸea de la proiecÅ£ii de parcă ar fi fost la ea acasă. La un moment dat, s-a adresat unei fete de la Centrul de informare: „AÅŸ vrea să văd filmul ăsta unguresc de la ora două. Despre ce e vorba?“ „Despre jocuri pe calculator“, i s-a răspuns. „Aha. Dacă e despre calculatoare nu mă interesează.“ „Dar ce v-ar interesa?“, a mai întrebat-o amabil fata cu 40 de ani mai tînără, care făcea voluntariat. „Păi, ceva despre natură, expediÅ£ii... poate ÅŸi un pic de medicină...“ După ce conversaÅ£ia s-a încheiat, doamna s-a reorientat ÅŸi a ales un film despre o comunitate de romi. S-a îndreptat cu paÅŸi mărunÅ£i spre sală. Pe lîngă ea treceau grupurile zgomotoase de liceeni, fiecare purtînd o pancartă cu numele liceului din Sibiu pe care îl reprezentau. Veniseră „cu clasa“ să vadă un documentar despre ÅŸcoala alternativă Summerhill ÅŸi după aceea să participe la o dezbatere despre „ÅŸcoala ideală“, în cadrul Astra Film Junior. La final, i-am auzit discutînd. Le plăcuse filmul, îi incita ideea unei ÅŸcoli în care să nu se predea lecÅ£ii ÅŸi să se pună accent pe dezvoltarea emoÅ£ională a copiilor. De fapt, ce se întîmplă la Astra Film Junior este tot o formă de educaÅ£ie alternativă. Poate chiar mai mult decît atît – nu m-am gîndit niciodată că a vedea un film documentar poate să reprezinte ÅŸi o implicare civică. În urmă cu două zile, copiii din ÅŸcolile generale văzuseră un film despre Regina Maria. „Frumos. Dar cam lung... un pic plictisitor“, l-a criticat o fetiţă.
Una peste alta, publicul de la Astra Film a început să se diversifice. Nu mai e un festival „de nişă“, doar pentru cunoscători, pentru documentariÅŸti ÅŸi antropologi. E un public care s-a „educat“ de-a lungul timpului în spiritul Astra Film, alcătuit nu doar din tineri care vor „să se cultive“, nu doar din sibieni („Vreau să văd filmul ăla cu CeauÅŸescu! Ce bine că a venit ÅŸi la noi!“, am auzit-o pe stradă pe o fată din Sibiu). Am înÅ£eles de la Csilla Kató, una dintre gazdele festivalului, că primesc mesaje de la oamenii din toată Å£ara, de diferite profesii, de la avocaÅ£i la contabili care îÅŸi iau cîte o săptămînă de concediu pentru a veni la Astra. La ediÅ£iile anterioare, cînd existau cîteva sute de locuri de cazare pentru studenÅ£i, într-o unitate militară, veneau ungurii ÅŸi polonezii cu autostopul. Acum, cîÅ£iva dintre ei fac documentare ÅŸi au filme în festival. Dumitru Budrala, directorul festivalului, are în plan o ediÅ£ie „de vară“, sus la munte, „la colibe“ – cum spune el –, unde oamenii să stea cu cortul ÅŸi să vadă filme.
La Astra, mai vin ÅŸi „prietenii“ festivalului, cum ar fi Vintilă Mihăilescu, Cristi Puiu, precum ÅŸi antropologii Michael Stewart ÅŸi Michael Yorke. De fapt, graniÅ£a dintre antropologia vizuală – o disciplină care în România pînă în 1990 se confunda cu „etnologie ÅŸi folclor“ – ÅŸi filmul documentar este din ce în ce mai subÅ£ire. Orice film documentar, dincolo de alte implicaÅ£ii, are un filon antropologic. Este de fapt o radiografie a lumii în care trăim. De ce avem nevoie de film documentar? „Pentru că este important pentru societate. Este o cale prin care oamenii vorbesc despre societate, o comentează ÅŸi îÅŸi împărtăşesc altor oameni gîndurile lor legate de societate.“ – spune Michael Yorke. Festivalul Astra Film este ÅŸi un loc de întîlnire pentru documentariÅŸti, deÅŸi la noi nu se poate vorbi de o „industrie“ în acest sens. Se produc maximum 10 filme pe an, unele dintre ele sînt producÅ£ii independente, cu bugete încropite ÅŸi cu finanţări inexistente. Dar la Astra contează în primul rînd filmele ÅŸi discuÅ£iile care se nasc în jurul lor, ÅŸi mai puÅ£in producÅ£iile în sine. De aceea, cele mai multe dintre filmele care se pot vedea aici sînt filme de autor. Iar autorii nu au neapărat studii de cinema, pot fi jurnaliÅŸti, antropologi, sociologi etc. De exemplu, cîÅŸtigătoarea de anul acesta a secÅ£iunii „Europa“ cu filmul Check Check Poto, Julia Varga, o româncă de origine maghiară stabilită de 14 ani la Paris, are studii în domeniul Artelor plastice. A primit un grant de la o fundaÅ£ie franceză pentru a realiza un œuvre d’art despre un centru de minori dintr-o suburbie a Parisului. Putea să fie o carte, o pictură, o piesă de teatru. Ea a ales să facă un film. Subiectul filmului Bastards of Utopia a croatului Maple Razsa – activismul de stînga ÅŸi manifestaÅ£iile de stradă anticapitaliste ale tinerilor din Zagreb – a fost de fapt teza sa de doctorat în antropologie vizuală. Iar Alina Skrzeszewska, autoarea de origine poloneză a filmului care a cîÅŸtigat secÅ£iunea „International“ – Songs from de Nickel, i-a filmat pur ÅŸi simplu pe vecinii săi dintr-un hotel de mîna a paiÅŸpea dintr-un skid row din L.A. Acolo a locuit timp de un an ÅŸi jumătate, pentru că nu-ÅŸi permitea să stea în altă parte. AÅŸa că aÅŸ spune că a făcut filmul în calitate de membru pasager al unei comunităţi. La un moment dat, aproape oricine interesat să observe lumea din jur, ce se întîmplă la etajul de deasupra sau pe strada pe care locuieÅŸte poate să facă un film documentar. De aceea, Astra Film nu e un festival dedicat „industriei“ de film documentar. Nu se întîlnesc aici producătorii cu regizorii pentru a pune la cale alte proiecte ÅŸi a semna contracte, aÅŸa cum se întîmplă la alte festivaluri de gen, unde toată lumea face networking ÅŸi sălile de proiecÅ£ie sînt goale. Iar dacă au loc astfel de întîlniri fericite, ele sînt doar conjuncturale, tîrziu după miezul nopÅ£ii, la mesele „clubului“ festivalului – un mic nucleu creativ, unde membrii juriului pot sta de vorbă fără fiÅ£e, chiar ÅŸi cu doamna de vîrsta a treia cu sacoÅŸa ei „de piaţă“, care e interesată de filme despre natură ÅŸi expediÅ£ii.
Am întîlnit anul acesta la Astra ÅŸi jurnaliÅŸti de investigaÅ£ie, iar prezenÅ£a lor aici s-a datorat, în mare parte, proiecÅ£iei filmului lui Liviu Tipuriţă The Child Sex Trade ÅŸi a mesei rotunde care i-a urmat. Tipuriţă este un regizor specializat (ÅŸi multipremiat) în documentarul de investigaÅ£ie ÅŸi observaÅ£ional care a lucrat mai bine de 16 ani pentru BBC, CHANNEL 4, ITV, CNN ÅŸi ARTE. Printre altele, a fost singurul român invitat la emisiunea lui Oprah. ProiecÅ£ia filmului său nu e întîmplătoare, e o încercare de a „reactiva“ jurnalismul de investigaÅ£ie din România care, de cînd toate „anchetele“ se învîrt în jurul unor „cazuri“ precum Moni ÅŸi Iri, ÅŸi-a pierdut rostul ÅŸi sensul.
Festivalul Astra a „crescut“ frumos (de fapt, anul acesta a ajuns la majorat, căci se împlinesc 18 ani de la prima ediÅ£ie, din 1993), fără să se îndepărteze de ideea ÅŸi de scopurile sale iniÅ£iale. Fără să devină glamour sau de tip „fast food“, cu activităţi care trebuie bifate pentru că fac parte „din tendinÅ£e“, fără mari „vedete“ (n-o pun la socoteală pe Andreea Esca care îÅŸi bea cafeaua relaxată în holul hotelului ÅŸi zîmbea prietenos tuturor) decît unele din lumea academică (cred unii) a antropologiei vizuale, prea puÅ£in cunoscută la noi. A „crescut“ cu o echipă mică, aceeaÅŸi de la an la an, care mai tăia cîte o zi de festival de pe tabla din biroul lor, adăugînd cîte o mutriţă desenată care exprima „starea“ zilei respectivă – faÅ£a care rîde, faÅ£a care se supără atunci cînd lucrurile nu ies cum trebuie ÅŸi faÅ£a care vede stele verzi cînd totul pare să scape de sub control. Åži a „crescut“ în acelaÅŸi spirit, reuÅŸind să metamorfozeze un spaÅ£iu anost, de „tristă amintire“ cum e cel al Casei de Cultură a Sindicatelor, să-l transforme într-o sărbătoare a filmului documentar.
Aparut in Dilema veche, nr. 403, 3-9 noiembrie 2011 2001 vizualizări