Centrul Astra Film
Ro / En

                         

Astra Film Festival

Arhiva filme

0-9 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

  • Dacă 6 ar fi 9

    Filmul este portretul unui bărbat de 50 de ani care încearcă să demonstreze că este „un om normal”. Corneliu Simionescu îşi găseşte refugiul în filmele pe care le face singur, de la producţie la actorie şi coloană sonoră, motiv pentru care se angajează în discuții contradictorii cu echipa filmului pe teme de cinema. Personajele pe care le joacă sunt cele pe care le iubeşte cel mai mult: Sfântul Nicolae şi Ştefan cel Mare. Obosit de lupta cu statul şi cu ceilalţi localnici, care se tem de el şi-l cred „nebun”, protagonistul caută salvarea în religie pentru că, spune el, relaţia cu Dumnezeu e consecventă, iar cu oamenii, nu. ...

  • Dacă obiectele ar vorbi

    În Quebec City, capitala provinciei canadiene de limbă franceză, obiectele din magazinele de antichităţi sau din magazinele de specialitate se deosebesc de produsele de masă prin faptul că celebrează cultura şi identitatea locale. Un scurtmetraj etnografic despre chilipirurile de pe cea mai faimoasă stradă comercială a oraşului, If Objects Could Speak subliniază conexiuni surprinzătoare între obiecte şi modul cum ele sunt folosite. De exemplu, obiecte din fontă, articole vestimentare din piele, plăcuţe de maşină şi ghetele de iarnă devin dovezi ale complexităţii creuzetului cultural local. ...

  • Dacia, dragostea mea

    Filmul transpune in cheie umoristica odiseea Romaniei de la comunism catre capitalism din perspectiva unuia dintre cele mai putenice simboluri ale perioadei, automobilul Dacia. O serie de personaje, romani bogati sau saraci, tineri sau mai putin tineri, au ceva in comun? Dacia, masina care a jucat multa vreme un rol esential in viata lor. Ce loc va mai ocupa modestul automobil in viata framantata de schimbari a societatii romanesti? ...

  • DACIA: MOSTENIREA PIERDUTA A ROMANIEI

    Documentarul reexamineaza intrebarea fara raspuns „Cine sunt Dacii?" si analizeaza cele doua campanii de sase ani (101 - 106 d.Hr.) ale imparatului roman Traian impotriva Daciei si a regelui Decebal. De asemenea, el compara prezentarea propagandista facuta dacilor, care au trait pe teritoriul Romaniei de azi, pe vremea comunismului, cu o privire mai obiectiva obtinuta in urma probelor arheologice, cercetarii si studiilor realizate de-a lungul a zeci de ani. Productia documentarului, conceput de Nicholas Dimancescu ca al treilea film din seria „Romania la razboi", a inceput in ianuarie 2011. In luna mai a aceluiasi an, regizorul a murit intr-un accident tragic, cazand de pe o stanca in timpul filmarilor la Pestera Cioclovina. Inspirati de pasiunea lui de a-si explora radacinile romanesti, familia si colegii de la compania de film s-au hotarat sa termine acest documentar. ...

  • DACII - ADEVARURI TULBURATOARE

    "Varianta oficiala a istoriei Romaniei este pusa sub un mare semn de intrebare: suntem noi cu adevarat urmasii Romei? Dovezile istorice la care avem astazi acces ca si cercetarile de paleogenetica ne spun ca romanizarea nu s-a produs, ca teza etnogenezei poporului roman nu are un fundament stiintific. Romanii au cucerit doar o mica parte din Dacia, au ramas doar un secol si jumatate aici iar componenta etnica a trupelor romane si a colonistilor nu era dominant italica. Ca o confirmare a acestei situatii de fapt, cercetarile de paleogenetica realizate acum cativa ani la Hamburg, în Germania, cu scopul de a stabili originea poporului roman, evidentiaza, printre altele, ca ne inrudim foarte putin genetic cu italienii... Asadar, atat logica elementara cat si dovezile materiale infirma varianta oficiala a istoriei noastre, iar filmul documentar „Dacii - Adevaruri tulburatoare" aduce argumente capabile sa rastoarne tot ceea ce am stiut!" ...

  • Dacii liberi

    Locuitorii unui sat dacic, un grup cu convingeri mistice, administratorul sitului UNESCO Sarmisegetuza Regia şi participanţii la Congresele de Dacologie - pe toţi îi uneşte pasiunea comună pentru daci, dar îi despart perspectivele diferite asupra unui episod istoric care devine tot mai popular în România... Programat pentru premiera naţională exact pe 1 decembrie, ziua când România celebrează Centenarul Marii Uniri, filmul se prezintă ca o alternativă la evenimentele naţionaliste şi populiste organizate cu această ocazie în întreaga ţară. ...

  • Daiana

    Împinsă de la spate de bunica ei, care a fost nevoită să renunţe în tinereţe la visul de a deveni cântăreaţă de muzică populară, Daiana, o adolescentă dintr-un mic sat din România, visează şi ea la o carieră pe scenă. Filmul o urmează în timp ce-şi îndeplindeşte sarcinile de pe lângă casă, urmate de pregătirea aristică, oferindu-ne acces în relaţia ambivalentă dintre Daiana şi bunica ei, în acelaşi timp cel mai mare fan şi cel mai îndârjit critic al fetei. Documentarul observă subtil o adolescentă care încă nu şi-a dat seama dacă dispune de toate calităţile necesare pentru a-şi atinge visul. ...

  • Dans pentru tine

    Vilde este o fată de 12 ani care trăiește într-o zonă rurală din Norvegia, unde se bucură de natură și de viața liniștită alături de familia ei. Vilde are o pasiune mai puțin obișnuită pentru o fată, dansul tradițional norvegian Halling, care este foarte solicitant fizic și a fost rezervat în trecut exclusiv bărbaților, fata dorindu-și chiar să participe la campionatul național. Antrenamentele se desfășoară atât în interior, în sală, cât și în exterior, prin frumoasele păduri și peisaje muntoase din apropiere. Deși poate părea o încălcare a tradițiilor, pasiunea pentru Halling este, în fapt, o declarație de dragoste și atașament față de ele, față de familia ei și de bunicul bolnav de cancer, căruia Vilde speră să îi ofere astfel un motiv de a lupta și de a-și dori să trăiască. ...

  • Dansînd de unul singur

    La vârsta de 12 ani, Biene fuge de acasă și ajunge într-un orfelinat, lăsând în urmă o familie marcată de ură și violență. Astăzi, ea are 33 de aniși își propune să îi reîntâlnească pe toți membrii familiei sale - mama, tatăl, fratele și surorile, în încercarea de a înțelege și de a-și clarifica trecutul. Revederea nu e dorită însă de nimeni, iar relațiile sunt în continuare tensionate, complexe, alterate de amintirile brutale din copilărie, de abuzurile fizice și sexuale. Puternic, șocant și neobișnuit, acest film este o reflecție crudă, fără menajamente a unui prezent aflat într-o imposibilă reconciliere cu trecutul. ...

  • Dansuri de aur

    Dupa o viata întreaga în care a lucrat brocart cu fir de aur, un batrân iranian ramâne fara slujba în urma razboiului si a situatiei economice precare din tara sa. Aurul pe care îl folosea a devenit mult prea scump. O solutie ar fi cartusele, pe care le transforma în fire subtiri si stralucitoare. Filmul descrie drumul parcurs de cartuse, de la barcile militare pâna la ornamentele care împodobesc costume si instrumente muzicale traditionale iraniene. ...

  • David vrea sa zboare

    Povestea fara precedent a lui Maharishi Mahesh a început pe înaltimile din Himalaya. La sfârsitul anilor 1950, guru Maharishi a venit la Hollywood pentru a-si face cunoscuta învatatura, cu ajutorul careia „pacea lumii" putea fi atinsa prin meditatie. Pe atunci, Maharishi si-a facut multi adepti celebri, printre care membrii formatiei Beatles, Mia Farrow sau Clint Eastwood. Astazi, aproape sase milioane de oameni practica meditatia transcendentala. David, un tânar cineast în cautare de inspiratie, e dispus sa încerce si el, mai ales ca idolul sau, legendarul regizor David Lynch, l-a asigurat personal ca meditatia transcendentala e o sursa frantastica de creativitate si o cheie a succesului. ...

  • De la Moscova la Pietushki

    Filmul lui Pawliwoski evoca cu umor si co o oarecare amaraciune romanul 'Moscow to Pietushi' de Vyenedict Yerefeyev, unul din cei mai buni scriitori rusi din perioada hruscioviana, un timp în care speranta pentru eliberarea s-a stins, si o întreaga generatie de rusi au gasit scapare în alcool. Un supravietuitor al unui cancer la gât, Yrefevev are nevoie de asistenta mecanica pentru a vorbi, în timp ce umorul sau sec ramâne intact. ...

  • De va fi război

    Peter pare să aibă existenţa tipică a adolescentului european: locuieşte cu părinţii, are o prietenă atrăgătoare şi a intrat la facultate. Dar pe Peter îl preocupă un alt aspect al vieţii sale, căci este şeful unei grupări paramilitare numite Slovenski Branci. Cu aprobarea tacită a autorităţilor, aceasta recrutează sute de tineri slovaci, având ca scop pregătirea pentru vremuri de război şi crearea unei comunităţi exemplare bazate pe pregătire militară, obedienţă şi frică. Peter visează ca într-o zi să devină un politician influent şi să-şi atragă de partea lui întreaga societate. ...

  • De vorba cu Jean Rouch

    În anii '70, Gardner a gazduit si produs De vorba cu Fean Rouch, o serie de programe desore filmul independent si experimental. Seria a devenit un document de inestimabila valoare pentru cinematografia moderna. La AFF 2006, se vor putea viziona episoade care cuprind inteviuri cu Ricky Leacock, Alan Lomax, Peter Huton si Jean Rouch. De vorba cu Jean Rouch a fost realizat în luna iulie a anunului 1980 si cuprinde fragmente din Les Maitres Fous, Rythm of Work si Death of a Priest. Timp de cinci decenii, Jean Rouch a produs mai multe filme despre populatiile Songhay si Dogon din vestul Africii, iar împreuna cu Edgar Morrin a realizat clasicul Chronique d'un ete. ...

  • Decupaj

    Vitrinele elegante ale magazinelor din centrul Teheranului atrag privirile trecatorilor. Curând însa sesizezi ca ceva nu e în regula: manechinele înfatisând siluete feminine au fost mutilate pentru a corespunde femeii musulmane în conformitate cu standardul oficial. Dupa razboiul dintre Iran si Iraq, manechinele au reaparut, dupa ce disparusera complet în anii 1980. Primele au fost cele masculine, iar mai apoi si cele înfatisînd femei, nu înainte de a li se decupa sînii si de a li se înlatura orice trasatura feminina. Filmul patrunde dincolo de chadar-ul care acopera societatea iraniana, vorbind în imagini puternice despre consecintele, adesea absurde, ale normelor impuse de societate. ...

  • Defilări

    Agapi a filmat defilarea organizată la Iași la aniversarea a 50 de ai de la înființarea Partidului Comunist Român în cadrul obligației extraşcolare de a filma și fotografia toate evenimentele politice. După mai mult de patru decenii, ceea ce a fost o simplă filmare de rutină devine imagine-document a societății ieșene a vremii. ...

  • Demnitate umana

    S-au spus si s-au scris multe despre palestinieni şi evrei. Cu toate acestea, o latură a coexistenţei lor a fost ocolită atât de presă cât şi de antropologi. În Israel trăiesc ca cetăţeni ai statului evreu 900000de palestinieni. Filmul pune în lumină situaţia acestei minorităţi. Samieh are 20 de ani. Împreună cu vărul ei Nidal, ea ne face să înţelegem frustrările, speranţele, visele şi coşmarurile pe care le trăiesc tinerii arabi bombardaţi de valorile şi idealurile Occidentului. În plus, statul îşi face simţită prezenţa în cele mai mărunte aspecte ale vieţii lor. Minoritatea palestiniană duce o viaţă prosperă, la fel ca şi restul societăţii israeliene. Dar "banii nu sunt totul" spuse tatăl lui Samieh. "Banii vin şi se duc, dar al karamah (demnitatea) pierdită nu revine niciodată." ...

  • Dempsey, supereroina cu diabet

    Necesitând monitorizare permanentă și tratament, boala ei afectează întreaga familie, care a trebuit să învețe să calculeze caloriile din alimente, să o supravegheze pe fată pentru a evita eforturile prea mari, să intervină în caz de urgență. Dempsey a învățat să își măsoare singură glicemia, să își dozeze insulina și să mănânce la ore fixe alimentele permise, să fie independentă și să nu lase boala să îi conducă viața. Ea reușește să se antreneze în același ritm cu colegele de la gimnastică și, la fel ca ele, speră să devină campioană olimpică. Filmul demonstrează cât de importantă este informarea în cunoașterea și ținerea sub control a bolilor și cât de important este să consideri boala nu ca un obstacol de netrecut, ci ca un neajuns pe care îl poți controla și cu care poți să trăiești toată viața. ...

  • Departe e Mako de Ierusalim. Întoarcerea

    "Întoarcerea" este ultimul episod al serialului "Departe e Mako de Ierusalim". Filmul prezintă întâlnirea evreilor ortodocşi veniţi din toate colţurile lumii în localitatea Mako pentru a comemora în oraşul unde s-au născut ei sau părinţii lor, a 50-a aniversare a Holocaustului şi moartea ultimului rabin din Mako. Nu a fost numai o ocazie de a intâlni vechi prieteni şi a depăna amintiri. A reieşit mai ales că viaţa şi tradiţiile comunităţii evreieşti din Mako aproape că au încetat să existe. Cât de puţin a mai rămas se poate deduce din vizita la cimitirul evreiesc, la sinagogă - care urmează să fie restaurat cu ajutorul financiar al vizitatorilor - şi la fosta casă a rabinului. ...

  • Dependenți de net

    China este prima țară din lume care a clasificat dependența de internet drept o tulburare clinică. Acest documentar prezintă tratamentul revoluționar aplicat în Centrul de Reabilitare din Beijing și explorează cazurile a trei adolescenți din ziua sosirii lor la clinică și până la sfârșitul perioadei de reabilitare. Programul de trei luni se adresează copiilor cu vârste între 13 și 18 ani; parte din tratament este un antrenament fizic milităresc, cu mese și recreații strict organizate și sesiuni de terapie de grup. În ciuda regimului strict și a costurilor ridicate, părintii își trimit copiii la centru, dorindu-i vindecați. Web Junkie prezintă un micro-univers al vieții moderne din China, examinează presiunile dintre generații și aruncă o privire realistă asupra simptomelor așa-numitei ere digitale. ...

  • Deprogramat

    Faceți o plimbare virtuală prin peisajul mental al unui fost membru al Bisericii de Unificare, un skinhead și un jihadist. Aceștia sunt ghizii dumneavoastră, care explică prin propriile lor cuvinte cum spălarea creierului și presiunea de grup i-au împins să adopte ideologii extremiste. ...

  • Descântec de război

    Documentar hibrid profund poetic, Our Song to War observă oraşul afro-columbian Bojaya în proces de reconciliere cu trecutul devastat de război. Printre ruine sătenii îşi văd de viaţă. Copiii, unii cu părinţi luptători de gherilă, alţii cu părinţi membri ai organizaţiilor paramilitare sau civili, leagă prietenii improbabile, apropiindu-se prin pierderea pe care cu toţii au suferit-o. În loc să rămână blocaţi în trauma trecutului, ei se eliberează de aceasta prin ritualuri cathartice. Folosind filmări observaţionale candide și un voice over ce şopteşte misterios poveşti supranaturale, documentarul se dovedeşte o oglindă a aurei mistice înrădăcinate în acest loc. Atât în Bojaya, cât şi în film, lumescul și fantasticul coexistă. ...

  • Deschiderea oficiala AFF 2015- Spectacolul Double Bind

    Double Bind Double Bind este un spectacol de teatru-documentar, rezultatul unui atelier teatral cu actori români și maghiari, care au trecut printr-un proces de creație bazat pe experiența lor personală, în cursul căruia au dat frâu liber sentimentelor și gândurilor ascunse ale ambelor comunități. Alina Nelega, autor dramatic şi om de teatru underground și Kincses Réka, regizor de film, împărtășesc plăcerea de a forța tabuuri și de a ataca teme de care oamenilor le e teamă și preferă să le țină sub tăcere. Din demersul lor comun s-a născut un spectacol care apelează la tehnica filmului documentar: nu inventează nimic, ci captează bucăți de realitate. ...

  • Despre dragoste: Ira

    Aceasta este povestea unei tinere femei pe nume Ira care trăiește, ca noi toți, între iubire și dezgust, cu certuri mărunte, rutine, visuri nerealizate și speranța pentru mai bine. Dar în primul rând aceasta este o poveste despre iubire, iubirea pentru viața nebună, iubirea care nu se aseamănă deloc cu iubirea din Biblie și despre sensul idealistic pe care cuvântul îl transmite adesea. Acest film este despre iubire, destin și viață... Despre noi toți. ...

  • Despre Iulian Mihu, asa cum a fost - Despre noi asa cum suntem

    Personalitate de prim rang a cinematografiei românesti, Iulian Mihu, de la a carui disparitie se împlinesc anul acesta 10 ani, a marcat evident cinematografia româna. Despre artist vorbesc, în primul, rând, filmele sale. Realizatorii acestui documentar au dorit însa ca amintirea lui, în afara de filme, în absenta dureroasa si incredibila a oricaror marturii materiale, sa fie evocata de unii dintre colaboratori si prieteni. Nume importane : Violeta Andrei, Irina Petrescu, Sergiu Nicolaescu, Julieta Szonyi, Liliana Tudor Iorgulescu, Radu Boruzescu, regizorul secund Adriana Lupu, Gabriela Nasta -monteur si altii îl evoca, fiecare în propria maniera. Se contureaza astfel imaginea unui regizor care sfida, cu nonsalanta, regulile si canoanele. Temperament greu de descifrat, când vijelios, când generos si tandru, un om în mare masura enigmatic, a carui deviza putea sa fie “filmam si ca sa ne amuzam” , regizorul este fascinant, iar realizatorii au încercat, ca, macar în parte, acest film sa-i semene : sincer si neconventional. Creator a carui cariera a avut vârfuri spectaculoase, dar si caderi, adevarate filme - scandal, Iulian Mihu ramâne, mai presus de toate, un spirit liber, totdeauna credincios lui însusi. ...

  • Despre orbire - Călătorie într-o lume lipsită de vedere

    Despre Orbire este un proiect interactiv pe mai multe platforme, creat pe marginea documentarului de lungmetraj omonim. Proiectul foloseşte noi forme de naraţiune, mecanica jocului interactiv şi realitatea virtuală pentru a explora experienţa cognitivă şi emoţională de orbire a lui John. Fiecare scenă va aborda o amintire, un moment şi un anumit loc din jurnalul audio al lui John, folosing materiale audio binaurale şi animaţii 3D în timp real pentru a se crea o experienţă complet imersivă într-o lume „lipsită de vedere”. ...

  • Deșeuri

    Pentru locuitorii Indiei antice nu existau deşeuri, în limba lor nu era un termen care să le denumească. Deşeurile au apărut de-a lungul istoriei coloniale care a înglobat o cultură veche agrară şi au devenit un concept odată cu revoluţia industrială. Astăzi, deşeurile reprezintă o monedă de dezvoltare, iar India produce un munte de deşeuri. Documentarul este o perspectivă personală asupra deşeurilor din India şi a ideii de reciclare, autorul încercând să identifice „deşeurile” pe care le-a produs de-a lungul timpului ca realizator de film şi să „recicleze” filmări mai vechi transformându-le în materiale de arhivă. ...

  • Devi si sora ei

    Cînd oamenii au gasit-o parasita într-o gara din Delhi si aproape moarta de foame, Devi avea un an. Politia a dus-o la orfelinatul Palna, unde si-a petrecut al doilea an al vietii. „Apoi au venit doi oameni cu fetele albe si s+au jucat cu mine, si udpa trei zile am înteles ca ei vor fi mama si tata”. Cînd a învatat sa vorbeasca, Devi povestea mereu despre Amma, mama ei adevarata, care „era bolnava si nu putea sa aiba grija de mine. Dar ma tinea în brate.”. Filmul ne+o arata pe Devi, care are acum sase ani si calatoreste în propriul ei trecut. Chiar în aceasta perioada, familia adopta înca o fetita, tot de la orfelinatul Palna. Devi, care are acum o surioara, declara: „Si eu am stat la Palna. Nu m-au cumparat de la magazin”. ...

  • Deznodământ deliberat

    În mijlocul unei filmări despre viața sa în mișcarea anti-război, Mayer Vishner, un radical șaizecist declară că timpul său a trecut și că ultimul său act politic va fi să se sinucidă și vrea ca totul să fie filmat. Regizorul trebuie să decidă dacă să își închidă camera sau să folosească filmul pentru a-și ține intervievatul și prietenul în viață. Mayer și-a găsit locul în contracultura șaizecistă în 1965 la vârsta de 16 ani și legăturile puternice cu comunitatea de activiști din care făcea parte i-au dat vieții sale un scop și un sens. Left on Purpose tratează problema tot mai mare a depresiei, izolării și îmbătrânirii printr-o poveste intensă, bazată pe personaje, a relației dintre documentarist și subiect. Oferă o perspectivă cinematografică rară asupra prieteniei cu o persoană suferindă. ...

  • Dhobighat

    Filmul se concentrează asupra unei instituţii din India, care, asemenea altora din această ţară, trezeşte neîncrederea occidentalilor. Dhobighat sunt cele mai mari spălătorii în aer liber din lume. În multe oraşe indiene, spălatul rufelor nu se face acasă. Este treaba celor numiţi dhobi wallahs, adică oamenii care spală. În Mumbay (fost Bombay), patru mii de dhobi wallahs spală, usucă, calcă şi livrează la domiciliu hainele a 15 milioane de locuitori. Dhobi wallahs, spălătorii, şi-au câştigat o oarecare faimă, datorită ghidurilor de călătorie şi articolelor din revistele de turism, care remarcă în special sistemul misterios si fără greş după care identifică hainele. Din maldăre nesfârşite de rufărie, nici o haină nu se rătăceşte. Spălate şi călcate, toate îşi găsesc drumul către proprietarii lor. Se spune că şi poliţia apelează uneori la dhobi pentru indicii în urmărirea infractorilor. Dhobi sunt consideraţi membri ai unei clase inferioare, iar ocupaţia de spălător este ereditară. Filmul lui Giorgio Garini are meritul de a trece dincolo de exotic şi de spectaculos, apropiindu-se de aceşti oameni şi de poveştile lor. ...

  • Dialoguri de baltă

    Delta Dunării din România - ”Ultimul Sanctuar European” - este pe lista de obiective protejate UNESCO. Chiar dacă se fac mari eforturi pentru a proteja biodiversitatea, problema comunităților locale este în mare parte neglijată. Cercetătorii din domeniul științelor sociale susțin că natura traumatică a mlaștinii apasă greu asupra vieților sătenilor. Dar poate să fie Natura de vină? ”Dialoguri de baltă” este bazat pe o asiduă cercetare de teren a creării discursive a sălbăticiei în Rezervația Biosferei Delta Dunării. Printr-un montaj argumentativ construit atent, în întregime bazat pe limbaj cinematografic, filmul e o analiză antropologică ce în același timp reflectă asupra întrebărilor epistemologice legate de producerea cunoașterii în științele sociale. ...

  • Dilema lui Duka

    Femeie măritată şi mamă a cinci copii, Duka trăieşte în Hamar, în sudul Etiopiei. Din momentul în care soţul ei şi-a luat o a doua nevastă, tînără şi frumoasă, Duka nu-şi găseşte liniştea. Cei din neamul Hamar trăiesc din creşterea animalelor şi din cultivarea sorgului. Deşi poligamia e permisă, puţini o practică. Aşa că Duka nu ştie ce să creadă despre a doua căsătorie a soţului ei. Nu cumva o crede prea bătrînă? Sau poate e sătul de accesele ei de malarie? Noua soţie e încă un motiv de nedumerire. Duka nu ştie cum să se poarte cu o persoană care tace tot timpul şi comunică doar prin accese de furie. Ca şi cum nu ar fi fost destul, şi soacra îi face probleme. Într-un stil intim şi personal, filmul urmăreşte evoluţia crizei din familie, care culminează cu naşterea primului copil al celei de-a doua soţii. Duka, soţul ei, soacra şi a doua soţie îşi spun pe rînd părerile, pe măsură ce totul evoluează către rezolvarea crizei. ...

  • Diminetile lumii (Cambogia, Statele Unite ale Americii, Finlanda, India, Japonia, Maroc, Mexic, Senegal)

    Seria de filme « Les Petits Matins du Monde » ne invita sa intram în universul copiilor din lumea întreaga, si sa-i însotim de când se scoala dimineata pâna când ajung la scoala. Sa urmaresti pas cu pas baieti si fete cu vârsta cuprinsa între 6 si 10 ani, într-o dimineata obisnuita din viata lor, e o adevarata aventura. Aceasta întâlnire se vrea o fereastra deschisa spre lume. Ce manânca la micul dejun un copil japonez? Unde dorm copiii marocani? Cum merg la scoala copiii mexicani? Atatea intrebari aparent neînsemnate, însa care reflecta diferentele dintre culturi si care ne fac sa aflam o multime de lucruri simple dar deosebit de interesante. Serialul e si o ocazie de a descoperi diversitatea celulelor familiale si regulile de viata care exista în interiorul lor. Putem simti, de altfel, si ritmul lumii exterioare care creste o data cu rasaritul soarelui. ...

  • Diminetile lumii (Indonezia, India, Egipt, Oman, Australia, Peru, Siria, Bolivia)

    Qatar Population : 769 000 habitants Région : Moyen-Orient Capitale : Doha Langue principale : Arabe Religion : Islam Lieu de tournage : Les beaux quartiers de Doha Un petit matin sur Doha. Bienvenue au Qatar. Émirat de la péninsule Arabique, le Qatar est l’un des plus petits pays arabes par sa superficie comme par sa population. Grâce aux revenus du pétrole, ce pays est devenu un pays riche et les enfants sont les premiers a en profiter. Qui sont ces enfants qui grandissent dans les gratte-ciels de Doha ? Quelle éducation reçoivent-ils ? Les petits qataris partent-ils des uniformes comme dans les écoles anglaises ? Un chauffeur vient-il les déposer a l’école ...

  • Din adâncul albastrului

    O familie de pescari din Cabo Pulmo, Castro ia o decizie revoluționară pentru a salva reciful în prag de dispariție din cauza pescuitului excesiv: aceștia își sacrifică sursa veniturilor și a alimentelor, interzicând pescuitul pe propria insulă pentru a încuraja viața marină să revină la viață. ...

  • DIN NOU IN PIATA

    Am filmat in Egipt timp de un an de la inceputul revolutiei din ianuarie 2011 si am urmarit cinci personaje, care au avut de suferit nedreptati din partea statului de la debutul evenimentului: un baiat analfabet si sarac, manipulat sa lupte impotriva protestatarilor din Piata Tahrir; un fost puscarias care vorbeste despre modul in care statul foloseste criminali pentru actiuni violente; un cuplu de tineri casatoriti arestat in mod arbitrar; o activista in varsta de 20 de ani, arestata de militie, torturata si fortata sa treaca printr-un test de virginitate; un student la informatica, in varsta de 19 ani, care protesteaza impreuna cu prietenii pentru eliberarea fratelui sau aflat in inchisoare deoarece a criticat armata. Filmul nostru este despre curajul de a rezista nedreptatii in Egiptul postrevolutionar. ...

  • Dincolo de frontiere

    Comentariile unui profesor japonez, după a cărui opinie ajutorul nu trebuie să fie unilateral. El consideră că trebuie să existe o reciprocitate, chiar dacă aceasta nu poate fi de natură financiară. Este un mod de a înţelege fenomenul pe care filmul îl analizează. Aşa cum Japonia trimite ajutoare către Bangladesh, de aici emigrează forţă de muncă înspre Japonia. Tot mai multi emigranţi se căsătoresc cu japoneze şi fie se stabilesc în Japonia fie îşi aduc soţiile în Bangladesh. Filmul "Dincolo de frontiere" urmăreşte trei asemenea cupluri, cu bucuriile şi greutăţile relaţiei lor construite pe culturi total diferite. ...

  • Dincolo de gard

    În timp ce budiștii extremi propagă sentimentul anti-musulman din întreaga țară, în interiorul lagărului care închide minoritatea musulmană Rohingya din Birmania, Abul face tot posibilul pentru a-și ajuta soția bolnavă, Barbul, și un băiat de 12 ani al cărui viitor este diminuat din cauza constrângerilor de a trăi în această închisoare în aer liber. ...

  • Dincolo de linie

    Dincolo de linie este o experienţă imersivă de realitate virtuală care combină video 360° cu tehnologia CGI (imagini generate de computer) pentru a-i pune pe spectatori în pielea unei paciente care intră într-o clinică un avort în condiţii sigure şi legale. Folosind materiale audio reale strânse de la protestele anti-avort, scenarii şi materiale de film documentar, acest hibrid de ficţiune-documentar este o descriere la cotă de mare intensitate a oprobriului la care sunt supuse clinicile de avorturi, personalul medical și pacientele în America, într-o zi obişnuită. ...

  • Dincolo de munte

    În zona muntoasă din nord estul Portugaliei se spune adesea că pâinea şi vinul fac calea mai uşoară. Secole de-a rândul, singura plantă cerealieră cultivată aici era secara. Se spune că celţii, locuitori ai vechilor "castros" ar fi fost primii care au cultivat-o. Iunie este luna recoltei. După seceriş, odată ce snopurile au fost legate, vine vremea treieratului. Foarte puţini mai treieră astăzi cu maiul. Mai poate fi însă întâlnită claca. Morile îşi leagă strâns existenţa de cultivarea secarei. Sunt construcţii foarte vechi şi de obicei servesc întregii comunităţi. Fiecare familie are dreptul să folosească moara un anumit număr de ore. Ciclul secarei se sfârşeşte cu coptul pâinii. Femeile rostesc vechi formule tradiţionale, considerate esenţiale pentru a coace o pâine bună. ...

  • Dincolo de pădure

    Recenta emigrare în masa a sasilor si svabilor din Ardeal spre Germania a provocat drame individuale si colective. Una dintre ele e singuratatea celor ramasi în urma, care fie nu au avut pe nimeni la care sa mearga în Germania, fie pur si simplu nu au vrut sa-si abandoneze casele si pamânturile. Se simt acasa în Ardeal, dar cum poti fi acasa fara ai tai? ...

  • Discovery - Oricine poate fi erou

    ...

  • Disonanță

    Doi îndrăgostiți - un bărbat care a învins o tumoră pe creier și o femeie care suferă de leucemie se reunesc pentru a cânta împreună. Søren si Malene n-au mai cântat împreună de când s-au îmbolnăvit și cu ocazia filmului au la dispoziție trei camere în care pot să se redescopere prin muzică și să-și mărturisească tot ce nu au avut curaj până acum. O îmbinare unică de documentar observațional și expozițional cu un aspect suprarealist, în care sunetul joacă un rol important. ...

  • Divort în stil iranian

    Actiunea se petrece la Curtea Drepturilor Familiei, în Teheran. Sunt urmarite povestile a trei femei care vor sa divorteze. Jamileh vrea sa se desparta de sotul care o bate, Ziba are 16 ani si vrea sa divorteze de barbatul ei de 38. Maryam se lupta pentru custodia celor doua fiice ale sale. Filmul prezinta un altfel de Iran. În loc sa vada o tara a razboiului si a luarii de ostatici, spectatorul cunoaste femei obisnuite care se adreseaza Curtii în încercarea de a-si face viata mai buna. ...

  • Divorţ în stil albanez

    În 1961, dupa ce Albania a rupt relatiile diplomatice cu URSS, albanezii casatoriti cu straine au fost fortati sa se desparta de sotiile lor. Aceasta este o poveste despre iubire si despre despartire. Prin ochii câtorva oameni care au trait aceasta perioada neobisnuita, filmul spune povestea a mii de familii destramate de regimul totalitar al lui Enver Hodja, cel mai longeviv al secolului 20. Mii de femei alaturi de copiii lor au fost alungate din tara. Familii întregi au fost distruse, visele si planurile lor de viitor, destramate peste noapte. Cei care au ramas în Albania au petrecut ani de zile închisori. Filmul spune povestea a trei cupluri care au trait acest cosmar si a câtorva dintre activistii si ofiterii de securitate care i-au persecutat. ...

  • Dizidentul

    Un film despre o pagină importantă din istoria Ţărilor Baltice, văzută din perspectiva Lituaniei. Este un film portret dedicat lui Jonas Pajamjis, un om care şi-a oferit întreaga viaţă luptei pentru o Lituanie liberă şi care şi-a văzut în sfârşit visul cu ochii. În general, puţini ştiu câte ceva despre Lituania, din cauza celor 50 de ani de izolare şi informaţii denaturate. Dintre Republicile Baltice, Lituania s-a opus cel mai energic demaraţiei sovietice, devenind ţinta predilectă a atacurilor şi campaniilor de dezinformare ale KGB-ului. ...

  • DJ Kendis

    Lavanya Raghoenandan, o fată de 15 ani din Olanda, luptă cu durerile resimțite în urma unui accident pentru a-și clădi o carieră ca DJ. Ea a început să participe încă de la 9 ani la diverse festivaluri – numele de scenă este Kendis DJ - și a cunoscut deja succesul în acest domeniu. Însă, după ce a fost lovită de un autobuz, a rămas cu sechele care îi afectează viața de zi cu zi: durerile pe care le are în tot corpul o împiedică să stea mult în picioare și să mixeze muzica pe platane. Însoțită și încurajată de tatăl ei, care are și el experiență în lumea muzicală, ea refuză să ia în considerare eventualitatea renunțării la cariera de DJ, fiind convinsă că visul ei merită suferința și eforturile depuse. ...

  • Djénéba- o malineza din sud

    Djeneba traieste în Mali, în regiunea Kadioloko,aflata în sudul tarii, cu cei noua copii ai ei. Cu câtiva ani în urma, sotul ei si-a parasit familia, iar femeia si copiii trebuie sa se descurce singuri cu munca câmpului. De curând, baiatul cel mare, Madou, s-a însurat cu o fata pe care a întâlnit-o la oras. Documentarul o urmareste pe Djeneba încercând sa faca fata tuturor responsabilitatilor care îi revin în calitate de cap al familiei. Autoarea Bata Diallo, de origine malineza, reda viata Djenebei utilizând un stil observational, combinat cu conversatii foarte personale. Un documentar despre viata rurala cotidiana malineza, vazuta prin ochii unei femei. ...

  • Doamna E

    Filmul este un documentar portret al unei femei excentrice. Eila Lemmela e sotie de fermier. In acelasi timp este o pasionata colectionara de arta. Madame E se simte in largul ei in crescatoria de porci, dar si la sedintele Consiliului parohial, a carui membra este. Adora sa pozeze pentru pictori si graficieni si sa participe la vernisaje. Intreaga ei viata se invarte in jurul artei: prepara prajituri artistice, bradul de Craciun e si el artistic, ca sa nu mai vorbim de palarii. Eila duce o viata plina de neprevazut. O vedem la ferma, ajutand scroafele sa fete, pentru ca in momentul imediat urmator sa alerge la un vernisaj sau la o seara de poezie. Dar, inevitabil, viata are si accente tragice. ...

  • Doamna Fang

    Un document vizual răscolitor despre o bătrână muribundă devine sub autoratul lui Wang Bing o privire neliniștitoare asupra schimbărilor culturale din China de azi. . [...] Conștiința acută a climatului politic se calchiază pe țesătura emoțională creată de imaginea unei femei aflate pe patul de moarte, autorul anulând distanțele dintre cameră, subiect și concept estetic. Rezultatul e mult mai mult decât cronica unei morți. În mijlocul familiei și al vecinilor care sporovăiesc nepăsători, Fang Xiuying își trăiește ultimele clipe într-o cameră modestă, într-un sat din sudul Chinei. [...] În jurul ei, cei vii se agită să facă bani, vorbesc despre cum să facă bani și mai mulți, fumează, se joacă la mobil sau pescuiesc în ape prea puțin adânci. Pare că doar obiectivului lui Wang îi pasă de muribundă. Scrutându-i fața inocentă în căutarea unei urme de umanitate, Wang trece dincolo de limitele documentarului. Ceea ce creează este o imagine care bântuie, o reflexie a unei culturi milenare înghițite de capitalismul bulimic, în care pierderea memoriei e loc comun, iar atitudinea în fața vieții și a morții s-a schimbat din temelii. (Giovanna Fulvi, Toronto International Film Festival) ...

  • Doar o răsuflare

    Dobrin Sicrea trăiește cu soția și cei trei copii în Copșa Mică, cel mai poluat oraș din Europa până în 2009, când fabrica Sometra, la care acesta lucra, s-a închis. Fiica cea mică, Denisa, este semiparalizată iar părinții duc o viață profund religioasă. Monica Lăzurean-Gorgan surprinde - prin cadre fixe și compoziții care amintesc de stilul lui Ulrich Seidl - 7 ani din viața acestei familii, oferind spectatorilor ocazia de a observa dinamica nuanțată a relațiilor de familie de-a lungul timpului. Unele lucruri se schimbă, pe măsură ce copiii cresc, în vreme ce altele par să rămână constante. DOAR O RĂSUFLARE explorează cu maturitate și empatie dilemele morale cu care se confruntă Dobrin, odată ce ajunge în mai multe rânduri la intersecția dintre medicină și religie. Similar parabolei biblice a lui Iov, și credința familiei Sicrea pare a fi testată în așteptarea unui miracol. ...

  • DOINA GROPARILOR

    Un cimitir nu este un loc interzis. Cu toate acestea, nu este o zona in care majoritatea oamenilor prefera sa-si petreaca timpul. Singurii locuitori in viata ai unui cimitir sunt groparii. Fie ca e iarna, primavara, vara sau toamna, activitatea groparilor ramane aceeasi. Sapa si ingroapa. Pare ca le lipseste teama si sensibilitatea. Sunt imuni la lacrimi si lamentari. Una dintre „stafiile" vii ale cimitirului „Doina" este d-na Eleonora. Se pregateste pentru propria inmormantare de 10 ani, desi are doar 62 si este sanatoasa si cumpatata. Aceasta preocupare face parte din cultura ei. Cimitirul Sf. Lazar sau „Doina", cum ii spun toti, se afla in Chisinau si este unul dintre cele mai mari cimitire din Europa, intinzandu-se pe 2 milioane de metri patrati. Acesta este locul unde se intalnesc ambele tabere: groparii si d-na Eleonora. Marele Mister care ii leaga este Moartea. ...

  • Don Juan

    Oleg este un tânăr de 22 de ani diagnosticat în copilărie cu autism, care are probleme de interacțiune socială și care trăiește în Nijni Novgorod împreună cu mama sa ultra-protectivă, Marina. Ea își dorește ca fiul ei să devină „o persoană completă”, motiv pentru care îl supune la tot felul de metode de terapie mai mult sau mai puțin convenționale. Una dintre acestea o reprezintă înscrierea lui la cursuri de actorie, unde Oleg are ocazia de a-l juca pe celebrul Don Juan într-o adaptare după Cehvov, dar și de întâlni o fată de care se îndrăgostește. Documentarul tragicomic al lui Sladkowski evocă în chip dulce-amărui procesul dureros prin care bunele intenții pot face ca membrii unei familii să încearce să se schimbe unii pe alții, subliniind atât granițele fine dintre normalitate și codependență patologică, cât și pe cele dintre introversie și dizabilitate. Experiența de role-playing de pe scenă dar și cea din fața camerei de filmare revelă un tânăr fragil, generos și profund, chestionând în același timp gradul în care emularea unor comportamente acceptate social sprijină dezvoltarea personală sau dacă, din contră, o inhibă. ...

  • Donator necunoscut

    Donator necunoscut e povestea lui JoEllen Marsh, care, la 20 de ani, vrea sa-si gaseasca tatal biologic, despre care nu stie decât ca e „Donatorul 150". JoEllen descopera o comunitate online a celor conceputi prin însamântare artificiala cu sperma de la bancile de sperma si îsi gaseste o sora vitrega, care locuieste în New York. New York times preia povestea si mai descopera 12 progenituri ale aceluiasi Donator 150, raspânditi prin toata America. Donator necunoscut e un film despre un nou tip de „familie". Legatura cu acelasi donator de sperma creaza un complex de relatii inedite între parinti si copii. Sunt oameni care descopera dintr-o data ca sunt legati biologic de un strain, ceea ce le provoaca framântari vis-a-vis de definirea propriei identitati. Ca urmare, apar întrebari absolut fascinante despre natura, reproducere, responsabilitate parentala, integritatea si morala bancilor de sperma si hazardul mostenirii genetice. ...

  • Dorința de a zbura

    Documentarul animat "Dorința de a zbura" atrage spectatorul într-o experiență vizuală de excepție: povestea visului ambițios al omului de a cuceri cerul, percepția omului despre zbor și evoluția ei în timp, inventatorii și marile lor invenții, prezentate în tehnica inovatoare full-dome. Descoperim misterul zborului alături de Leonardo da Vinci, Frații Montgolfier, Frații Wright și alți ipionieri ai aviației. Imaginile, muzica originală și narațiunea poetică se împletesc într-o operă cinematografică ce produce o impresie puternică și transmite un mesaj inspirator: omul trebuie să-și urmeze visul, oricât de imposibil ar părea.imposibil ar părea. ...

  • Doua sate: modernizarea si demodernizarea satului românesc

    O jumătate de secol de totalitarism a schimbat în mod dramatic imaginea societăţii rurale româneşti. Filmul este povestea a două sate. Nucşoara este un sat de munte care s-a opus comunismului. Mulţi dintre locuitorii săi au fost închişi, torturaţi sau executaţi. Scorniceşti este o aşezare de câmpie. Fiind satul natal al lui Ceauşescu, a fost nevoit să poarte stindardul colectivizării şi sistematizării, în timp ce Nucşoara nu a putut fi colectivizată si a rămas una din insulele de proprietate privată în România comunistă. Pe de-o parte rezistentă, pe de alta experimente aberante de inginerie socială, cele două sate sunt definitorii pentru soarta societăţii rurale româneşti. Mai există ţărani autentici? Cum trăiesc ei astăzi? Care sunt urmările intervenţiei statului socialist în vieţile lor? Filmul urmăreşte povestea celor două sate începând din 1946, căutând răspunsuri la aceste întrebări. ...

  • Doua sau trei chestiuni despre activism

    „Doua sau trei lucruri despre activism" se bazeaza pe diferenta accentuata de Godard, între a face un film de tip politic si a face un film în mod politic. Alcatuit din reflectii ale numerosilor protagonisti si diferite imagini cu actiuni concrete - campanii antidiscriminatorii, pentru drepturile biciclistilor sau ale homosexualilor, activism cultural, de tip „Food not Bomb", activism din zona agriculturii si a produselor modificate genetic sau din zona comunitatilor anarho-punk - documentarul este dublat de reflectiile realizatorilor asupra motivatiilor din spatele filmului. Un film cu o parte subiectiva si una istorica, facut „dintr-un esec al activismului", un documentar care lasa voluntar sa se destrame aparenta bogatiei de idei si imagini de la început, devenind tot mai fragmentat si nud, provocând la întrebari si, poate, la schimbare. ...

  • Doua surori

    În Kosovo, razboiul s-a terminat de 10 ani. Ranile sunt înca vizibile, iar pamântul înca plin de mine anti-personal. Sunt impresionante portretele celor doua surori despre care vorbeste documentarul, femei care înca lupta sa curete pamântul de mizeriile razboiului. Devotament, curaj si mai ales idealuri într-o lume care si-a pierdut idealurile. ...

  • DRACO - CHIPURILE DE PIATRA

    Filmul expune într-un mod original, un portret al vechilor locuitori ai teritoriului românesc, revendicati intr-o anumita masura ca stramosii românilor, cei numiti “nemuritorii” de catre scriitori antichitatii. O reteta cinematografica unica, o calatorie vizuala fascinanta in timpurile stravechi in antica Dacie. O intalnire cu Zalmoxis, zeitatea uitata a ge?ilor, o serie de întreb?ri, controverse ?i imagini dezvaluite cuvant cu cuvant de catre textele latine ?i grece?ti ale scriitorilor contemporani. Un portret autentic al dacilor sculptati în piatra de catre cei mai mari arti?ti Imperiului Roman... ...

  • Dracula revizuit

    Un străin sosește în Poșaga, un mic sat din Transilvania, unde încearcă să afle dacă legenda lui Dracula este adevărată. Vorbește cu bătrânii locului, investighează, pune întrebări și ascultă poveștile lor. În final, el descoperă o altă latură a legendei, precum și că un alter-ego al lui, dintr-o altă viață, a vizitat deja aceste locuri. Filmul este un documentar ficțiune care combină legendele locale despre puteri supranaturale cu proiecțiile fictive ale personajului principal, numit simbolic „Străinul”. ...

  • Dragă unchiule Vladimir

    Zhenya se pregăteşte pentru nuntă. Prietena ei o coafează, iar rudele vin cu daruri înainte de cununie. Însă Zhenya nu merge la primărie, ci la să-şi întâlnească viitorul soţ în arest. Acesta, Lenya, este unul dintre manifestanţii din Piaţa Bolotnaya, unul dintre prizonierii de pe 6 mai. După cununie, Zhenya se va întoarce acasă şi va aştepta. Nişte întrevederi, nişte scrisori, procesul, sentinţa. Documentarul spune povestea unui individ care a crezut că poate schimba lucrurile. Şi a unei fete care şi l-a dorit de soţ. Ce e mai important: să fii cu cea care te iubeşte sau să îţi aperi convingerile până la capăt? ...

  • Dragoste si istorie

    În acest film testimonial, mai multe femei ale caror rude apropiate au fost ofiteri nazisti sau adepti ai acestora vorbesc despre familiile lor si îsi povestesc viata. Însa faptele de neiertat precum achitarea criminalilor de razboi din Austria vorbesc de la sine, asa ca sunt doar enumerate, fara a fi completate cu imagini „de senzatie". Filmul este o încercare de a recupera istoria prin marturii impresionante si inedite, în vreme ce aparatul de filmat descrie spatii publice de astazi si vizeaza cladiri administrative ...

  • Dragostea bunicii

    Spectatorii sunt invitați în casele a doi copii – unul care dispune de putere solară și celălalt care nu. Povestea fiind spusă de o bunică din Guatemala, filmul împărtășește perspectiva vieții fără putere solară pentru a crește gradul de conștientizare asupra o persoanei din șapte din întreaga lume care trăiește fără acces la energie electrică. ...

  • Dragostea înseamnă cartofi

    Deşi au trecut mai multe decenii de atunci, Love is Potatoes atinge un subiect încă foarte dureros în regiune, viaţa sub regimul lui Stalin. Întorcându-se în Rusia natală a mamei sale, de unde are doar puţine amintiri, regizoarea descoperă o traumă trăită de generaţii. Paginile din jurnalul mamei, fimările observaţionale ale împrejurimilor şi interviurile cu familia şi vecinii relevă un sentiment persistent de frică. Animaţiile emblematice alb-negru pătate de roşu-sângeriu încearcă să exprime prin imagini ceea ce mintea nu a trăit. Love is Potatoes se dovedeşte o privire atentă și nuanţată în modurile paradoxale şi conflictuale în care istoria este ţinută minte și înrădăcinată în individ. Acumulată în sine şi lăsată ca moştenire. O rană ce trebuie vindecată colectiv. ...

  • Drumul de mijloc

    Parcurgand la volan, cel mai aglomerat drum ce leaga vestul Romaniei de restul tarii, observam cum dealurile, muntii si chiar raul cad victime setei noastre de progres rapid. Prin zgomot, prin noroi sau prin praf privim inainte bucurandu-ne ca toate aceste rele sunt undeva departe de orasul in care traim. Ne vom cutremura cand totul se opreste in loc si vom vedea ca frumusetea are si ea pretul ei! Care e drumul de mijloc? Cat de departe suntem dispusi sa mergem pentru a ajunge din urma fratii bogati din Vestul Europei? ...

  • Drumul pasarilor

    În Delta Dunarii, la Periprava, batrânii mor, iar traditiile se pierd. Comunitatea de lipoveni, alcatuita din credinciosi de rit vechi, a ramas fara preot. Dintotdeauna, aici preotul se alegea din comunitate, nu trebuia sa aiba studii de teologie. Acum, batrânul preot e bolnav, tintuit de mult la pat, iar cel tânar, ales de sateni, nu îsi poate îndeplini misiunea fiindca nu e însurat si nici nu se mai gaseste o fata dispusa sa devina preoteasa. Satul e disperat - înmormântarile sunt oficiate de diacon în lipsa preotului, si tot fara preot se tin slujbele de Paste sau de Craciun. Satenii îsi amintesc cum atunci când erau copii si se auzeau strigatele prizonierilor pe Dunare, parintii îi minteau ca nu e nimic, doar tipatul pasarilor. „Suntem pacatosi", îsi spun satenii, privind în trecut. Filmul urmareste trei ani din viata comunitatii unde schimbarile recente si modernizarea dezvaluie ce fragila si vulnerabila este o societate traditionala. ...

  • Drumul spre casa

    Vechile cronici ruseşti vorbesc despre un trib glorios, cumanii, care au luptat cu voievozii slavi. Astăzi, în Republica Altai trăieşte o comunitate care nu numără mai mult de o mie de suflete. Aceştia sunt urmaşii faimoşilor războinici. Svetlana şi Vladimir sunt cumani. Ea a studiat istoria, el este şofer. După regulile creştine sunt veri, dar în tradiţia cumană Vladimir este unchiul Svetlanei. Amândoi şi-au părăsit satul natal şi trăiesc la oraş, dar legătura cu tradiţia cumană e vie. Întoarcerea acasa înseamnă fericirea revederii mamei, tristeţea pentru cei dispăruţi şi nostalgia copilăriei. Cumanii din satul Sankinail încearcă să-şi păstreze statutul de comunitate distinctă. Vor mai exista cumani în viitor? Călătoria celor doi încearcă să dea un răspuns. ...

  • Drumul spre lumina

    Edward S. Curtis (1868-1952), artist charistmatic al începutului de sec. XX, a pornit, în 1900, la o ampla munca de documentare a vietii traditionale a indienilor americani. Rezultatele cecrcetarilor sale s-au constituit într-o arhiva enorma: 10.000 de înregistrari, 40.000 de fotografii si un lung metraj antropologic. La începutul demersului sau, Curtis a plecat de la premisa ca civilizatia indienilor americani era pe cale de disparitie. Spre sfârsitul proiectului, în 1930, Curtis însusi intrase într-un con de umbra. Monumentale sa cercetare avea sa fie redescoperita abia în 1970, pentru a deveni sursa de inspiratie pentru revigorarea culturii traditionale în numeroase rezervatii ale indienilor americani. Drumul spre lumina este povestea dramatica a vietii si creatiei lui Curtis, iar indienii americani, fie descendentii directi ai subiectilor din imaginile surprinse de Curtis, fie cei care îi folosesc astazi arhiva pentru a renaste traditii uitate, sunt prezenti în film cu povesti, amintiri si comentarii asupra semnificatiile imaginilor lasate mostenire de Edward S. Curtis. ...

  • Drumul spre școală

    Filmul parcurge povestea adevărată și extraordinară a patru copii, eroi ai zilelor noastre. Acești copii trăiesc în patru colțuri ale lumii, dar împărtășesc aceeași sete de cunoaștere. Ei au înțeles că doar învățătura le va permite să își îmbunătățească viața și de aceea, în fiecare zi, ei pornesc, prin peisaje diferite, într-o călătorie riscantă spre cunoaștere. ...

  • Drumul spre victorie

    Janny, Lisa, Debby și Michelle au 12 ani când se mută de acasă. Locul unde se duc este „Școala de Sport de Elită” din Frankfurt/Oder, un internat care urmează tradițiile est-germane. Ele trăiesc încorsetate de programe de antrenament, controlarea greutății și presiunea de a arăta rezultate. Fiind luptătoare de wrestling, toate visează la un titlu de campion deși, când nu sunt pe saltea, fiecare își poartă propria bătălie: Janny încearcă să-și găsească locul în grup, Debby se luptă cu propriile așteptări, Lisei îi este dor de casă, iar Michelle se străduiește să scadă în greutate. Documentarul „WIN BY FALL” le urmărește pe luptătoarele de wrestling cum încearcă să își găsească drumul, în cadrul și în afara competițiilor. ...

  • Dum Spiro Spero

    Pero Kvesić este foarte bolnav; după ce a fumat aproape toată viața, doar douăzeci la sută din plămânii lui au mai rămas funcționali și fiecare respirație este un efort de supraviețuire. Cu toate acestea, cum spune și titlul, ‘cât timp respir, sper’. O experiență subiectivă, imersivă, văzută prin perspectiva protagonistului, Dum Spiro Spero folosește umorul sec și comedia neagră, într-o ilustrare a modului în care oamenii din Balcani abordează idea de moarte sau boală gravă. Kvesić - un exemplu de perseverență în păstrarea demnității și a autodeterminării - ne prezintă prin respirația șuierătoare și înaontarea lentă prin locuință o lume înconjurătoare care se strânge tot mai mult în jurul lui. ...

  • Dupa sezon

    2 Mai, satul de la malul Marii Negre în imediata apropiere a granitei cu Bulgaria, a atras în ultimii cincisprezece ani tot mai multi turisti, care au transformat micul sat de pescari într-o veritabila statiune a litoralului. Putini dintre cei care vin aici în vacanta de vara se gândesc cum e viata de aici dupa încheierea sezonului estival. Filmul se concentreaza asupra vietii oamenilor din 2 Mai în perioadele de extrasezon. ...

  • DUPA TACERE CEEA CE NU E ROSTIT NU EXISTA?

    Dupa tacere... trateaza modul in care efectele dictaturii sunt inca extrem de vii, chiar si dupa caderea lui Ceausescu. Un film despre abuzurile statului, despre frica, despre cum se mosteneste tacerea de la o generatie la alta. Un film despre spatiul bantuit de fantomele trecutului, fapt ce face viata, in prezent, aproape imposibila. Trei generatii zidite in tacere. Mostenirea negarii, caci nimic nu a revenit la locul sau de drept si nimic nu a fost spus. Uciderea dictatorului nu e destul pentru a ucide dictatura. ...

  • După fel și chip

    Documentarul reuneşte mai multe poveşti ale unor oameni care, din timpul vieţii, vor să îşi aleagă fotografiile care să-i reprezinte pe piatra funerară. Unii dintre ei optează pentru fotografii din tinereţe, iar alţii sunt scrupuloşi şi nehotărâţi, preocupaţi de felul în care imaginea lor va fi percepută şi judecată ulterior, de generaţii viitoare. Expus sub forma unui album de fotografii publice, filmul scoate la iveală faptul că un cimitir poate fi, în fond, şi un document social viu. ...

  • După război

    Sud-vestul Serbiei, o zonă izolată, populată de foştii "gardieni" ai ţării, apărători ai valorilor ortodoxiei sârbe. Abandonaţi de Belgrad, furia lor neputincioasă se îndreaptă azi în toate direcţiile: spre albanezii care, în opinia lor, au provact războiul, dar şi spre sârbii care i-au uitat... Un colţ de lume în afar istoriei şi, astăzi, chiar în afara lumii. ...

  • După Revoluție

    Încă de la primul cadru, e evident că avem în fața ochilor un document unic despe starea de spirit a națiunii la scurt timp după revoluția din 1989. Filmul surprinde (pe casete VHS) situația din București, cu protestele spontane zilnice ale oamenilor îngrijorați de ușurința cu care noii lideri se instalaseră la conducerea țării. Cu nemărginită răbdare, uneori cu umor dar niciodată intruzivă, camera lui Calciu observă strada și pe oamenii angajați în aprige dispute politice. Contextul istoric e trasat de liderii politici, de jurnaliști și de alegerile organizate în mare grabă. Alegerile propriu-zise sunt redate prin imaginile filmate la o circumscripție electorală aglomerată și cu secvențe de la conferința de presă susținută de niște observatori internaționali șocați de numărul mare de 'nereguli' la care fuseseră martori. "A fost cea mai captivantă filmare pe care am făcut-o vreodată şi cel mai bun training la care poate visa un regizor de documentar observaţional. Era prima oară când puneam mâna pe o cameră, iar unele dintre imaginile din film sunt practic realizate în prima mea zi de filmare. Ceea ce se petrecea pe stradă era atât de fascinant, de plin de tensiune, încât n-am avut prea mult timp să mă gândesc la ce făceam [...] Sub comunism nu existase niciun fel de tradiţie în documentar - cu atâtmai puţin în documentarul observaţional, aşa că genul nu e prea apreciat de public nici măcar acum, cu excepţia generaţiei mai tinere. În ultimii 20 de ani s-a făcut atâta caz de revoluţie [...], încât românii au ajuns la saturaţie. [...] Situaţia economică şi politică din România de azi fiind o consecinţă a ceea ce se poate vedea în film, mi-e teamă că sunt destui care nu vor dori să se recunoască în personajele de pe stradă din acele zile." (Laurenţiu Calciu, intervievat de Nicolas Feodoroff la FID Marseille 2010) ...

  • După Revoluție

    Încă de la primul cadru, e evident că avem în fața ochilor un document unic despe starea de spirit a națiunii la scurt timp după revoluția din 1989. Filmul surprinde (pe casete VHS) situația din București, cu protestele spontane zilnice ale oamenilor îngrijorați de ușurința cu care noii lideri se instalaseră la conducerea țării. Cu nemărginită răbdare, uneori cu umor dar niciodată intruzivă, camera lui Calciu observă strada și pe oamenii angajați în aprige dispute politice. Contextul istoric e trasat de liderii politici, de jurnaliști și de alegerile organizate în mare grabă. Alegerile propriu-zise sunt redate prin imaginile filmate la o circumscripție electorală aglomerată și cu secvențe de la conferința de presă susținută de niște observatori internaționali șocați de numărul mare de 'nereguli' la care fuseseră martori. "A fost cea mai captivantă filmare pe care am făcut-o vreodată şi cel mai bun training la care poate visa un regizor de documentar observaţional. Era prima oară când puneam mâna pe o cameră, iar unele dintre imaginile din film sunt practic realizate în prima mea zi de filmare. Ceea ce se petrecea pe stradă era atât de fascinant, de plin de tensiune, încât n-am avut prea mult timp să mă gândesc la ce făceam [...] Sub comunism nu existase niciun fel de tradiţie în documentar - cu atâtmai puţin în documentarul observaţional, aşa că genul nu e prea apreciat de public nici măcar acum, cu excepţia generaţiei mai tinere. În ultimii 20 de ani s-a făcut atâta caz de revoluţie [...], încât românii au ajuns la saturaţie. [...] Situaţia economică şi politică din România de azi fiind o consecinţă a ceea ce se poate vedea în film, mi-e teamă că sunt destui care nu vor dori să se recunoască în personajele de pe stradă din acele zile." (Laurenţiu Calciu, intervievat de Nicolas Feodoroff la FID Marseille 2010) ...

  • Dureri ascunse

    Filmul este o cronica a istoriei putin cunoscute a romilor din România care au supravietuit persecutiilor naziste din timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. În acea perioada, romii, alaturi de evrei, erau pusi pe lista pentru examinare. Soarta lor a fost similara în toate tarile ocupate de nazisti. Se presupune ca, în România, 500.000 de romi ar fi pierit atunci, fie prin exterminare sistematica, fie datorita marsurilor fortate, a înfometarii, bolilor si abuzurilor la care au fost supusi. Supravietuitorii sunt si astazi marcati de experientele traite. Ei povestesc despre deportarea din România catre lagare unde ajungeau sa faca orice pentru a supravietui. Dureri ascunse vorbesc si despre lupra romilor pentru egalitate într-o societatea care continua sa-i considere cetateni de mâna a doua, analizaza saracia extrema în care traiesc urmasii celor deporatti si discriminarile la care sunt supusi în fiecare zi. ...

  • Dybbuk. Povestea sufletului călător

    În fiecare an, 30.000 de evrei aparținând mișcării hasidice vin în pelerinaj în orașul ucrainean Uman, pentru sărbătoarea Anului Nou evreiesc și comemorarea Rabinului Nachman, întemeietorul mișcării. Sosirea lor e primită cu ură și încrâncenare de populația locală, mai ales de reprezentanții extremei drepte ucrainene. Ciocnirile dintre cele două grupări au devenit un obicei, iar intoleranța reciprocă amenință să distrugă orașul. Acest documentar remarcabil spune povestea ciocnirii între civilizații și a fost apreciat pentru „curajul și nonconformismul cu care expune problema complicată și universală a intoleranței în lumea contemporană.” ...