Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

ADEVARUL / 29 octombrie 2011

Un festival care să dureze o viață

http://www.adevarul.ro/cultura/aff_sibiu/Un_festival_care_sa_dureze_o_viata_0_581342108.html

29 octombrie 2011, 17:31 |  Autor: Ana-Maria Onisei  | 85 afişări

Cuvinte cheie: astra film festival sibiu 2011dumitru budralainterviu,

Dumitru Budrala, directorul Astra Film Festival (25-30 octombrie) È™i Csilla Kató, coodonatoarea selecÅ£iei ÅŸi a festivalului, povestesc într-un interviu acordat Adinei Popescu pentru revista "Dilema veche" despre începuturile Astra Film Festival È™i pasiunea pentru documentar. Astra Film Festival se află la cea de-a 11-a ediÈ›ie È™i se va încheia duminică seară. Este cel mai vechi festival de film internaÈ›ional din È›ară.

Adina Popescu: Se făceau filme documentare la Sibiu înainte de '89? Presupun că trebuie să existe un început.

Dumitru Budrala: Păi, la început am avut o bicicletă. Bicicleta am dat-o unui maistru care mi-a dat la schimb un aparat Smena. Åži am fost uluit de aparat, de posibilitatea de a face poze. Mai tîrziu mi-am cumpărat un Zenit cu care făceam poze la nunÅ£i, la botezuri, la înmormîntări. AÅŸa am strîns bani ÅŸi am cumpărat un Pentax cu care puteam face ÅŸi diapozitive. Am trecut foarte repede la film. Era prin anii '80 ÅŸi lucram ca profesor într-un sat, cînd acolo a avut loc o crimă. Nimeni nu făcea nimic ca să-i descopere pe făptaÅŸii, mai ales că toată lumea din sat bănuia cine erau, iar eu nu ÅŸtiam prin ce metodă să fac dreptate. Nu eram nici avocat, nici procuror sau miliÅ£ian, aÅŸa că m-am gîndit că prin film aÅŸ putea să restaurez cumva adevărul despre crimă ÅŸi să-l fac public. Nu mi-era foarte clar cum, însă îmi imaginam că se poate face justiÅ£ie prin film. AÅŸa am început să experimentez.

Despre ce sat era vorba?

Dumitru Budrala: Despre Jina. Am iniÅ£iat acolo un cineclub foarte bun, la Căminul Cultural. Făceam parte dintr-un grup de profesori care întreÅ£inea cineclubul ăsta. Aveau loc evenimente mari, cu săli arhipline, la Căminul Cultural. Åži făceam proiecÅ£ii de film. Cu pelicula era greu. Nu aveam bani să facem cópii ÅŸi montam direct, tăiam pelicula cu lama, o lipeam cu acetonă, iar muzica o puneam pe un magnetofon, separat. Tot noi făceam afiÅŸele, anunÅ£urile de pe la biserică, băteam toba, făceam PR. Åži venea public, dom'le! Åži totul a plecat de la zero, căci nu ne dădea nimeni nici un ban. Am făcut odată o colecÅ£ie de costume populare ÅŸi am văzut că le plăceau nemÅ£ilor. Am vrut să le dau pe toate pe un aparat de filmat, un Arriflex. Dar a aflat miliÅ£ia ÅŸi nu am reuÅŸit să facem treaba. AÅŸa că am adus un Krasnogorsk din Uniunea Sovietică. Făceam filme, mergeam cu ele la CostineÅŸti, la festival, am luat chiar ÅŸi premii. Iar apoi am început să filmez nunÅ£i săteÅŸti, împreună cu Vintilă Mihăilescu, cu o cameră VHS pe care o primise el din ElveÅ£ia. Eu tocmeam nunÅ£ile, filmam amîndoi ÅŸi împărÅ£eam cîÅŸtigul.

Erau filme antropologice, la vremea respectivă?

Dumitru Budrala: Nici nu exista termenul. Era catalogat drept folclor... etnografie ÅŸi folclor. ComuniÅŸtii nu încurajau ceea ce numim astăzi film antropologic. Ceea ce făceam noi era tolerat pentru că nu intra în zona lor de interes. Nu ne acordau nici un fel de sprijin. Cu filmul antropologic, totul a început în 1990, cînd lucram deja la Muzeul Astra ÅŸi a venit în vizită ambasadorul FranÅ£ei de atunci. I-a plăcut foarte mult muzeul ÅŸi a zis: bun, e foarte frumos, dar vă lipseÅŸte ceva. Nu aveÅ£i audiovizual... Nouă ni se părea chestia asta ceva de avangardă. Nu avea nici un muzeu aÅŸa ceva, poate doar MÅ¢R-ul, dar ÅŸi ei erau tot la început. Ideea era să începem să ne documentăm ÅŸi să înregistrăm realitatea. Pentru că era evident că în acea perioadă se petreceau niÅŸte procese care duceau la pierderea unor lucruri foarte valoroase, ceea ce s-a ÅŸi întîmplat, din păcate. Åži acum mă gîndesc cu tristeÅ£e că nimeni nu a făcut vreun film despre destructurarea unui CAP, a unui IAS, a unei fabrici, nu au fost înregistrate nicăieri toate aceste drame uriaÅŸe prin care a trecut societatea românească.

Cum s-a ajuns la ideea unui festival de film antropologic?

Dumitru Budrala: Prima ediÅ£ie a fost în 1993. Atunci a fost primul ÅŸi ultimul an în care festivalul a fost naÅ£ional. A durat trei zile ÅŸi au participat 40 de filme, în totalitate filme de televiziune. Încă de la prima ediÅ£ie a venit Michael Stewart, un cunoscut antropolog englez care a rămas un prieten fidel al festivalului. El a făcut teren în Ungaria ÅŸi ÅŸi-a dat doctoratul cu o lucrare despre Å£iganii lovari de acolo. A trăit doi ani între Å£igani, cu tot cu familie, cu copil mic, a învăţat limba, tot... Apoi a venit în România ÅŸi era interesat să facă un studiu despre ciobanii români. În 1993, cînd s-a proiectat la festival documentarul lui filmat în Transilvania, au ieÅŸit toÅ£i spectatorii din sală. A fost ÅŸocant pentru ei. Nu puteau să accepte un film realist, în care se vorbeÅŸte liber. SituaÅ£ia asta s-a menÅ£inut pînă în '98, cînd am păţit o altă chestie...

Csilla Kató: Da, în 1998 a fost proiectat un film al unui regizor maghiar despre Ip, un sat din nordul Transilvaniei unde în anul 1940 a avut loc un masacru. Era un film onest despre cum trăiesc oamenii din Ip acum, fiecare vorbind pe limba lui, română sau maghiară, ce îÅŸi amintesc, despre cum viaÅ£a merge mai departe, deÅŸi ceea ce s-a întîmplat a fost marcant pentru ei. Cînd s-a proiectat filmul, festivalul avea loc la Casa Armatei ÅŸi un colonel care era responsabil acolo ne-a oprit curentul electric ÅŸi a vrut să ne dea afară din incintă.

Dumitru Budrala: A făcut scandal, că ce-i cu filmele astea, cu unguri, cu Å£igani ÅŸi că facem România de ruÅŸine...

Cum vă descurcaÅ£i din punct de vedere logistic în urmă cu 15-20 de ani?

Dumitru Budrala: Ar fi greu să descriem logistica de atunci, căci sînt multe detalii legate de context. Nu existau fonduri publice pentru evenimente culturale. În anul 2000, am luat prima dată bani de la CNC. Cred că au fost vreo 60 de euro. Dacă voiai să faci un eveniment cultural, trebuia să inventezi modalitatea de a-l face. Multe lucruri le obÅ£ineam prin schimburi, prin muncă de voluntariat, dar erau ÅŸi costuri pentru care trebuia să obÅ£inem bani. Termenul de sponsorizare era echivalent cu pomana, un fel de cerÅŸit. La un moment dat, fratele meu, care avea o fermă înfloritoare pe vremea aceea, m-a sponsorizat: două remorci de cartofi. Au venit cu tractoarele la muzeu ÅŸi am dat sfoară în Å£ară că vindem cartofi la jumătate din preÅ£ul pieÅ£ei de atunci. Am vîndut cartofii, ÅŸi cu banii pe care i-am luat pe ei am plătit mesele pentru invitaÅ£ii de la festival. Însă problema cea mai mare era că nu aveai contacte, informaÅ£ii. Mai luam filme de la ambasade ÅŸi le proiectam, cu ocazia festivalului, în diferite locaÅ£ii. În primul an, am proiectat filmele pe un singur televizor. În anul următor, am avansat ÅŸi proiectam filmele pe patru televizoare, legate în reÅ£ea. În 1994 aveam o singură secÅ£iune de competiÅ£ie, dar premiile erau destul de mari, de la Comisia Europeană, de la FundaÅ£ia Soros - care a dat un premiu de 10.000 de dolari. Tot în 1994 am făcut un lucru fantastic ÅŸi inconÅŸtient: am difuzat filmele la posturi de televiziune locale. Pentru prima oară, oamenii vedeau alte lumi, alte realităţi. Filmele documentare nu se difuzau atunci nici măcar la TVR, nu exista Internet...

Vă gîndeaÅ£i deja la o continuitate pe termen lung?

Dumitru Budrala: Eu mă gîndeam clar că vreau să devină cel mai important festival din Europa ÅŸi din lume (rîde). IntenÅ£iile mele erau foarte clare: voiam să fac un festival care pentru mine, cel puÅ£in, să dureze toată viaÅ£a! Iar Festivalul Astra este un loc unde se poate aduna acest trib tot mai mare al iubitorilor de film documentar.

Ce se întîmplă cu filmele după ce au fost proiectate la festival?

Csilla Kató: Filmele documentare bune cresc valoric în timp. Cînd am făcut programul românesc pentru 2006, am revăzut niÅŸte filme din arhivă ÅŸi am rămas ÅŸocată. De exemplu, este un film românesc, Mudava, realizat de Liviu Tipuriţă. Ceea ce m-a ÅŸocat nu era personajul sau filmul în sine, ci cum arătau trotuarul, strada din anii '90, atmosfera de atunci. Toate aceste detalii capătă o valoare de document vizual. Am adunat treptat o colecÅ£ie de filme documentare care nu există în altă parte. De pildă, filmele româneÅŸti care s-au făcut în ultimii 20 de ani nu le poÅ£i găsi altundeva decît în arhiva noastră. Åži vin la Sibiu cercetători ÅŸi doctoranzi din străinătate ca să le studieze. Arhiva o Å£inem activă ÅŸi prin caravane, cinematecă, programe educative.

Astra Film Festival e un festival de film cu o atmosferă aparte, unică la noi. Cum reuşiţi să creaţi această atmosferă?

Csilla Kató: În concepÅ£ia noastră, un festival de film nu înseamnă doar cît mai multe proiecÅ£ii de filme, trebuie să se nască o atmosferă care să ajute schimbul de idei, de emoÅ£ii, de reacÅ£ii care se nasc în jurul receptării filmelor. Există festivaluri, la care focus-ul principal a fost în jurul sesiunilor de pitching, iar profesioniÅŸtii sînt atraÅŸi ca să obÅ£ină bani pentru viitoarele lor proiecte. Aproape numai asta conta, iar sălile de proiecÅ£ie erau goale. Noi am vrut să facem un eveniment care să sărbătorescă filmul, la care oamenii să consume filme ÅŸi să discute despre ele, nu o piaţă care să faciliteze oferte de vînzare ÅŸi cumpărare. Pe de altă parte, profilul unui festival se dezvoltă în timp ÅŸi prin selecÅ£ia de filme, este ca o semnătură. Festivalurile se recunosc ca valoare în acest fel ÅŸi se urmăresc reciproc. De exemplu, avem schimburi de publicitate cu Cinéma du Réel din Paris, FID-Marseille sau Visions du Réel, care ne-au cerut să facem schimb de bannere, ceea ce înseamnă că le-a plăcut ceea ce au văzut la noi. În plus, e important să aduci personalităţi. Oameni importanÅ£i din lumea filmului internaÅ£ional. De-a lungul timpului, acest fapt a dat o dimensiune de testare a calităţii.

Ce fel de public aÅ£i avut la început? Åži cum vi l-aÅ£i format?

Dumitru Budrala: La început, au fost sibieni în mare parte. Abia după 1994 au început să vină ÅŸi din străinătate, în special regizorii filmelor din festival. Åži mai veneau ÅŸi din centrele universitare: BucureÅŸti, Cluj, IaÅŸi. În mod sigur s-a educat un public la Astra. Noi am muncit mult ÅŸi la partea asta: cea de a aduce public. Una dintre strategiile noastre a fost să-i aducem pe studenÅ£i, să le oferim condiÅ£ii ÅŸi facilităţi. La o ediÅ£ie, am obÅ£inut gratuit de la o unitate militară vreo 350 de locuri pentru ei. Atunci au venit studenÅ£i din toată Å£ara.

Csilla Kató: Odată, ne-am suprapus peste o campanie electorală. Venise Ion Iliescu pe un stadion ÅŸi au avut niÅŸte probleme cu furnizarea de curent electric acolo. Le-au căzut generatoarele ÅŸi a fost o pană de curent în tot oraÅŸul. Era vineri seara ÅŸi noi aveam proiecÅ£ii. Erau sălile pline. Ne-am confruntat cu o situaÅ£ie de organizare neprevăzută. Nu ÅŸtiam ce să facem. Åži am avut o surpriză pe care nu o voi uita niciodată. Au stat oamenii timp de două ore într-o beznă absolută ÅŸi au cîntat. Două ore de poveste. Åži atunci ne-am dat seama ce public fain avem! Acum sînt documentariÅŸti - atît români, cît ÅŸi străini - care vor ca premierele filmelor lor să aibă loc la noi, la Sibiu. Asta înseamnă ceva pentru festival! Iar în iunie anul acesta, Michael Stewart a organizat la Londra prima ediÅ£ie Open City, un festival de film documentar, inspirat în totalitate de Astra Film Festival. E ca ÅŸi cum festivalul nostru ar fi ajuns la maturitate ÅŸi ar fi adus pe lume un copil. PuÅ£ine proiecte culturale româneÅŸti ajung să fie luate drept model din România ÅŸi „exportate" într-un oraÅŸ precum Londra.