-
Labirint
Filmul aduce în atenţie comunitatea Pomac din satul multietnic Breznitsa, situat în sud-vestul Bulgariei. Pomacii vorbesc limba bulgară, sunt musulmani şi susţin că sunt la origine turci. Cu toate că autorităţile comuniste au pus în aplicare un plan de asimilare forţată a musulmanilor, Pomacii şi-au păstrat aproape nealterată identitatea culturală şi religioasă. După căderea comunismului, comunitatea a început să se bucure de o mai mare libertate civilă şi culturală, astfel încât asistăm la un reviriment al islamismului, în directă relaţie cu originea pe care comunitatea şi-o proclamă. Filmul este rezultatul colaborării dintre antropologul canadian Asen Balikci şi regizorul bulgar Antonii Donchev. Imaginea e semnată de Ibrahim Djunin, un tânăr Pomac, care a participat la cursurile de iniţiere în realizarea de film etnografic, organizate cu aproape zece ani în urmă chiar în satele locuite de Pomaci. Filmul analizează schimbările survenite în regiune începînd cu anii 1990. S-a utilizat material filmat în cadrul programului din 1995, precum şi filmări actuale.
...
-
Legamânt
Filmul descrie cu acurateţe etnografică un obicei tradiţional al etniei Yuruk, populaţie ce trăieşte în sud-estul Macedoniei. Yurukii au fost la origine triburi de nomazi, care au migrat din Anatolia spre Balcani cu cinci secole în urmă. Ca populaţie sedentară, au trăit în comunităţi închise şi şi-au păstrat aproape nealterată identitatea culturală. Obiceiul descris în film reproduce o nuntă în care mireasa este o fetiţa. Ritualul, un legământ închinat Atotputernicului, este menit să asigure bunăstarea familiei. Aparatul de filmat observă atent ritualul şi pe toţi cei care participă la desfăşurarea lui, fie ca actori, fie ca spectatori.
...
-
Legamânt însângerat
Filmul urmăreşte destinele a doi deţinuţi etiopieni condamnaţi pentru crimă în Israel. Unul dintre ei şi-a ucis iubita. Celălalt şi-a omorât soţia cu o duzină de lovituri de cuţit. În Israel, 80% dintre imigranţii etiopieni au suferit condamnări pentru acte de violentă domestică. Coroborând relatările celor doi condamnaţi cu cele ale familiilor lor şi cu variantele oferite de familiile victimelor, filmul atacă problematica imigraţiei etiopiene în Israel. Politica Statului Evreu de încurajare a imigraţiei a atras un număr mare de etiopieni, care trăiesc în Israel după normele sociale şi culturale aduse de acasă. Şomajul, sărăcia, alienarea şi atitudinea rasistă a majoritarilor au făcut acomodarea şi mai dificilă. Femeile sunt mai receptive, dar pe măsură ce prind gustul libertăţii oferite de societatea modernă, bărbaţii lor devin tot mai încrâncenaţi în apărarea privilegiilor de care se bucurau în cultura lor tradiţională. Filmul analizează statutul comunităţii etiopiene în Israel şi relaţia antagonică dintre cele două culturi.
...
-
Lumea lui Yuri Vella
Antropologul Liivo Niglas cercetează de mai mulţi ani comunitatea Nenet din Siberia. În acest film, personajul central este Yuri Vella, un scriitor care se implică activ în proiecte sociale. În urmă cu zece ani, Yuri Vella a plecat din satul lui natal. De atunci trăieşte o viata nomadă, asemenea crescătorilor de reni din vestul taigalei siberiene. Localnicii siberieni îşi trăiesc viaţa sub ameninţarea alcoolismului şi a şomajului. Yuri Vella se zbate să-şi construiască lumea lui, ferită de astfel de pericole. În tabăra de iarnă, a înfiinţat o şcoală pentru nepoţii lui, cărora vrea să le ofere atât educaţia elementară, cât şi cunoştinţele obligatorii pentru orice crescător de reni iscusit. Din păcate, lumea lui Yuri Vella e doar o oază de viaţă tradiţională în mijlocul celei mai întinse zone de exploatare petroliferă a Rusiei. Filmul este construit în jurul unui personaj puternic, care găseşte resurse să-şi împlinească idealul.
...
-
Lumina Olandei
O veche legendă spune că lumina olandeză ar fi unică. Pictorii i-au descoperit calităţi cu totul speciale. Fără ea, pictura olandeză ar fi arătat cu totul altfel. Artistul german Joseph Beuys susţine că pictura olandeză şi-ar fi pierdut strălucirea pe la mijlocul secolului XX. Dacă teoria lui e adevărată, înseamnă că asistăm la sfârşitul unei mari culturi vizuale. Filmul analizează în profunzime fenomenul unicităţii luminii olandeze. Artişti, istorici de de artă şi oameni de ştiinţă dau răspunsuri. Este într-adevăr lumina diferită în Olanda faţă de alte locuri? Ce anume o face atât de specială? Să-şi fi pierdut într-adevăr lumina olandeză strălucirea, aşa cum susţine Beuys ? Filmul Lumina Olandei propune o experienţă vizuală. Este un film care îndeamnă la observaţie atentă şi meticuloasă, atrăgând privitorul într-un vârtej de idei, teorii, culori, imagini, peisaje şi multă lumină.
...