Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Curs film literacy

Curs de educaţie prin film

Cursul de educaÅ£ie prin film organizat în cadrul Astra Film Junior 2016 deschide o serie de training-uri care îÅŸi propun să familiarizeze cadrele didactice cu filmele documentare, subiectele acestora, modul de realizare ÅŸi de utilizare a filmelor în procesul educaÅ£ional. Cursul organizat în 2016 reprezintă un proiect-pilot, în cadrul căruia  Astra Film Junior a invitat un trainer internaÈ›ional, cu experiență în utilizarea filmului documentar în È™coli È™i elaborarea È™i redactarea de materiale didactice bazate pe film documentar. Proiectul va continua cu invitarea altor traineri din È›ară È™i/ sau din străinătate, unul dintre obiective fiind, pe lângă familiarizarea cadrelor didactice din Sibiu cu acest domeniu, formarea de for-matori pentru educaÈ›ia prin film documentar.

Acest program de educaÅ£ie prin film are ca obiectiv punerea la dispoziÈ›ia învățătorilor/profesorilor a instrumentelor necesare conceperii unor activități de educaÈ›ie prin film pentru clasele lor: vizionarea unui film narativ sub forma proiecÅ£iei de cinema (experienÅ£a vizionării filmului în comunitate este amplificată prin împărtăşirea trăirilor ÅŸi a reacÅ£iilor spontane cu ceilalÅ£i din public), activități post - vizionare de tipul lecÅ£ie de cinema ÅŸi alte activităţi educaÅ£ionale, toate reprezentând o experienţă alternativă de învăţare, care a devenit foarte populară în rândul elevilor.

Cursul de educaÈ›ie prin film pentru învățători este proiectat pe format intensiv. Timp de două zile, un trainer internaÅ£ional cu experienţă în domeniul proiectelor de film literacy pentru elevi, iniÅ£iază participanÅ£ii în principiile de bază ale creării unui conÅ£inut educativ bazat pe film documentar, cu scopul de a deschide orizontul elevilor către înÅ£elegerea limbaju-lui cinematografic. Cursul este structurat pe module: modulul teoretic È™i modulul practic.

La finalul cursului, participanÈ›ii dobândesc capacitatea de a organiza È™i susÅ£ine în clasă lecÈ›ii de educaÅ£ie non-formală prin film ÅŸi capătă noÈ›iuni privind modul de realizare ÅŸi decodificare a filmului, acestea reprezentând o cale excelentă de dezvoltare a experienÅ£ei într-un domeniu de actualitate. Cursul pune accent pe comunicarea ÅŸi exprimarea viziunii proprii, a feedback-ului, pe munca în echipă ÅŸi pe dezvoltarea abilităţilor creative.

La trainingul din acest an, cei 20 de participanÈ›i, învățători la È™coli din Sibiu, au făcut primii paÅŸi în înÈ›elegerea È™idecodificarea limbajului cinematografic, È™i-au clarificat criteriile pe baza cărora se diferenÈ›iază filmele documen-tare de cele de ficÈ›iune È™i au primit noÈ›iuni despre metode de evaluare a conÈ›inutului È™i personajelor dintr-unfilm. Pe durata cursului, participanÈ›ii au elaborat o serie de exerciÅ£ii ÅŸi activităţi dedicate claselor primare, care pot sta la baza unor materiale didactice post-vizionare pentru filmele din programul  Astra Film Junior 2016.

*

La fel ca alte instrumente educaÅ£ionale, filmele pot fi utilizate în nenumărate moduri ÅŸi în multe scopuri în sala de clasă, dacă învățătorii au entuziasmul È™i creativitatea necesare. Există, în opinia mea, o tendință globală de scădere calitativă a procesului educaÈ›ional. În continuare, acumularea pasivă de cunoÈ™tinÈ›e prin mecanismul predare - învățare - repro-ducerea lecÈ›iei învățate este prezentă pe scară largă. Or, scopul principal al educatorilor este să ofere elevilor lor posibilitatea de dezvoltare la maximum a capacităţilor ÅŸi aptitudinilor lor creatoare.

Convingerea mea puternică este că, privind lucrurile din această perspectivă, filmul este de mare ajutor. Filmul informează, te determină să te pui în locul altor persoane, descrie oameni È™i situaÈ›ii mai bine decât orice text scris, poate arăta simultan imaginea de ansamblu È™i detaliile. Dacă È™tim cum să îl folosim la clasă, filmul ne oferă perspective, dă naÅŸtere la întrebări, discuÅ£ii, dezbateri, cultivă gândirea critică, poate iniÅ£ia o cercetare, poate declanÈ™a schimbări sociale. Åži, nu în ultimul rând, acesta fiind principalul nostru obiectiv de training, vizionând filme cu conceptul de film literacy în minte, îmbunătăţim abilităţile elevilor de a observaÅŸi de a „citi” corect filmele, imaginile în miÅŸcare, de vreme ce generaÅ£ia lor este mai expusă ca oricând consumului de conÅ£inut audiovizual.

Sasho N. Alushevski, Macedonia (psiholog, specializat în educaÈ›ie non-formală cu experiență de peste 10 ani în film literacy, autor È™i co-autor de manuale de educaÈ›ie vizuală È™i materiale didactice pentru educaÈ›ie È™colară prin film)

---

Acţiune cofinanţată de Consiliul Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu prin Agenda Comunităţii.