Materiale didactice
JUDEÈUL SIBIU. POARTA DE SUD A TRANSILVANIEI (Dumitru Budrala, România, 2014, 14 min.)
Posibile întrebÄri post-vizionare
- Ce locuri sau localitÄÈi ai recunoscut în film?
- Care pÄrÈi ale judeÈului îÈi sunt necunoscute Èi ai dori sÄ le vizitezi?
- În ce an Sibiul a fost declarat oraÈ capitalÄ culturalÄ europeanÄ?
- CompleteazÄ enunÈul JudeÈul Sibiu este poarta de .......a Transilvaniei.
(întrebÄri propuse de Doamna ProfesoarÄ Delia PastramÄ)
HAI SÄ NE JUCÄM! (4x13’)
Posibile întrebÄri post-vizionare
- Ce jocuri practici în timpul liber?
- Cu cine preferi sÄ te joci?
- NumeÈte jocurile pe care le practici în familie.
- Din ce materiale sun confecÈionate jucÄriile?
- RealizeazÄ pentru concurs un desen în care sÄ prezinÈi jocul tÄu preferat sau jucÄria preferatÄ.
(întrebÄri propuse de Doamna ProfesoarÄ Delia PastramÄ)
HAI SÄ DANSÄM! (4x13’)
Posibile întrebÄri post-vizionare
- Ce fel de dans practicÄ copilul din film?(clasic, popular, modern)
- Câte ore pe zi se antreneazÄ?
- De cÄtre cine sunt instruiÈi aceÈtia?
- ÎÈi place sÄ dansezi? De ce? Ai dori sÄ urmezi un program de dans popular sau modern?
- RealizeazÄ pentru concurs un desen care sÄ te reprezinte dansând.
(întrebÄri propuse de Doamna ProfesoarÄ Delia PastramÄ)
IUBESC MUZICA! (8x7’)
Posibile întrebÄri post-vizionare
- La ce instrument cânÈi sau ai vrea sÄ cânÈi?
- DeseneazÄ Èi numeÈte instrumentul preferat.
- RealizeazÄ un afiÈ în care sÄ-Èi prezinÈi propriul concert.
- DÄ un anunÈ la ziarul Ècolii cÄ doreÈti sÄ realizezi o formaÈie.
- RealizeazÄ pentru concurs un desen în care sÄ prezinÈi instrumentul preferat.
(întrebÄri propuse de Doamna ProfesoarÄ Delia PastramÄ)
DRUMUL SPRE ÈCOALÄ (Pascal Plisson, FranÈa, 2013, 74 min.)
Pentru profesori, câteva idei pentru aprofundarea subiectului cu elevii
ÎNAINTE DE VIZIONARE
ÎntrebaÈi elevii la ce orÄ se trezesc în timpul sÄptÄmânii Èi în cât timp ajung la ÈcoalÄ (timpul parcurs în minute, de acasÄ pânÄ la ÈcoalÄ). StabiliÈi un clasament (durata drumului în ordine descrescÄtoare). CalculaÈi astfel proporÈia elevilor care vin la ÈcoalÄ singuri Èi cei care sunt aduÈi de pÄrinÈi.
ExistÄ motive obiective pentru aceasta? Se pune problema ”siguranÈei”? Aceste elemente vor fi comparate cu situaÈiile descrise în film.
* În drum spre ÅcoalÄ... ContinuaÅ£i propoziÅ£ia!
MÄ trezesc la ora... | |
Mijlocul de transport spre ÅcoalÄ | |
Timpul parcurs în minute NumÄrul de km parcurÅi ca sÄ ajung la ÅcoalÄ | |
Sunt acompaniat de / Vin la ÅcoalÄ cu | |
PÄrinÅ£ii mÄ aduc Åi mÄ iau de ÅcoalÄ | |
* Sub forma unei anecdote, povestiÅ£i o aventurÄ sau o întâmplare amuzantÄ care s-a petrecut în drum spre ÅcoalÄ.
* ImaginaÅ£i-vÄ o societate fÄrÄ ÅcoalÄ. Ce aÅ£i face toatÄ ziua?
ÈARA LOR ÈI A MEA…
DUPÄ VIZIONARE
La tablÄ
* DesenaÅ£i pÄmântul Åi întrebaÅ£i-i pe elevi care sunt problemele cunoscute ale planetei: sÄrÄcie - rÄzboi - foamete - mediu - boli - Åomaj - catastrofe naturale... Nu vÄ limitaÅ£i la un singur rÄspuns. ScrieÅ£i-le pe tablÄ.
* Apoi scrieÅ£i cuvântul "EDUCAÅ¢IE" pe tablÄ
* ÎntrebaÅ£i-i pe elevi ce înseamnÄ educaÅ£ia pentru ei Åi ce au înÅ£eles cÄ înseamnÄ uitându-se la film. Trebuie sÄ-i ajutaÅ£i sÄ-Åi împartÄ ideile în activitÄÅ£i funcÅ£ionale (citit, scris, socotit, rÄspândirea informaÅ£iei, a cunoÅtinÅ£elor) Åi în realizÄri personale (educaÅ£ia te ajutÄ sÄ-Å£i împlineÅti visul, sÄ ai o meserie, sÄ te îngrijeÅti de nevoile familiei, sÄ fii un individ autonom Åi responsabil).
* OdatÄ ce aÅ£i definit rolul educaÅ£iei, urmeazÄ sÄ-i determinaÅ£i pe elevi sÄ facÄ legÄtura între educaÅ£ie Åi problemele alese (violenÅ£Ä, Åomaj) Åi sÄ stabileascÄ ce impact are educaÅ£ia asupra acestor probleme.
OrganizaÈi o dezbatere
Scopul acestei activitÄÈi este sÄ-i determinaÈi pe copii sÄ reflecteze la educaÈie Èi la diferitele situaÈii existente în lume. Este o activitate interactivÄ menitÄ sÄ-i facÄ sÄ reflecteze Èi sÄ dezbatÄ subiectul între ei.
DesfÄÅurare:
* ÎmpÄrÅ£iÅ£i clasa în douÄ pÄrÅ£i, o parte "pro", cealaltÄ parte "contra". PuteÅ£i scrie pe panouri care parte e pro Åi care e contra. Copiii stau în picioare.
* Apoi, spuneÅ£i o afirmaÅ£ie, de exemplu "ToÅ£i copiii merg la ÅcoalÄ". Elevii vor merge într-o parte sau în alta a clasei, în funcÅ£ie de ce pÄrere au.
* Pe rând, fiecare echipÄ îÅi argumenteazÄ alegerea, de ce este de acord sau nu cu aceastÄ afirmaÅ£ie. PuteÅ£i acorda câteva minute fiecÄrei echipe sÄ îÅi pregÄteascÄ argumentele.
* Exemple de afirmaţii:
- ToÅ£i copiii merg la ÅcoalÄ
- Educaţia este un drept
- Åcoala este o ÅansÄ
- Åcoala e bunÄ doar sÄ te înveÅ£e sÄ scrii Åi sÄ citeÅti
- Nu e nevoie de bani ca sÄ mergi la ÅcoalÄ
AbordaÅ£i temele generoase ale cetÄÅ£eniei
* Deschiderea spre lume, descoperirea altor culturi
GÄsiÅ£i pe hartÄ Å£Ärile unde trÄiesc copiii din film. Pe ce continente se aflÄ ele? Unde locuiÅ£i voi?
Cu care dintre copii aÅ£i vrea sÄ fiÅ£i prieten? Ce vÄ place la modul lor de viaÅ£Ä? Ce vi se pare cel mai greu la drumul lor spre ÅcoalÄ?
* "A trÄi împreunÄ", solidaritatea
Samuel este ajutat de fraÅ£ii lui în drum spre ÅcoalÄ Åi de colegi, odatÄ ajuns în curtea Åcolii. Ce înseamnÄ solidaritatea pentru voi? PuteÅ£i da exemple de fapte de solidaritate în jurul vostru? Voi cu cine sunteÅ£i solidari? În familie, în clasÄ, în cartier, cu strÄini?
* Handicapul, discriminarea
Ce fel de handicap are Samuel? Ce alte forme de handicap mai existÄ? Se poate merge la ÅcoalÄ în ciuda acestor dizabilitÄÅ£i?
CunoaÅteÅ£i alte motive care îi împiedicÄ pe copii sÄ meargÄ la ÅcoalÄ?
* Egalitatea între fete Åi bÄieÅ£i
De ce nu a mers la ÅcoalÄ bunica Zahirei?
În opinia voastrÄ, în zilele noastre, fetele Åi bÄieÅ£ii sunt trataÅ£i la fel în toate Åcolile din lume?
Dar la voi în clasÄ?
* MeritÄ sÄ vÄ opriÈi asupra rolului adulÈilor în acest film. Ce fel de pÄrinÈi au Jackson, Zahira, Carlos sau Samuel? Ce nu ne aratÄ filmul? (Ordinele neplÄcute, conflictele, pedepsele, greutÄÈile zilnice). Zahira stÄ într-o casÄ în care locuiesc 15 persoane! Ne dÄm seama din film de acest lucru? Dar ceilalÈi adulÈi pe care copiii îi întâlnesc pe drum? Cum sunt aceÈtia?
PuteÈi de asemenea sÄ discutaÈi intenÈiile filmului Èi ale regizorului (Èi partenerilor acestuia). Putem recurge la verbe simple: ”Sur le chemin de l’ecole” vrea sÄ ne:
-Èocheze?
-uimeascÄ, surprindÄ?
-impresioneze?
-miÈte?
-alarmeze?
-mobilizeze pentru o cauzÄ? (dacÄ da, care este aceasta?)
MeritÄ comentatÄ scena extraordinarÄ în timpul cÄreia mama lui Samuel (Esther) îÈi masa fiul, la soare, pe o rogojinÄ. Imaginile reflectÄ ceva puternic, fÄrÄ sÄ fie nevoie de cuvinte. Dar ce, mai exact?
Putem de asemenea sÄ analizÄm ritualul din fiecare dimineaÈÄ de la Ècolile din Kenya Èi Argentina (în film), ca Èi în numeroase alte ÈÄri: în curte, elevii aliniaÈi asistÄ, cu respect, la ridicarea drapelului, înainte de a cânta imnul naÈional. Care este semnificaÈia acestui ritual, din punctul de vedere al elevilor? Èi-ar imagina un ritual identic în România? De ce nu?
La sfârÈitul filmului, într-o secvenÈÄ care surprinde discursul spontan al copiilor, fiecare protagonist îÈi spune visul pentru viitor. ÎntrebaÈi elevii dacÄ îÈi amintesc visurile Èi le comentaÈi: sunt realizabile, realiste? SubliniaÈi caracterul altruist (generos) al acestor visuri! Èi elevii dumneavoastrÄ ce visuri au?
Jackson (vrea sÄ zboare, sÄ devinÄ pilot, sÄ vadÄ pÄmântul de sus, sÄ cÄlÄtoreascÄ în afara ÈÄrii, sÄ îÈi gÄseascÄ un loc de muncÄ Èi sÄ îÈi poatÄ ajuta familia).
Carlos (vrea sÄ trÄiascÄ pe pÄmântul familiei sale Èi sÄ devinÄ veterinar; sora sa vrea sÄ fie învÄÈÄtoare).
Zahira (vrea sÄ devinÄ medic ”pentru a-i ajuta pe sÄraci Èi pe cei defavorizaÈi”. SperÄ ca toate fetele din satele izolate sÄ aibÄ parte de ajutorul de care au nevoie. Implicit: pentru a merge la ÈcoalÄ?).
Samuel (vrea sÄ rÄmânÄ fidel logicii conform cÄreia venim pe lume fÄrÄ nimic Èi o pÄrÄsim fÄrÄ nimic. Vrea sÄ devinÄ medic pentru ca mai târziu sÄ-i ajute sÄ meargÄ pe alÈi copii cu handicap asemÄnÄtor cu al lui).
* DupÄ pÄrerea voastrÄ, care dintre copii este mai curajos Èi trebuie sÄ parcurgÄ drumul cel mai dificil?
* În opinia voastrÄ, e un film care are o moralÄ? Care este mesajul sÄu?
* Copiii aceÈtia au o altÄ viziune asupra Ècolii decât a voastrÄ? Care ar fi aceea? Sunt mai mult sau mai puÈin fericiÈi decât alÈi copii? ComparaÈi asemÄnÄrile Èi deosebirile.
* ÎntrebaÈi-i pe pÄrinÈi / bunici despre drumul lor spre ÈcoalÄ, apoi faceÈi o compunere despre asta Èi citiÈi-o în clasÄ.
Alte posibile întrebÄri post-vizionare
- Cum te deplasezi pânÄ la ÈcoalÄ?
- Ce Èi se pare periculos în drumul tÄu spre ÈcoalÄ?
- Te simÈi mai bine singur sau însoÈit? De ce?
- La ce te gândeÈti sau despre ce discuÈi în drum spre ÈcoalÄ?
- RealizeazÄ pentru concurs un desen care sÄ reprezinte drumul tÄu spre ÈcoalÄ.
(întrebÄri propuse de Doamna ProfesoarÄ Delia PastramÄ)
Vocabularul pe care îl puteÈi folosi
Film documentar, eroic, mÄrturie; peisaj mÄreÈ, somptuos, grandios, impozant; deÈertic, stâncos, aspru, pietros; solidaritate, camaraderie, ajutor reciproc, bunÄvoinÈÄ, umanitate; speranÈÄ, inegalitate, valorile, admiraÈie pentru, emoÈional, imagini dezorientante, condiÈii de viaÈÄ precare, recreaÈia, sala de clasÄ, a avea încredere în viitor, serenitate, calm, liniÈte, tÄrie de caracter, privilegiu; risc, obstacol, pericol, ameninÈare; sprijinirea egalitÄÈii Èanselor, copii defavorizaÈi, a se ruga, a binecuvânta copiii, a face slalom printre girafe Èi elefanÈi, pericolele în drum spre ÈcoalÄ, pe jos, cÄlare, în scaun cu rotile (scaun improvizat), drumuri terestre, a se împotmoli, a merge la ÈcoalÄ, animalele sÄlbatice, periculoase, pension, poteci înguste, a risca sÄ te pierzi, a merge pe drumul crucii, a duce, a trage, a împinge, accesul la educaÈie nu e o certitudine, din punct de vedere social Èi geografic, a înfrunta un parcurs eroic, a împÄrtÄÈi setea, dorinÈa de cunoaÈtere, a avea sete de cunoaÈtere, accesul la educaÈie, educaÈia le va ameliora viaÈa, o viaÈÄ mai bunÄ, a ridica drapelul, a cânta imnul naÈional, speranÈa, tenacitatea, curajul, efortul, râsul, bunÄstarea, plÄcerea, buna dispoziÈie, a da o lecÈie înÈeleaptÄ…
Aleg textul pe care îl voi scrie dupÄ vizionarea filmului "Sur le chemin de l’ecole"
* Un articol pentru blogul sau ziarul Åcolii
Trebuie sÄ prezinÅ£i filmul scriind un scurt rezumat al poveÅtii fiecÄrui copil, apoi îÅ£i vei spune pÄrerea despre film (ce Å£i-a plÄcut, ce nu Å£i-a plÄcut, cu ce ai rÄmas din film).
* O povestioarÄ în care devii prieten cu unul dintre copii
Carlito, Zahira, Jackson sau Samuel, cu care dintre ei ai vrea sÄ te împrieteneÅti? ExplicÄ de ce Åi povesteÅte ce aÅ£i face împreunÄ dacÄ el sau ea ar veni în vizitÄ la tine.
* O scrisoare adresatÄ unuia dintre copii
Carlito, Zahira, Jackson sau Samuel, povestea cÄruia te-a emoÅ£ionat mai mult? Îi vei scrie o scrisoare în care îi vei spune ce pÄrere ai despre el sau ea, de povestea lui sau a ei Åi îi vei spune despre tine, despre Åcoala ta.
* O poveste în care tu ai locui cu unul dintre copii
ÎmagineazÄ-Å£i cÄ ai putea merge la unul din ei acasÄ. Unde ai alege sÄ mergi? PovesteÅte ce ai face la el acasÄ Åi cum te-ai adapta la modul sÄu de viaÅ£Ä.
* O listÄ de idei pentru a facilita accesul la ÅcoalÄ
Å¢i se pare normal cÄ 61 de milioane de copii din lume nu pot merge la ÅcoalÄ? DacÄ ai fi responsabil politic, ce propuneri ai avea pentru facilitarea accesului la educaÅ£ie?
Surse:
http://fr.praesens.com/cinema/catalogue/sur-la-chemin-de-lecole/
www.e-media.ch/documents
http://mamaitressedecm1.fr/?p=2123
http://portail-du-fle.info (Manfred Overmann)
Nénette (Nicolas Philibert, FranÈa, 2010, 70 min.)
Despre film
Proiectul a luat naÈtere cam la întâmplare. În acea zi, mÄ plimbam prin menajeria GrÄdinii botanice, pe care nu o mai vizitasem de ani buni. Când am ajuns în zona maimuÈelor, m-am oprit în faÈa Èarcului cu urangutani. CâÈiva vizitatori comentau în gura mare cele mai mici gesturi ale animalelor. De pe mezaninul unde se afla, Nénette pÄrea în altÄ lume, dar când am observat-o mai cu atenÈie mi-am dat seama cÄ de fapt nu îi scÄpa nici un detaliu din spectacolul pe care i-l ofeream fÄrÄ sÄ ne dÄm seama… În acel moment mi-a venit ideea sÄ fac acest film. IniÈial l-am conceput ca pe un scurt-metraj de zece, maxim cincisprezece minute, însÄ dupÄ ce am început filmÄrile mi-am dat seama cÄ aceastÄ metodÄ de filmare faÈÄ-în-faÈÄ îmi va permite sÄ depÄÈesc durata prevÄzutÄ iniÈial, lucru care mi s-a confirmat de altfel la montaj. Din acel moment, filmul s-a creat singur, fÄrÄ sÄ trebuiascÄ sÄ împing lucrurile de la spate.
Voiam sÄ o filmez pe Nénette din faÈÄ, prin sticla Èarcului, vÄzutÄ prin ochii vizitatorilor, sÄ surprind acele momente stânjenitoare, suspendate parcÄ în afara timpului, în care Èi ea ne priveÈte pe noi. I-am filmat bineînÈeles Èi pe ceilalÈi trei urangutani care împart spaÈiul cu ea: Tübo, Théodora Èi Tamü. ÎnsÄ filmul o urmÄreÈte cu prioritate pe Nénette. Èi totuÈi, la prima vederea ea este cea mai discretÄ dintre ei, cea care iese cel mai puÈin în evidenÈÄ. De obicei se retrage, se îngroapÄ pe jumÄtate în cuibul sÄu din paie, doarme mult timp. ÎÈi pÄstreazÄ forÈele… la vârsta ei! Ea este singurul urangutan care nu s-a nÄscut în captivitate ci în mediul sÄu natural, pe insula Borneo. Nu Ètiu dacÄ are vreo legÄturÄ, dar este mai distantÄ Èi rar se apropie de vizitatori, spre deosebire de ceilalÈi trei care nu ezitÄ sÄ se lipeascÄ de sticlÄ. Poate si din cauza aceasta mi-a plÄcut. Acea prezenÈÄ distantÄ, cu momente de indiferenÈÄ, îi oferÄ o aurÄ aparte, de suveranitate! Este un mod de a seduce fÄrÄ a încerca sÄ seducÄ; de a privi vizitatorul fÄrÄ a cere ceva în schimb Èi de a-i arunca înapoi în faÈÄ presupusa superioritate.
În fiecare an, 600 000 de vizitatori se perindÄ prin faÈa Èarcului ei, îi fac poze, o filmeazÄ Èi comenteazÄ spectacolul oferit. Râd, exclamÄ, o compÄtimesc, le este milÄ, îi admirÄ priceperea, supleÈea, luciul blÄnii; filozofeazÄ, se comparÄ cu ea, le explicÄ copiilor; citesc panourile cu informaÈii Èi descoperÄ cu ce mari pericole se confruntÄ specia: defriÈÄrile în masÄ, braconajul… Sunt vizitatori care vin în fiecare sÄptÄmânÄ, ca Èi cum ar vizita o rudÄ în vârstÄ; sunt Èi cei care vin pentru prima oarÄ Èi sunt ÈintuiÈi în loc; cei care rânjesc, scot sunete, o imitÄ, o fac maimuÈÄ, sau pun nenumÄrate întrebÄri despre punga de sub barbÄ. Èapte zile din Èapte, varÄ Èi iarnÄ. De 37 de ani.
Filmul se bazeazÄ pe disjuncÈia între imagine Èi sunet; vedem animalele fÄrÄ a le auzi Èi auzim oamenii fÄrÄ a-i vedea. Nu existÄ cadre inverse. Nu existÄ tranziÈii. Coloana sonorÄ este un amestec de cuvinte. Auzim comentariile spontane ale vizitatorilor: familii, cupluri, turiÈti strÄini, un grup de adolescenÈi, persoane care se plimbÄ singure, studenÈii unei Ècoli de arte Èi profesorul lor de desen, etc… Dar am înregistrat Èi îngrijitorii, mai ales pe cei în vârstÄ, care au vÄzut-o pe Nénette crescând Èi îi Ètiu povestea. De asemenea, am rugat câÈiva prieteni ce provin din medii diferite sÄ vinÄ în vizitÄ, Èi le-am înregistrat reacÈiile. Erik Slabiac Èi Franck Anastasio, membrii formaÈiei Les Yeux noirs, au venit sÄ cânte o melodie ÈigÄneascÄ. Valéry Gaillard, care mi-a fost asistent multÄ vreme înainte sÄ creeze propriile filme, a citit un text scris de Buffon. Psihoanalista Linda De Zitter a ales sÄ facÄ câteva remarci în flamandÄ, limba ei maternÄ. Iar comedianului Pierre Meunier îi datorÄm lungul monolog de la final, improvizat în totalitate…
Din spatele geamului sÄu, Nénette este o oglindÄ. Un ecran de proiecÈie. Îi atribuim tot felul de sentimente, intenÈii Èi gânduri. Vorbind despre ea, vorbim de fapt despre noi. Uitându-ne la ea, ne includem în tablou. AÈa cum Flaubert a declarat „Madame Bovary, c’est moi!”, eu pot spune cÄ „Nénette, c’est moi” („Eu sunt Nénette”). Èi voi sunteÈi. Noi toÈi suntem. Èi în ciuda acestui fapt, nu vom Èti niciodatÄ ce gândeÈte ea, nici dacÄ gândeÈte. Misterul continuÄ. Nénette este prin esenÈÄ confidentului ideal: pÄstreazÄ orice secret.
Acesta este un film despre privire, despre reprezentare. O metaforÄ a cinematografului, în special a filmului documentar ca Èi mod de a surprinde imaginea Èi ca imagine surprinsÄ; deoarece filmându-l pe altul, îl transformi în captiv, îl închizi în cadru, îl fixezi în spaÈiu Èi timp.
Nicolas Philibert
NÉNETTE
Nénette este incontestabil cea mai cunoscutÄ „pensionarÄ” a menajeriei GrÄdinii botanice. NÄscutÄ în pÄdurile din Borneo, a ajuns la menajerie pe data de 16 iunie 1972, în vârstÄ de aproximativ 3-4 ani. AÈadar, are acum puÈin peste 40 de ani, un lucru ieÈit din comun deoarece se Ètie cÄ, în liberatate, un urangutan nu trÄieÈte mai mult de 35 de ani. Ea are a avut trei parteneri Èi a dat naÈtere la patru pui. Primii doi au fost transferaÈi în strÄinÄtate, în cadrul unui program european destinat sÄ favorizeze reproducerea speciilor ameninÈate cu dispariÈia (EEP). Al treilea, Tübo (nÄscut în 1994) trÄieÈte împreunÄ cu ea. Dayou, ultimul nÄscut, a decedat în urma unui atac cardiac în 2007, la vârsta de 8 ani. Momentan, în menajeria GrÄdinii botanice trÄiesc patru urangutani: Nénette Èi Tübo, iar în anul 2007 au fost transferate de la GrÄdina zoologicÄ Twycross (Marea britanie) Théodora Èi fiica sa Tamü.
URANGUTANUL, O SPECIE PE CALE DE DISPARIÈIE
Numele „urangutan” vine din limba malaezÄ, unde „orang hutan” înseamnÄ „omul pÄdurii”. DeÈi pe vremuri era rÄspânditÄ pe o mare parte a continentului asiatic, astÄzi specia se gÄseÈte în sÄlbÄticie doar în pÄdurile din Borneo Èi din Sumatra. În 20 de ani, braconajul Èi distrugerea în proporÈie de 80% a habitatului sÄu natural au pus urangutanul din Borneo (Pongo Pygmaeus) pe lista speciilor ameninÈate cu dispariÈia, rÄmânând doar aproximativ 30000 de exemplare în sÄlbÄticie. VÄrul sÄu din Sumatra (Pongo Abelli) a fost Èi mai grav afectat, numÄrul exemplarelor reducându-se la aproximativ 3000. DacÄ nu vor fi luate mÄsuri la scarÄ largÄ, specia ar putea dispÄrea în urmÄtorii 50 de ani. Cele douÄ cauze primcipale care au dus la declinul urangutanilor sunt defriÈÄrile intensive în scopul comerÈului cu lemn tropical, precum Èi monoculturile de palmier pentru ulei.
MENAJERIA GRÄDINII BOTANICE
Menajeria GrÄdinii botanice, aflatÄ în plin centru al Parisului, la o aruncÄturÄ de bÄÈ de Sena Èi de Gara Austerlitz, este una dintre cele mai vechi grÄdini zoologice din lume. DeschisÄ în anul 1794, la Èase ani dupÄ moartea fondatorului sÄu, Contele de Buffon, ea gÄzduieÈte o mie de specii de mamifere, pÄsÄri, reptile Èi amfibieni, la care se adaugÄ 1200 de specii de nevertebrate. DesemnatÄ monument istoric în 1993, ea îndeplineÈte, în ciuda vârstei venerabile, cele trei misiuni încredinÈate de cÄtre Muzeul NaÈional de Istorie NaturalÄ: conservarea speciilor animale, informarea publicului Èi cercetarea în diverse domenii precum bilogia, medicina veterinarÄ, taxonomia, genetica populaÈiilor de animale Èi studiul comportamentului animal. Ea gÄzduieÈte anual peste 600000 de vizitatori.
Nicolas Philibert
Nicolas Philibert s-a nÄscut la Nancy în anul 1951. A studiat filozofia, dupÄ care s-a îndreptat spre cinematografie, fiind asistent de regie pentru René Allio, Alain Tanner Èi Claude Goretta. În 1978 a regizat împreunÄ cu Gérard Mordillat primul sÄu documentar lung-metraj, „La Voix de son maître”, în care o duzinÄ de patroni ai marilor grupuri industriale vorbesc despre conducere, ierarhie, putere, sindicate Èi greve, conturând încetul cu încetul imaginea unui viitor dominat de puterile financiare.
Între 1985 Èi 1987, Nicolas Philibert a regizat documentare de televiziune având ca temÄ masivele muntoase Èi sporturile de aventurÄ („Christophe”, „Trilogie pour un homme seul”, „Vas-y Lapébie!”, „Le Come-back de Baquet”). DupÄ aceasta, a început sÄ regizeze lung-metraje documentare proiectate în cinematografe: „La Ville Louvre” (1990), „Le Pays des sourds” (1992), „Un animal, des animaux” (1995). În 1996, lanseazÄ „La Moindre des choses”, filmat la clinica de psihiatrie din La Borde, iar în anul 1998 regizeazÄ „Qui sait?”, un film-experiment la graniÈa dintre documentar Èi ficÈiune realizat cu ajutorul elevilor Teatrului NaÈional din Strasbourg.
În 2001 se lanseazÄ „Être et avoir”, un documentar despre viaÈa de zi cu zi a unei Ècoli „cu o singurÄ clasÄ” dintr-un sat de munte aflat în inima Masivului Central din FranÈa, cu care obÈine premiul Louis Delluc (2002).
În „Retour en Normandie” (2007), calcÄ pe urmele filmÄrii documentarului „Moi, Pierre Rivière, ayant égorgé ma mère, ma soeur et mon frère…” de René Allio, regizorul care i-a ghidat primii paÈi în cinematografie. În 2009, filmeazÄ „Nénette”.
Surse:
http://www.filmsdulosange.fr/uploads/presskits