Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Arhiva filme

0-9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

  • Va comunicam cu regret

    În 1968, în ziua cînd împlinea 24 de ani, Barbara Sonnenborn primea o telegrama care îi anunta moartea sotului ei în razboiul din Vietnam. Douazeci de ani mai tîrziu, va porni catre locul unde fusese ucis sotul ei, însotita de o alta vaduva de razboi, de origine sud-vietnameza. În acest film, vaduvele dintr-o parte si din cealalta a baricadei rup tacerea, dînd chip unei categorii de victime de razboi, prea adesea trecuta cu vederea: supravietuitorii. Din tesatura de imagini senine ale peisajului vietnamez intercalate cu momente socante din timpul razboiului, vocile femeilor se ridica în cor cerînd pacea. Durerea fiecareia se transforma într-un gînd al tuturor: pretul razboiului poate fi cîntarit în multe feluri, dar este întotdeuna mult prea mare. ...

  • Va doare capul? Faj a feje?

    Documentarul cu titlul "Va doare capul?" are ca subiect conflictul interetnic din martie 1990 de la Târgu Mures. Filmul este împartit pe mai multe capitole-niveluri, de la "practicieni" - cei care au simtit direct si fizic violenta, cei care au batut, s-au batut sau au fost batuti -, la "observatori", "interpreti" - actori si regizori mureseni; membri ai armatei, serviciilor secrete si partidelor politice. Realizatorii cauta adevarul acelei groaznice manipulari la 20 de ani de la evenimente, statul nefiind în stare sa-l oficializeze în tot acest rastimp. Un documentar bilingv, ca o pancarta la intrarea într-o localitate în care traiesc si români si maghiari. ...

  • Va sarut cu drag

    Nordul Rusiei. Insulele Solovetskii din Marea Alba. O manastire veche, transformata într-un lagar de concentrare. Aici, în anii 30, filozofi, savanti, ingineri si scriitori celebri si-au petrecut ultimii ani din viata. La sfârsitul lui octombrie si începutul lui noiembrie 1937, peste o mie de prizonieri au fost luati din insulele Solovetskii, dusi pe continent si executati. Dar scrisorile lor pentru cei dragi s-su pastrat ca prin minune. Dup saptezeci de ani, copiii si nepotii victimelor vin la fostul lagar pentru a aduce un omagiu parintilor si bunicilor disparuti. ...

  • Valea Corlatului

    În judetul Brasov, 87% dintre locuitori sunt români. În judetul Covasna, 76% dintre locuitori sunt maghiari. Între Braşov şi Covasna, o vale îngustă înţesată de case, formează un sat care nu există pe nicio hartă, un sat fără nume căruia i se refuză dreptul la identitate. Pentru că majoritatea locuitorilor sunt romi, i se spune “În ţigănie”. Romii îşi numesc aşezarea “dincolo de pod”, iar autorităţile se referă la ea vorbind de “satul din valea Corlatului”. ...

  • Valea Jiului - Notes

    Valea Jiului, o zonă minieră săracă din România. Localnicii iau calea străinătăţii în căutarea unui loc de muncă, lasându-şi în urmă copiii care cresc fără părinţi, într-o continuă aşteptare ca familia să se reunească. ...

  • Valea plângerii

    Între anii 1943 şi 1945, 25.000 de romi au fost deportaţi de regimul Antonescu în Transnistria. Jumătate dintre ei au murit la scurt timp de foame, de frig sau din alte cauze. După 70 de ani, cei puţini care au supravieţuit şi care pe atunci erau copii îşi reamintesc şi povestesc cu emoţie evenimentele teribile de atunci. Filmul îşi propune să reconstituie drumul, locurile şi întâmplările tragice ale Holocaustului romilor. Interviurile cu membrii comunităţii ucraniene din Transnistria completează poveştile supravieţuitorilor romi şi transformă un spaţiu astăzi aparent banal într-unul antropologic, al memoriei şi lacrimilor. ...

  • Vals printre stele

    Produs de Diana Reichenbach, Stardancer's Waltz este un film animat de artă pentru fulldome. Coloana sonoră este oferită de concertul pentru vioară Rock Band, în colaborare cu orchestra de coarde a lui Mike Mills şi Robert McDuffie. În timp ce muzica ne cucereşte auzul, explozii de lumină şi forme ce se deplasează cu viteză ameţitoare ne umplu câmpul vizual cu magia lor. ...

  • Vampirul decăzut

    Filmul urmareste biografia lui Bela Lugosi începând cu nasterea si copilaria sa într-un oras mic din Transilvania, urmând cu începuturile carierei de actor si perioada în care îl întruchipa pe Iisus pe scena Teatrului National din Budapesta, pâna la gloria obtinuta cu rolul "misteriosului conte din Carpati", identificarea sa cu "Dracula" si imposiblilitatea de a se mai desprinde de aceasta aura. Bela Lugosi este prezentat prin intermediul oamenilor care l-au cunoscut, al pritenilor apropiati, al familiei, adversarilor, regizorilor si scenaristilor cu care a lucrat (printre acestia Bela Lugosi jr., regizorul Istvan Szabo, actorul Boris karloff, istoricul de film Gary Rhodes). Documentarul investigheaza si modul în care originea transilvaneana a artistului a influentat crearea personajului care i-a adus celebritatea. ...

  • Van Gogh chinezesc

    Zhao Xiaoyong este doar unul dintre numeroșii lucrători din atelierele de pictură din China, unde sunt reproduse opere celebre, care sunt trimise spre a fi vândute în magazine de cadouri ale muzeelor sau în punctele turistice din Europa. Dezvoltându-și abilitatea de a reproduce tușele de pensulă pline de viață ale lui Vincent Van Gogh, Zhao visează la ziua în care va putea să vadă în pe viu aceste picturi arhicunoscute și prin asta să găsească încrederea de a se dezvolta ca artist original. O poveste palpitantă, observată îndeaproape, a călătoriei fizice și artistice a unui om între China și Europa, dar și între reproducere originalului și exprimarea sinelui artistic. ...

  • Vară cu țânțari

    Mireasma florilor, zgomotul de căruțe și adierea vântului sunt câteva elemente dintr-un film despre povestea unei fetițe. Ea trebuie să plece de acasă pentru că în satul în care trăiește nu există scoli bune. Lasă în urmă inocența copilăriei, satul natal și viața predictibilă de zi cu zi și se pregătește de drumul dificil spre maturitate. ...

  • Vară la Marsilia

    Un portret plin de vitalitate al unui grup de prieteni, Vară la Marsilia ne absoarbe în activitățile de vară ale tinerilor protagoniști, observându-i în timp ce compun piese rap, petrec ore întregi pe o bancă, se distrează pe plajă sau împânzesc ziduri cu graffiti. Asumându-și înclinațiile estetice ale adolescenților, filmul combină o prezentare a protagoniștilor prin titluri ce pâlpâie în culori neon, un videoclip și o paradă pe fundal colorat a obiectelor îndrăgite de grup: spray de graffiti, difuzoare wireless, adidași rupți. Filmul îi arată pe adolescenți așa cum ei înșiși ar dori să fie văzuți, surprinși fiind la vârsta la care încep să își asume roluri distincte în cadrul grupului (cel amuzant, cel exhibiționist) cu puțin înainte de a-și prelua pozițiile în societatea adulților. ...

  • Varsovia te asteapta

    Ania, Gosia si Ilona sunt fete de la tara, din sate poloneze aflate la o mare distanta unele de altele. Ania vrea sa se faca coafeza. Gosia viseaza sa plece dintr-un loc fara perspective. Ilona nu-si doreste decât o viata mai buna pentru ea si pentru baietelul ei. Toate trei se înscriu într-un program guvernamental si asa ajung la Varsovia, în cautarea unui job si a unui rost. Filmul ne prezinta în paralel trei povesti diferite, montate eliptic si construite din mici momente esentiale în care personajele se comporta firesc, împartasindu-ne temerile, sperantele si emotiile lor comune legate de aventura în orasul la care visau si pe care nu-l cunosteau decât de la televizor. În background, descoperim frânturi dintr-o societate aflata înca în tranzitie. ...

  • Varstele anului, varstele omului

    Filmul realizat cu ocazia "Salonului National de Arta Naiva", editia 1993, reface universul satului romanesc prin privirea celor ce, fara sa fie profesionisti, se exprima cu ajutorul penelului di culorilor,simtind acest loc ca pe propriul suflet. ...

  • Vasile

    Vasile visează la ziua în care munca sa de o viață - o documentare amănunțită și conștiincioasă a comunității în care trăiește de când s-a născut - va fi prezentată într-un muzeu dedicat acestei colecții. Poet, scriitor și fotograf, Vasile este un cronicar al satului românesc tradițional, pe care îl observă atât în momente de preocupare artistică, cât și în timp ce face treburile de zi cu zi din gospodărie. Filmul creează cu căldură portretul acestui țăran care și-a făcut o misiune din captarea în cuvinte și în imagini a vieții satului. ...

  • Vasul de aur

    Situat în Canada, unde multe biserici sunt date în folosinţă ca baruri, clădiri de apartamente sau spaţii multimedia, un vicar este eliberat de îndatoririle sale din cauza acuzaţiilor de gestionare necorespunzătoare. În acest context al relevanţei diminuate a vieţii bisericeşti, The Ship of Gold construieşte portretul unui om, reflectat de influenţa lui în comunitate. Prin filmări observaţionale şi interviuri cu vicarul, cu colegii săi şi cu membrii parohiei, documentarul dă publicului autonomia de a-şi pune propriile întrebări. Partizan al nimănui, are grijă să nu dea verdicte facile, o ambiguitate care destramă ideile rigide legate de bine şi rău şi gata să sublinieze multiplele nuanţe ale moralităţii. ...

  • Vălăretul

    `Vălărețul`este numele unui obicei de iarnă specific zonei Vasluiului. Scurtmetrajul se înscrie în preocuparea lui Agapi pentru surprinderea și păstrarea pe peliculă a manifestărilor culturii populare tradiționale și a actorilor ei. ...

  • Vânatorul de securisti

    Marius Oprea dezgroapa mortii. Barbatul este cunoscut drept „vânatorul de securisti" din cauza înversunarii cu care încearca sa încheie socotelile cu fosta politie politica din România. În fruntea unei echipe de tineri arheologi, strabate România în lung si-n lat pentru a dezgopa ramasitele pamântesti a 10 000 de români executati de Securitate, fara a fi judecati. Mai degraba decât istoria unei tragedii, acest film reprezinta o pagina din istoria sperantei pe care tânara generatie de români a stiut sa o scrie pentru tara sa. ...

  • Vânătorul de aplauze

    Antoon De Pauw era cunoscut pentru numeroasele lui încercări de a „fura” aplauze la evenimente publice. Îmbrăcat în smoching, sărea pe scenă să primească aplauzele publicului. Scopul lui a rămas mereu un mister. Revoltă împotriva media? Goană după atenție? Sau era pur și simplu nebun? Dependent de senzație și prins în furtuna controversată a presei, s-a pierdut cu firea. Moartea lui subită în 2009 a lăsat un șir de întrebări fără răspuns. Un film care aduce o lumină nouă asupra vieții și poveștii acestui personaj-cult căzut în uitare. ...

  • Vânătorul de aplauze

    Antoon De Pauw era cunoscut pentru numeroasele lui încercări de a „fura” aplauze la evenimente publice. Îmbrăcat în smoching, sărea pe scenă să primească aplauzele publicului. Scopul lui a rămas mereu un mister. Revoltă împotriva media? Goană după atenție? Sau era pur și simplu nebun? Dependent de senzație și prins în furtuna controversată a presei, s-a pierdut cu firea. Moartea lui subită în 2009 a lăsat un șir de întrebări fără răspuns. Un film care aduce o lumină nouă asupra vieții și poveștii acestui personaj-cult căzut în uitare. ...

  • Vârsta ratiunii

    Acesta este cel de-al cincilea si cel din urma film din cvintetul dedicat Scolii Doon, uun studiu intim asupra celei mai prestigioase scoli-internat din India. Filmul ofera introspectii unice în sistemul de valori si metodele de scolarizare al clase mijlocii indiene si ale elitelor postcoloniale în general. În acest film, MacDougall urmareste viata unui elev pe care îl descopera la scoala. Filmul exploreaza gândurile si sentimentele lui Abhishek, un baiat în vârsta de 12 ani din Nepal, în primele lui zile si saptamâni ca elev al Scolii Doon. Este povestea întâlnirii dintre regizor si personaj si, în acelasi timp, o viziune asupra mintii unui copil, aflat la "vârsta ratiunii". ...

  • Vârste

    „Toată lumea vrea să trăiască mult, dar nimeni nu vrea să fie bătrân”. AGE, un eseu antropologic caleidoscopic, chestionează cum ni se modifică de-a lungul timpului perspectiva asupra noțiunilor de fericire, iubire sau moarte și asupra felului în care valorizăm viața, cu ajutorul a peste o sută de persoane cu vârste între 0 și 100 de ani. Deși filmul surprinde necunoscuți, structura narativă a unei cronologii lineare ideale face ca orice spectator să poată empatiza cu momentele-cheie în care se află fiecare dintre acești necunoscuți, ele funcționând ca niște borne kilometrice care marchează diferite etape de vârstă sau rituri de trecere. Consistent din punct de vedere conceptual și beneficiind de un camerawork și de un montaj depotrivă fluide și fragmentare, filmul reflectă, de asemenea, schimbarea constantă a modului în care ne raportăm la dimensiunea ludică a vieții, la convenții sociale, la concepte normative sau la propriul corp, nelăsându-ne nicio clipă să uităm o premisă pe care de regulă tindem să o reprimăm, și anume că procesul de îmbătrânire începe de îndată ce ne naștem. ...

  • Vecinii lui Joe Leahy

    Filmul, continuare la First Contact, prezinta destinul lui Joe Leahy, fiul unui explorator australian, Michael Leahy si al unei femei din Papua Noua Guinee si urmareste relatia sa deloc usoara cu vecinii din tribul Ganina. Joe si-a construit plantatia de cafea pe un teritoriu cumparat de la Ganina la mijlocul anilor 1970. Crescut în sat, dar educat de colonistii albi, Joe e împartit între mai multe tabere culturale si o mare parte din timp si-l dedica încercarii de a tine lucrurile sub control. regizorii Connoly si Anderson au trait 18 luni la marginea plantatiei lui J, în "tara nimanui" între Leahy si Ganina. Filmul lor narativ, plin de viata, lipsit de prejudecati, surprinde valorile contradictorii ale organizatiei tribale si ale lumii capitaliste. ...

  • Vendetta

    "Cucu' mi-a cântat cu dor / Sa mor tânar flacau / În loc sa ma însor / Moartea mi-a fost data mie / Din armat-am iesit, / Catre casa am pornit. / Un blestemat s-a apropiat / Cu cutitul m-a taiat / Si viata el mi-a luat". La începutul anilor '80, un tânar era înjunghiat în fata unui hotel din centrul unui oras din Maramures. Se întorcea din armata si a fost pedepsit ca în timpul stagiului militar i-a tratat cu sadism pe cei venuti din aceeasi regiune ca si el. Dupa 27 de ani de suferinta, familia lui nu poate si nu vrea sa uite. ...

  • Venerabilul W.

    În Myanmar, “Venerabilul Wirathu” este un călugăr budist foarte influent. Întâlnirea cu el înseamnă o călătorie în miezul rasismului cotidian și observarea felului în care islamofobia și discursul urii conduc la violență și distrugere. Însă aceasta este o țară în care 90% din populație a adoptat budismul: o religie bazată pe un mod de viață pașnic, tolerant și non-violent. “Disjuncția șocantă dintre religie pe de-o parte și naționalismul fanatic al predicilor, scrierilor și declarațiilor lui Wirathu, dă forță incursiunii pătrunzătoare, convențională poate, dar de impact, a lui Schroeder în lumea intoleranței. […] În era lui Trump (Wirathu este un fan), Farage și Le Pen, filmul accentuează în mod oportun mecanismele retoricii naționaliste.” (Lee Marshall, Screen Daily) ...

  • Venirea pe lume

    Oare o să am dureri mari? O să țină mult? Copilul va fi sănătos? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări care bântuie prin mintea unei viitoare mame atunci când merge la spital ca să nască. Mai sunt și îngrijorările legate de noile responsabilități și provocări ale vieții de părinte. Un sentiment de exaltare îi dă probabil impresia că fericirea ei e împărtășită de toți cei din jur. Așa să fie? Filmul pătrunde acolo unde (în spitalele din estul Europei) accesul este strict interzis: în camera de nașteri, și observă fără menajamente cum arată ''cea mai frumoasă zi'' din viața viitoarelor mămici. ...

  • Verdictul

    La 16 ani după război, în piața principală din Zagreb, câteva mii de persoane s-au adunat pentru a viziona în direct o emisiune în care urmează să fie dat verdictul în procesul generalilor croați acuzați de crime de război împotriva etnicilor sârbi. Procesul acestora a început la 11 martie 2008, și s-a încheiat în septembrie 2010, iar acum este așteaptată decizia tribunalului.Timp de unsprezece minute, printr-o serie de prim-planuri, filmul survolează, descrie și surprinde emoțiile momentului. ...

  • Veseli cu carte de munca

    În ultimii ani, televiziunile din România au fost invadate de asa-numitele sitcom-uri. Spre disperarea unora si spre deliciul celor mai multi, sitcom-urile sunt prezente pe toate canalele, iar fetele vedetelor ne devin familiare, fie ca ne place sau nu. La fel te obisnuiesti si cu râsetele din fundal. Dar câti se întreaba de unde vin hohotele de râs? Filmul observa un grup de figuranti angajati pentru realizarea fundalului de râsete la un serial difuzat pe unul dintre canalele private de televiziune din România. Povestea celor mai multi este trista. Sunt fie someri, fie pensionari, care trebuie sa-si cârpeasca veniturile lunare pentru a supravietui. Slujba ocazionala de figurant e o astfel de sursa si, în plus, îi scapa de sentimentul inutilitatii. Unii chiar afiseaza o mândrie de breasla. Dupa parerea lor, e o meserie care cere aptitudini ce nu sunt la îndemâna oricui. Un film despre râs ca posibila solutie la saracie si alienare. ...

  • Viata ca o bobina de film

    Bollywood e centrul industriei filmului din Tamil, pe coasta de sud-est a Indiei. Cam o cincime din populatia locala traieste de pe urma industriei cinematografice. Filmul se concentreaza asupra a doua personaje, doua femei ale caror vieti sunt legate într-un fel sau altul de cinema. Praveena e studenta la academia de film si se pregateste pentru o cariera de operator în industria filmului comercial. Cu toate acestea, aflam ca pasiunea ei se îndreapta mai degraba înspre documentar. Celalalt personaj, Suhasini, e o actrita celebra. A jucat în aproape doua sute de filme si a lucrat si ca regizor. Cu o asemenea experienta, comentariile ei despre mecanismul intern al lumii filmului comercial si despre pozitia femeii în aceasta lume dominata de barbati au girul competentei. Inserturi din productiile kollywoodiene dau culoare si substanta reflexiilor celor doua personaje. ...

  • Viata de câine

    Desi România pare sa fie azi un sat fara cîini, Bucurestiul e fara îndoiala un sat cu cîini. Aici, omul si cîinele sunt doua specii înnodate intim, contopite una într-alta asemenea osînditilor din infernul dantesc. Aici, cîinele cu ochi de om înfrunta zilnic omul cu ochi de cîine. ...

  • Viata dulce de altadata

    Rosi Mueller si tatal ei, Michael, sunt printre putinii sasi care mai traiesc în Alzen (Altîna), un sat din sudul Transilvaniei. În urma cu cincisprezece ani, viata satelor si oraselor germane din Transilvania s-a schimbat dramatic. Dupa caderea regimului comunist, aproape toata populatia de etnie germana a emigrat în Germania. Dupa sute de ani în care si-au pastrat nealterat simtul propriei identitati, comunitatea germana s-a dezintegrat în numai câtiva ani. Filmul vorbeste despre identitate, emigrare si sentimentul apartenentei la un anume loc, urmarindu-i pe Rosi si pe Michael în viata lor de zi cu zi. Oamenii care traiesc astazi în sat apartin unei alte culturi. Dar Altîna, la fel ca alte sate si orase sasesti din Transilvania, ramâne "acasa" pentru sasi. Pentru cei ramasi si pentru cei plecati. ...

  • VIATA IMBUTELIATA

    Stii sa transformi apa obisnuita intr-o afacere de miliarde de dolari? In Elvetia exista o companie care a perfectionat aceasta arta. Nestlé domina sectorul global de imbuteliere a apei. Jurnalistul elvetian Res Gehringer a investigat acest fenomen aducator de profit. Nestlé a refuzat sa coopereze pretextand ca este "filmul nepotrivit la momentul nepotrivit", dar Gehringer a pornit intr-o calatorie de explorare, facand cercetari pe marginea subiectului in Statele Unite ale Americii, Nigeria si Pakistan. Incursiunea lui in lumea apei imbuteliate dezvaluie intrigile si strategiile celei mai puternice companii de produse alimentare si bauturi din lume. ...

  • Viata la stâna

    Un film despre tribul Gaddi, păstori transhumanţi din Himalaya. Viaţa lor este o călătorie continuă, modelată de schimbarea anotimpurilor. Construcţia filmului păstrează acest ritm, explorând contrastele mişcare-odihnă, drum-casă, întâlniri-despărţiri. Pe parcursul călătoriei, care îi poartă pe munţi acoperiţi de zăpadă, aflăm despre zei şi zeiţe, ritualuri, cântece, sărbătir şi legende. Din povestirile lor răzbar rând pe rând ironia, umorul, tristeţea şi amărăciunea faţă de o societate care vrea să le distrugă felul de viaţă fără a oferi nimic in schimb. ...

  • Viata printre turme

    Filmat în 1968, prezentat în 1972. "Viata printre turme" prezinta comunitatea pastorala predominanta din nord-estul Ugandei. Dupa o perioada de izolare relativa datorita unei guvernari sub protectorat britanic, comunitatea Jie se confrunta cu tot felul de presiuni pentru a-si schimba economia de subzistenta genarata de cultura lor traditionala cu o economie de piata si integrarea in statul national modern. Filmul prezinta aceasta situatie dificila vazuta prin valorile comunitatii Jie. Problema nu este reprezentata de inevitabilul schimbarii cat mai degraba de caile prin care va avea loc schimbarea, ce ar putea afecta profund valorile comunitatii Jie. ...

  • Viața copacilor

    Un film care prezintă lumea fascinantă a copacilor. Arată importanţa plantelor pentru viaţa pe Terra, cum se dezvoltă copacii, cum transportă apa în ciuda forţei gravitaţionale până în vârful coroanei şi cum susţin viaţa prin oxigenul pe care-l produc. Povestea este spusă de două zglobii personaje animate: buburuza Dolores şi licuriciul Mike. ...

  • Viaţa e în altă parte

    Un documentar despre viaţa într-o mănăstire de maici. Călugăriţele şi vecinii lor îşi dezvăluie speranţele şi relaţia lor cu "lumea de afară". ...

  • Viața sub cerul arctic

    Acest documentar își poartă spectatorul într-o călătorie fascinantă, la 300 km nord de cercul polar, pe coastele zimțate ale norvegiei, soarele nu apune timp de cîteva săptămâni în șir în timpul verii polare, astfel încât la miezul nopții zăpada reflectă lumina soarelui. Aici e patria populației Sami, răspândită pe teritorii din nordul Norvegiei, Suedia, Finlanda și Rusia. Sami reprezintă una dintre ultimele populații indigene ale Europei, crescători de reni, care timp de mii de ani au trăit un stil de viață nomad în pustietatea arctică. Pentru ei, noțiunea timpului nu are legătură cu ciclurile solare, ci cu ceva mult mai important pentru ei: mișcarea turmelor de reni. ...

  • Viaţă adevărată

    În metropolele din China, cartiere întregi au fost inspirate de modele de peste hotare. Filmul explorează unele dintre cele mai uimitoare astfel de "oraşe false". Călătorim de la Paris la Londra şi Veneţia fără să facem vreun pas în afara graniţelor Chinei. La graniţa dintre real şi virtual, documentarul le combină pe amândouă pentru a crea un sentiment de omniprezenţă. ...

  • Viaţă dăruindu-le

    Un documentar artistic de rară emoţie despre războiul pentru reîntregirea ţării, apărarea credinţei şi neamului românesc - 1916 - 1918. ...

  • Victoria

    Victoria este unul dintre acele proiecte comuniste care au născut un oraş în jurul unui combinat industrial. Ceea ce trebuia să oglindească „victoria socialismului" a ajuns astăzi un oraş-fantomă. Toţi locuitorii lucrau înainte la combinatul chimic, iar după închiderea lui mulţi au plecat. Atrasă de avantajele oferite investitorilor străini, în zonă s-a instalat o companie americană, care produce emanaţii toxice ce se suprapun nivelurilor de toxine deja foarte ridicate. Drumurile de acces în oraş sunt catastrofale. Nu există cale ferată, iar şoseaua naţională e la 10-12 km distanţă. La intrarea în oraşul Victoria te întâmpină un monument cioplit în piatră, în forma literei V. La ieşire, drumul nu mai duce nicăieri. Se pierde pur şi simplu în faţa unor poteci care urcă spre Munţii Făgăraş. ...

  • Vieți Invizibile: Muncitori români de noapte în Londra

    Documentarul explorează experiențele unor imigranți români care muncesc pe timpul nopții în Londra, în timp ce locuitorii orașului se odihnesc sau se distrează. Un muncitor în construcții, un lucrător în industria hotelieră, o prostituată și un comerciant ne împărtășesc povești despre munca lor, de la momentele dificile, la cele de liniște, când se ivesc zorii. Toate aceste schițe de portret se împletesc cu portretul vizual al unui mare oraș cosmopolit care nu doarme niciodată. ...

  • Viflaimul

    În Crasna, un sat ucrainean din Maramureş, tinerii se întâlnesc înainte de Crăciun şi pregătesc împreună, la fel cum făceau părinţii lor odinioară, punerea în scenă a „Viflaimului”, o piesă de teatru popular ritualic, cu temă sacră, care abordează mitul nașterii lui Isus. Filmul urmăreşte întregul parcurs al organizării jocului, de la pregătirile desfăşurate în condiţii dificile, până la reprezentația finală, pe o scenă improvizată, spre deliciul și încântarea publicului din întreaga comunitate. ...

  • Viitor de lut

    În 2013, regizorul a petrecut trei săptămâni într-o FaSinPat (FAbrica SIN PATrones, o fabrică fără șefi). În această fabrică toți muncitorii auto-guvernează producția de mai mult de doisprezece ani, de la marea criză din 2001. Scopul filmului e acela de a observa cum e să lucrezi într-un astfel de loc, cum se poate înfăptui o utopie zi de zi. ...

  • Viitorul Antropologiei vizuale

    In vara anului 2001 IWF din Gottingen a gazduit conferinta cu numele "Originea Antropologiei vizuale- Recrearea trecutului". Reprezentanti importanti ai domeniului s-au intalnit pentru a discuta istoria acestei ramuri a antropologiei. Trei studenti au fost in aceeasi masura interesati de viitorul antropologiei vizuale, astfel, pornind de la aceasta intrebare, au luat scurte interviuri regizorilor si profesionistilor precum Jean Rouch, lan Dunlop, Paul Henley, Karl Heider, Howard Morphy, Peter Crawford, Harald Prins si Jay Ruby. Filmul documentar "Viitorul Antropologiei vizuale" prezinta temele comune ale acestor conversatii si este o reflectare asupra felului in care oamenii vorbesc si gandesc, in anul 2001, despre viitorul, prezentul si trecutul antropologiei vizuale. Filmul va aparea pe DVD impreuna cu interviurile needitate. Acesta va fi util in predare si documentare si, in aceeasi masura, va constitui o parte a antropologiei vizuale care ii va dezvalui strategiile de reprezentare. ...

  • Vine furtuna

    Acest scurt documenantar-eseu este dedicat imigranților români care încearcă să își câștige existența pe străzile Parisului. Din respect pentru intimitatea lor, autorii au ales să nu includă numele sau fețele personajelor în film. Așadar, interviurile sunt inserate textual pe ecran, fiind însoțite de un șir de imagini extravilane, neutre. ...

  • Violență domestică

    DOMESTIC VIOLENCE prezintă acțiunile poliției din Tampa, Florida, ca răspuns la apelurile care reclamă cazuri de violență domestică, precum și activitatea centrului numit The Spring, principalul adăpost din zonă pentru femeile și copiii victime ale abuzurilor. Este documentat modul cum poliția răspunde la apeluri, intervențiile și încercările de aplanare a conflictelor. La adăpost, secvențele filmate includ interviuri, sesiuni de counseling și de mamagement al furiei, terapie de grup, dar și ședințe ale personalului, activități școlare și terapii și counseling pe care adăpostul le pune la dispoziție pentru victimele-copii. (Zipporah Films) Expresia „Abuzul generează abuz” stă la baza acestei portretizări cutremurătoare a unor femei şi a copiilor lor, în timp ce trec de la o viaţă plină de suferinţă la o viaţă de alinare şi control asupra propriilor vieţi la centrul „The Spring”. Victime ale violenţei domestice, cu o stimă de sine scăzută fiind supuse unei terori intense, ele au găsit un sanctuar în care încearcă să-şi depăşeaşcă durerea fizică şi durerea emoţională. Prin urmărirea interviurilor, a şedinţelor individuale de consiliere, a terapiei de grup, a instruirii pentru gestiunea furiei, suntem martori la felul în care aceste femei îşi recuperează vieţile prin analizarea situaţiei lor şi prin schimbarea atitudinii faţă de aşa-zişii iubiţi. Pentru ele, centrul este o oază de înţelegere şi încredere în care pot să renunţe la bagajul emoţional şi să găsească o semnificaţie pentru toate rănile şi cicatricele. Nu există nici o scenă violentă pe ecran, însă violenţa este prezentă în întreg filmul, simţită prin relatările victimelor despre abuzuri. Ceea ce învaţă aceste femei la centru este un suflu de aer proaspăt, deşi firul narativ se întoarce la punctul de plecare. „Cele mai puternice momente se pot ridica pe neaşteptate şi se pot sparge peste tine, apoi se retrag cu o viteză aproape înfricoşătoare. Ele surprind spectatorul deoarece îi surprind pe oamenii de pe ecran.” –David Edelstein, The New York Times ...

  • Violență domestică 2

    DOMESTIC VIOLENCE 2 este filmat în tribunalele de acuzare şi intervenţie în cazul delictelor din districtul Hillsborough, Tampa, Florida. Tribunalele se confruntă cu probleme precum angajamentele de cauţiune, eliberări în timpul procesului penal, contextul specific al intervenţiilor prin care se reglementează data şi locul vizitelor parentale, ordine de restricţie, legătura cu copiii, pensiile alimentare şi deciziile Curţii privind vinovăţia şi pedepsele aplicate. Judecătorii şi avocaţii adresează întrebări care dau în vileag poveştile relaţiilor de cuplu şi forma specifică de violenţă din cadrul acestora. (Zipporah Films) Violenţă Domestică 2 ne pune faţă în faţă cu implicaţiile juridice ale acestei chestiuni, care pare să fi devenit teribil de comună. Filmat în tribunalele din districtul Hillsborough, Tampa, Florida, prin acest film suntem martori la felul în care legea pentru violenţă domestică se aplică după ce judecătorii ascultă depoziţiile. Reacţiile lor evoluează îndeosebi în direcţia deciziei de a despărţi cuplurile, de obicei spre binele copiilor şi adesea ciocnindu-se cu dorinţa cuplurilor de a rămâne împreună. Sarcina dificilă a judecătorilor este să vină cu soluţii rapide la probleme care au apărut cu ani în urmă, lăsând o amprentă în structura cuplurilor, atât de adâncă, încât nu o pot şterge punând pur şi simplu capăt relaţiei lor. În vreme ce judecătorii trebuie să ia decizii privind ordine de restricţie, dreptul de vizită, pensia alimentară şi pedepse, aceştia adresează întrebări care dezvăluie poveştile legăturilor de cuplu şi forma precisă de violenţă care a avut loc în cupluri. „În DOMESTIC VIOLENCE 2, un judecător […] încheie cazul dând un ordin prin care i se interzice unui cuplu să păstreze legătura. „Va fi dificil”, spune bărbatul, „pentru că noi doi ne vom întâlni.”” –Sam Adams, Philadelphia City Paper ...

  • Vis cu două roţi

    Un documentar despre pasiunea finlandezilor pentru "visul cu două roţi" motoreta. ...

  • Vise si jertfe

    În Peru, în luna iunie a fiecarui an, mii de oameni pronesc în pelerinaj în munti, la Zeul Qoyllur Rit'i, într-un loc aflat la 4.700 m înaltime. Ajunsi acolo, danseaza în cinstea Zeului, a muntelui si a Soarelui, pentru a le fi iertate pacatele, dar si pentru a-si exprima tot felul de dorinte materiale. Filmul o urmareste pe Laura, care participa pentru prima oara la pelerinaj, relevând semnificatiile acestui drum extenuant si periculos, si sacrificiile pe care pelerinii sunt dispusi sa le faca, pentru a-si vedea visele împlinite. ...

  • Visul lui Bashir

    La vârsta de 14 ani Qusai este împușcat de un lunetist. Limitat la un scaun cu rotile, el visează să joace baschet și să călătorească în străinătate pentru o îngrijire mai bună. Filmat în întregime în Iordania, proiectul explorează o atitudine copilăroasa față de o realitate sfâșiată de război. ...

  • Visul Mosului

    Un film despre un om apartinând unei specii pe cale de disparitie, taranul autentic din Maramures. Oamenii l-au poreclit pe Vasile Deac „Mosu" înca de pe când era tânar. Vrând parca sa-si întareasca porecla, Mosul s-a însurat cu Moasa satului. De-a lungul vietii, a avut multe visuri si si-a facut multe planuri. Unul dintre ele a fost construirea unei statui a lui Bogdan Voievod, descalecatorul Moldovei. Dupa 40 de ani, statuia e gata, dar Mosu nu e multumit. Ultimul taran autentic al Maramuresului traditional viseaza mai departe. ...

  • Visurile unui clovn

    Străbătând satele și orașele din Irlanda rurală timp de nouă luni pe an, Circul GERBOLA devine un loc în afara lumii obișnuite. Ne ajută să ne minunăm și să ne reamintim lucrurile importante din viață: dorința, afecțiunea și uimirea. Visurile unui clovn e un portret universal, dar totodată intim al unei familii așa cum e văzută prin ochii lui Blake Gerbola, în vârstă de 9 ani, care visează să calce pe urmele mari ale tatălui său: Mikey Gerbola - clovn excentric, soț generos și mic om de afaceri hotărâ și ambițios - conducătorul circului. În timp ce el și Tara se luptă cu bugetele și cerințele spectacolului, cei doi băieți ai lor jonglează cu dragostea lor față de circ și nevoia de a primi o educație formală. ...

  • Viva Constanța!

    Tudor Lakatos e profesor. Are 40 de ani, e de origine roma si vrea sa devina celebru. A gasit si solutia. Îl imita pe Elvis Presley. Vesrurile arhicunoscutelor hituri ale "regelui rock-ului" sunt traduse în limba romany, iar Tudor Lakatos porneste spre Constanta cu repertoriul rrom-rock care trebuie sa îi aduca celebritatea. ...

  • Viva Constanța!

    Tudor Lakatos e profesor. Are 40 de ani, e de origine roma si vrea sa devina celebru. A gasit si solutia. Îl imita pe Elvis Presley. Vesrurile arhicunoscutelor hituri ale "regelui rock-ului" sunt traduse în limba romany, iar Tudor Lakatos porneste spre Constanta cu repertoriul rrom-rock care trebuie sa îi aduca celebritatea. ...

  • Vizionarul

    Utuniarsuak este un bătrân vânător Inuit. Are 87 de ani. Viaţa lui acoperă exact perioada de tranziţie a unei culturi vechi de 4000 de ani către civilizaţia occidentală. Bătrânul s-a simţit întotdeauna o părticică a lumii arctice. A depins fizic de această lume şi a fost legat sentimental de ea. Tinerii satului, însă, nu mai simt această legătură organică. Filmul propune poveste emoţionantă a bătrânului, care evocă lumea lui într-o notă contemplativă, căreia nu îi lipseşte o doză de umor. El ne face să înţelegem în ce fel i-a modelat viaţa această lume arctică, centru al întregii sale existenţe. ...

  • Vocile fluviului

    Filmul aduce în prim plan forţa şi eroismul unei comunităţi, calităţi care i-au ajutat pe oameni să supravieţuiască unei catastrofe naturale, ce venea la scurt timp după Marea Criză Economică din Statele Unite. Este povestea inundaţiilor devastatoare din 1937, cînd fluviul Ohio a înecat oraşul Portsmouth. Deşi oraşul avea diguri rezistente şi un sistem de protecţie, care îl ferise de inundaţii în ultimii 24 de ani, potopul din 1937 a depăşit toate previziunile. Două treimi din oraş au fost acoperite de ape şi 34.000 oameni au rămas fără adăpost. Supravieţuitorii catastrofei vorbesc despre puterea comunităţii de a rezista în faţa catastrofei. Interviuri, relatări ale martorilor oculari, imagini de arhivă şi fragmente de jurnal, compun o pagină din cronica oraşului Portsmouth şi din istoria Americii, în epoca de după Marea Criză şi înainte de cel de-al doilea Război Mondial. ...

  • Voia Domnului

    Un fost neobudist devenit apărător ardent al valorilor ortodoxe, Dmitry Enteo a intrat în atenţia publică după câteva gesturi excentrice. Se autointitulează „acţionist” ortodox şi se opune activităţii creative ale grupurilor de artă Voina şi Pussy Riot. A creat o mişcare de activişti ortodocşi numită „Voia Domnului” şi şi-a declarat intenţia de a conduce mai întâi Rusia iar apoi întreaga lume spre o revoluţie euharistică. Care sunt urmările şi cine este de fapt Enteo? ...

  • Voina

    Confruntaţi cu opresiunea din Rusia, până şi cei mai dedicaţi şi agresivi activişti politici îşi pot vedea diminuându-se energia ripostelor. Regizoarea Zora Čápová îl întâlneşte pe Oleg Vorotnikov, liderul grupăriii artistice radicale Vojna, în timpul "exilului" său european şi ne oferă un portret al unui om al cărui discurs anti-Putin şi-a pierdut complet intensitatea, probabil din cauza condiţiilor de viaţă tot mai dificile. Obligat să ceară încontinuu ajutor financiar şi adăpost pentru el şi familia lui, Vorotnikov ajunge să îşi dorească atât de mult să se întoarcă în Rusia fără a înfrunta riscul închisorii, încât îşi exprimă sprijinul pentru exact acele entităţi politice pe care în trecut le-a criticat suficient de categoric încât acestea să emită un mandat de arestare internaţional pe numele lui. Cu o perseverenţă impresionantă, My Voina surprinde factorii care au putut provoca această neaşteptată schimbare de poziţie. ...

  • VORBITOR

    Vorbitor urmareste povestile unor detinuti aflati in diferite penitenciare din tara, care si-au gasit partenerul de viata in timpul detentiei. Acesta este fie o persoana din exterior sau, la fel ca ei, cineva care are de indeplinit o sentinta. Intentia noastra a fost de a vorbi cu oameni lipsiti de libertate, pentru care iubirea devine un substitut al libertatii si reprezinta poate singura lor speranta intr-un viitor mai bun. ...

  • Vulva 3.0 între tabu și acordaje

    Trăim în vremuri încărcate de sexualitate și suntem obișnuiți să vedem peste tot imagini explicite cu femei dezbrăcate, cu organele lor genitale. Totuși, multe dintre femei sunt extrem de pudice în relația cu propriul lor corp. Imaginea vulvei „ideale” din industria pornografică nu seamănă mai deloc cu adevărata formă a celor mai multe dintre organele sexuale ale femeilor actuale. Astfel, complexele femeilor devin o mină de aur pentru chirurgia estetică care le promite un vagin perfect. Filmul aruncă o privire critică asupra educației sexuale și cenzurii, asupra pornografiei și intervențiilor chirurgicale, dar și asupra campaniilor activistelor împotriva mutilării organelor genitale. ...