-
Uimitorii astronomi ai antichității
În urmă cu 2000 de ani, vechii astronomi știau deja că pământul este rotund; îi măsuraseră diametrul și distanța față de Soare; cunoșteau durata anului cu precizia calendarului nostru modern și dezvoltaseră o metodă pentru a prezice eclipse. Marinarii antici navigau după stele și unii dintre astronomi chiar bănuiau că Pământul gravitează în jurul Soarelui. „Uimitorii astronomi al Antichității” este o călătorie de inițiere de la Pantheon la vechea Biblioteca din Alexandria și la piramidele egiptene. Poți descoperi de ce Pantheon-ul este un instrument astronomic; modul în care Eratostene a măsurat circumferința Pământului; felul în care Piramida în trepte din Saqqara descrie stelele pivotante; cine a susținut mai întâi că Pământul se rotește în jurul Soarelui și cine a creat Mecanismul Antikythera, cu sute de instrumente pentru a prezice mișcarea Soarelui, a Lunii și a planetelor.
...
-
ULTIMA CASETĂ VHS DIN BOSNIA
În noiembrie 1995 s-a semnat acordul care a pus capăt Războiului din Bosnia, dar garantează acest acord ratificat de marile puteri ale lumii o pace viitoare? Este o întrebare care o preocupă şi pe Sifa Suljic, o femeie din Srebrenica care a fugit în timpul războiului şi şi-a construit o nouă viaţă în Catalonia. Se întoarce acum în oraşul de baştină pentru înmormântarea unui membru al familiei dispărut în masacru. În această călătorie menită să desluşească mistere din trecut, vedem prin ochii lui Sifa cum convieţuiesc în prezent vecinii care au crescut împreună şi cu toate acestea au ajuns să se dispreţuiască şi să se ucidă reciproc în timpul războiului.
...
-
Ultima misiune
Tiberius Petre este primul militar român
mort într-un schimb direct de focuri din
1945 încoace. Filmul prezinta ultima sa
misiune, din Afganistan. Comandant al
unui comando mixt româno-american ce
se ocupa de lichidarea liderilor talibani,
Tiberius Petre a fost filmat cu doar
doua luni înainte de a fi ucis. A murit
împuscat când mai avea numai doua
saptamâni pâna la întoarcerea în tara.
Documentarul, realizat de cunoscutul
jurnalist de televiziune Adelin Petrisor,
prezinta atât interviul cu militarul ucis
în ultima misiune, cât si marturiile
colegilor sai, martori ai ultimelor clipe, si
declaratiile sotiei. Realizatorul a petrecut
doua saptamâni alaturi de militari, a mers
cu ei în misiune si a dormit în tabara lor
...
-
Ultima natională de fotbal a Iugoslaviei
Realizat la scurt timp după încheierea ostilităţilor din războaiele iugoslave, filmul este o ocazie rară de experimenta direct şi "la cald" climatul social din ţările fostei Iugoslavii în primele zile post-conflict. Documentarul îi urmăreşte pe câţiva dintre jucătorii "echipei de vis" a Iugoslaviei din anii '80 şi observă cum conflictele politice şi etnice au transformat competiţia sportivă într-un teritoriu propice disputelor politice. Nu demult aceşti jucători erau idoli naţionali şi erau ovaţionaţi în toate ţările din Federaţie. În anii '90, separarea republicilor iugoslave i-a trimis în echipe naţionale diferite. Foşti coechipieri şi prieteni, iată-i acum adversari, iar mulţimea care îi ovaţiona în trecut îi huiduie pe croaţi la Belgrad şi pe sârbi la Zagreb. Camaraderia care îi unea în zilele de glorie nu a rezistat. Cu toate declaraţiile de bune intenţii, vechile prietenii sunt spulberate de presiunile care vin asupra lor din toate părţile. Spiritul jocului a dispărut.
"Regizorul concentrează întreaga istorie a dezintegrării Iugoslaviei în povestea acestui grup de oameni de etnii diferite. Destrămarea echipei naţionale e folosită şi ca modalitate de a sugera efectele devastatoare ale războiului fără a arăta arme, sânge şi ruine. Documentarul este, de asemenea, o pledoarie pentru rezistenţă morală în faţa presiunii şi a manipulării." (motivaţia juriului Astra 2002 la înmânarea documentarului lui Vuk Janic premiul Cel mai bun Film European)
...
-
Ultima natională de fotbal a Iugoslaviei
Realizat la scurt timp după încheierea ostilităţilor din războaiele iugoslave, filmul este o ocazie rară de experimenta direct şi "la cald" climatul social din ţările fostei Iugoslavii în primele zile post-conflict. Documentarul îi urmăreşte pe câţiva dintre jucătorii "echipei de vis" a Iugoslaviei din anii '80 şi observă cum conflictele politice şi etnice au transformat competiţia sportivă într-un teritoriu propice disputelor politice. Nu demult aceşti jucători erau idoli naţionali şi erau ovaţionaţi în toate ţările din Federaţie. În anii '90, separarea republicilor iugoslave i-a trimis în echipe naţionale diferite. Foşti coechipieri şi prieteni, iată-i acum adversari, iar mulţimea care îi ovaţiona în trecut îi huiduie pe croaţi la Belgrad şi pe sârbi la Zagreb. Camaraderia care îi unea în zilele de glorie nu a rezistat. Cu toate declaraţiile de bune intenţii, vechile prietenii sunt spulberate de presiunile care vin asupra lor din toate părţile. Spiritul jocului a dispărut.
"Regizorul concentrează întreaga istorie a dezintegrării Iugoslaviei în povestea acestui grup de oameni de etnii diferite. Destrămarea echipei naţionale e folosită şi ca modalitate de a sugera efectele devastatoare ale războiului fără a arăta arme, sânge şi ruine. Documentarul este, de asemenea, o pledoarie pentru rezistenţă morală în faţa presiunii şi a manipulării." (motivaţia juriului Astra 2002 la înmânarea documentarului lui Vuk Janic premiul Cel mai bun Film European)
...
-
Ultima natională de fotbal a Iugoslaviei
Realizat la scurt timp după încheierea ostilităţilor din războaiele iugoslave, filmul este o ocazie rară de experimenta direct şi "la cald" climatul social din ţările fostei Iugoslavii în primele zile post-conflict. Documentarul îi urmăreşte pe câţiva dintre jucătorii "echipei de vis" a Iugoslaviei din anii '80 şi observă cum conflictele politice şi etnice au transformat competiţia sportivă într-un teritoriu propice disputelor politice. Nu demult aceşti jucători erau idoli naţionali şi erau ovaţionaţi în toate ţările din Federaţie. În anii '90, separarea republicilor iugoslave i-a trimis în echipe naţionale diferite. Foşti coechipieri şi prieteni, iată-i acum adversari, iar mulţimea care îi ovaţiona în trecut îi huiduie pe croaţi la Belgrad şi pe sârbi la Zagreb. Camaraderia care îi unea în zilele de glorie nu a rezistat. Cu toate declaraţiile de bune intenţii, vechile prietenii sunt spulberate de presiunile care vin asupra lor din toate părţile. Spiritul jocului a dispărut.
"Regizorul concentrează întreaga istorie a dezintegrării Iugoslaviei în povestea acestui grup de oameni de etnii diferite. Destrămarea echipei naţionale e folosită şi ca modalitate de a sugera efectele devastatoare ale războiului fără a arăta arme, sânge şi ruine. Documentarul este, de asemenea, o pledoarie pentru rezistenţă morală în faţa presiunii şi a manipulării." (motivaţia juriului Astra 2002 la înmânarea documentarului lui Vuk Janic premiul Cel mai bun Film European)
...
-
ULTIMA STRADA
In Barcelona, o ramasita a vechiului oras intra in Mediterana, despartind plaja urbana de noul port nautic si rezistand in felul sau atacurilor dezvoltarii imobiliare. Strazile marinaresti din La Barceloneta se intind in umbra apartamentelor unde inca vezi haine atarnand la uscat in balcoane si poti deosebi usor vecinii noi pentru ca ei "nu stiu cum sa le intinda corect". Locuitorii din La Barceloneta isi apara cartierul si isi povestesc vietile pregatindu-se pentru festivalul anual de pe strada lor, care depinde mai putin de birocratia orasului si mai mult de bunavointa celor care locuiesc aici. Aceste pensionare pun zambete pe buze si stiu fiecare colt al cartierului. Filmul face greul sa para usor captand esenta a ceva ce dispare, intre amintiri despre legende cu marinari si presimtirea modernitatii.
...
-
Ultima vioara
Ivan e rutean si traieste într-un sat de munte. E un om care se pricepe la foarte multe lucruri. Stie sa cânte la o multime de instrumente, dar cele mai dragi îi sunt viorile sale. Construieste drâmbe aproape din nimic. Pe deasupra, e un personaj cu mintea agera si cu charisma. Documentarul e partea a treia a unei trilogii rutene. E o patrundere în profunzimea unui sat din Maramures, unde autorul a trait timp de mai multi ani, reusind sa dobândeasca o cunoastere profunda a locurilor si respectul si prietenia oamenilor.
...
-
ULTIMII CAVALERI AI DREPTEI
Deşi arată aproape la fel când îşi pun cagulele, au ajuns la convingeri de extremă dreapta pe căi foarte diferite. Timp de şase luni, regizorul Michał Edelman a documentat activităţile
brigăzii Taberei Naţional-Radicale din Łódź: de la evenimente de propagandă la încercări de subminare a paradei gay din Radomsko sau un marş pe străzile din Varşovia. Dar sunt naţionaliştii doar un grup de amici ce împărtăşesc aceleaşi opinii categorice?
...
-
Ultimii ţărani: Partea 1 - Călătorii
Seria în trei parti realizata de Angus Macqueen urmareste destinul a trei familii de români, a caror viata e marcata de realitatiile emigrarii. Satul Budesti din Maramures reprezinta o lume a trecutului, cu carute trase de cai si cu oameni care traiesc în vechile lor credinte. Tinerii din sat, care nu vad nimic romantic într-o asemenea existenta, si-au îndreptat privirile catre Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la munca în strainatate. În primul film al seriei, Journeys (Calatorii), sunt prezentate problemele cu care se confrunta emigrantii. Temptation (Tentatii) analizeaza impactul întâlnirii a doua culturi si diferenta dintre asteptarile si sperantele vârstnicilor si cele ale tinerilor în satul românesc de azi. A Good Wife (Nevasta cea buna) prezinta efectele emigrarii asupra comunitatii locale. Observational, atent si impresionant, filmul evidentiaza schimbarile petrecute în comunitatile rurale ca urmare a caderii comunismului si a deschiderii catre Occident. În Ultimii Tarani vedem agonia culturii rurale, care a supravietuit celor doua razboaie mondiale si unei jumatati de secol de comunism, iar acum e pe cale sa dispara dupa numai zece ani de democratie.
...
-
Ultimii ţărani: Partea 1 - Călătorii
Seria în trei parti realizata de Angus Macqueen urmareste destinul a trei familii de români, a caror viata e marcata de realitatiile emigrarii. Satul Budesti din Maramures reprezinta o lume a trecutului, cu carute trase de cai si cu oameni care traiesc în vechile lor credinte. Tinerii din sat, care nu vad nimic romantic într-o asemenea existenta, si-au îndreptat privirile catre Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la munca în strainatate. În primul film al seriei, Journeys (Calatorii), sunt prezentate problemele cu care se confrunta emigrantii. observational, atent si impresionant, filmul evidentiaza schimbarile petrecute îm comunitatile rurale ca urmare a caderii comunismului si a deschiderii catre Occident. În ultimii tarani vedem agonia culturii rurale, care a supravietuit celor doua razboaie mondiale si unei jumatati de secol de comunism, iar acum e pe cale sa dispara dupa numai zece ani de democratie.
...
-
Ultimii ţărani: Partea 2 - Tentaţii
Seria în trei parti realizata de Angus Macqueen urmareste destinul a trei familii de români, a caror viata e marcata de realitatiile emigrarii. Satul Budesti din Maramures reprezinta o lume a trecutului, cu carute trase de cai si cu oameni care traiesc în vechile lor credinte. Tinerii din sat, care nu vad nimic romantic într-o asemenea existenta, si-au îndreptat privirile catre Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la munca în strainatate. În primul film al seriei, Journeys (Calatorii), sunt prezentate problemele cu care se confrunta emigrantii. Temptation (Tentatii) analizeaza impactul întâlnirii a doua culturi si diferenta dintre asteptarile si sperantele vârstnicilor si cele ale tinerilor în satul românesc de azi. A Good Wife (Nevasta cea buna) prezinta efectele emigrarii asupra comunitatii locale. Observational, atent si impresionant, filmul evidentiaza schimbarile petrecute în comunitatile rurale ca urmare a caderii comunismului si a deschiderii catre Occident. În Ultimii Tarani vedem agonia culturii rurale, care a supravietuit celor doua razboaie mondiale si unei jumatati de secol de comunism, iar acum e pe cale sa dispara dupa numai zece ani de democratie.
...
-
Ultimii țărani: Partea 3 - Nevasta cea bună
Seria în trei părţi realizată de Angus Macqueen urmăreşte destinul a trei familii de români, a căror viaţă e marcată de realităţile emigrării. Satul Budesti din Maramureş reprezintă o lume a trecutului, cu căruţe trase de cai şi cu oameni care trăiesc în vechile lor credinţe. Tinerii din sat, care nu văd nimic romantic într-o asemenea existenţă, şi-au îndreptat privirile către Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la muncă în străinatate. În primul film al seriei, JOURNEYS (CĂLĂTORII), sunt prezentate problemele cu care se confruntă emigranţii. Temptation (Tentaţii) analizează impactul întâlnirii a doua culturi şi diferenţa dintre aşteptările şi speranţele vârstnicilor şi cele ale tinerilor în satul românesc de azi. A GOOD WIFE (NEVASTA CEA BUNĂ) prezintă efectele emigrării asupra comunităţii locale. Observaţional, atent şi impresionant, filmul evidenţiaza schimbările petrecute în comunităţile rurale ca urmare a căderii comunismului şi a deschiderii către Occident. În ULTIMII ŢĂRANI vedem agonia culturii rurale, care a supravieţuit celor două războaie mondiale şi unei jumătăţi de secol de comunism, iar acum e pe cale să dispară după numai zece ani de democraţie.
...
-
Ultimii țărani: Partea 3 - Nevasta cea bună
Seria în trei părţi realizată de Angus Macqueen urmăreşte destinul a trei familii de români, a căror viaţă e marcată de realităţile emigrării. Satul Budesti din Maramureş reprezintă o lume a trecutului, cu căruţe trase de cai şi cu oameni care trăiesc în vechile lor credinţe. Tinerii din sat, care nu văd nimic romantic într-o asemenea existenţă, şi-au îndreptat privirile către Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la muncă în străinatate. În primul film al seriei, JOURNEYS (CĂLĂTORII), sunt prezentate problemele cu care se confruntă emigranţii. Temptation (Tentaţii) analizează impactul întâlnirii a doua culturi şi diferenţa dintre aşteptările şi speranţele vârstnicilor şi cele ale tinerilor în satul românesc de azi. A GOOD WIFE (NEVASTA CEA BUNĂ) prezintă efectele emigrării asupra comunităţii locale. Observaţional, atent şi impresionant, filmul evidenţiaza schimbările petrecute în comunităţile rurale ca urmare a căderii comunismului şi a deschiderii către Occident. În ULTIMII ŢĂRANI vedem agonia culturii rurale, care a supravieţuit celor două războaie mondiale şi unei jumătăţi de secol de comunism, iar acum e pe cale să dispară după numai zece ani de democraţie.
...
-
Ultimii țărani: Partea 3 - Nevasta cea bună
Seria în trei părţi realizată de Angus Macqueen urmăreşte destinul a trei familii de români, a căror viaţă e marcată de realităţile emigrării. Satul Budesti din Maramureş reprezintă o lume a trecutului, cu căruţe trase de cai şi cu oameni care trăiesc în vechile lor credinţe. Tinerii din sat, care nu văd nimic romantic într-o asemenea existenţă, şi-au îndreptat privirile către Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la muncă în străinatate. În primul film al seriei, JOURNEYS (CĂLĂTORII), sunt prezentate problemele cu care se confruntă emigranţii. Temptation (Tentaţii) analizează impactul întâlnirii a doua culturi şi diferenţa dintre aşteptările şi speranţele vârstnicilor şi cele ale tinerilor în satul românesc de azi. A GOOD WIFE (NEVASTA CEA BUNĂ) prezintă efectele emigrării asupra comunităţii locale. Observaţional, atent şi impresionant, filmul evidenţiaza schimbările petrecute în comunităţile rurale ca urmare a căderii comunismului şi a deschiderii către Occident. În ULTIMII ŢĂRANI vedem agonia culturii rurale, care a supravieţuit celor două războaie mondiale şi unei jumătăţi de secol de comunism, iar acum e pe cale să dispară după numai zece ani de democraţie.
...
-
Ultimul "Jidan"
Targu Frumos is a village from the North of Moldova. Today only Avram Catter, the Jewish cemetery remained from the thousands of Jewish people that lived here. A common cemetery, some memories and the questions of the present.
...
-
Ultimul apel
Dezvoltarea exponențială a omenirii în raport cu resursele limitate ale Terrei vor duce la dezastru. Acesta era mesajul transmis acum 40 de ani de autorii cărții „The Limits of Growth”, care analiza rezultatele primei simulări computerizate a interacțiunii dintre Pământ și sistemele create de om. Atunci încă mai exista posibilitatea de a încetini lucrurile, dar oare mai există și acum?
...
-
Ultimul căldărar
Căldărarii sunt un clan aparte în rândul romilor. Mai demult, meseria le oferea mijloace de trai și un anumit statut social. În ultimii ani, vasele lor de aramă nu prea mai au căutare, așa că sunt nevoiți să găsească alte căi ca să poată trăi. Țările occidentale sunt o variantă, dar nici acolo nu-i așteaptă câini cu covrigi în coadă. Cu ajutorul unor imagini de excepție, ce poartă amprenta artistului-fotograf și bazându-se pe o documentare de tipul jurnalismului de calitate, echipa Bumbuț-Stancu își face debutul în documentar cu povestea complexă a unei comunități deja marginalizate, în pericol de a-și pierde identitatea ocupațională.
...
-
Ultimul ritual pentru onorabilul domn Rai
Domnul Rai a trait toata viata în orasul sfânt Varanasi si ultima sa dorinta a fost ca, dupa moarte, sa fie incinerat pe pamântul sacru al legendarului Harish Chandra. Acest documentar a fost realizat la cererea familiei domnului Rai si este un studiu detaliat si plin de respect al ritualurilor hinduse de incinerare a mortilor, asa cum sunt ele practicate pe malurile râului Gange. Spectatorul va vedea, auzi si simti ritul hindus de trecere catre lumea de dincolo. Camera se apropie cu maxima discretie de familia îndoliata si de oficiantii ritualului. Moartea face parte din cotidian, motiv pentru care filmul începe si se încheie cu imagini ale rutinei zilnice din Varanasi: oameni, animale, zeitati si legaturile dintre ei si Gange, rîul cel sacru.
...
-
Ultimul tren
'Mi-am împietrit inima si am plecat', spune Chen Suqin în încercarea de a explica decizia, luata cu cinsprezece ani în urma, de a pleca, împreuna cu sotul ei, pentru a lucra în industria textila în regiunea Guangdong, lasând în grija bunicilor doi copii de vârsta prescolara. Începând cu momentul respectiv, singura data din cursul anului când parintii îsi vor revedea copiii va fi Anul Nou Chinezesc - data care, conform autorilor filmului, prilejuieste cea mai mare migratie interna din istoria umanitatii, când aproximativ 130 de milioane de chinezi calatoresc între orasele în care lucreaza si satele natale. Începând exploziv cu o secventa de respiratie epica filmata într-una dintre garile 'asediate' de emigranti si filmat pe parcursul a câtiva ani în still verité clasic, Last Train Home este un portret candid, minimalist si sfâsietor al unei familii strivite de înstrainarea emotionala rezultata din separarea îndelungata datorita acestui model de mobilitate interna propriu Chinei contemporane.
...
-
Umberto D.
Un bătrân şi câinele său încearcă să supravieţuiască la Roma dintr-o pensie de la stat. Umberto şi câinele său riscă să fie daţi afară de o proprietăreasă avidă de bani, care ar prefera să închirieze camera amanţilor care vin la ea pentru aventuri pe ascuns. Bătrânul trebuie să găsească o soluţie pentru a nu ajunge pe străzi. Realizat cu actori neprofesionişti, filmul lui Vittorio de Sica, considerat de critici renumiţi cel mai bun film al neorealismului italian, este de fapt despre lupta unui om cu un trecut onorabil de a nu îşi pierde demnitatea din cauza sărăciei.
...
-
Umberto Eco - Biblioteca lumii
Umberto Eco – Bibioteca lumii, regizat de Davide Ferrario, este un documentar eseu, care combină imagini de arhivă, interviuri și reflecții personale ale lui Umberto Eco, celebrul scriitor și savant italian. Filmul explorează atât vasta sa bibliotecă personală, o reflectare a angajamentului său profund față de literatură, filozofie și istorie, cât și, lumea sa interioră. Regizorul adoptă un stil meditativ, punând accent pe ideile și gândurile protagonistului. Astfel, filmul devine o conversație filozofică despre viață, cărți și cunoaștere. Stilul cinematografic, atent și contemplativ, subliniază temele centrale – biblioteca, cunoașterea, ironia și viitorul – creând o experiență cinematografică ce reflectă cu fidelitate complexitatea și frumusețea minții lui Umberto Eco.
...
-
Umbre pe peliculă
Rotem îşi convinge mama, pe Varda, să-şi revadă copilăria în filmele de atunci. Rolele de peliculă de 8 milimetri au arătat cum o cineastă amatoare, mama Vardei, şi-a documentat viaţa în Tel Aviv-ul anilor '60. Filmul aruncă lumină asupra amintirilor din trecut şi le combină cu prezentul dezvăluind nu doar viaţa unei femei ieşite din comun, ci şi relaţia ei cu fiica.
...
-
Un an la Pol
Lipsit de experiență și dornic de aventură, Anders își alege un post de profesor într-un sătuc cu 80 de locuitori din Groenlanda. Nu se simte însă deloc binevenit, sătenii inuiți se simt desconsiderați de el. Elevii și așa puțini la număr lipsesc zile întregi de la școală, iar atunci când sunt prezenți, îl iau în râs sau îl ignoră. Cu timpul, el începe să înțeleagă cât este de grea viața într-o lume a zăpezii și a frigului, precum și faptul că aici cunoștințele acumulate în școlile moderne nu înseamnă prea mult, primordiale fiind aptitudinile de vânător și capacitatea de a supraviețui în mijlocul ghețurilor. Iar din momentul în care el acceptă faptul că trebuie să își adapteze metoda de predare la necesitățile și ritmul vieții lor, este și el acceptat. Neîndemânarea și neajutorarea de care dă dovadă îi atrag, treptat, simpatia sătenilor și în special a unuia dintre copii, pentru care ajunge să fie un surogat al părintelui absent.
...
-
Un azil din Amsterdam
Cultura occidentala este o cultura a juvenilitatii. Moartea e respinsa, refuzata. Totusi, oamenii mor putin câte putin înaintea terminusului fiziologic. Procesul e la fel de devastator pentru victima si pentru cei din jurul sau. Azilul e acel spatiu care are capacitatea de a absorbi socul acestui ultim rit de trecere. Atunci când familia si prietenii nu te mai pot ajuta, azilul ramâne o varianta posibila. Filmul observa cu compasiune obiectiva rutina zilnica a voluntarilor si a pacientilor unui azil din Amsterdam.
...
-
Un bar la gara Victoria
Cu puţin timp înainte de a împlini 30 de ani, Marek şi Piotrek, doi prieteni polonezi, şomeri amândoi, cugetă la situaţia de plâns în care se află. După ce toate încercările de a-şi găsi slujbe în oraşul natal din Polonia eşuează, cei doi îşi îndreaptă privirile către Anglia. Alţi polonezi, chiar unii dintre prietenii lor, şi-au făcut un rost acolo, deci merită încercat. Visul lor e să deschidă un bar la gara Victoria, un obiectiv foarte ambiţios, având în vedere că niciunul nu ştie engleză. După multe eforturi, prietenii ajung în sfârşit la Londra, dar ceea ce găsesc aici e departe de aşteptări. Curând vor ajunge pradă sigură pentru bişniţarii locali şi pentru compatrioţi dubioşi cu ani de experienţă londoneză. Filmul îi observă pe cei doi prieteni bâjbâind prin Londra în căutare de slujbe mărunte şi punând la cale lucruri mari. Povestea lor e povestea milioanelor de oameni care au migrat din blocul fost comunist, atraşi de mirajul Occidentului.
Multi-premiatul regizor polonez Leszek Dawid e considerat unul dintre cei mai maturi cineaşti ai Poloniei. A studiat regia la renumita Şcoală de Film din Lodz, unde a prins gustul şi fascinaţia pentru filmul documentar. "Şcoala e locul unde încerci totul şi nu îi asculţi pe cei care încearcă să-ţi spună ce e bun şi ce e rău. Din fericire, profesorii pe care i-am avut au fost deosebiţi, ne vorbeau despre necesitatea de a căuta ceva nou şi de a dărui mai mult din noi înşine", mărturisea regizorul într-un interviu. Despre producţia pentru A Bar at the Victoria Station, spunea: "Eram doar eu, camera şi cei doi. Am plecat la Londra împreună. Am trăit în exact aceleaşi condiţii ca şi ei. Aveam tot atâţia bani, doar că perspectivele erau diferite. Eu voiam să fac un film, ei voiau să găsească o slujbă."
...
-
Un bar la gara Victoria
Cu puţin timp înainte de a împlini 30 de ani, Marek şi Piotrek, doi prieteni polonezi, şomeri amândoi, cugetă la situaţia de plâns în care se află. După ce toate încercările de a-şi găsi slujbe în oraşul natal din Polonia eşuează, cei doi îşi îndreaptă privirile către Anglia. Alţi polonezi, chiar unii dintre prietenii lor, şi-au făcut un rost acolo, deci merită încercat. Visul lor e să deschidă un bar la gara Victoria, un obiectiv foarte ambiţios, având în vedere că niciunul nu ştie engleză. După multe eforturi, prietenii ajung în sfârşit la Londra, dar ceea ce găsesc aici e departe de aşteptări. Curând vor ajunge pradă sigură pentru bişniţarii locali şi pentru compatrioţi dubioşi cu ani de experienţă londoneză. Filmul îi observă pe cei doi prieteni bâjbâind prin Londra în căutare de slujbe mărunte şi punând la cale lucruri mari. Povestea lor e povestea milioanelor de oameni care au migrat din blocul fost comunist, atraşi de mirajul Occidentului.
Multi-premiatul regizor polonez Leszek Dawid e considerat unul dintre cei mai maturi cineaşti ai Poloniei. A studiat regia la renumita Şcoală de Film din Lodz, unde a prins gustul şi fascinaţia pentru filmul documentar. "Şcoala e locul unde încerci totul şi nu îi asculţi pe cei care încearcă să-ţi spună ce e bun şi ce e rău. Din fericire, profesorii pe care i-am avut au fost deosebiţi, ne vorbeau despre necesitatea de a căuta ceva nou şi de a dărui mai mult din noi înşine", mărturisea regizorul într-un interviu. Despre producţia pentru A Bar at the Victoria Station, spunea: "Eram doar eu, camera şi cei doi. Am plecat la Londra împreună. Am trăit în exact aceleaşi condiţii ca şi ei. Aveam tot atâţia bani, doar că perspectivele erau diferite. Eu voiam să fac un film, ei voiau să găsească o slujbă."
...
-
Un campion din Balcani
Anii '90 au fost ani tulburi în istoria recenta a României, o perioada de confuzie si de anxietate. Sistemul de valori al regimului comunist disparuse. Înainte, Ceausescu fusese dusmanul tuturor, situatie ce crea o anume solidaritate între oamnei. Era mai usor sa discerni între prieteni si dusmani. Odata cu disparitia fizica a dictatorului, oamenii s-au simtit liberi sa-si exprime propiile frustrari. Si, de cele mai multe ori, au facut-o cu viloenta. Situatia sociala era favorabila conflictelor de orice natura, inclusiv celor etnice. Filmul dezvaluie aceasta perioada prin intermediul unei experiente directe. Personajul principal este chiar tatal autoarei, iar implicarea lui în evenimentele ulterioare Revolutiei a provocat schimbari cruciale în viata întregii familii. De pe pozitia de membru distins al minoritatii etnice maghiare, s-a exprimat ferm împotriva Securitatii. La începutul anilor '90, o atare pozitie era echivalenta unui act de sinucidere politica si i-a pus chiar viata în pericol. Dupa saisprezece ani si dupa candidaturi esuate la un post de parlamentar, acest campion al corectitudinii si intransigentei nu-si gaseste locul în noul sistem.
...
-
Un copil şi numai unul
One Child, măsura demografică chineză menită să controleze populaţia, a fost abandonată în 2015, dar eforturile de a depăşi traumele sociale ale implementării sale brutale vor continua mult timp de acum înainte. Documentarul explorează efectele de durată ale acestui experiment social devastator, descoperind flagrante încălcări ale drepturilor omului, de la nou-născuţi abandonaţi la sterilizări şi avorturi forţate. Nanfu Wang combină propria experienţă ca tânără mamă, mărturii ale membrilor familiei sale, material de propagandă şi dări de seamă ale victimelor, dar şi ale celor care s-au asigurat că regulile guvernului sunt respectate.
...
-
Un doi trei la perete stop. Graffiti hip-hop în Cluj-Napoca
Fenomenul garffiiti poate fi privit ca forma de rezistenta prin arta sau ca modalitate de expresie si apartenenta la o anume subcultura. Filmul se bazeaza pe un proiect de cercetare a fenomenului graffiti din orasul Cluj-Napoca. Structura filmului reproduce stadiile cercetarii, pornind de la semnalele exterioare, vizibile, si continuând cu interviuri cu artistii graffiti, care îsi evaluaza propia pozitie în cadrul comunitatii internationale garffiti. În cea dea doua parte, filmul analizeaza structura interna a comunitatii clujene de artisti graffiti si locul si semnificatia productiilor lor în spatiul public al orasului.
...
-
Un exod spiritual
Își spun Frații Nazaroff, după numele Prințului Nazaroff, cântăreț de muzică klezmer și povestitor care ar fi trăit la începutul sec. 20, deși nu se știe prea bine dacă o astfel de persoană a existat într-adevăr, dincolo de imaginația colectivă. Sunt cinci muzicieni evrei născuți în SUA, care pornesc în căutarea propriilor rădăcini și în explorarea trecutului est-european al bunicilor lor. Călătoria, care e un fel de Exod pe dos, îi va purta de la Montreal până în Moldova, trecând prin New York, Paris, Berlin, Budapesta și Transilvania. Sub aparența înșelătoare a unui travelogue muzical, documentarul aduce povești emoționante și foarte personale despre religie și credință și despre identități căutate și găsite.
...
-
Un film fain
Într-o ţară răvăşită de politici deficitare, de corupţie, sărăcie şi defrişări, Alin – un personaj erou, îşi creează o ţară proprie. O „ţară într-o ţară”, guvernată de bun simţ şi condusă de voluntari care se implică, prin educaţie şi cultură pentru a face lumea un loc mai bun. Documentarul, un „act de voluntariat cultural”, urmăreşte activitatea voluntarilor de la Tăşuleasa Social, pe parcursul unui an, în încercarea lor de a schimba mentalităţile şi de a propune soluţii pentru un altfel de viitor.
...
-
Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos
Portretul unui sculptor în lemn din Maramureș creat cu multă inventivitate cinematografică, Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos este un mozaic al vieții și cugetărilor unui povestitor înnăscut. Editând 26 de ore de material filmat pe parcursul a cincisprezece ani, regizorul reușește să prezinte un profil coerent și convingător al unui om care, prin gândurile și cuvintele sale, simple dar profunde, ține narațiunea laolaltă. Urmărind evenimentele de viață ale unei familii tradiționale - botez, căsătorie, moarte - intercalate cu filmări ale tradițiilor locale, filmul este în același timp o privire etnografică asupra unei comunități în care obiceiurile și credințele se păstrează încă.
...
-
Un film pentru Carlos
Fiul meu Carlos tocmai s-a născut. Este cel mai simpatic bebeluş, dar bunica lui e contrariată pentru că tenul lui e mai întunecat decât se aştepta. Bunicul Serghei Mihailovici vrea să bea în cinstea nepotului şi să celebreze fericitul eveniment, dar bunica nu îi dă voie să pună gura pe alcool. Bunicul vrea ca nepotul să ştie că s-a născut în Marele Imperiu Rus. Acesta e primul an de viaţă al lui Carlos, iar eu am făcut un film pentru ca el să şi-l amintească şi să vorbească mai târziu despre lucrurile amuzante şi chinuitoare care se petrec în noua mea familie. (Renato Borrayo Serrano)
...
-
Un glas, un vot
Documentar sau animatie? Aparent, doua genuri total opuse, care n-au nimic în comun. Putem vorbi eventual despre docu-fictiune, dar cum sa îmbini documentarul cu animatia si sa obtii chiat un produs final organic? Si totusi realizatorii au gasit o metoda foarte ingenioasa de a propune un "documentar de animatie"!
...
-
Un glas, un vot
Documentar sau animatie? Aparent, doua genuri total opuse, care n-au nimic în comun. Putem vorbi eventual despre docu-fictiune, dar cum sa îmbini documentarul cu animatia si sa obtii chiat un produs final organic? Si totusi realizatorii au gasit o metoda foarte ingenioasa de a propune un "documentar de animatie"!
...
-
UN IISUS NEGRU
Sunt secole de când locuitorii dintr-un sat sicilian venerează o statuie neagră a lui Iisus. Într-o zi, Edward, refugiat din Ghana în vârstă de 19 ani şi rezident în centrul de refugiaţi care provoacă mare nemulţumire în sat, cere să care statuia la următoarea procesiune anuală şi să se alăture alaiului de credincioşi. Comunitatea locală pare să nu ştie cum să răspundă la această cerere... Iată un documentar superb echilibrat, un portret colectiv al unei mici aşezări din Sicilia realizat printr-o succesiune de schiţe atente ale unor personaje excelent alese, gata să dezvăluie ţesătura socială locală. Dinamicile acestei poveşti clare sunt subliniate sugestiv de muzica originală.
...
-
Un lider de opinie
Filmul abordeaza cu subtilitate problema cetatenilor rusi, rezidenti în afara granitelor actuale ale Federatiei Ruse, în foste republici sovietice. Esja Sur e rusoaica si traieste în Estonia. Pensionara de 68 de ani nu stie ce e plictiseala. Esja e facuta pentru rolul de agitator al multimilor si gaseste o multitudine de probleme carora le dedica toata energia. Pe fundalul realitatilor estoniene, o urmarim luptând pentru tot felul de cauze. Înfiinteaza diverse grupuri si asociatii, pune la cale proteste, organizeaza mitinguri si demonstratii. Mai toate manifestatiile ei sunt doar o palida amintire a grandioaselor parade sovietice din trecut si nu reuseste sa atraga decât o mâna de oameni. Acest fapt nu pare sa o deranjeze. Autorul abordeaza cu realism combinat cu o usoara ironie un personaj iesit din comun, surprinzând totodata situatii absurde ale tranzitiei într-o tara ex-sovietica.
...
-
Un locșor pe lume
Având ca pretext un document cu valoare de arhivă, regizoarea își incită bunicii să vorbească în fața camerei despre trecut și prezent, reușind astfel să surprindă frânturi din viața lor și să realizeze un film de autor plin de naturalețe.
...
-
Un locșor pe lume & Acasă
Un locșor pe lume
Aflată în lockdown în Polonia, o tânără regizoare își filmează bunicii care își caută o casă la țară și vorbesc despre Solidarnosc, comunism, căsnicie și libertate.
Având ca pretext un document cu valoare de arhivă, regizoarea își incită bunicii să vorbească în fața camerei despre trecut și prezent, reușind astfel să surprindă frânturi din viața lor și să realizeze un film de autor plin de naturalețe.
Acasă
Cu o mamă de origine japoneză și cu un tată libanezo-grec, o tânără regizoare care a copilărit în Dubai încearcă să-și găsească propria sa identitate.
Autoarea filmului poartă dialoguri cu părinții săi, folosindu-se de scrisorilor lor de dragoste din tinerețe, de arhiva video a familiei și de fotografii. Astfel, ea reușește să realizeze un film sensibil, care transmite emoție și caută apartenențe, într-o lume din ce în ce mai globalizată.
...
-
Un om nou
Stephania este o persoană transgender de vârsta a doua pentru care fiecare zi petrecută pe străzile din Montevideo înseamnă o nouă luptă pentru supraviețuire. Regizorul Aldo Garay combină secvențe cotidiene cu materiale filmate cu aceasta în urmă cu 20 de ani, obținând un portret stratificat și non-victimizant al unei persoane cu multiple identități. Influențată ideologic de mișcarea sandinistă din Nicaragua natală și implicată activ în reformele social-politice din educație ale anilor ’80, Stephania avea mai apoi să cunoască marginalizarea și singurătatea. Deși atinge problematici care vizează atât identitatea de gen cât și felul în care trecutul politic tumultuos al Americii Latine îi configurează prezentul Stephaniei, tematic, THE NEW MAN are în centru călătoria sa înapoi în țara natală, unde își revede după zeci de ani familia, pe care o părăsise pe când era încă preadolescentul Roberto în ochii celorlalți. Garay tratează cu complexitate tensiunea dintre vulnerabilitate și forță interioară care a făcut ca Stephania să fie femeia de astăzi, fără a-i senzaționaliza excepționala sa biografie. Acesta reprezintă cu demnitate o istorie particulară dar care vorbește, în același timp, despre identitate și conceptul de „acasă” într-o cheie universală.
...
-
UN PERSONAJ MISTERIOS
Seif Eddine Shawkat s-a născut în Cluj-Napoca în 1913, fiind primul fiu al consulului turc Ahmed D. Dzselaleddin şi al actriţei maghiare Incze Gabriella. Shawkat a regizat mai bine de 40 de filme în România, Egipt, Turcia, Liban şi Siria. A devenit cunoscut şi datorită romanului „Madonna din Ţara Călatei”, pe care regizorul Rodriguez Endre avea să-l transforme curând într-un film popular în Ungaria. Să-l urmăm pe Shawkat în Budapesta, Egipt şi Liban.
...
-
Un singur cer
Fiecare capitol este prezentat într-un mod original și atrăgător, cu un stil artistic propriu, prin lucrări ale unor artiști internaționali. Fiecare poveste poate fi considerată de sine stătătoare, ca o poveste scurtă, sau, în combinație, ca o narațiune a astronomiei culturale.
...
-
Una Primavera
După ce i-a îndurat timp de patru decenii abuzurile, Fiorella pune piciorul în prag şi îşi părăseşte soţul. Valentina, fiica cea mică, se întoarce în casa părintească pentru a documenta eliberarea mamei şi reacţia familiei. Dar Fiorella nu este pe deplin împăcată cu decizia de a pleca. Ezită să părăsească rodul muncii de o viaţă: casa familiei, care cumva a devenit sinonimă cu propria identitate. Rezultatul este un documentar de debut tulburător şi personal, în egală măsură intim şi sensibil, în care Valentina este aliatul mamei într-o regiune unde opinia publică închide ochii la cazurile de violenţă domestică. Dincolo de aspectul personal, documentarul devine un necesar şi relevant eseu video despre familie, comunitate şi societăţi patriarhale.
...
-
Unchiul Joh are o ferma
În Norvegia zilelor noastre nu renteaza sa fii fermier. De aceea, tot mai putini traiesc exclusiv din viata de la ferma. Filmul e un portret sincer al unui om deosebit. La saizeci de ani, el refuza categoric sa renunte la ferma lui de oi, desi contabilul lui i-a spus de atâtea ori sa o faca. Pentru ca e încapatânat, unchiul meu înca mai are o ferma.
...
-
Unchiul meu, Luben
Ray van Zeschau, solistul unei trupei rock din Dresda, călătorește la Sofia pentru a vinde apartamentul pe care l-a moștenit de la unchiul său bulgar decedat - artistul plastic Luben Stoev. Casa pictorului este încărcată de instalații, lucrări de artă și înregistrări video, iar nepotul începe să recompună momente din viața unchiului său, invitându-ne într-o călătorie vizuală sofisticată, printre amintiri de familie, tablouri de la marginea societății bulgare și asocieri subtile cu opera lui Brecht.
...
-
Unchiul Tony, cei Trei Proști și Serviciile secrete
Filmul repovestește istoria lui Antony Trayanov, cel care a dat viață unuia dintre cele mai cunoscute personaje de animație din Bulgaria – Suncho (Somnorosul, personajul principal din celebrul program de televiziune “Noapte bună copii”) și care a trăit cea mai mare parte a timpului în anonimat. Deși proiectul a fost conceput inițial ca un documentar biografic, a sfârșit, în cele din urmă, drept un film politic, reprezentând cazul particular al unui om care a luptat împotriva sistemului.
...
-
Unde e Sonia
Sonia este o tânără călugăriță care pictează icoane noaptea și apoi,doarme până la prânz. Ea are un câine, mai multe pisici, câteva păsari exotice și un trup care se răzvrătește împotriva rigorii monahale. Mănăstirea, un loc aparent rigid și supus unor canoane stricte, devine pentru Sonia un spațiu creativ, plin de viață și frumusețe. Filmul este povestea unei femei neobișnuite, care, între zidurile mănăstirii, recuperează valorile pe care societatea rusă le-a pierdut sub presiunea mai multor regimuri politice succesive.
...
-
UNDE LUMINOASE
Frida, o fetiţă de 12 ani, din Germania, nu vede deloc cu un ochi, iar cu celalalt ochi, doar 2%. Vede doar contururi, umbre şi culori, însă, atunci când visează, imaginile difuze de peste zi devin cât se poate de clare. Tocmai pentru că nu vede la fel de bine ca alţii, Frida percepe lumea înconjurătoare în felul ei, iar asta o face să observe lucruri care altora le scapă. Ghidată de tatăl ei, fata se acomodează cu obiectele din jur, învaţă despre lumea în care trăieşte cu ajutorul celorlalte simţuri.
Acest film se difuzează împreună cu un alt film, la preţ de o proiecţie. Bilete
...
-
UNDE LUMINOASE
Frida, o fetiţă de 12 ani, din Germania, nu vede deloc cu un ochi, iar cu celalalt ochi, doar 2%. Vede doar contururi, umbre şi culori, însă, atunci când visează, imaginile difuze de peste zi devin cât se poate de clare. Tocmai pentru că nu vede la fel de bine ca alţii, Frida percepe lumea înconjurătoare în felul ei, iar asta o face să observe lucruri care altora le scapă. Ghidată de tatăl ei, fata se acomodează cu obiectele din jur, învaţă despre lumea în care trăieşte cu ajutorul celorlalte simţuri.
Acest film se difuzează împreună cu un alt film, la preţ de o proiecţie. Bilete
...
-
UNDE LUMINOASE
Frida, o fetiţă de 12 ani, din Germania, nu vede deloc cu un ochi, iar cu celalalt ochi, doar 2%. Vede doar contururi, umbre şi culori, însă, atunci când visează, imaginile difuze de peste zi devin cât se poate de clare. Tocmai pentru că nu vede la fel de bine ca alţii, Frida percepe lumea înconjurătoare în felul ei, iar asta o face să observe lucruri care altora le scapă. Ghidată de tatăl ei, fata se acomodează cu obiectele din jur, învaţă despre lumea în care trăieşte cu ajutorul celorlalte simţuri.
Acest film se difuzează împreună cu un alt film, la preţ de o proiecţie. Bilete
...
-
Unde luminoase + Julieta şi ţestoasele într-o supă de plastic
...
-
Unde te poartă inima
Sommai, o fostă prostituată din Pattaya, Thailanda, trăieşte în ţinuturile bătute de vânt din nordul Danemarcei. Cu 25 de ani în urmă, a venit aici pentru a se mărita cu Niels şi de atunci a ajutat nenumărate femei din satul de baştină să-şi găsească soţi danezi. Acum a venit vremea lui Kae, nepoata lui Sommai. Un deceniu mai târziu, îi reîntâlnim pe eroi şi vedem ce consecinţe au avut deciziile lor din trecut.
...
-
Ungaria2018 - În culisele democrației
Într-o Ungarie dezbinată politic, politicianul de stânga Ferenc Gyurcsány dă tot ce poate în lupta împotriva naţionalismului personificat de Viktor Orbán. La 28 de la căderea comunismului, Ungaria este din nou la o răscruce politică. Va alege ţara încă patru ani de populism de extremă dreapta, cu Viktor Orbán şi partidul Fidesz în frunte? Sau vor reuşi fostul premier Ferenc Gyurcsány şi partidul său proeuropean să învingă? Regizoarea Eszter Hajdú a urmărit ambele campanii îndeaproape şi a obţinut acces în viaţa personală a lui Gyurcsány. Rezultă scene unice şi uneori emoţionante care dezvăluie efortul doborâtor făcut de candidat şi de soţia sa pentru ca Ungaria să devină din nou de stânga.
...
-
Universitarii
Prin intermediul mărturiilor unor profesori universitari, filmul oferă o perspectivă personală asupra istoriei recente a Clujului universitar. Perioada abordată se întinde de la sfârşitul celui de-al doilea război mondial până în zilele noastre. Protagoniştii filmului şi-au început cariera în anii tulburi ai deceniului al cincelea, când regimul comunist abia instalat începea să-şi impună propriul sistem de valori. Cariera universitară şi viaţa personală a tuturor celor intervievaţi a urmat cursul acelor ani, când totul era menţinut sub control de către autorităţi. Relatările personale ale protagoniştilor dau imaginea destinului unei generaţii si a unei perioade din istoria instituţiei de mare tradiţie, care e Universitatea clujeană.
...
-
Uriașul
Uriaşul este un scurt-metraj de realitate virtuală despre o familie care încearcă să supravieţuiască într-o zonă activă de război. Sursa de inspirație este experienţa personală a regizoarei, care a crescut într-o Serbie sfâşiată de război. Povestea se țese în jurul unei familii americane: doi părinţi şi fetiţa lor de şase ani. Cu toții se ascund în pivniţă, de frica bombardamentului care se dezlănțuie afară. Pentru a-și proteja fetița, care nu trebuie să știe că sunt în mare pericol, părinţii inventează o poveste despre un uriaş care vrea să se joace cu ea şi ai cărui paşi bubuie precum exploziile reale ale bombelor, care se aud tot mai aproape.
...
-
Ursul 71
Proiectul estompează linia dintre lumea sălbatică și cea cablată, urmărind diverse animale sălbatice din momentul în care au fost implantate cu un receptor GPS și un cip: Căprioara 48, Vulpea 21 și o femelă grizzly numită Ursul 71, care personificată ne povestește experiențele ei trăite în Parcul Național Banff din Canada.
...
-
URȘII
Regizorul Alin Duruian se întoarce în satul în care a copilărit, Rucăr, pentru a explora un fenomen ce îi afectează pe localnici: numărul tot mai mare de urşi care vin din păduri, le distrug gospodăriile şi le pun vieţile în pericol. Şi ce e de făcut, când oamenii obişnuiţi nu pot lua problema în propriile mâini fără a fi pedepsiţi de lege, iar ONG-urile de mediu reacţionează vehement la orice propunere de ucidere sau relocare a animalelor sălbatice?
...
-
Ușa din spate a socialismului
Cum și-a format Ceaușescu ideile de aplicare a formelor socialiste de manipulare dintre cele mai stricte, cum le-a aplicat la câtva timp după ce a ajuns în funcție vedem într-un documentar bazat pe istorisiri personale. Despre cum se sudează de fapt o nouă societate din dorința de dezbinare a unui conducător și politica de instaurare a neîncrederii și a fricii, cu situații în care oamenii au experimentat (auto-)cenzura în contextul „Epocii de Aur” ceaușiste.
...
-
Uzina
Unul dintre primele filme ale lui Slavomir Popovici, Uzina, ii demonstreaza deja talentul de regizor. Cu puterea editarii si a muzicii, filmul ne introduce in mijlocul progresului industrial romanesc.
www.slavomir-popovici.ro
...
-
Uzina de locuit
Super Unit este un imens bloc de apartamente proiectat ca o ”mașină de locuit”. Până la trei mii de oameni pot locui în clădirea cu 15 etaje. Lifturile nu opresc decât din trei în trei etaje așa că rezidenții trebuie să circule printr-un labirint de coridoare și scări ca să ajungă la apartamentele lor. Personajele principale ale documentarului sunt oamenii care locuiesc în Super Unit și trec prin momente importante din viața lui în acest bloc. Aici le pulsează emoțiile, li se nasc așteptările și dorințele li se îndeplinesc sau nu. 762 de uși de apartament și 762 de povești. Doar câteva dintre ele sunt deschise de acest film.
...