Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Arhiva filme

0-9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

  • #vietilenoastreonline - Discuție

    ...

  • 5 ani după război

    Dezorientat din cauza originii sale mixte iudeo-arabe, Tim nu mai găseşte refugiu în lumea imaginară de desen animat pe care şi-a cosntruit-o în copilărie. Hotărârea de a-şi cunoaşte în sfârşit tatăl arab îl aruncă într-un vârtej de emoţii. Regizorii creează un echilibru inteligent între abordarea autoironică, amuzantă, şi gravitatea subiectului. Doar în aparenţă relaxat şi lejer, filmul examinează chestiuni esenţiale legate de origine şi identitate. Universul interior al lui Tim e recreat în stilul desenelor animate 2D şi 3D corespunzătoare epocii. ...

  • A gândi precum un munte

    Indigenii Arhuaco sunt păzitorii pădurii şi ai gheţurilor de pe cel mai înalt munte al Columbiei, Sierra Nevada de Santa Maria. Acest mediu înconjurător unic este sursa unei spiritualităţi singulare. Pentru prima oară în istorie, indigenii invită un cineast, Alexander Hick, să viziteze cele mai retrase comunităţi şi cele mai sacre situri din inima teritoriului lor. Thinking Like a Mountain spune o poveste a rezistenţei şi a salvării naturii, o adevărată călătorie în spaţiu şi timp: de la apele Caraibelor la stelele care strălucesc noaptea deasupra piscurilor acoperite de gheaţă şi de la prima întâlnire a indigenilor cu colonizatorii albi la întoarcerea acasă a războinicilor Arhuaco după depunerea armelor de către FARC, cea mai numeroasă forţă de gherilă columbiană şi principala sursă a problemelor indigenilor. ...

  • Agenţii de curăţare

    Bun venit în curăţătoria digitale, locul unde Internetul se dezbară de ceea ce-i displace. Aici întâlnim cinci "agenţi de curăţare digitali", a căror sarcină este să şteargă conţinutul "nepotrivit" de pe net. Într-un efort paralel, întâlnim oameni de pe glob a căror existenţă a fost drastic afectată de cenzura online. Un "agent de curăţare" trebuie să observe şi să evalueze mii de fotografii şi clipuri zilnic, unele dintre ele de-a dreptul bântuitoare. Dar munca lor ridică întrebări profunde despre ce anume transformă o imagine în artă sau în propagandă şi ceea ce defineşte, până la urmă, jurnalismul. ...

  • AMICI - În interiorul corpului uman

    Trei copii, Steven, Teresa şi Alex, şi bătrânul maidanez Cookie descoperă o invenţie minunată, Camera Realităţii Virtuale. Cu ajutorul ei, vor învăţa tot ce-i de ştiut despre o maşinărie incredibilă: corpul uman. Cum funcţionează ochii? Dar inima şi creierul? Şi de ce avem atâta nevoie de oxigen? Toate răspunsurile pot fi găsite în Camera Realităţii Virtuale! ...

  • Animale sociale

    Ți-ai imaginat vreodată că fotografiile tale vor strânge zeci de mii de like-uri și vor uimi lumea? Sau că îți vei lansa propria marcă de modă online și vei face milioane din asta? Sau ești un adolescent obișnuit, care încearcă să își facă loc printre cei “populari” și să își găsească dragostea? Cât de mult contează și ce trebuie să faci ca să fii mereu în atenție, să devii un blogger de succes, urmat sau criticat de zeci de oameni? Prin povestirile și incursiunea directă în viața a trei tineri – Humza, un fotograf free-lancer dintr-un cartier sărac al New York-ului devenit celebru datorită Instagram; Kaylyn, o adolescentă bogată, care își lansează propria marcă de modă; Emma, o tânără obișnuită, cu o viață tipică de licean, cu încercări de a fi populară și de a găsi dragostea -, acest documentar arată puterea pe care o are mediul online asupra generației “milenialilor” și contrastul față de generațiile trecute: superficialitatea cu care se emit judecăți legate de calitatea unei persoane, rapiditatea cu care apare sau dispare celebritatea, dimensiunile uriașe pe care le capătă respingerea și marginalizarea, reacțiile și sentimentele, prin faptul că relațiile nu se mai desfășoară de la individ la individ, ci de la individ la mulțime și invers. ...

  • Aniversare

    Cursul vieţii privit din punctul de vedere al unei familii numeroase, adunate în jurul aniversării bunicului. Ioan Colţea împlineşte 91 de ani şi trăieşte într-un sat retras de munte. În mijlocul tuturor, dar mereu cu o privire detaşată şi limpede, bătrânul îşi urmăreşte copiii, nepoţii şi strănepoţii, îi observă cu drag, căldură şi resemnare. Familia se coagulează timp de o săptămână pentru a-l sărbători pe bunic, dar şi pentru a-i construi un nou mormânt şi o nouă cruce, totul sub stricta sa supraveghere. Bunicul le vorbeşte despre căsătorie, femeile pe care le-a iubit, comunişti, singurătate şi timp. Uneori copiii îl ascultă, alteori îi acoperă glasul cu poveştile lor. ...

  • Arctic 360

    După ani de temperaturi record, gheţurile arctice se topesc. În vara lui 2016, pasajul de nord-vest nu mai este blocat de gheaţă, iar vasele de croazieră ajung într-una din cele mai inaccesibile zone de pe glob. Iată un tur arctic prietenos cu mediul, pentru a vedea consecinţele acţiunilor oamenilor: o regiune a gheţii şi a zăpezii se schimbă, martor tăcut al încălzirii globale. ...

  • Astronaut

    Explorarea spaţiului este cea mai mare aventură a umanităţii. De ce calităţi ai nevoie pentru a deveni astronaut? Acum poţi experimenta ce înseamnă lansarea unei rachete pentru corpul unui astronaut şi explora uimitoarele lumi din sistemul nostru solar şi din afara lui. Poţi pluti în jurul Staţiei Spaţiale Internaţionale şi face manevre prin regiunile microscopice ale corpului uman. ...

  • Atenție la denivelări

    Povestea maturizării a trei skateri prieteni la cataramă în oraşul lor afectat de decenii de recesiune. În încercarea de a înţelege de ce el şi prietenii săi au fugit de acasă în copilărie, Bing îl filmează pe Zack (23) în provocarea de a deveni tată şi pe Keire (17) obţinându-şi prima slujbă. Mai târziu, Bing se va trezi prins în relaţia tumultuoasă a lui Zack cu iubita lui şi cu lupta interioară a lui Keira, afectat de probleme de identitatea rasială şi de absenţa tatălui decedat. În timp ce negociază relaţia complexă între camera de luat vederi şi prietenii săi, Bing va explora distanţa dintre taţi şi fii, dintre disciplină şi abuzul domestic şi, în sfârşit, prăpastia dintre copilărie şi vârsta adultă. ...

  • Băieți de cartier

    A respecta standardul de masculinitate impus de societate în timp ce au de-a face cu nesiguranţa specifică vârste poate fi mai mult decât pot duce băieţii de vârsta adolescenţei. Fără niciun scop, câţiva băieţi din Zemun, o localitate de lângă Belgrad, îşi pierd vremea în parcuri şi locuri abandonate, fumează, joacă baschet şi spun bancuri. Taurunum Boys îi surprinde în timp ce îşi croiesc anevoie drum spre maturitate, presaţi de familie să-şi decidă viitorul şi aparent deloc conştienţi că sfârşitul anilor de şcoală le-ar putea ameninţa prietenia. ...

  • Brașov 1987. Doi ani prea devreme

    Pentru adolescenții de azi, documentarul “Brașov 1987. Doi ani prea devreme” poate fi o provocare, un exercițiu de imaginație. Filmul le prezintă faptele, povestite chiar de oamenii care au inițiat revolta de la Brașov, în noiembrie 1987; ei trebuie să caute și să înțeleagă cauzele care i-au determinat pe brașoveni să iasă în stradă și să ia poziție împotriva regimului lui Ceaușescu. Și poate să înțeleagă chiar Revoluția din ’89. Pentru că – lăsând la o parte finalurile diferite - revolta din noiembrie 1987 a fost o punere în scenă la scară mică a ceea ce avea să se întâmple doi ani mai târziu în toată țara. ...

  • Bucuria broaştelor

    În fiecare primăvară, lacurile şi heleşteele din Marea Britanie se trezesc la viaţă. Broaştele lasă în urmă somnolenţa iernii şi se împerechează. Iată o perspectivă unică asupra unui eveniment ce se petrece an de an, fără excepţie, încă din era dinozaurilor. ...

  • Caisă

    Într-o sală de antrenament de la marginea Bucureștiului, un antrenor de box aflat la sfârşitul carierei lucrează pentru a transforma un grup de copii din medii defavorizate în următorii campioni de juniori. Deziluzionat dar perseverent, antrenorul Dobre îşi pune speranţele într-un puşti talentat de 13 ani, poreclit Caisă. Stilul răbdator, observaţional, şi filmarea din mână dezvăluie costurile personale şi emoționale ale boxului, atunci când performanța este atinsă în ciuda realităților aspre ale vieții din afara sălii de sport, prin disciplină dură, spartană. O poveste emblematică pentru regiune, Caisă vorbeşte despre perseverenţă şi despre supraviețuirea celui mai puternic într-un mediu incapabil să te sprijine cu adevărat. ...

  • Campionul balcanic

    Anii '90 au fsot o perioadă tulbure în istoria recentă a României. Status quo-ul menţinut de regimul comunist nu mai funcţiona. Până nu demult, Ceauşescu fusese duşmanul tuturor, ceea ce crease un fel de solidaritate generală. Era simplu să distingi prietenii de duşmani. După dispariţia fizică a dictatorului, oamenii s-au simţit liberi să-şi exprime frustrările, adesea în forme violente. Contextul era favorabil conflictelor de toate felurile, inclusiv celor interetnice. Filmul analizează această perioadă din perspectiva experienţei personale. Protagonist e tatăl regizoarei, iar implicarea lui în evenimentele de după revoluţie aveau să provoace schimbări majore în viaţa familiei. Din poziţia de membru marcant al comunităţii maghiare din România, a luat atitudine publică împotriva Securităţii, poziţie care echivala în acea perioadă cu o sinucidere politică, punând în pericol viaţa lui şi a familiei. După şaisprezece ani şi cinci încercări eşuate de a ajunge în Parlament, acest campion al corectitudinii şi al intransigenţei nu avea să-şi găsească locul în noul sistem. "La prima vedere, e un film despre un subiect local, o investigaţie jurnalistică a unui caz minor de conflict balcanic. Curând asistăm la dezvoltarea unei drame complexe şi intense, care dezvăluie fără menajamente atât aspecte publice cât şi personale. (...) Un film curajos şi, în acelaşi timp, plin de umor. Şirul de confruntări sincere şi intense transformă o dramă de familie într-una a comunităţii. Rezultatul e o imagine credibilă a contextului politic creat de tensiunile interetnice." (motivaţia juriului Astra 2006 la înmânarea Grand Prix-ului festivalului producţiei Balkan Champion) ...

  • Caniba

    Dragoste neîmpărtăşită, pasiune, dorinţa de contopire. Duse la extrem. Încadratura claustrofobă a gros-plan-urilor ce arată fiecare indentare a pielii ne apropie de Issei Sagawa, un japonez care, în timpul studiilor la Sorbonna în anii '80, a omorât şi a mâncat femeia de care era îndrăgostit. Acum, un bărbat firav de 60 de ani în grija fratelui său, îşi câştigă existenţa din auto-demonizare, exploatând curiozitatea macabră a publicului faţă de acţiunile sale, prin talk-show-uri şi filmări video. Cu o abordare aparte, Caniba explorează la nivel visceral fascinaţia bizară a omenirii legată de canibalism şi reprezentarea sa, la graniţa dintre instinct, pasiune, fetiş şi variantele lor extreme. ...

  • Capcana diavolului

    Lane are 25 de ani şi este soldat în marina militară canadiană. Visează să îşi reîntâlnească familia înstrăinată după ce, la 18 ani, a fost excomunicat de biserica familiei. Lane s-a născut în Frăţia celor puţini, un grup protestant extrem de retras şi discret. The Devil's Trap invită publicul să-l însoţească pe Lane de-a lungul unei călătorii în Statele Unite şi Canada, călătorie care ar trebui să dea sens copilăriei sale zbuciumate. La capătul acestei călătorii se va afla reîntâlnirea cu familia? Este vreo şansă pentru o reuniune fericită cu aceasta? ...

  • Cealaltă parte a tuturor lucrurilor

    ---------- Film finalist în competiția pentru Premiul LUX 2018, prezentat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în cadrul Zilelor LUXFILM. -------- O uşă încuiată dintr-un apartament din Belgrad a ţinut o familie despărţită de trecutul ei timp de 70 de ani. Conversaţia intimă începută de regizoare cu mama ei dezvăluie o locuinţă şi o ţară încă bântuite de istorie. Cronica unei familii din Serbia se transformă în portretul unei activiste aprige într-o perioadă de mare haos, punând sub semnul întrebării responsabilitatea fiecărei generaţii de a lupta pentru viitorul ei. ...

  • Celula

    Suntem făcuţi din 70 de trilioane de celule vii. Ele muncesc. Vorbesc. Gândesc. Ele ne ţin în viaţă. Aceasta este povestea trilioanelor de celule care ne alcătuiesc corpul, de la începuturile primei celule la complexitatea unui organism întreg: e povestea a ceea ce suntem. Hai alături de Raj şi Sooki într-o extraordinară călătorie imersivă prin trupul uman. ...

  • Cerul în flăcări

    Artificiile sunt arte pentru patru simțuri. Câte fenomene asemănătoare mai știți? Admirăm scânteierile luminilor colorate, bubuitul exploziei, mirosul de pucioasă adus de vânt, valurile de tensiune care ni se unduiesc pe față. În Cerul în flăcări veți afla cum au luat naștere artificiile. ...

  • CIRCUS 360

    După adoptarea unei legi ce interzice reprezentaţii cu animale sălbatice, Circul de stat din Bucureşti trebuie să se reinventeze. După 58 de ani în care elefanţii, leii şi focile au fost starurile show-ului, Circul trebuie să-şi schimbe din temelii comunicarea cu publicul. Reveria, primul spectacol fără animale al instituţiei, a avut premiera în decembrie 2017. ...

  • COLECȚIONARUL DE FILME

    ...

  • CONCERT: Tiger Lillies

    ...

  • Conflict îngheţat

    Un soldat român, unul transnistrean şi unul rus stau de gardă pe malul râului. Dar unde e duşmanul? Documentarul explorează "conflictul îngheţat" dintre Republica Moldova şi Transnistria, atât din perspectiva personală, cât şi din cea politică. Declaraţii contradictorii, dar şi interesate ale politicienilor au menţinut conflictul, condamnând regiunea la impas politic cvasipermanent. Problematici mai mici sau mai mari ajută filmul să caute modele de comportament care întreţin conflictul şi ne influenţează gândirea. ...

  • Contre-jour

    O uluitoare experiență imersivă în 360º oferită de o capodoperă audiovizuală. Filmul este conceput ca o cascadă de cadre, iar imaginile interacţionează cu sunetele, creând o atmosferă unică, la care privitorul nu poate rămâne indiferent. O producţie bazată pe senzaţii şi emoţii care cu siguranţă va trezi la viaţă latura emoţională a spectatorului. Eşti gata să simţi magia? ...

  • Dacă obiectele ar vorbi

    În Quebec City, capitala provinciei canadiene de limbă franceză, obiectele din magazinele de antichităţi sau din magazinele de specialitate se deosebesc de produsele de masă prin faptul că celebrează cultura şi identitatea locale. Un scurtmetraj etnografic despre chilipirurile de pe cea mai faimoasă stradă comercială a oraşului, If Objects Could Speak subliniază conexiuni surprinzătoare între obiecte şi modul cum ele sunt folosite. De exemplu, obiecte din fontă, articole vestimentare din piele, plăcuţe de maşină şi ghetele de iarnă devin dovezi ale complexităţii creuzetului cultural local. ...

  • Dacii liberi

    Locuitorii unui sat dacic, un grup cu convingeri mistice, administratorul sitului UNESCO Sarmisegetuza Regia şi participanţii la Congresele de Dacologie - pe toţi îi uneşte pasiunea comună pentru daci, dar îi despart perspectivele diferite asupra unui episod istoric care devine tot mai popular în România... Programat pentru premiera naţională exact pe 1 decembrie, ziua când România celebrează Centenarul Marii Uniri, filmul se prezintă ca o alternativă la evenimentele naţionaliste şi populiste organizate cu această ocazie în întreaga ţară. ...

  • Daiana

    Împinsă de la spate de bunica ei, care a fost nevoită să renunţe în tinereţe la visul de a deveni cântăreaţă de muzică populară, Daiana, o adolescentă dintr-un mic sat din România, visează şi ea la o carieră pe scenă. Filmul o urmează în timp ce-şi îndeplindeşte sarcinile de pe lângă casă, urmate de pregătirea aristică, oferindu-ne acces în relaţia ambivalentă dintre Daiana şi bunica ei, în acelaşi timp cel mai mare fan şi cel mai îndârjit critic al fetei. Documentarul observă subtil o adolescentă care încă nu şi-a dat seama dacă dispune de toate calităţile necesare pentru a-şi atinge visul. ...

  • Dans pentru tine

    Vilde este o fată de 12 ani care trăiește într-o zonă rurală din Norvegia, unde se bucură de natură și de viața liniștită alături de familia ei. Vilde are o pasiune mai puțin obișnuită pentru o fată, dansul tradițional norvegian Halling, care este foarte solicitant fizic și a fost rezervat în trecut exclusiv bărbaților, fata dorindu-și chiar să participe la campionatul național. Antrenamentele se desfășoară atât în interior, în sală, cât și în exterior, prin frumoasele păduri și peisaje muntoase din apropiere. Deși poate părea o încălcare a tradițiilor, pasiunea pentru Halling este, în fapt, o declarație de dragoste și atașament față de ele, față de familia ei și de bunicul bolnav de cancer, căruia Vilde speră să îi ofere astfel un motiv de a lupta și de a-și dori să trăiască. ...

  • De va fi război

    Peter pare să aibă existenţa tipică a adolescentului european: locuieşte cu părinţii, are o prietenă atrăgătoare şi a intrat la facultate. Dar pe Peter îl preocupă un alt aspect al vieţii sale, căci este şeful unei grupări paramilitare numite Slovenski Branci. Cu aprobarea tacită a autorităţilor, aceasta recrutează sute de tineri slovaci, având ca scop pregătirea pentru vremuri de război şi crearea unei comunităţi exemplare bazate pe pregătire militară, obedienţă şi frică. Peter visează ca într-o zi să devină un politician influent şi să-şi atragă de partea lui întreaga societate. ...

  • Dempsey, supereroina cu diabet

    Necesitând monitorizare permanentă și tratament, boala ei afectează întreaga familie, care a trebuit să învețe să calculeze caloriile din alimente, să o supravegheze pe fată pentru a evita eforturile prea mari, să intervină în caz de urgență. Dempsey a învățat să își măsoare singură glicemia, să își dozeze insulina și să mănânce la ore fixe alimentele permise, să fie independentă și să nu lase boala să îi conducă viața. Ea reușește să se antreneze în același ritm cu colegele de la gimnastică și, la fel ca ele, speră să devină campioană olimpică. Filmul demonstrează cât de importantă este informarea în cunoașterea și ținerea sub control a bolilor și cât de important este să consideri boala nu ca un obstacol de netrecut, ci ca un neajuns pe care îl poți controla și cu care poți să trăiești toată viața. ...

  • Descântec de război

    Documentar hibrid profund poetic, Our Song to War observă oraşul afro-columbian Bojaya în proces de reconciliere cu trecutul devastat de război. Printre ruine sătenii îşi văd de viaţă. Copiii, unii cu părinţi luptători de gherilă, alţii cu părinţi membri ai organizaţiilor paramilitare sau civili, leagă prietenii improbabile, apropiindu-se prin pierderea pe care cu toţii au suferit-o. În loc să rămână blocaţi în trauma trecutului, ei se eliberează de aceasta prin ritualuri cathartice. Folosind filmări observaţionale candide și un voice over ce şopteşte misterios poveşti supranaturale, documentarul se dovedeşte o oglindă a aurei mistice înrădăcinate în acest loc. Atât în Bojaya, cât şi în film, lumescul și fantasticul coexistă. ...

  • DJ Kendis

    Lavanya Raghoenandan, o fată de 15 ani din Olanda, luptă cu durerile resimțite în urma unui accident pentru a-și clădi o carieră ca DJ. Ea a început să participe încă de la 9 ani la diverse festivaluri – numele de scenă este Kendis DJ - și a cunoscut deja succesul în acest domeniu. Însă, după ce a fost lovită de un autobuz, a rămas cu sechele care îi afectează viața de zi cu zi: durerile pe care le are în tot corpul o împiedică să stea mult în picioare și să mixeze muzica pe platane. Însoțită și încurajată de tatăl ei, care are și el experiență în lumea muzicală, ea refuză să ia în considerare eventualitatea renunțării la cariera de DJ, fiind convinsă că visul ei merită suferința și eforturile depuse. ...

  • Dragostea înseamnă cartofi

    Deşi au trecut mai multe decenii de atunci, Love is Potatoes atinge un subiect încă foarte dureros în regiune, viaţa sub regimul lui Stalin. Întorcându-se în Rusia natală a mamei sale, de unde are doar puţine amintiri, regizoarea descoperă o traumă trăită de generaţii. Paginile din jurnalul mamei, fimările observaţionale ale împrejurimilor şi interviurile cu familia şi vecinii relevă un sentiment persistent de frică. Animaţiile emblematice alb-negru pătate de roşu-sângeriu încearcă să exprime prin imagini ceea ce mintea nu a trăit. Love is Potatoes se dovedeşte o privire atentă și nuanţată în modurile paradoxale şi conflictuale în care istoria este ţinută minte și înrădăcinată în individ. Acumulată în sine şi lăsată ca moştenire. O rană ce trebuie vindecată colectiv. ...

  • După Revoluție

    Încă de la primul cadru, e evident că avem în fața ochilor un document unic despe starea de spirit a națiunii la scurt timp după revoluția din 1989. Filmul surprinde (pe casete VHS) situația din București, cu protestele spontane zilnice ale oamenilor îngrijorați de ușurința cu care noii lideri se instalaseră la conducerea țării. Cu nemărginită răbdare, uneori cu umor dar niciodată intruzivă, camera lui Calciu observă strada și pe oamenii angajați în aprige dispute politice. Contextul istoric e trasat de liderii politici, de jurnaliști și de alegerile organizate în mare grabă. Alegerile propriu-zise sunt redate prin imaginile filmate la o circumscripție electorală aglomerată și cu secvențe de la conferința de presă susținută de niște observatori internaționali șocați de numărul mare de 'nereguli' la care fuseseră martori. "A fost cea mai captivantă filmare pe care am făcut-o vreodată şi cel mai bun training la care poate visa un regizor de documentar observaţional. Era prima oară când puneam mâna pe o cameră, iar unele dintre imaginile din film sunt practic realizate în prima mea zi de filmare. Ceea ce se petrecea pe stradă era atât de fascinant, de plin de tensiune, încât n-am avut prea mult timp să mă gândesc la ce făceam [...] Sub comunism nu existase niciun fel de tradiţie în documentar - cu atâtmai puţin în documentarul observaţional, aşa că genul nu e prea apreciat de public nici măcar acum, cu excepţia generaţiei mai tinere. În ultimii 20 de ani s-a făcut atâta caz de revoluţie [...], încât românii au ajuns la saturaţie. [...] Situaţia economică şi politică din România de azi fiind o consecinţă a ceea ce se poate vedea în film, mi-e teamă că sunt destui care nu vor dori să se recunoască în personajele de pe stradă din acele zile." (Laurenţiu Calciu, intervievat de Nicolas Feodoroff la FID Marseille 2010) ...

  • Efectul Cherenkov

    După Cherenkov explorează schimbările aduse ideii de "viaţă" ca urmare a dezastrului de la centrala nucleară Fukushima Daiichi, din 2011 în Japonia, printr-un captivant film de dans care s-a născut din colaborarea dintre un artist vizual şi mai mulţi dansatori. Cum s-a schimbat viaţa în acea zi fatidică de 11 martie, când mii de oameni s-au trezit nevoiţi să înfrunte moartea? ...

  • Eu sunt un alt tu

    Când regizoarea chineză Nanfu Wang ajunge prima dată în America, Florida i se pare un tărâm exotic plin de parcuri de distracţii şi localnici arşi de soare. În timp ce călătoreşte dintr-un oraş în altul, îl întâlneşte pe Dylan, un vagabond care şi-a părăsit casa confortabilă şi familia iubitoare pentru o viaţă pe străzi. Fascinată de alegerea lui şi de respingerea categorică a regulilor societăţii, Nanfu îl urmează pe Dylan cu camera de luat vederi într-o călătorie ce durează ani, o face să traverseze America şi îi arată sensul libertăţii. Dar pe măsură ce Nanfu se cufundă tot mai mult în lumea lui Dylan, ea descoperă ceva ce îi pune sub semnul întrebării perspectiva asupra vieţii. ...

  • Examen de balet

    Nastia (12 ani) și Polina (7 ani) sunt două surori din Rusia, eleve la o prestigioasă școală de balet din Sankt Petersburg, care se antrenează din greu pentru a promova în clasa următoare. Deși au vârste fragede, ele se confruntă deja cu o lume dură, unde orice scădere a ritmului și a efortului este aspru pedepsită și unde copilăria își face simțită prezența doar rareori, într-o bătaie cu perne între două exerciții de balet sau în timiditatea și nesiguranța față de ceilalți copii. Filmul este plin de tandrețe și le înfățișează pe fete la antrenamente sau în camera lor, încurajându-se și sfătuindu-se reciproc, împărtășindu-și îndoielile și trăirile: „Trebuie să dansezi cu sufletul deschis.” „Dar cum să îmi deschid sufletul?” Cu toate acestea, ele (ne) învață că fiecare muncește și reușește sau eșuează singur, că trebuie să continue chiar și când lacrimile curg pe obraz și că în spatele fiecărui spectacol sau realizări stau ore nesfârșite de muncă și dăruire. ...

  • Exit

    Exit are în centrul atenţiei două femei care au părăsit comunitatea ultraortodoxă. Sarah a intrat în comunitate la 17 ani, când s-a mutat din Statele Unite în Israel şi şi-a întâlnit viitorul soţ. După ani de viaţă intens religioasă, şi-a dat seama că nu mai poate suporta rigiditatea credinţei. La separarea de soţ şi-a pierdut copiii, pe care îi poate vedea doar două ore pe săptămână, sub stricta supraveghere a asistenţilor sociali ultraortodocşi. La limita speranţei, Sarah o întâlneşte pe Heidi, şi ea o fostă ultraortodoxă care luptă acum pentru drepturile femeilor din comunitate. Va reuşi Sarah să-şi recupereze copiii? ...

  • Familia mea complicată și fericită

    Personajele principale ale filmului sunt trei fete din Olanda, în vârstă de 12-13 ani, cu trei situații familiale diferite și neobișnuite, toate implicând însă divorțul părinților, găsirea de noi parteneri de viață și lărgirea familiei prin „extra-părinți”. Într-o manieră veselă și relaxată, fetele se prezintă pe ele, pe membrii familiei, modul în care își împart timpul între părinți și sentimentele pe care le au. Filmul prezintă o viziune optimistă asupra vieții de după divorțul părinților, situație cu care se confruntă tot mai mulți copii, arătând că se poate merge mai departe cu relații de prietenie, colaborare, „înfrângându-ți obiceiul de a te gândi la dezavantaje”, cum spune una dintre fete și bucurându-te de avantajele pe care le oferă o astfel de situație: mai mulți părinți, mai mulți prieteni, mai multe locuințe, mai multă dragoste. ...

  • FAR RIGHT NEAR US - prezintă Michael Stewart

    ...

  • Fără frică

    Fanatismul religios poate lua multe forme: unii oameni se aruncă în aer strigând numele lui Allah, în timp ce alţii poartă măşti cu chipul lui Hristos. Filmul prezintă viaţa cotidiană din Nebojsa, un sătuc din sudul Slovaciei, chiar la graniţa cu Ungaria. Tânărul preot din sat şi mama lui fac măşti cu chipul lui Iisus, convinşi că acestea sunt cea mai bună "protecţie" în faţa "invaziei migranţilor". Membrii parohiei străbat în procesiune solemnă uliţele desfundate ale satului, cu măştile pe faţă, în speranţa că acest act ar putea alunga "spiritele necurate" ale islamului. Indiferent că sunt jihadişti înveştmântaţi în negru din cap până în picioare sau oameni cu masca lui Iisus pe faţă, gata de orice pentru a apăra creştinismul, fanaticii religioşi îşi arată faţa peste tot... ...

  • Femeie în război

    ---------- Film finalist în competiția pentru Premiul LUX 2018, prezentat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în cadrul Zilelor LUXFILM. -------- Halla are 50 de ani şi este o extrem de dedicată activistă pentru protejarea mediului. Ştiută de restul lumii doar sub numele de "Femeia munţilor", Halla declară de una singură război prelucrării locale a aluminiului. În timp ce acţiunile ei devin tot mai temerare, de la simplu vandalism la sabotaj industrial în toată regula, Halla reuşeşte să oprească negocierile dintre guvernul islandez şi o corporaţie gata să construiască un combinat siderurgic în munţi. Dar exact când îşi pune la cale cea mai mare şi curajoasă operaţiune, Halla primeşte o scrisoare care schimbă totul... ...

  • Fiicele Partidului

    "Oare ce s-a întâmplat cu Grecia?", se întreabă cu voce tare regizorul Håvard Bustnes la începutul acestui documentar neliniştitor. În ultimii ani, imaginea Greciei de ţară a plajelor însorite şi a localnicilor ospitalieri a fost umbrită de ideologii politice terifiant de apropiate de cea nazistă. Cu mai mulţi membri proeminenţi ai partidului de extremă dreapta Zorii Aurii ispăşind pedepse la închisoare, o fiică, o soţie şi o mamă continuă să-i răspândească mesajul - şi toate trei sunt suficient de experimentate ca să nu facă gafe în timpul interviurilor. Dar deşi ele opresc conversaţia pentru a se asigura că totul iese exact cum vor, Bustnes lasă camera să meargă. Materialul rezultat, sprijinit de imagini de arhivă ce dovedesc caracterul imoral şi depravat al partidului, dezvăluie prăpastia tot mai adâncă dintre fapte şi construirea imaginii politice. Deşi este frustrant să le vezi pe aceste femei refuzând să-şi schimbe viziunea asupra lumii, ele arată cum ochelarii de cal pot afecta o întreagă societate. ...

  • Find Fix Finish

    Find Fix Finish explorează experienţele a trei piloţi americani de drone militare. Aflăm povestea intimă a vieţilor pe care ei le observă zi de zi. Ceea ce se vede dintr-o dronă militară nu este doar voyeuristic, ci poate şi reduce oamenii la simpli pixeli de pe un ecran, obligând piloţii la o anumită decontextualizare pentru a putea face faţă faptului că, la simpla apăsare a unui buton, pot lua o viaţă. Filmul ridică o întrebare bântuitoare: "Ai călcat vreodată pe un muşuroi de furnici şi ţi-ai văzut de drum fără să arunci o privire înapoi?" ...

  • GALA DE DESCHIDERE

    ...

  • GALA DE PREMIERE

    ...

  • Haita de lupi

    Cum ar fi să nu ai voie să ieși din casă ani la rând, să trebuiască să ceri permisiunea ca să părăsești o anumită cameră, să nu ai voie să mergi la școală și să îți faci prieteni, să fii nevoit să dormi cu alți șase frați și cu mama pe o saltea? Cum ar fi să cunoști viața din afara apartamentului doar prin filmele pe care le vezi de pe casete video sau DVD-uri? Este greu de imaginat că poți trăi astfel timp de cincispreze ani, iar apoi să poți ieși în lume și trăi o viață normală, ca și când nimic din toate acestea nu s-ar fi întâmplat. Pentru subiecții acestui film, aceasta este realitatea. Copiii au făcut școala acasă, cu mama lor și nu au nici un prieten, pentru că nu au ieșit niciodată din casă. Ei și-au petrecut toată viața privind filme, reconstituind secvențele și personajele favorite, cu costume și recuzită făcute chiar de ei. Când cel mai mare dintre băieți își face curaj să iasă din casă, el este urmat, treptat, de toți ceilalți și încep să ducă o viață normală. ...

  • Homo@Lv

    O relatare amănunțită a primilor ani în care mișcările LGBT își făceau simțită prezența în țările fostului bloc sovietic, homo@lv ne poartă în anul 2005, în capitala letonă Riga, la prima paradă Pride: homosexuali, lesbiene și transsexuali au defilat pe străzile orașului sub privirile incredule ale locuitorilor. Organizatorii luaseră exemplul paradelor LGBT din orașele occidentale, fără a bănui că bunele lor intenții aveau să declanșeze un vârtej de evenimente greu de conceput, cu efecte pe termen lung asupra celor implicați: familii s-au destrămat, unii participanţi și-au pierdut slujbele, alții au căzut victime violențelor fizice și psihice, fiind acoperiţi cu excremente sau, după caz, apă sfinţită. Atingând cote uriașe, tensiunea creată avea să divizeze dramatic societatea letonă. Regizorul a petrecut cinci ani adunând material pentru film, ceea ce i-a permis să ofere o imagine complexă a evenimentelor, din perspectiva taberelor pro şi contra paradei. Homo@lv a fost proiectat la Astra Film Festival în 2011. Documentarul de lungmetraj al lui Kaspars Goba marchează un moment important în istoria festivalului, el deschizând dezbaterea despre drepturile persoanelor LGBT în Estul Europei. Dat fiind referendumul despre redefinirea familiei în Constituţie, nu este moment mai prielnic să ne reîntoarcem la acest comentariu complex despre problemele LGBT. ...

  • Hugo

    Zdzislaw Misiak, mai cunoscut sub numele de Dzidek, este regele pensionat al parcurilor de distracţie. După moartea fiicei sale, nepoţelul de şapte ani, Hugo, vine să stea cu el într-una din dependinţele parcului. În decorul fascinant al atracţiilor acestuia, între copil şi bunic se creează o legătură strânsă, care îi face să treacă mai uşor peste pierderea tragică. Dar curând li se aduce la cunoştinţă că sistemul nu i-a uitat, iar pacea din Dzidekland este distrusă. Hugo este un film despre dragoste şi curajul de a trăi după propriile reguli, sfidând modelele tradiţionale de educaţie ai căror prizonieri mulţi dintre noi suntem încă. ...

  • Imaginea neobservată

    Un regizor irlandez se luptă cu moştenirea tatălui său înstrăinat, regizorul de documentar Arthur MacCaig, care a lăsat în urmă un impresionant număr de materiale filmate reprezentative pentru conflictul din Irlanda de Nord. Cu ajutorul a trei decenii de imagini unice şi nemaivăzute până acum, The Image You Missed este un eseu documentar care împleteşte istoria zbuciumată a "problemei irlandeze" cu povestea unui fiu pornit în căutarea tatălui său. De-a lungul itinerariului, filmul creează o întâlnire inedită între doi cineaşti născuţi în contexte politice diferite. Ei îşi vor dezvălui experienţele contrastante în ceea ce priveşte naţionalismul irlandez, rolul imaginii în lupta socială şi afirmarea responsabilităţii personale şi politice. ...

  • INDUSTRY PROGRAMME 1.

    ...

  • INDUSTRY PROGRAMME 2.

    ...

  • INDUSTRY PROGRAMME 3.

    ...

  • Inoculări

    Family Shots, documentar autobiografic al lui David Sieveking, spune povestea unui cuplu fericit care înfruntă o adevărată provocare atunci când li se naşte primul copil. Când află de complicatul program de vaccinare pentru nou-născuţi, părinţii îşi dau seama că nu sunt de acord cu el. Pentru a rezolva acest conflict, David începe o călătorie pentru a cerceta faptele şi contrazice miturile legate de vaccinare. Sfâşiat între datoria faţă de familie şi investigaţia sa, David călătoreşte în întreaga Europă şi ajunge chiar şi în Africa de Vest pentru a-i da de capăt. Rezultatul este în acelaşi timp o comedie de familie şi o cercetare minuţioasă a impactului global al vaccinării astăzi. ...

  • Insula lui Anni

    Anni este o fetiță de 10 ani de pe o insulă izolată din Estonia, Kihnu. Locuitorii insulei își păstrează modul de viață tradițional: bărbații pleacă luni întregi pe mare, lucrând ca pescari; femeile se ocupă de tot ce este necesar pe insulă: curte, gospodărie, recolte, familie; combinațiile de culori ale hainelor purtate zi de zi de copii sunt strâns legate de starea de spirit; comunitatea se reunește des la serbările cu muzică de acordeon. Anni ne prezintă familia ei, comunitatea și modul lor de viață. Ea iubește viața pe care o are și se vede trăind pe insulă chiar și după ce va crește și se va căsători. Rămâne de văzut cum va reuși comunitatea să evolueze și să împace vechiul cu noul, tradiția cu influențele lumii moderne. ...

  • În depărtare latră câinii

    Oleg are zece ani şi trăieşte în Ucraina de est, o zonă de război în care adesea răsună rafale de armă şi explozii de rachete. Mulţi au părăsit acest loc periculos, dar Oleg rămâne aici cu bunica lui, care are grijă de el de când i-a murit mama. Chiar nu au unde să plece. În timp ce aşteaptă ca războiul să se sfârşească, Oleg îşi petrece timpul cu vărul mai mic Yarik şi prietenul lor mai mare Kostia. Împreună au tot felul de peripeţii, vorbesc despre ce înseamnă să fii bărbat adevărat şi se testează reciproc, uneori întrecând limita. Mereu aproape de Oleg, documentarul arată efectul războiului asupra copiilor. ...

  • Între crocodili și paradis

    Zakayo și Timmy, în vârstă de 12 ani, trăiesc pe o insulă cu câteva sute de locuitori din Kenia (Africa) și au nevoie de barcă pentru a se deplasa la școală și pentru a pescui, ca să asigure mâncare pentru familie. Acești copii trăiesc tot timpul în pericol, deoarece apele din jurul insulei sunt pline de crocodili și hipopotami, dar asta nu îi oprește să pornească în fiecare zi spre noi aventuri. Dorința lor este să ajungă pe Insula Paradisului, să întâlnească animalele sălbatice despre care au învățat la școală și pe care le-au pictat împreună cu unchiul lor pe zidurile caselor din sat. Călătoria aceasta, spune bunica lui Zakayo, este o probă de curaj care transformă băieții în bărbați. ...

  • Kaluoka’hina

    Oceanele planetei ascund secrete inimaginabile. Unul dintre ele este reciful fermecat Kaluoka’hina, a cărui magie l-a ajutat să nu fie descoperit de oameni, lăsându-i locuitorii coloraţi să îşi vadă de treabă în pace. Doar că un vulcan erupe şi vraja este distrusă. Doi peşti, tânărul peşte-fierăstrău Jake şi prietenul său paranoic Shorty, se aruncă într-o aventură menită să salveze reciful. Vor reuşi? ...

  • Kobold

    Kaspar are cinci ani şi suferă după moartea mamei. Când Pixi, un prieten imaginar, îi spune că ar putea-o revedea, Kaspar alege să nu asculte de tatăl lui şi să se arunce într-o călătorie ce-l poartă în străfundurile unui tărâm magic şi întunecat din care are toate şansele să nu mai revină niciodată. La finalul filmului, privitorul devine investigatorul care cercetează dispariţia băiatului. ...

  • Lecții simple

    Easy Lessons este poeticul itinerariu al lui Kafiya, o fată frumoasă care, în pragul maturizării, se desparte de tot ce-i era familiar în Somalia. Valori culturale, tabuuri şi dogme dispar ca prin minune în situaţii banale în timp ce Kafiya încearcă să se adapteze la o nouă viaţă în Europa, în Ungaria. Mama ei a ajutat-o să fugă de un destin dificil, dar cum poate Kafiya să-i explice celei mai dragi fiinţe din lume schimbările prin care trece? Vrea s-o facă dintr-un sentiment de datorie, dar cum să procedeze? Lupta ei interioară devine însuşi filmul, acesta fiind, poate, unica formă posibilă de confesiune. ...

  • Licu, o poveste românească

    Licu, o poveste românească este o metaforă despre propria condiție și efemeritate, o lecție de viață, dar și un veac de supraviețuire. Timp de 92 de ani Licu a suferit, a iubit, a râs și a plâns. Iată România ultimului secol, aşa cum o vede Licu. Cel care a trăit atâtea extreme ale secolului al 20-lea are multe poveşti de spus: Războiul Mondial, strămutările, obsesia lui Ceauşescu în ce priveşte industria şi supravegherea, revoluţia din 1989 şi anii de postcomunism dominaţi de lipsuri şi corupţie. Şi Licu îşi aminteşte ca nimeni altul... ...

  • Liminal

    Filmat atât în locaţii urbane şi litoral în Ţara Galilor, Delhi şi Goa, Liminality este un scurtmetraj ce aprofundează estetica dansului contemporan. Cu ajutorul a peste 20 de dansatori, filmul explorează influenţele celor două culturi punând laolaltă teme tributare spiritualităţii şi industriei. Coreografii captivante şi trupurile dansatorilor sunt gata să arate cât de frumos poate fi dansul. ...

  • Lipsită de viaţă

    Filmul retrasează ultimele momente ale vieţii unei prostituate care a fost ucisă cu bestialitate de un soldat american în tabăra Dongducheon din Coreea de Sud în 1992. Înfăţişându-i ultimele ore din viaţă în tabără, acest film VR transpune o problemă istorică şi politică într-o experienţă personală concretă. ...

  • Lumea albilor după Daliborek

    Dalibor realizează horror-uri de amator, compune cântece furioase, este pictor şi neonazist radical. Se apropie de 40 de ani, dar locuieşte tot cu mama lui. Îşi urăşte slujba, ţiganii, evreii, refugiaţii, homosexualii, pe Merkel, păianjenii şi dentiştii. Îşi urăşte viaţa, dar habar nu are cum s-o schimbe. Lumea albă văzută de Daliborek are în centrul atenţiei un bărbat care şi-a dedicat viaţa urii, minciunilor, jocurilor pe PlayStation şi timpului petrecut pe Facebook. Iată o perspectivă tragicomică asupra vieţii "cehilor obişnuiţi" cărora le lipseşte Adolf Hitler. ...

  • Mai aproape de stele

    Hai cu noi într-o călătorie Mai aproape de stele! Vei vedea Calea Lactee în cele mai mici detalii, insule ciudate de stele vizibile cu ochiul liber, fluorescenţa atmosferei Pământului, secrete dezvăluite despre planete izolate. Descoperă poveştile înscrise în constelaţii şi descifrează adevărata origine a numelor stelelor strălucitoare. Cerul nu a fost nicicând mai frumos! ...

  • Mama

    Mama hrăneşte piţigoi la fereastra unei clădiri înalte din Mariupol, Ucraina, şi creşte mere ionatane la casa de vară din apropierea liniei frontului. Ca să-şi descrie viaţa sofisticată fiicei prea ocupate din Kiev, femeia filmează clipuri pe mica ei cameră de luat vederi. Lungeşte conversaţia spunându-i poveşti fiicei acum mature. Clipurile se transformă în scrisori naive: dincolo de urmele de animale imprimate în pământ şi dincolo de zgomotul exploziilor, nevoia de dragoste rămâne neştirbită. Regizoarea foloseşte creativ imaginile filmate de mama ei, iar naraţiunea are un efect puternic, comunicând sentimentul de deznădeje ce domină într-un loc aflat în conflict, unde nimic nu mai este cum a fost. ...

  • Mama mea, o ecuație

    Raitis Ozols este programator şi matematician, dar pe cât de ordonate îi sunt orele la lucru, pe atât de dezordonată este viaţa sa privată. Relaţia cu mama lui, Silvija, este mai mult decât dificilă. Raitis îi dezvăluie psihologului său că simte o teamă inexplicabilă de mama sa. Psihologul, în schimb, ar prefera ca Raitis să-şi caute o soţie şi să îşi pună apartamentul în ordine. Dar când Raitis o reclamă pe Silvija la poliţie pentru şantaj emoţional, această mult râvnită ordine se transformă într-un ţel încă şi mai dificil de atins. ...

  • Maregrave

    Marea este cel mai mare muzeu al istoriei omenirii. În adâncurile sale colecţionează relicve din epoci trecute, brăţări şi bijuterii, nave şi vieţi. În impresionistul Maregrave oceanul îşi recapătă aura mitică. Camera de luat vederi pluteşte la suprafaţă şi se scufundă sub apă capturând întunericul bogat al adâncurilor, tiparele hipnotice ale apei, îmbietoare, dar şi gata să te înşface. Cu unele secvenţe regizate, iar altele autentice, documentarul recurge la o abordare observaţională şi poetică pentru a crea un portret obsedant al Mării Nordului. Acesta este concludent pentru viitorul unei Europe ce se confruntă cu schimbări climatice imprevizibile şi tot mai rapide. ...

  • Marie

    Trei generaţii de femei trăiesc într-o localitate izolată din Delta Dunării. Filmul prezintă în câteva secvenţe o realitate dură a societăţii româneşti: adulţi care nu sunt capabili să-şi asume rolul de părinte şi copii fără copilărie. ...

  • Martorii lui Putin

    Evenimentele din film încep pe 31 decembrie 1999, când Rusia îşi întâlneşte noul preşedinte, pe Vladimir Putin. Documentarul se bazează exclusiv pe filmări de arhivă, mărturii unice ale adevăratelor cauze şi consecinţe ale operaţiunii "Succesorul", al cărei rezultat a fost că Rusia s-a ales cu un preşedinte care încă o conduce. Protagoniştii sunt Mihail Gorbaciov, Boris Ielţân, Vladimir Putin şi poporul rus, ca întotdeauna un martor tăcut al propriului său destin. Montajul filmului subliniază discret momente care, privind în urmă, par de-a dreptul profetice pentru era Putin. ...

  • MATERNITATE INTERZISA - Discutie publica

    Discutie publica pe tema mamelor carora le este interzis sa-si vada copiii. Proiectia filmului Exit (24 min) si prezentarea proiectului Razidentele. ...

  • Mayaşii și Cosmosul

    Filmul prezintă viziunea cosmică a civilizaţiei mayaşe: pornind de la elemente cosmice precum Soarele, Venus, Luna şi stelele, mayaşii le-au folosit poziţia pentru a-şi construi oraşele. Explorăm extraordinarele lor cunoştinţe de astronomie, cunoştinţe ce au devenit baza unei culturi care nici măcar în zilele noastre nu şi-a dezvăluit toate secretele. Va fi vreodată dezlegat misterul mayaş? ...

  • Măcar de-ar fi pace

    Sub pretextul unui making-of amuzant din culisele unei producţii de amatori care filmează o melodramă despre conflictul dintre turci şi kurzi, filmul analizează cât se poate de serios situaţii în care originea cuiva devine motiv de persecuţie. În exerciţiul de metatextualitate diegetică, regizorii selectează mai multe duble ale unor secvenţe din producţia de amatori şi le introduc în propriul film. Fiecare dublă adaugă semnificaţii suplimentare contextului, iar rezultatul este o structură multistratificată, care permite analiza profundă a unui fenomen actual şi îngrijorător. Trăim vremuri când originea poate deveni motiv de fugă, fie în interiorul propriei ţări (partizanii kurzi ascunşi în munţi) fie în ţări străine (refugiaţii sirieni). ...

  • Mândrie și Prejudecăți

    Ema, 13 ani, provine dintr-o familie mixtă olandeză-malineză din Olanda și se confruntă zi de zi cu reacții de respingere și batjocorire din partea colegilor de școală. Întrucât înfățișarea ei trădează faptul că mama ei provine din Mali, Africa, fata se confruntă cu bullying-ul din partea colegilor olandezi și, negăsindu-și locul printre ei, dorește să se întoarcă în Mali și să renunțe la viața ei din Olanda. Mama ei, de origine malineză, o încurajează să își asume statutul și să lupte pentru acceptarea în societatea olandeză. Muzica este cea care o ajută pe Ema să treacă mai ușor peste momentele dificile, să trimită mesajul ei către lume, să lupte pentru acest drept universal recunoscut al copiilor, acela de a fi protejat împotriva discriminării și poate, în cele din urmă, să cunoască succesul într-o lume potrivnică. ...

  • Monyo+ Baba

    Pentru Monyo şi Baba, un cuplu talentat de muzicieni în permanentă mişcare, o viaţă petrecută câştigându-şi traiul nu înseamnă viaţă. Şarmanţi și capabili, perseverenţi și întransigenţi, în contradicție cu realitatea momentului și, uneori, și cu ei înșiși, aceştia clădesc cu hotărâre la visul lor. Prin abordarea observațională, regizorul captează în mod inteligent scene pline de subtext ce dezvăluie un univers al temerilor, dificultăților, plăcerii și, mai presus de toate, pasiunea și dragostea pentru artă și pentru celălalt. ...

  • Nat, aventurierul

    Nat, în vârstă de 11 ani, este din Noua Zeelandă și, așa cum ne spune chiar el, este „un sportiv veritabil”. Singur sau împreună cu întreaga familie, el face mereu ieșiri în natură pentru a practica diverse sporturi. El filmează fiecare ieșire, apoi prelucrează prelucrează singur materialele și le publică pe internet. Aranjamentul muzical îl pregătește cântând la chitară împreună cu tatăl său. Nat se gândește deja că aceste activități ar putea fi cariera lui mai târziu, prin care ar putea să transforme plăcerea unui hobby într-un mod de a-și câștiga existența. Deocamdată, spre deosebire de copiii care se joacă pe console, Nat se bucură de acțiune în mod direct, în mijlocul naturii. ...

  • Nisip şi sânge

    Reţelele de socializare permit refugiaţilor să fie la curent în timp real cu ceea ce se întâmplă în ţările de baştină. Sand and Blood este un montaj de filmări personale de pe diverse platforme online, narate de refugiaţi care acum trăiesc în Austria. Această abordare formală permite o perspectivă nouă şi intimă asupra istoriei recente din Siria şi Irak: un montaj de imagini bântuitoare pline de distrugere, groază şi ură. Acesta dă privitorului ocazia să pună întrebări mai complexe decât titlurile de pe prima pagină a ziarelor. Fiecare personaj are şansa de a-şi explica propriul punct de vedere fără a fi judecat. Sand and Blood reuneşte aceste istorii într-o sumbră şi emoţionantă tapiserie care obligă privitorul să chestioneze natura binelui şi-a răului şi statutul victimei şi-al agresorului. ...

  • Noaptea

    Când mama lui Steffan a murit, acesta nu a simţit nimic. Nici tristeţe, nici uşurare. Cum s-a ajuns aici? The Night este povestea lui Steffan Strandberg, povestea copilăriei alături de o mamă alcoolică şi povestea nopţii în care totul s-a schimbat pentru el şi fratele său mai mic. Deschizând o adevărată cutie a Pandorei a memoriei, Steffan descoperă aventuri inocente, dar şi experienţe chinuitoare. Cu ajutorul filmărilor de arhivă şi al animaţiei, filmul combină amintirile din copilărie cu o perspectivă matură, în timp ce Steffan încearcă o reconciliere cu trecutul şi cu mama sa. ...

  • Noi și stelele

    Din ce suntem făcuţi? De unde a apărut totul? Explorează secretele chimiei noastre cosmice şi originile noastre explozive. Sincronizează viaţa pe Pământ cu evoluţia universului urmărind formarea atomilor de hidrogen până la sinteza carbonului şi apariţia primelor molecule ale vieţii. Suntem pregătiţi să descoperim secretele existenţei noastre? ...

  • Noul Eldorado

    Un sat cu case vechi de secole şi cu oameni care îşi preţuiesc pământul, tradiţiile şi biserica trăieşte ascuns în munţi. Dar munţii mai ascund şi altceva: tone de minereu de aur şi argint, care au atras atenţia corporaţiilor internaţionale. Una dintre ele, trustul canadiano-român Roşia Montană Gold Corporation, vrea să deschidă în Roşia Montană cea mai mare mină de aur din Europa. Planurile presupun dinamitarea sistematică a zonei timp de 15 ani, construirea unui rezervor de 800 de hectare pentru apa contaminată cu cianuri şi strămutarea satului. Evident că toate vestigiile istorice şi culturale ar urma să fie şterse de pe suprafaţa pământului, împreună cu casele, biserica şi cimitirul satului. În compensaţie, corporaţia promite bani, case noi şi sujbe. Societatea civilă şi organizaţiile de mediu reacţionează. Noul Eldorado arată începuturile unui conflict clasic între susţinătorii şi oponenţii proiectului minier. Prinşi la mijloc, localnicii sunt primele victime. Şi probabil singurele... "Am crezut întotdeauna că arta şi cooperarea dintre oameni sunt forţe care pot muta munţii. Astăzi am aflat că aceleaşi forţe au puterea de a împiedica munţii să fie strămutaţi." (Tibor Kocsis, comentariu la reacţia internaţională extraordinară generată de proiecţia filmului) ...

  • Nunta anului

    În majoritatea anului Ţara Oaşului se depopulează, se umple de viaţă numai în august, când oamenii se întorc din străinătate pentru câteva săptămâni. Se mută în vilele de lux de acasă aflate în construcţie şi creştere continuă, se întâlnesc cu vecinii, sărbătoresc. În această perioadă în fiecare sat, în fiecare zi se ţin chiar şi mai multe nunți, toată regiunea se transformă într-o nuntă imensă. În timp ce urmărim evenimentele, localnicii evocă istoricul emigrărilor din anii '90, când au plecat din România pentru o viaţă mai bună în străinătate. ...

  • Nuntă pe dos

    În fiecare an, o comunitate mică din regiunea Banatului face pregătire speciale înainte de intrarea în Postul Paştelui. Toţi participă la o nuntă pe dos, în care bărbaţii se travestesc şi joacă toate rolurile evenimentului, inclusiv mireasa. Împrumutând stilul nunţilor filmate pe casetă video, documentarul satirizează tandru stilul şi tradiţiile acestor filme de familie în timp ce explorează tradiţiile etnografice ale comunităţii pe care o observă. ...

  • Nussbaum 95736

    În 1940, familia tânărului László Nussbaum s-a mutat din orașul Turda, rămas în România, la Cluj, oraș care tocmai revenise Ungariei, cu speranța unei vieți mai bune într-o țară în care se simțeau acasă și a cărui limbă o vorbeau. Aici s-a pregătit pentru viață adolescentul László, ale cărui povești creionează evenimentele din anii care au urmat arbitrajului de la Viena. După săptămânile petrecute în ghettoul clujean, întreaga familie a ajuns într-un mărfar compus din vagoane pentru vite cu destinația Auschwitz-Birkenau. Singurul supraviețuitor al familiei sale, László, deținutul nr. 95736 relatează o poveste despre luptă, speranță și iertare. ...

  • O droaie de copii, o maimuţă şi un castel

    Aceasta este o poveste despre Julita, lidera unei familii ale cărei trei dorinţe din copilărie s-au şi împlinit: o droaie de copii, o maimuţă şi un castel în Spania. Când face 81 de ani, unul dintre fiii ei o vizitează pentru a descoperi unde a pus vertebrele străbunicii asasinate, care s-au rătăcit printre miile de obiecte bizare strânse de Julita de-a lungul vieţii. În timp ce noi explorăm istoria unei familii mai mult decât pitoreşti, această bătrânică fără pereche va descoperi sensul vieţii. Un film-cronică doldora de umor absurd ce serveşte şi ca o alegorie a situaţiei contemporane în Spania. ...

  • O fată

    Patru fete din patru țări care sunt depărtate una de alta, dar care au același fus orar: Mariana, 12 ani, din Jina, România; Noura, 13 ani, de lângă Ierusalim, Palestina; Oona, 12 ani, din Rovaniemi, Finlanda; Sunday, 13 ani, din Isohe, Sudan. Prin prezentarea în paralel a unei zile din viața fiecărei fete, cu aceleași repere (masa de dimineață, mersul la școală, masa de prânz, efectuarea temelor, munca în gospodărie, cina în familie) și din câteva cuvinte ale fetelor aflăm că, în ciuda asemănărilor și a desfășurării temporale aproape identice, viețile, mediul în care trăiesc și șansele lor de viitor sunt foarte diferite: Sunday și frații ei se află în grija surorii mai mari, pentru că mama este aproape oarbă, iar tatăl a dispărut în timpul războiului civil; părinții Marianei lipsesc toată ziua, îngrijind ferma de animale; Noura trăiește în comunitatea de beduini de lângă Ierusalim, permanent hărțuită de autoritățile israeliene; Oona trăiește lângă cercul arctic, într-un mediu natural dur, cu nopți foarte lungi, dar în confortul vieții occidentale. Printr-o simplă alternare de imagini din viața fiecărei fete, filmul ne permite să comparăm sistemele de educație, relațiile familiale, perspectivele de viitor, modul de viață și mediul natural din cele patru țări. ...

  • O minte tânără

    Curiozitate nestăvilită, dorinţa de a-şi lărgi în permanenţă orizonturile, un mod anume de a relaţiona cu oamenii şi un zâmbet nelipsit. Aceste câteva cuvinte îl descriu perfect pe documentaristul Nicholas Dimancescu. Născut într-o familie cu dragoste pentru cunoaştere şi călătorii şi având şi privilegiul de a cultiva această dragoste, Nick se dovedeşte de la o vârstă fragedă talentat şi spiritual, cu o minte ascuţită. Înregistrările personale din arhiva de familie se îmbină cu interviurile actuale cu cei care i-au influenţat viaţa pentru a-i urmări dezvoltarea de la un copil minune la un artist promiţător. A Young Mind reuşeşte să rezume o viaţă în mai puţin de o oră şi o face cu măiestrie. Fiind martorii momentelor care i-au modelat viziunea asupra lumii şi auzind oamenii ce l-au format vorbind despre el, avem posibilitatea nu doar să ne formăm o idee despre cine a fost Nick, ci şi să formăm o legătură intimă cu spiritul său curios. ...

  • O zi la Alep

    După cinci luni de asediu sufocant şi bombardamente zilnice, un grup de copii din oraşul sirian Alep încep să coloreze zidurile oraşului. Este un joc care îi ajută să uite de lupta zilnică pentru supravieţuire, un joc care poate insufla optimism sutelor de mii de oameni prizonieri în oraş. Filmul descrie efectele devastatoare ale războiului şi le pune în faţa publicului. Cum ultimul an a adus o inflaţie de reportaje pe acest subiect, poate că publicul nu mai este mişcat de imaginile cu clădiri prăbuşindu-se şi victime anonime smulse de sub dărâmături de echipe de salvare. Dar One Day in Aleppo se concentrează pe oameni obişnuiţi şi pe activităţile lor, iar experienţa devine mai mult decât personală. Ne identificăm cu aceşti oameni şi ne sâcâie o întrebare insistentă: ce am face dacă am fi în locul lor? ...

  • Oceane în spațiu

    Două dintre cele mai profunde întrebări pe care şi le pot adresa oamenii sunt "De unde venim?" şi "Suntem singuri?". E cât se poate de firesc să străbatem cu privirea nemărginirea spaţiului în căutarea altor lumi locuite. Oceane în spaţiu este o călătorie de explorare a unor locuri unde condiţiile ar putea fi favorabile apariţiei vieţii. ...

  • OPEN DISCUSSION with LUX Guest

    ...

  • Parola: Fajara

    Contururi abstracte de camioane brăzdează ecranul - le vedem ca dâre de lumină ce traversează partea de sus a cadrului. Imagini în infraroşu cu tabăra de refugiaţi de lângă oraşul francez Calais. Aici mii de refugiaţi din Sudan, Irak, Afganistan, Eritreea şi alte ţări aşteaptă în speranţa că într-o zi vor ajunge în Marea Britanie prin Tunelul Canalului Mânecii. Numele lor pentru tabără este "Jungla". "Fajara" este cuvântul arab pentru "explozie". Dar în Junglă el înseamnă a răzbi, a ajunge pe partea cealaltă, a-ţi atinge ţelul. Imaginile devin abstracte, sensurile se dizolvă. Un film bântuitor despre fantomele sensului (cuvintelor). ...

  • Partidul lui Meuthen

    Partidul lui Meuthen este portretul unui politician din provincie care nu se sfieşte deloc să-şi transmită, cu zâmbetul pe faţă, mesajele rasiste. O incursiune atentă în culisele ascensiunii lui Meuthen, filmul dezvăluie neliniştitoarele metode ale demogogului modern în acţiune în Europa de azi. Jörg Meuthen, profesor de economie, candidează la un loc în parlamentul Baden-Württemberg, al treilea cel mai mare land german. Când candidatul partidului populist de extremă dreapta Alternativă pentru Germania (AfD) îşi începe campania electorală, filmul îl acompaniază în misiunea sa, de la discursuri în birturi locale, întâlniri cu alegătorii pe stradă şi discursuri îndrăzneţe ţinute în faţa a mii de membri ai partidului, până la prima luare de cuvânt din parlamentul landului. Portretul lui Jörg Meuthen arată cum masele de oameni sunt gata să se lase captivate de mecanismele retoricii simple. ...

  • Pământul dinamic

    Iată resorturile interioare ale climei planetei. Simulări computerizate de ultimă generaţie ne arată fluxul de energie pornit de la Soare spre sistemele interconectate ce formează clima: atmosfera, oceanele şi biosfera. Vom plonja în inima unui uragan dezlănţuit, vom da ochii cu rechini şi balene uriaşe şi vom zbura peste vulcani în plină erupţie. ...

  • Peste viteza luminii

    O rachetă este mai rapidă decât cel mai rapid avion cu reacţie, doar că necesită mult mai mult combustibil. Mai repede decât lumina explorează posibilitatea realizării unei nave spaţiale cu suficientă putere să atingă stelele. Întrebarea din film este: de ce e nevoie pentru a ajunge pe o planetă recent descoperită din sistemul stelar vecin, Proxima Centauri? Oare există viaţă şi o altă planetă din Galaxie? ...

  • Petrecerea

    The Party dă ocazia privitorilor să experimenteze senzaţiile lui Layla, o adolescentă autistă, la petrecerea-surpriză de aniversare a mamei ei. Putem vedea încercările fetei de a face faţă unei situaţii stresante folosind mecanisme pentru a-şi calma anxietatea. Experimentăm şi avalanşa de informaţii senzoriale pe care persoanele autiste le înfruntă într-un mediu solicitant. ...

  • Planeta noastră violentă

    Cutremure, vulcani, tsunami, pământ, geologie şi plăci tectonice. Omenirea a încercat dintotdeauna să subjuge natura şi de cele mai multe ori a reuşit, drept dovadă stă faptul că oamenii, ajutaţi de tehnologie, trăiesc şi prosperă în cele mai neprimitoare locuri de pe glob. Dar uneori loviturile naturii dezlănţuite sunt imposibil de evitat. Filmul explorează câteva exemple devastatoare. ...

  • Portavoce

    Portavoce este un studiu de caz inteligent al unei tinere democrații în luptă cu sine însăşi și cu viitorul incert al Europei. Este un portret al unui poporului hotărât să aplice şi să ceea ce ar fi trebuit să asigure căderea comunismului: dreptul de a-ţi face auzită vocea. Documentarul urmăreşte cum, odată cu creșterea scene culturale alternative, are loc renașterea conștiinței politice românești. Deși există atitudini și opinii diferite în cadrul comunității în sine, redeşteptarea unei culturi de protest, în creştere de mai bine de un deceniu, devine evidentă. ...

  • Povești tatuate

    Un salon de tatuaje cu totul special din Ierusalim, doi artişti cu carismă şi spirit liber şi o suită de localnici care se succed într-o paradă a diversităţii alcătuiesc un desen cinematografic complex care rămâne imprimat în memorie asemeni unui tatuaj. Este evitată cu grijă o succesiune de capete vorbitoare prin editarea şi intercalarea de momente cu confesiuni ale artiştilor despre propriile lor experienţe de viaţă. Excelenta selecţie de personaje şi imaginea remarcabilă invită publicul să asculte "poveştile care curg în şuvoi nesfârşit" formând "o parte foarte importantă din imaginea adevărată a oraşului meu Ierusalim şi a ţării mele Israel", după cum spune tattoo artist-ul Poko Haim. ...

  • Praf

    O privire nesentimentală aruncată procesului oficial şi indiferent pus în mişcare la moartea unei persoane fără familie. Filmul surprinde procedurile birocratice precum curăţarea, inventarierea şi scoaterea la licitaţie a bunurilor lumeşti ale celor decedaţi, în timp ce trupurile lipsite de viaţă le sunt pregătite pentru înmormântare. Suntem martorii tragediei existenţei umane, pe măsură ce ni se subliniază evidenţa spiritului efemer al vieţii şi existenţa solitară a acestor oameni de a căror înmormântare se ocupă statul şi nu rude iubitoare. Camera de luat vederi, în acelaşi timp martor şi observator indiferent, surprinde procesul despărţirii de viaţă până când tot ceea mai rămâne este praful. ...

  • PREMIILE CONCURSULUI DE BENZI DESENATE

    ...

  • Președintele

    Pe un teren mlăştinos de pe malul Dunării, undeva între Croaţia şi Serbia, libertarianul ceh Vít Jedlička încearcă să pună bazele unei noi ţări. Visul său de a crea un paradis fiscal în Republica Liberă Liberland ar putea atrage niscaiva noi cetăţeni, doar că autorităţile locale nu vor să lase pe nimeni să ajungă la teritoriul reclamat de Jedlička în 2015. Şi de ce ar vrea cineva să trăiască în Liberland? Ce ar putea iniţiatorul unei noi ţări să promită potenţialilor cetăţeni? Vít Jedlička are câteva idei surprinzătoare, printre ele numărându-se eliminarea tuturor legilor despre taxe, a educaţiei, a căsătoriei şi a serviciilor medicale. ...

  • Primele impresii

    Ajutat de cele mai noi cercetări în dezvoltarea neuronală şi perspicacitatea vizuală a bebeluşilor, acest film permite interacţiunea cu lumea din punctul de vedere al unui nou-născut. Este o perioadă pe care niciunul dintre noi nu şi-o aminteşte, deşi este crucială în dezvoltarea noastră. Acum avem ocazia să examinăm evoluţia dramatică a simţurilor noastre în primul an de viaţă! ...

  • PRIMUYL MEU DOCUMENTAR - GALA PREMIILOR

    ...

  • Proxeneții ciupercilor

    In fiecare an, odata cu primele fructe si ciuperci la munte, sute de copii romi impanzesc muntii din jurul Clujului, in cautare de ciuperci. Acestea ajung ulterior in farfuriile aburinde ale restaurantelor si supermarketurilor de lux din Italia, in timp ce statul roman inchide ochii la exploatarea minorilor si frauda de sute de milioane de euro din jurul acestei afaceri. ...

  • Purgatoriu

    Limbo permite publicului să experimenteze viaţa refugiaţilor din Marea Britanie. Aceştia aşteaptă să vadă dacă vor primi aprobarea să rămână în ţară şi să-şi construiască o nouă viaţă. Filmul are la bază interviuri cu refugiaţi din 12 ţări, dar şi cu avocaţi specializaţi în imigraţie şi magistraţi ce lucrează în Marea Britanie. ...

  • RADACINILE AERIENE ALE DIASPOREI ROMANESTI - Prezintă Cristian Tudor Popescu

    ...

  • Rămășițele unei conversații

    Ramallah: o regizoare şi colaboratoarea ei trec în revistă imagini filmate şi fac planuri cu privire la realizarea unui documentar despre cultura palestiniană. Doar că pachetul cu materialul filmat nu mai ajunge la destinaţie şi singurele imagini disponibile sunt cele recuperate de pe un hard disk. Rămăşiţele conversaţiei dintre cele două prietene sunt folosite pentru a explora natura montajului unei poveşti şi însăşi natura cinema-ului. Remnants of a Conversation este o excelentă piesă scurtă de antropologie vizuală, cu o abordare originală ce permite regizoarei să comunice multă informație utilizând doar câteva cadre. Spectatorul are acces în camera de montaj şi participă direct la procesul în desfăşurare în laboratorul de creaţie. ...

  • Republica Moldovenească Nistreană

    Oficial, Republica Moldovenească Nistreană (RMN) nu există. Cu toate acestea, are constituţie, drapel şi imn naţional. Are guvern şi parlament şi organizează alegeri prezidenţiale. Chiar dacă în ochii lumii apar ca o curiozitate a istoriei, o relicvă din timpuri sovietice, locuitorii îşi iau ţara în serios şi luptă pentru suveranitate şi recunoaştere. Meelis Muhu şi Kristina Norman documentează campania prezidenţială în desfăşurare la momentul realizării filmului, împreună cu tot ceea ce ţine de ea, privind către societatea transnistreană cu obiectivitate, dar şi cu înţelegere. Ei ne reamintesc că dincolo de anomaliile hilare ale istoriei trăiesc oameni adevăraţi care încearcă să ducă vieţi adevărate, chiar dacă trăiesc într-un mediu ce duce cu gândul la parcurile tematice de distracţii. ...

  • Rugă pe mare

    Pentru a comemora a doua aniversare a morţii tragice a lui Alan Kurdi, copilul sirian de trei ani care a murit înecat în timp ce încerca să ajungă pe solul grec în 2015, celebrul autor Khaled Hosseini scrie o scrisoare imaginară de la un tată sirian pentru fiul ce-i doarme în braţe, în ajunul călătoriei pe mare ce ar trebui să-i poarte pe amândoi spre o viaţă mai sigură în Europa. ...

  • S-a întâmplat mâine

    Ali, Mahmoud şi Mohamed sunt trei egipteni care au trăit în Italia fără documente timp de aproape un deceniu. Pe neaşteptate, o decizie a statului italian face ca cei trei să-şi poată legaliza statutul: deodată, viitorul are un alt aspect şi totul devine posibil. În timp ce îşi redescoperă visurile şi speranţele, Ali, Mahmoud şi Mohamed fac o călătorie la locul unde au pus prima oară piciorul în Italia, coborând din bărci după traversarea Mediteranei, pe când erau doar nişte adolescenţi. Filmul îi urmează în locurile emblematice ale trecutului, unde amintiriile se întreţes cu fantezii despre cum ar putea fi sau cum ar fi putut să fie posibila lor viaţă după acest nou început. ...

  • Sarea noastră cea de toate zilele

    Josefa, Pepe, Carmen, Carmela, Manuel, Ángeles, Juan, Loli, Susana şi Pepita. Un portret colectiv al unei comunităţi sudate fără voia ei, din necesitate. Un grup de oameni aduşi împreună de sare, formaţi de timp şi ţinuţi laolaltă de nostalgie. Regizorul Cardozo Basteiro observă cu umor şi căldură viaţa cotidiană a acestor localnici vârstnici, a căror existenţă pare să se sincronizeze cu cea a minei, gazda lor permanentă. Peisajul cu geografia sa stearpă, surprinsă în cadre pătrate, este în acelaşi timp fundal şi personaj, un martor al interacţiunilor localnicilor pensionari. ...

  • Sârboaica

    În iarna lui 1991, o fetiţă de origine sârbă în vârstă de 12 ani a fost ucisă în Zagreb. 25 de ani mai târziu regizorul Oliver Frljić pune în scenă o piesă de teatru despre acest caz. Repetiţiile devin şedinţe de psihoterapie colectivă, iar Nina, o actriţă de 12 ani, este de părere că războiul nu s-a sfârşit niciodată. Srbenka este un film despre agresiunea infantilă îndreptată asupra copiilor de altă naţionalitate din Croaţia. Aflăm cum generaţia născută după război încearcă să facă faţă umbrelor întunecate ale istoriei. ...

  • Scrisoare pentru tata

    Tatăl regizorului moare într-un spital din Serbia, unde s-a internat fără ştirea familiei. Şocat de decesul neaşteptat şi de bizara decizie a tatălui de a muri singur, fiul începe să cerceteze suvenirurile familiei pentru a pune laolaltă informaţii despre trecutul tatălui său. Este ca şi cum ar fi deschis cutia Pandorei. Mai întâi, fotografii uitate, scrisori şi filme de familie duc povestea într-o Iuguslavie idilică în anii '70. Pe măsură ce călătoria continuă prin istoria familiei, ea dezvăluie ororile războaielor recente şi indicii despre tragediile personale şi suferinţele pe care acestea le-au provocat. Într-un eseu intim şi profund, Keca examinează cum actul de a-ţi asuma responsabilitatea individuală pentru acţiunile din război te afectează pentru întreg restul vieţii. "Ce îl deosebeşte dpe Keca de generaţia postbelică a anilor '60, de generaţia post-Vietnam a anilor '80 şi poate de chiar generaţia sa post-sovietică este lipsa dorinţei de a acuza. Iată un regizor aflat în căutarea unui adevăr de care nu pare să fi fost conştient înainte de a-şi face filmul. Într-adevăr, Keca nu ţine să tragă concluzii din dezvăluirile uneori şocante ale celor pe care îi intervievează. Prin asta, filmul diferă de discursul culpabilizator al altor producţii ce explorează trecutul..." (East European Film Bulletin) ...

  • Secretele gravitației

    Luke are 12 ani şi este obsedat de univers şi de secretele sale. E fascinat de stele, legile naturii şi ale universului. Într-o noapte, se furişează în Muzeul Albert Einstein unde dă peste ALBYX3, un roboţel deştept şi ciudat care ştie totul Einstein şi teoriile lui. Luke este gata să descopere toate secretele gravitaţiei, iar ALBYX3 de-abia aşteaptă să le împărtăşească. ...

  • Sfârşit

    Bunica regizorului, încă în doliu după moartea soţului, o vorbitoare în numele morţilor profesionistă, nelipsită de la înmormântări încă din copilărie, şi un angajat la crematoriu contemplă complexitatea morţii în acest film despre viaţă şi neuitare, dar şi despre durere şi despărţire. Documentarul trece de la aspectul pragmatic al unei înmormântări la înţelepciunea amară izvorâtă din această experienţă şi nostalgia vremurilor demult apuse, într-un studiu ce se transformă pe nesimţite într-o perspectivă personală asupra vieţii şi a morţii. Regizorul foloseşte trei abordări diferite pentru cele trei personaje aflate în centrul atenţiei, într-un melanj de documentar participativ şi observaţional. ...

  • SHORTS1.

    ...

  • SHORTS2.

    ...

  • SHORTS3.

    ...

  • SHORTS4.

    ...

  • SHORTS5.

    ...

  • Sibiu 825

    Cetatea Sibiului se află chiar în inima Transilvaniei. Filmul face o scurtă cronică a orașului de la începuturile sale până astăzi. Povestea înaintează prin secole, oprindu-se asupra unor momente de mare cumpănă, care au pus la încercare însăși existența orașului, sau, dimpotrivă, a unor perioade de înflorire, când Sibiul, din ce în ce mai puternic și prosper, își câștiga o poziție dominantă în regiune, devenind centrul comercial, religios, militar, administrativ și cultural al Transilvaniei. Cadrele aeriene ale munților care împrejmuiesc orașul, ale satelor pitorești din mărginime, ale bisericilor fortificate, unde se retrăgea tot satul în caz de atac, imagini cu străduțele cochete și pasajele misterioase din orașul de sus, cu acoperișurile cu guri de aerisire ca niște ochi care veghează, se combină perfect cu fragmente de muzică clasică și cu povestea narată a orașului și construiesc o experiență cinematografică remarcabilă, o metamorfoză audio-vizuală a Sibiului. Descoperiți istoria bogată, veche de nouă secole și plină de momente de suspans, a experienței urbane transilvănene numite Sibiu, cunoscut de-a lungul anilor ca Cibinium, Hermannstadt sau Nagyszeben. ...

  • Sindromul Fitzcarraldo

    O reprezentare inteligentă a neocolonialismului, "Sindromul Fitzcarraldo” este un documentar impresionant prin modul în care reuşeşte cu subtilitate şi exactitate să abordeze tema aproprierii culturale, facilitată de turism, globalizare şi nostalgia Occidentului pentru trecut. Jungla amazoniană luxuriantă şi tradiţiile sale sunt transformate în spectacol pentru vizitatorii care doresc o reconectare cu ceea ce ei consideră a fi o lume mai pură. Dacă la început pare că aparatul de filmat împarte cu lejeritate acelaşi spaţiu cu localnicii, glisând prin păduri şi de-a lungul râului, cadrele lungi dilatând timpul, prezenţa turiştilor schimbă subtil starea de spirit. Acum, aparatul devine un instrument de înregistrare al experienţelor occidentale. Un film care sugerează, dar nu enunţă în mod explicit, Fitzcarraldo Syndrome este o observaţie puternică şi inteligentă a modului în care felul nostru de a experimenta lumea a transformat cultura în ceva menit nu a fi trăit, ci însuşit. ...

  • Soarele va răsări

    O călătorie extrem de personală printre precepte ale Bisericii catolice, credinţe voodoo şi loteria naţională în căutarea cauzelor unei misterioase "boli a sufletului" de care suferă locuitorii insulei Haiti, paradisiaca "Perlă a Antilelor". The Sun Will Rise este un exemplu de utilizare a cinema-ului ca instrument de exorcizare în cadrul unui proces de vindecare. Autoarea dezvăluie cu mult curaj lucruri foarte personale - o confruntare a demonilor din propria familie. Filmul are o structură echilibrată între investigarea isotrică, socială şi antropologică a efectelor colonialismului asupra haitienilor şi analiza acestor efecte la scară mică, în propria familie a regizoarei. ...

  • Strada noastră

    Our Street este povestea unei familii de muncitori din oraşul polonez Lodz, care au trăit de generaţii pe aceeaşi stradă cu fabrica unde au lucrat. Pe vremuri, oraşul era supranumit "pământul făgăduinţei" şi "capitala textilă a Europei". După căderea comunismului, fabrica s-a închis, toţi cei din familie şi-au pierdut slujbele şi întreaga lume, aşa cum o cunoşteau, s-a prăbuşit. Odată cu apariţia unui investitor francez, care a iniţiat restaurarea clădirii fabricii şi transformarea ei în cel mai mare mall din Europa Centrală, membrii familiei Furmanczyks au devenit martori oculari ai istoriei, schimbarea Europei petrecându-se literalmente sub fereastra lor. Marcin Latallo le-a urmărit povestea timp de trei ani. În acest răstimp, Polonia a intrat în Uniunea Europeană. Pentru oamenii obişnuiţi precum familia Furmanczyks începea o nouă luptă pentru adaptarea la o lume în schimbare. "Pentru un proiect de lungă durată şi realizat cu pasiune, încărcat de personaje memorabile şi situaţii emblematice. Marcin Latallo înţreţese istoria unei familii cu cea a oraşului lor. Filmul urmăreşte suişurile şi coborâşurile vieţii lor cotidiene şi redă portretul unei dinastii muncitoreşti copleşite de fluxul istoriei." (motivaţia juriului Astra 2007 la înmânarea premiului Cel mai bun film european filmului Our Street) ...

  • Styx

    ---------- Film finalist în competiția pentru Premiul LUX 2018, prezentat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în cadrul Zilelor LUXFILM. -------- Rike are 40 de ani şi este un exemplu pentru modelul occidental de fericire şi succes: este educată, sigură pe ea şi hotărâtă. Rike face o pauză în cariera ei de medic de urgenţe pentru a-şi împlini un vis mai vechi, acela de a călători pe mare cu un velier. Într-o noapte, însă, destinul îi va bulversa întreaga existenţă: după o furtună violentă, Rike dă peste un vechi vas de pescuit cu peste 100 de migranţi gata să se înece la bord. Rike respectă legea maritimă şi contactează paza de coastă pentru ajutor. Dar când apelurile rămân fără răspuns, femeia trebuie să ia o decizie pe viaţă şi pe moarte. ...

  • SW1.

    ...

  • SW2.

    ...

  • SW3.

    ...

  • Tanzania Tranzit

    Observând de-a lungul a trei zile călătorii unui tren ce străbate Tanzania, Tanzania Transit oferă o privire subtilă şi artistică asupra întregii societăţi din Tanzania. Victimă a abuzurilor pe tot parcursul vieţii, Rukia este o femeie realizată prin propriile puteri hotărătă să-şi reconstruiască viaţa. Aflat la prima sa călătorie cu trenul, Isaya intră în contact cu modernitatea cu care nepotul său este atât de obişnuit, dar se confruntă şi cu prejudecăți legate de faptul că este Maasai. Fost gangster, Peter este acum un preot obsedat să facă avere. Fără a-şi transforma protagoniştii în totemuri exotice din Africa, documentarul reuşeşte să fie direct și personal prin observaţii dibace şi să abordeze probleme legate de drepturile omului, abuzul de putere şi comercializarea credinţei. ...

  • Tatăl meu, Imre

    O călătorie captivantă prin opt decade de istorie recentă alături de o femeie care şi-a închinat viaţa misiunii de a dezvălui lumii viaţa şi extraordinara moştenire artistică a tatălui ei, Imre Kinszki, maestru uitat al artei fotografice din Ungaria, ucis de nazişti într-un lagăr de concentrare. My Father, Imre oferă informaţii de primă mână despre viaţa creatoare a artistului şi despre Budapesta din perioada întunecată a anilor '40. Un personaj de forţă, Judit Kinszki descrie cu sinceritate deplină ororile prin care a trecut familia ei şi are puterea să ierte. Filmul oferă şi momente de mare încărcătură emoţională tratate cu inteligenţă de regizoare. Nu în ultimul rând, avem parte de o abundenţă de imagini cu fotografiile excepţionale ale lui Imre Kinszki. ...

  • TEATRU DOCUMENTAR - Jurnal de România. Constanța

    ...

  • Telefonul copilului

    Filmul este realizat cu înregistrări reale de la linia telefonică gratuită din Olanda, unde, sub protecția anonimatului, copiii pot găsi pe cineva cu care să vorbească, dacă nu au pe nimeni, sau să spună lucruri pe care, din rușine sau de teama consecințelor, le țin ascunse față de familie sau de cei apropiați. Problemele prezentate la această linie telefonică sunt diverse și pot fi întâlnite în mai multe părți ale lumii: copii care consideră că bullying-ul și rănirea altor copii sunt o formă de distracție; copii ai căror părinți divorțează și care nu găsesc puterea să își exprime sentimentele față de această situație; copii ai căror părinți lipsesc aproape tot timpul de acasă și care își doresc compania acestora; copii refugiați ilegal, care se tem în fiecare noapte că ar putea fi luați de poliție. Toate acestea sunt situații în care comunicarea, „ascultarea” sunt un pas către rezolvare sau către ameliorare. Imaginile filmului vin în completarea sentimentelor din înregistrări, uneori vesele, rapide și colorate, alteori grave și triste. ...

  • Teritoriu instabil

    Tekoa este o aşezare evreiască din Cisiordania. Niciunul dintre rezidenţi nu vrea să comunice cu presa. Tensiunile încep să apară din secunda în care regizoarea Iris Zaki, venită din Tel Aviv, pune piciorul în Tekoa. Zaki îşi asamblează un studio improvizat în mijlocul aşezării şi nu se mişcă de acolo timp de o lună. Vrea să întâlnească localnici. Cu ajutorul unor conversaţii neaşteptate, acest experiment social subliniază contrastele şi contradicţiile în imaginea localnicilor despre ei înşişi. Aceste conversaţii sunt fascinante, surprinzătoare, complexe. Şi beneficiază de unealta la care evreii recurg până şi în cele mai negre situaţii: umorul debordant. ...

  • TimeBox

    De-a lungul vieţii sale documentaristul şi fotograful Ioan Matei Agapi a adunat 21.000 de metri de peliculă filmaţi în peste 30 de ani şi nenumărate obiecte, transformându-şi locuinţa într-un adevărat muzeu al vieţii cotidiene. Orice fotografie este un document, spune el, şi ca atare orice obiect o capsulă a timpului. Dar aceste obiecte sunt valoroase sau sunt doar o bătaie de cap? Când soseşte un aviz de evacuare, fiica lui îl îndeamnă să scape de majoritatea lucrurilor. Însă nu doar integritatea colecţiei sale este ameninţată, ci şi însuşi sinele său. Când frumuseţea din ochii privitorului este desconsiderată, identitatea acestuia este şi ea ameninţată. Îmbinând material de arhivă cu filmări din prezent, Timebox este o privire intimă asupra luptei omului pentru relevanţă şi dorinţa de a fi ţinut minte. ...

  • Toto și surorile lui

    Toto (10 ani) și surorile lui Andreea (14 ani) și Ana (17 ani) sunt trei frați din cartierul Ferentari, din București, care așteaptă ca mama lor să se întoarcă din închisoare și să pună în ordine viața familiei. Ei trăiesc înconjurați de rude și prieteni care sunt consumatori de droguri. Cu ajutorul asistenților sociali, doi dintre copii reușesc să “evadeze” și să înceapă o nouă viață, cu noi șanse și noi visuri. Filmul acoperă o perioadă mai lungă, reușind astfel să surprindă anumite cicluri repetitive din viața celor trei, de urcușuri și coborâșuri, dependență și vindecare, speranță și renunțare. Pe tot parcursul filmului suntem în prezența mai mult sau mai puțin evidentă a drogurilor, această tentație care pune la încercare relațiile dintre copii și părinți, dintre frați și surori, dintre prieteni. ...

  • Toți sunt trecători

    Dimineaţa devreme pe o plajă din Split. Tinerii continuă să se distreze, în drum spre casă după o noapte de dans în club. În acelaşi timp, bătrânii încep să se strângă şi ei pe plajă, într-o alăturare ce creează un contrast suprarealist între cele două grupe de vârstă. Un documentar observaţional, They Just Come and Go surprinde în grăitoare cadre statice aglomerarea de oameni de toate vârstele, cu un evident contrast între activităţile nocturne dominate de pasiune, dorinţă şi entuziasm tineresc şi plimbarea fără direcţie prin apa puţin adâncă a seniorilor. ...

  • Transalpina - Drumul Regilor

    De o frumusețe care te lasă fără răsuflare, Transalpina e mai mult decât o șosea spectaculoasă. Vechimea drumului care leagă Transilvania de Ţara Românească se măsoară în milenii. De-a lungul timpului, a fost pierdut şi redescoperit de mai multe ori, dar păstorii l-au cunoscut dintotdeauna și l-au străbătut cu turmele lor, în ciuda granițelor trasate de stăpâniri trecătoare. Filmul propune o călătorie pe drumul de care și-au legat numele mai mulți regi, dar și pe sub pământ, pe căile pe care umbla zeul Zamolxis, și prin cer, unde, pe vremea uriașilor, s-au petrecut întâmplări care au dat numele munților și văilor. Într-o transpunere cinematografică de excepție, fascinația de-o viață a regizorului pentru poveștile pe care le ascund râurile, iezerele, crestele munților, văile și peșterile trec dincolo de fapte și date istorice, evocând însuși spiritul locului. ...

  • Trăiască Bulgaria

    Long Live Bulgaria explorează ascensiunea naţionalismului în Bulgaria. De-a lungul a trei ani, regizoarea a observat acţiunile mai multor tineri din oraşele Sofia, Stara Zagora şi Plovdiv. Unii dintre aceşti tineri se etichetează drept patrioţi, alţii se declară naţionalişti pur sânge. Motivaţi de sentimente patriotice şi de dorinţa de a-şi afirma propria identitate, aceşti tineri se aruncă dincolo de graniţa unui teritoriu periculos, naţionalismul. Indiferenţa autorităţilor şi încurajările generaţiei în vârstă le ratează orice şansă să revină pe calea cea bună. Rezultatul? O tânără generaţie de bulgari gata să îmbrăţişeze naţionalismul agresiv. Aceşti tineri consideră că viitorul le aparţine. Dar întrebarea este: la ce viitor ar trebui să se aştepte? Şi la ce viitor ar trebui să ne aşteptăm noi, ceilalţi? ...

  • Țara mea pierdută

    În orășelul rusesc Efremov, camera lui Pasternak descoperă o galerie de personaje ale căror povești converg într-o imagine a Rusiei din acea perioadă: fermierul ruinat, care îi scrie președintelui Putin cerând să i se facă dreptate, preotul, care inaugurează în sfârșit biserica cea nouă după ani de zbucium, dansatoarele de striptease, care visează să se facă profesoare, pesimistul de serviciu, care declară că Efremov e cel mai rău loc de pe pământ, recruții, care se pregătesc să plece în Cecenia. Viața orășelului e explorată într-o manieră discretă, neintruzivă, cu note de nostalgie și, uneori, de umor. Din toate poveștile oamenilor puse laolaltă, vom înțelege ce s-a schimbat, ce e pe cale de a se schimba și ce nu se va schimba niciodată în Efremov și în Rusia. Au trecut 14 ani de când My Lost Country a fost pentru prima oară proiectat la Astra Film Festival, oferind publicului sibian o sugestivă călătorie în străfundurile "sufletului rus". Se poate schimba ceva cu adevărat într-un orăşel rusesc? Iată că a venit vremea să aflăm. ...

  • Ultima natională de fotbal a Iugoslaviei

    Realizat la scurt timp după încheierea ostilităţilor din războaiele iugoslave, filmul este o ocazie rară de experimenta direct şi "la cald" climatul social din ţările fostei Iugoslavii în primele zile post-conflict. Documentarul îi urmăreşte pe câţiva dintre jucătorii "echipei de vis" a Iugoslaviei din anii '80 şi observă cum conflictele politice şi etnice au transformat competiţia sportivă într-un teritoriu propice disputelor politice. Nu demult aceşti jucători erau idoli naţionali şi erau ovaţionaţi în toate ţările din Federaţie. În anii '90, separarea republicilor iugoslave i-a trimis în echipe naţionale diferite. Foşti coechipieri şi prieteni, iată-i acum adversari, iar mulţimea care îi ovaţiona în trecut îi huiduie pe croaţi la Belgrad şi pe sârbi la Zagreb. Camaraderia care îi unea în zilele de glorie nu a rezistat. Cu toate declaraţiile de bune intenţii, vechile prietenii sunt spulberate de presiunile care vin asupra lor din toate părţile. Spiritul jocului a dispărut. "Regizorul concentrează întreaga istorie a dezintegrării Iugoslaviei în povestea acestui grup de oameni de etnii diferite. Destrămarea echipei naţionale e folosită şi ca modalitate de a sugera efectele devastatoare ale războiului fără a arăta arme, sânge şi ruine. Documentarul este, de asemenea, o pledoarie pentru rezistenţă morală în faţa presiunii şi a manipulării." (motivaţia juriului Astra 2002 la înmânarea documentarului lui Vuk Janic premiul Cel mai bun Film European) ...

  • Un an la Pol

    Lipsit de experiență și dornic de aventură, Anders își alege un post de profesor într-un sătuc cu 80 de locuitori din Groenlanda. Nu se simte însă deloc binevenit, sătenii inuiți se simt desconsiderați de el. Elevii și așa puțini la număr lipsesc zile întregi de la școală, iar atunci când sunt prezenți, îl iau în râs sau îl ignoră. Cu timpul, el începe să înțeleagă cât este de grea viața într-o lume a zăpezii și a frigului, precum și faptul că aici cunoștințele acumulate în școlile moderne nu înseamnă prea mult, primordiale fiind aptitudinile de vânător și capacitatea de a supraviețui în mijlocul ghețurilor. Iar din momentul în care el acceptă faptul că trebuie să își adapteze metoda de predare la necesitățile și ritmul vieții lor, este și el acceptat. Neîndemânarea și neajutorarea de care dă dovadă îi atrag, treptat, simpatia sătenilor și în special a unuia dintre copii, pentru care ajunge să fie un surogat al părintelui absent. ...

  • Un bar la gara Victoria

    Cu puţin timp înainte de a împlini 30 de ani, Marek şi Piotrek, doi prieteni polonezi, şomeri amândoi, cugetă la situaţia de plâns în care se află. După ce toate încercările de a-şi găsi slujbe în oraşul natal din Polonia eşuează, cei doi îşi îndreaptă privirile către Anglia. Alţi polonezi, chiar unii dintre prietenii lor, şi-au făcut un rost acolo, deci merită încercat. Visul lor e să deschidă un bar la gara Victoria, un obiectiv foarte ambiţios, având în vedere că niciunul nu ştie engleză. După multe eforturi, prietenii ajung în sfârşit la Londra, dar ceea ce găsesc aici e departe de aşteptări. Curând vor ajunge pradă sigură pentru bişniţarii locali şi pentru compatrioţi dubioşi cu ani de experienţă londoneză. Filmul îi observă pe cei doi prieteni bâjbâind prin Londra în căutare de slujbe mărunte şi punând la cale lucruri mari. Povestea lor e povestea milioanelor de oameni care au migrat din blocul fost comunist, atraşi de mirajul Occidentului. Multi-premiatul regizor polonez Leszek Dawid e considerat unul dintre cei mai maturi cineaşti ai Poloniei. A studiat regia la renumita Şcoală de Film din Lodz, unde a prins gustul şi fascinaţia pentru filmul documentar. "Şcoala e locul unde încerci totul şi nu îi asculţi pe cei care încearcă să-ţi spună ce e bun şi ce e rău. Din fericire, profesorii pe care i-am avut au fost deosebiţi, ne vorbeau despre necesitatea de a căuta ceva nou şi de a dărui mai mult din noi înşine", mărturisea regizorul într-un interviu. Despre producţia pentru A Bar at the Victoria Station, spunea: "Eram doar eu, camera şi cei doi. Am plecat la Londra împreună. Am trăit în exact aceleaşi condiţii ca şi ei. Aveam tot atâţia bani, doar că perspectivele erau diferite. Eu voiam să fac un film, ei voiau să găsească o slujbă." ...

  • Un film pentru Carlos

    Fiul meu Carlos tocmai s-a născut. Este cel mai simpatic bebeluş, dar bunica lui e contrariată pentru că tenul lui e mai întunecat decât se aştepta. Bunicul Serghei Mihailovici vrea să bea în cinstea nepotului şi să celebreze fericitul eveniment, dar bunica nu îi dă voie să pună gura pe alcool. Bunicul vrea ca nepotul să ştie că s-a născut în Marele Imperiu Rus. Acesta e primul an de viaţă al lui Carlos, iar eu am făcut un film pentru ca el să şi-l amintească şi să vorbească mai târziu despre lucrurile amuzante şi chinuitoare care se petrec în noua mea familie. (Renato Borrayo Serrano) ...

  • Valea Jiului - Notes

    Valea Jiului, o zonă minieră săracă din România. Localnicii iau calea străinătăţii în căutarea unui loc de muncă, lasându-şi în urmă copiii care cresc fără părinţi, într-o continuă aşteptare ca familia să se reunească. ...

  • Vals printre stele

    Produs de Diana Reichenbach, Stardancer's Waltz este un film animat de artă pentru fulldome. Coloana sonoră este oferită de concertul pentru vioară Rock Band, în colaborare cu orchestra de coarde a lui Mike Mills şi Robert McDuffie. În timp ce muzica ne cucereşte auzul, explozii de lumină şi forme ce se deplasează cu viteză ameţitoare ne umplu câmpul vizual cu magia lor. ...

  • Vasul de aur

    Situat în Canada, unde multe biserici sunt date în folosinţă ca baruri, clădiri de apartamente sau spaţii multimedia, un vicar este eliberat de îndatoririle sale din cauza acuzaţiilor de gestionare necorespunzătoare. În acest context al relevanţei diminuate a vieţii bisericeşti, The Ship of Gold construieşte portretul unui om, reflectat de influenţa lui în comunitate. Prin filmări observaţionale şi interviuri cu vicarul, cu colegii săi şi cu membrii parohiei, documentarul dă publicului autonomia de a-şi pune propriile întrebări. Partizan al nimănui, are grijă să nu dea verdicte facile, o ambiguitate care destramă ideile rigide legate de bine şi rău şi gata să sublinieze multiplele nuanţe ale moralităţii. ...

  • Viața copacilor

    Un film care prezintă lumea fascinantă a copacilor. Arată importanţa plantelor pentru viaţa pe Terra, cum se dezvoltă copacii, cum transportă apa în ciuda forţei gravitaţionale până în vârful coroanei şi cum susţin viaţa prin oxigenul pe care-l produc. Povestea este spusă de două zglobii personaje animate: buburuza Dolores şi licuriciul Mike. ...

  • Viaţă adevărată

    În metropolele din China, cartiere întregi au fost inspirate de modele de peste hotare. Filmul explorează unele dintre cele mai uimitoare astfel de "oraşe false". Călătorim de la Paris la Londra şi Veneţia fără să facem vreun pas în afara graniţelor Chinei. La graniţa dintre real şi virtual, documentarul le combină pe amândouă pentru a crea un sentiment de omniprezenţă. ...

  • Voina

    Confruntaţi cu opresiunea din Rusia, până şi cei mai dedicaţi şi agresivi activişti politici îşi pot vedea diminuându-se energia ripostelor. Regizoarea Zora Čápová îl întâlneşte pe Oleg Vorotnikov, liderul grupăriii artistice radicale Vojna, în timpul "exilului" său european şi ne oferă un portret al unui om al cărui discurs anti-Putin şi-a pierdut complet intensitatea, probabil din cauza condiţiilor de viaţă tot mai dificile. Obligat să ceară încontinuu ajutor financiar şi adăpost pentru el şi familia lui, Vorotnikov ajunge să îşi dorească atât de mult să se întoarcă în Rusia fără a înfrunta riscul închisorii, încât îşi exprimă sprijinul pentru exact acele entităţi politice pe care în trecut le-a criticat suficient de categoric încât acestea să emită un mandat de arestare internaţional pe numele lui. Cu o perseverenţă impresionantă, My Voina surprinde factorii care au putut provoca această neaşteptată schimbare de poziţie. ...

  • Yvonne

    Vincenzo a dus întotdeauna o viaţă marginală. Acum are 42 de ani şi nu şi-a mai văzut fiica, pe Yvonne, de mult timp. Într-o zi, ia trenul şi merge să o vadă, fără să ştie măcar dacă este binevenit. Dar călătoria sa spre Napoli este şi o călătorie interioară, un slalom printre amintiri şi alegeri. Oare ce va afla Vincenzo la sfârşitul acestei călătorii? ...