-
Facebookistan
În vreme ce unii duc un război împotriva platformei Facebook, cei mai mulţi oameni par să se bucure de beneficiile oferite de această companie uriaşă. Cu 1,4 miliarde de utilizatori în toată lumea, Mark Zuckerberg îşi pune în aplicare strategia de a conecta lumea şi de a le „da putere oamenilor”. Adresând o întrebare spinoasă referitoare la ce se întâmplă cu adevărat cu datele partajate pe Facebook, autorul ne poartă într-o călătorie pentru a descoperi dedesubturile acestei reţele sociale. Legile care guvernează naţiunea Facebook reprezintă o polemică aprinsă în rândul utilizatorilor, de vreme ce înscrierea la această platformă este un bilet doar dus. Fiind alfa şi omega în societăţile noastre de astăzi, informaţia este un instrument puternic pentru cei care o deţin. Prin intermediul interviurilor şi imaginilor Internet de arhivă, documentarul atrage atenţia asupra unor chestiuni precum confidenţialitatea, libertatea de expresie, controlul prin date partajate şi adaptarea la tehnologia modernă.
...
-
Fața ascunsă a internetului
În vreme ce profeţia activiştilor „cypherpunks” pare să devină o realitate în vremurile noastre, oamenii încep să se întrebe dacă revoluţia Internetului este un lucru bun sau un fenomen nefast. În încercarea de a prezenta obiectiv cele două laturi ale reţelei „deep web”, apar pe tapet problematici precum lupta pentru confidenţialitate, anonimitatea şi așa-numitele cripto-piețe. Interviuri cu cripto-anarhişti, utilizatori ai Darknet-ului şi hackeri dezvăluie ce se ascunde în spatele lumii Internetului pe care pretindem că o cunoaştem atât de bine.
...
-
Față în față
La 3 ani de la moartea mamei, regizoarea Sára Haragonics face un home-movie de tip jurnal, prin care documentează momente intime din timpul unei vacanțe de vară petrecute alături de tată, frate și iubit. Alternând secvențe din prezent cu extrase din home-movies din arhiva familiei, acest documentar extrem de personal interoghează
felul în care ne raportăm din punct de vedere emoțional la ceva atât de dureros ca dispariția mamei/soției, modul în care ne confruntăm mecanismele de autoînvinovățire, dar, mai ales, ceea ce rămâne în interiorul familiei ca resoturi pentru a contracara durerea și accepta absența. Spațiul fizic al casei Haragonics și al locurilor străine (re)vizitate funcționează ca un fundal încărcat de madlene proustiene, scoțând în evidență căutarea unei familii de a păstra vie prezența mentală a mamei/soției în timp ce viața merge inevitabil înainte.
...
-
Filip si orasul negru
Dintre multele filme și reportaje de televiziune despre Copșa Mică, localitatea purtătoare a nedoritei
faime de cel mai poluat oraș al Europei, documentarul de față iese în evidență datorită protagonistului
său, Filip Mădăraș, de 12 ani, din satul Agârbiciu, aflat la mai puțin de 10 km de fostul ''oraș negru''.
Urmărind ceea ce spune și face Filip, filmul creează portretul unui copil care, prin preocupări și fapte, se
arată mai matur decât mulți dintre adulții din viața lui. Are grijă de animalele din gospodărie, curăță râul
de gunoaie împreună cu colegii lui din organizația ''Micii ecologiști'', și, cel mai important, vrea să îi facă
pe ceilalți să înțeleagă de ce și cum trebuie protejat mediul înconjurător.
...
-
Fotograful necunoscut
Fotograful necunoscut este o imersiune suprarealistă în amintirile fragmentate ale unui fotograf din Primul Război Mondial. Un hibrid ficţiune - documentar ce se petrece în realitatea virtuală, acest proiect invită privitorul la un tur al unui muzeu—un peisaj de vis plin de viaţă, ale cărui imagini sunt aşezate într-un univers 3D cu structuri ca din alte lumi, arhitectură imprecisă şi sculpturi imposibile. Participanţii întâlnesc personaje alegorice captivante în timp ce păşesc într-o lume care îi invită să pună la îndoială puterea imaginilor şi pagubele războiului în vremuri din trecut, dar şi în prezent. Fotografiile folosite în acest proiect au fost preluate dintr-un album descoperit într-un hambar abandonat din nordul oraşului Montreal, Canada.
...
-
Franturi din Longocampo
Frânturi din Longocampo reprezintă colecția omnibus a filmelor documentare create în timpul Academiei Internationale de Film CINEIMPACT , care a avut loc în regiunea Campulung Muscel in 2016.
Filmul omnibus este dedicat unor fragmente ale marginalitatilor, bucuriilor și aspirațiilor domestice, prin confesiunile vizuale ale unor personaje locale aparținând unor variate categorii sociale.
Academia de Film CINEIMPACT este un program internațional dedicat Documentarului Creativ și Antropologiei Vizuale. Cineastii care au creat în cadrul programului CINEIMPACT sunt studenti sau absolvenți ai unor programe de masterat și doctorat în Film și Antropologie Vizuală, care provin din țări precum Germania, Olanda, Italia, Suedia, Ungaria, Brazilia, Croația, Anglia, Grecia și România.
...
-
Fratii Manakia. Jurnalul unei lungi priviri înapoi
O fotografie misterioasă a străbunicilor ei, făcută în anii 1920 undeva în Balcani, îndreaptă gândurile autoarei către celebrii fotografi armâni ai epocii, Milton și Ianaki Manakia. În încercarea de a verifica ipoteza că străbunicii ei, și ei de origine armânească, ar fi fost fotografiați de celebrii frați, regizoarea pornește într-o călătorie balcanică, prin România, Bulgaria, Macedonia și Grecia, punând cap la cap fragmente din povestea vieții fraților Manakia, primii cineaști ai regiunii și primii ei documentariști, moștenirea lor cinematografică acoperind cele mai dramatice momente care au dus la reconfigurarea Balcanilor în prima parte a sec. 20.
...
-
Fuocoammare
Câştigător al Ursului de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin în 2016, Fire At Sea descrie viaţa pe insula Lampedusa, prin ochii unui băiat în vârstă de 12 ani, Samuele, locuitor al acestei insule din mijlocul mării. Situată la aproape 200 km în largul coastei de sud a Italiei, aceasta nu este o insulă ca oricare alta, ci graniţa cea mai simbolică a Europei, trecută în ultimii 20 de ani de mii de migranţi aflaţi în căutarea libertăţii. Gianfranco Rosi a locuit pe această insulă luni întregi, intrând treptat în legătură cu localnicii, pe de o parte, ajungând să le cunoască ritmul, viaţa de zi cu zi, felul lor de a vedea lucrurile, şi, pe de altă parte, cu oaspeţii de pe insulă, cu obiceiurile, religiile şi tragediile lor. Regizorul reuşeşte să surprindă adevărul şi realitatea, dar şi umanitatea inerentă.
Andrew Pulver, scriind pentru The Guardian, a descris documentarul ca având „un stil cinematografic distinct, uman” şi ca fiind „o colecţie de mici detalii care se metamorfozează, aproape ca prin osmoză, într-o excavaţie şocantă a mecanicii crizei”.
...
-
Furnicar
Tânguielile unei viori răsună printr-o clădire imensă din beton, în timp ce un bărbat ascultă melancolic, iar un altul cade din picioare, sticla aproape goală de vodcă rostogolindu-se pe ciment. Cadre scăldate în întuneric și tuşe succinte de lumină alternează cu încadraturi naturaliste pentru a prezenta un “undeva” din Tallinn, unde o mică parte a Uniunii Sovietice trăiește în continuare. "Anthill" este un documentar de direct cinema care observă un grup mic de personaje ale căror vieţi gravitează în jurul unui uriaș complex de garaje lipsit de orice spectaculozitate. Fără vreun şarm propunţat, clădirea se dovedește a fi o adevărată vistierie unde sunt puse la păstrare, în sigunanţă, toate bunurile, idealurile și obsesiile personajelor. Compozițiile construite cu grijă alternează cu momente candide de lumesc, surprinzând juxtapunerile involuntar-absurde ale vieții cu
...