Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

DILEMA VECHE/ 2 noiembrie 2011

De la cinéma vérité la documentarul live

http://www.dilemaveche.ro/sectiune/film/articol/cinema-verite-documentarul-live

Larisa OANCEA | Festivalul Astra Film - 2011

Preocupate atît de trasarea limitelor dintre diferitele genuri de film documentar (documentar etnografic, documentar observaÅ£ional, documentarul de TV, documentarul independent), cît ÅŸi de genul de documentare care iau naÅŸtere în zona intersectării documentarului cu new media ÅŸi Internetul (web-documentarul interactiv sau documentarul „live“), masterclass-urile din cadrul Astra Film Festival 2011 au fost deschise în primul rînd studenÅ£ilor la facultăţi de film, jurnalistică ÅŸi ÅŸtiinÅ£e sociale, propunînd acestora vizionarea ÅŸi analiza filmelor în dialog cu cineaÅŸti, critici, producători ÅŸi profesori de antropologie. 

Voyage-ul documentarist a debutat pe 25 octombrie, sub coordonarea regizorului Cristi Puiu, cu un film maraton de nouă ore, The West of the Tracks (Wang Bing, 2003), documentar observaÅ£ional compus din trei părÅ£i interdependente – „Rust“, „Remnants“, „Rails“ – vizionat în primele trei zile ale festivalului. Printr-o viziune latentă, despre care Cahiers du Cinéma afirma că-l apropie pe Wang Bing de scriitorii ruÅŸi, regizorul urmăreÅŸte traseul agonizant al unui complex industrial din Shenyang ÅŸi al lucrătorilor acestuia. SilenÅ£ioasă, dar intruzivă, camera devine un martor aparent tăcut al evenimentelor, în care asistăm, pe rînd, la falimentului fabricii („Rust“), la falimentul destinului familiilor muncitorilor („Remnants“) ÅŸi al relaÅ£iilor intrafamiliale („Rails“). Toată această anatomie epică a Å£esăturilor sociale pe care filmul lui Wang Bing reuÅŸeÅŸte să le des/recompună în banda de celuloid este, de fapt, metronomul declinului sistemului manufacturier. Parte a antropologiei nontextuale, documentarul observaÅ£ional este considerat o ruptură radicală în modul de filmare documentaristă ÅŸi etnografică, fiind contestat mai ales pentru maniera în care camera se detaÅŸează, obiectivîndu-ÅŸi subiecÅ£ii. Pe lîngă problematica acestei „distanÅ£e“ pe care camera o ia în cazul documentarului observaÅ£ional, vizionarea The West of the Tracks în cadrul masterclass-ului coordonat de Cristi Puiu a stimulat o serie de discuÅ£ii ÅŸi despre o posibilă blurare a limitei dintre cinema ÅŸi documentar, raportul public-spectator, contaminarea subiecÅ£ilor de prezenÅ£a camerei în cazul filmului documentar ÅŸi modul în care apariÅ£ia acestora în film poate deveni, ea însăşi, un performance. 

Cel de-al doilea curs din cadrul festivalului, o privire comparatistă între documentarul independent ÅŸi cel de televiziune, l-a avut ca moderator pe Michael Yorke, regizor de film documentar ÅŸi profesor de antropologie vizuală la University College London, LSE, SOAS, Oxford University ÅŸi Manchester University Granada Centre. Pornind de la fricÅ£iunile dintre documentarul independent ÅŸi cel de televiziune, masterclass-ul a propus vizionarea „în oglindă“ a două documentare cu subiect similar – situaÅ£ia dramatică ÅŸi problemele de ecologie apărute în urma construirii unui baraj pe rîul Klamath din Oregon ÅŸi California, cea mai importantă zonă de creÅŸtere a somonilor în SUA: documentarul independent Fish On! (Diane Perlov, Frode Storaas, Liivo Niglas, 2008) ÅŸi documentarul de televiziune Upstream Battle (Ben Kempas, 2008). Dezbaterea, la care au luat parte ÅŸi regizorii celor două filme, a punctat principalele zone de interferenţă ÅŸi divergenţă dintre cele două genuri de documentar. 

Coordonat de Michael Stewart, profesor de antropologie culturală, iniÅ£iator ÅŸi coordonator al modulului de film documentar la University College London ÅŸi director fondator al London Open City Film Festival, în tandem cu Adina Brădeanu, critic de film ÅŸi lector asociat la Universitatea Westminster, Londra, masterclass-ul din 29 octombrie s-a axat pe trasarea limitelor între genurile hibride de documentar, rezultate din fuziunea acestuia cu Internetul ÅŸi new media: web-documentarul interactiv sau documentarul „live“. Metabolizarea noile tehnologii media conduce la trangresarea limitelor documentarului care – aÅŸa cum o demonstrează ÅŸi marele cîÅŸtigător al Astra Film Festival 2011, Z32, în regia israelianului Avi Mograbi – poate fi văzut ca un receptacul mult mai larg decît „24 fois la vérité par second“. 

Larisa Oancea este doctorandă în Istoria ÅŸi Teoria Artei la Universitatea NaÅ£ională de Arte BucureÅŸti.

Aparut in Dilema veche, nr. 403, 3-9 noiembrie 2011                                 842 vizualizări